Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk bytte av bluetooth kobling

Startet av masae, tirsdag 05. juni 2012, klokken 23:58

« forrige - neste »

masae

Lager denne tråden fordi jeg i dag for første gang siden jeg kjøpte meg elbil opplevde å bli tutet på av en annen (fossil)bilist hele tre ganger fordi jeg la meg foran han ved slutten av et kollektivfelt som ble flettet inn i den vanlige veibanen. Det var kø i veibanen jeg flettet inn i, og han var tydelig svært misfornøyd med at jeg "snek" meg inn foran han.

Ofte opplever jeg også at andre bilister nekter å la meg flette inn i køen ved avslutningen av et kollektivfelt i rushtiden så jeg blir stående ved avslutningen av feltet i flere minutter før jeg kommer meg inn i køen, og ved et par anledninger har jeg også opplevd drosjer som legger seg så tett opptil meg at jeg ikke kan se frontlyktene på drosjen i speilet/bakluka selv om jeg kjører i fartsgrensen eller litt over. De to gangene dette har skjedd har jeg kjørt Think, og alle som har kjørt en Think vet at bilen bak må ligge veldig nærme for at man ikke skal kunne se frontlyktene i speilet/bakluka. I disse tilfellene noterte jeg ned løyvenummeret og ringte det aktuelle drosjeselskapet for å klage, for å ligge så nære bilen foran er direkte farlig.

Er det andre som har opplevd lignende? Er det noen som vet hvorfor folk gjør sånt? Er fordi de ikke vet at vi har lov til å kjøre i kollektivfeltet og tror vi sniker i køen, eller er det fordi de er misunnelige på oss?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Go-carter

Jepp..... Hvis du kjører igjennom Sinsenkrysset fra Oslo, ut på Ring 3 mot Gøteborg så er det to kollektivfelt etter hverandre som busser(og vi) kan benytte oss av.... Innfletting der har jeg villt mange ganger opplevd å bli nekta å flette inn. Heldigvis er jeg en sta jævel, som presser meg inn til slutt  ;D Plastikken min kan uansett rettes opp med varmepistol... :)

Men er tragisk at folk er så barnslige. Skulle gjerne delt ut mang en finger, men så langt ned synker jeg ikke.

Taxier som ligger så nærme slipper jeg forbi. Eller evt om du har mulighet - kjør ifra  :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

er et generelt problem å håndtere innfletting for mange bilister her til lands,
bilister som ligger for nærme oppdrar man ved å bremse ned til nesten 0 og så akselere igjen
I-miev 2011
Asker

masae

Et sted jeg opplever dette veldig mye er når jeg kjører ut fra byen på rv190 ved Alnabru der rv190 og E6 flettes sammen (http://g.co/maps/uh6yy).
Her har jeg mang en gang stått ganske lenge for å få lov til å slippe inn i køen. Heldigvis har jeg veldig varierende arbeidstider, og det er egentlig ganske sjelden jeg reiser hjem fra hjem fra jobb i rushtiden, men de gangene jeg gjør det blir jeg nesten alltid nektet å flette inn her.

Når det gjelder de drosjene som ligger helt opptil meg pleier jeg å slippe dem forbi (hvis de ikke kjører forbi meg først), men i de tilfellene jeg snakker om her kunne jeg ikke slippe den forbi (tett trafikk i nabofelt) og ikke kjøre fra han heller (Thinken går ikke så fort). Hadde jeg bremset hadde han kjørt inn i meg. Ringte som sagt drosjeselskapet (Oslo Taxi), og de tok det veldig seriøst. De var enige i at det ikke var fri fartsgrense i kollektivfeltet, og at elbiler, drosjer og busser burde kunne klare å ta hensyn til hverandre i feltet. De lovte også å ta det opp internt, gjøre alle sjåførene oppmerksomme på at biler med EL-skilt faktisk har lov til å kjøre i feltet, og at det ville få konsekvenser for de aktuelle sjåførene som jeg hadde notert løyvenummerene på.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

hkaspenberg

Med 150.000 ++ km i elbil siden 1999 har jeg opplevd mangt og meget av oppførsel i kollektivfelt og andre steder. Bare søk på navnet mitt + kollektivfelt på forumet så finner du alle historiene.  ;D Men det skal sies at det har blitt bedre de siste to-tre årene, og det er sjelden jeg har noen helt oppi rumpa nå om dagen. Jeg oppdrog en bussjåfør en gang ved å stoppe helt, gå ut av bilen og inspisere bakenden på bilen. Noe må jo ha vært galt siden han lå så nærme og blinket så intenst med lysene. ::)

Ved fletting nytter det ikke å være passiv. Husk på at du kjører bulkefri bil som er liten å smette innimellom!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

masae

Kjører dessverre ikke bulkefri bil lengre :(
Var nok litt mer aktiv under fletting tidligere nettopp fordi jeg kjørte en liten og bulkefri bil, men helt passiv forholder jeg meg ikke :)

Nå som jeg kjører Leaf kan vel også mye av disse problemene skyldes at folk ikke vet at det er en elbil jeg kjører og derfor tror jeg sniker i køen.
Det er overraskende mange som ikke har fått med seg at skilter som begynner med EL betyr at bilen de er festet på er en elbil.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

el-snorre

Sette en lapp i bakruta og fortell at du er elbil.

(Elbilforeningen vurderer å relansere klistermerke om elbil, det bør være synlig nok i seg selv. Hva med: "slipp meg frem jeg wer en elbil"  ;))
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

En annen historie:

Lørdag formidag var jeg på vei inn til Oslo, ved Ulvensplitten tok jeg igjen en Audi som kjøret i 70 i 80 sona, la meg over i kollektivfeltet og dro forbi for så å flette inn stykke forran. Det hele resulterte i at Audien ved inngangen til vålerenga tunellen 2 km etter tok meg igjenn kastet seg inn forran med med 20 cm klaring jeg bremset han bråbremset, jeg la meg over i andre feltet han ga på og kastet seg på nytt forran og bremset. Det samme skjedde ikke bare en gang til men to og det før fotoboksen!. Hadde lyst å bruke Leafen som en rambukk i ræva på Audien til slutt men lot klokelig være...

Hva som får enkelte bilister til å reagere er uvist, men enkelte reaksjoner av denne art er i følge politiet like alvolig, og kanskje verre enn promillekjøring straffemessig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

masae

For meg virker det som om det i mange tilfeller rett og slett skyldes misunnelse på at vi har lov til å "snike" foran dem i trafikken/køen.

En annen ting jeg opplevde nesten daglig da jeg kjørte Think, men som jeg ikke opplever lenger når jeg har fått en bil som ligner på en vanlig bil og er mye raskere er at jeg havner bak store og/eller dyre biler med eldre eller middelaldrende menn bak rattet som ligger 10-15 km under fartsgrensen, og starter forbikjøring av dem. Når jeg kommer opp på siden av bilen og de ser hva slags bil som er i ferd med å kjøre forbi dem, akselererer de plutselig kraftig, slik at jeg ikke kommer meg forbi dem.
Virker som om det er en del med dyre og raske biler som rett og slett ikke tåler å bli forbikjørt av små biler som har et (ufortjent) rykte på seg for å være trege.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Sverre_E

Opplever at hvis man kjører litt økonomisk og følger normal trafikk, virker man som en "rød klut" på mange fossilbilister.
De bare må forbi?

Jeg bruker kun kollektivfeltet når trafikken går merkbart tregere i "normalfeltet".
I går ble jeg forbikjørt av en som la seg demonstrativt ut i kollektivfeltet 30km/t over fartsgrensen.
Alle skal liksom konkurrere hele tiden?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Thomas Parsli

Jeg tror det avhenger av hvor du kjører og hvor vanlig det er med elbil.

På E18 er elbiler blitt et vanlig syn og fossilene aksepterer at de er der.
Det er riktignok mange som bare "må" foran elbilerne i påkjøringsfeltene, for så å blokkere kollektivfeltet -men jeg ser bussene opplever det samme.

For 7-8 år siden var det anderledes, men det var først og fremst drosjer og busser som oppførte seg dårlig.
Nå er det mer harmoni, men unntak av enkelte andre elbiler som bare kjøre forbi på høyreside i påkjøringsfeltene.

Det er mye sinne i trafikken, senest i dag herremannen som kastet seg ut foran meg i rundkjøringen på Oslo S og ga meg fingeren fordi jeg tutet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sverre_E

Jeg kjører E18 Mosseveien. Det er ikke få elbiler der...
Men jeg kjører sjelden i rushtrafikken, og slike demonstrasjoner skjer oftest når det er god plass på veien.
Ubehageligheter er selvsagt unntakene, men det er jo også de hendelsene som legges merke til.

Får prøve å overse slik oppførsel. Har vurdert om det er lurt å vise at elbiler også har muskler, men det ville nok bare irritere dem enda mer...
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Thomas Parsli

Jeg postulerer at det er langt færre elbiler på feil side av fjorden  ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nyttblad

Mange elbilister som oppfører som om de skal forbi køen også ut av byen på E18. Av og på ved Shell på Strand, av og på ved Esso på Ramstad osv. Riktignok også endel fossilister som gjør det samme men ser ut som om det er spesielt elbilster . At det irriterer fossilistene kan jeg forstå.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Sverre_E

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 08. juni 2012, klokken 11:41
Jeg postulerer at det er langt færre elbiler på feil side av fjorden  ;)

Thomas
Joa, vi driver litt nybrottsarbeid her. Det er nok for godt utbygget kollektivtilbud til at man orker den store korken i sentrum.  ;)

Da jeg bodde i Asker pleide jeg å høre trafikkmeldingen på bilradioen om det var kø på E18, for deretter å gå 2 km til toget for å være sikker på å rekke jobben i byen. Skjønner godt at elbilen har slått til på den siden med de insentivene som har fulgt.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA