Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk bytte av bluetooth kobling

Startet av masae, tirsdag 05. juni 2012, klokken 23:58

« forrige - neste »

i_expect

Sitat fra: Sverre_E på fredag 08. juni 2012, klokken 10:17
Opplever at hvis man kjører litt økonomisk og følger normal trafikk, virker man som en "rød klut" på mange fossilbilister.
De bare må forbi?

Jeg bruker kun kollektivfeltet når trafikken går merkbart tregere i "normalfeltet".
I går ble jeg forbikjørt av en som la seg demonstrativt ut i kollektivfeltet 30km/t over fartsgrensen.
Alle skal liksom konkurrere hele tiden?

Jeg opplever det som regel forskjellig når jeg kjører i-mieven kontra leafen. Det er færre som med første øyekast ser at Leafen er en elbil. Med imieven opplever jeg titt og ofte at biler skal presse seg inn foran meg i det to felt blir til ett (ikke kollektivfelt, men to vanlige felt), og det til tross for at jeg ligger i en kø som går rundt eller rett under fartsgrensen! Og da mener jeg ikke at jeg ligger først i køen... ::)  Jeg må innrømme at jeg i noen tilfeller bevisst har lagt meg så nær jeg tørr bilen foran i et forsøk på å demonstrere at jeg ikke liker slik innsniking. Jeg mener, hva i all verden tjener man på å presse seg en bil frem i en kø bestående av fra 5-20 biler??? Du kommer ikke fortere frem så lenge det er den første bilen som skaper køen uansett og man uansett ikke har mulighet til å komme seg forbi de neste bilene pga feks midtdeler...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Sverre_E

Bare for å presisere; Det var en fossilbil som gjorde forbikjøringen i kollektivfeltet, et godt stykke unna påkjøringsrampe, og det var ingen andre på veien.
Det må ha vært noen som liksom skulle sette på plasse en elbil?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

nyttblad

Mye av det som skildres her ser man daglig og ikke nødvendigvis mot elbilister. Av en eller grunn så er det en gruppe som skal fortest mulig fram i trafikken og blåser i alt og alle rundt seg. Dette frustrerer andre trafikanter som sitter i kø som da igjen blir agressive og nekter å slippe inn "snikerne" og tetter alle luker og nekter å slippe inn ved fletting. Da går dette ofte utover elbilister som faktisk har behov for å flette inn uten å ha "sneket".
Kjører daglig gjennom Granfosstunellen vestover på vei hjem. Står det kø der er det så og si alltid en krig/situasjoner mellom de som skal fobi og inn og de som ikke slipper inn.
Når det gjelder trafikk er det sjelden noe som engasjerer mer i debatter. Aviser/leserinnlegg er jo fulle av meninger. Bilister mot elbilster, syklister mot bilister, syklister mot fotgjengere osv. Rart at folk som ellers er så rolige går helt av hengslene.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

cra

Sitat fra: nyttblad på fredag 08. juni 2012, klokken 12:56
Når det gjelder trafikk er det sjelden noe som engasjerer mer i debatter. Aviser/leserinnlegg er jo fulle av meninger. Bilister mot elbilster, syklister mot bilister, syklister mot fotgjengere osv. Rart at folk som ellers er så rolige går helt av hengslene.

Sikkert fordi det er så lett å se at alle andre er idioter (les: ikke gjør som en selv) i trafikken. At andre bruker feil sjampo, bretter skjortene sine feil, ser på feil kanal på TV, heier på feil lag osv ser man jo ikke. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: i_expect på fredag 08. juni 2012, klokken 12:33
Med imieven opplever jeg titt og ofte at biler skal presse seg inn foran meg i det to felt blir til ett (ikke kollektivfelt, men to vanlige felt), og det til tross for at jeg ligger i en kø som går rundt eller rett under fartsgrensen!
Jeg føler meg tryggere når jeg har den slags fossilbilster foran meg i køen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

I Think Classic har jeg aldri problemer. Bilen er jo en stor radiobil eller en stor støtfanger, og enhver platekontakt vil kun gå uttover motpart.

Det gir respekt! ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

corvy

Sitat fra: nyttblad på fredag 08. juni 2012, klokken 11:43
Mange elbilister som oppfører som om de skal forbi køen også ut av byen på E18. Av og på ved Shell på Strand, av og på ved Esso på Ramstad osv. Riktignok også endel fossilister som gjør det samme men ser ut som om det er spesielt elbilster . At det irriterer fossilistene kan jeg forstå.

Dette har jeg gjort i 15 år med fossilbilen og jeg kan ikke love å slutte med dette når det nå blir elbil. Personlig ser jeg mest vanlige biler som gjør denne manøveren, ingen overvekt av elbiler.

Hadde det vært ulovlig skal jeg gjerne slutte men jeg oppfatter skiltingen slik at det er lovlig og da kommer jeg til å fortsette (til noen med blålys forklarer det annerledes)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

mohpet

Ja, der er jeg helt enig. Hvorfor skal folk bli irritert på dette? Det er fullt lovlig, og både fossilbiler og elbiler (inkl meg selv) gjør dette.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Thomas Parsli

Det fantastiske med akkurat den påkjøringen er at det blir kø på E18 nettop fordi en del skal spare noen sekunder på å kjøre slik dere gjør. Som igjenn gjør at det blir mer kø og ende flere skal spare tid.

Det er mange ting i samfunnet som er tillat, men ikke spesielt lurt eller sosialt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Sitat fra: mohpet på søndag 10. juni 2012, klokken 18:05
Ja, der er jeg helt enig. Hvorfor skal folk bli irritert på dette?

Man skal bli irritert av det fordi det skaper kø ved påkjøringen på E18 igjen. I tillegg så er det faktisk skiltet med vikepliktskilt ved påkjøringen der så jeg bruker alltid min rett til å IKKE slippe folk inn igjen. Skulle ønske at alle gjorde det så kunne dere kø-skapere stå der i kø i påkjøringsfeltet. Enig med Thomas; at noe ikke er forbudt betyr ikke at man MÅ gjøre det.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

hens

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. juni 2012, klokken 09:20
I Think Classic har jeg aldri problemer. Bilen er jo en stor radiobil eller en stor støtfanger, og enhver platekontakt vil kun gå uttover motpart.

Det gir respekt! ;D

Det er nettopp det som er så herlig med Classic'en,   "Bil B, ingen synlige skader".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

corvy

Sitat fra: mariowing på søndag 10. juni 2012, klokken 19:44

Man skal bli irritert av det fordi det skaper kø ved påkjøringen på E18 igjen. I tillegg så er det faktisk skiltet med vikepliktskilt ved påkjøringen der så jeg bruker alltid min rett til å IKKE slippe folk inn igjen. Skulle ønske at alle gjorde det så kunne dere kø-skapere stå der i kø i påkjøringsfeltet. Enig med Thomas; at noe ikke er forbudt betyr ikke at man MÅ gjøre det.

Men i alle dager. Dersom en vei ikke blir utnyttet så står asfaltkapasitet ubrukt! Dette er jo akkurat som at folk fletter med det samme istedenfor å bruke flettefeltene.

Uansett, folk har forskjellige ting å irritere seg over, personlig har jeg sluttet å bli sur men tar gjerne korreks fra formelle hold (les purken). Folk som presser, tuter, blinker med lysene og videre stresser kun sitt eget blodtrykk. Etter 15 år har jeg aldri blitt stoppet eller fått bot og anser meg som en rolig sjåfør.

Kommer uansett ikke til å lå ubrukt lovlig asfalt være i fred, uansett hva andre legmenn mener :D

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Ando

Synes dette er en merkelig holdning. I mine øyne dreier det seg om god gammaldags sniking. Du blir verken bøtelagt eller fengsla for å snike i køen på Kiwi, men du gjør det da vel ikke for det?

Asfalten ved av/på kjøring Strand er ikke ubrukt. Den er der for de som nettopp kjører av eller på E18.
Bor i Asker. Kjører i-Miev hver dag tur retur Oslo

Thomas Parsli

Selvfølgelig er de som sniker disse stedene klare over at de sniker, de ønsker bare ikke å kalle det sniking.

Det som er litt trist et at mennesker som er klar over at de skaper kø, fortsetter å gjøre det dag etter dag fordi det ikke er ulovlig. Siden det ikke er mulig å skilte anderledes ved Strand, blir det neppe ulovlig å kjøre slikt.
På Ramstadsletta er det nok mulig å endre skiltingen, men da risikere man jo bare at luringene kjører innom bensinstasjonen.

Når jeg ser hvor my kø påkjøringsfeltene skaper på E18, håper jeg det blir noe av forsøkene med lysregulerte påkjøringsfelt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nyttblad

Det finnes alltid muligheter til å komme seg litt raskere fram. Ser også enkelte som legger seg ut i kollektivfeltet en god stund før Sandvika på vei innover mot byen, kjører av, ned i rundkjøringa og så opp og på igjen og innpå igjen en god stund etter at det har blitt kollektivfelt. Heller ikke ulovlig (bortsett fra noen ekstra meter i kollektivfelt i hver ende). Så lenge det finnes muligheter vil de brukes. Er jo også en mulighet til å spare noen sekunder ut av byen etter skøyen der man kan "late" som man skal inn til bensinstasjonen ved texburger for å kjøre på igjen akkurat der kollektivfeltet begynner igjen.

Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA