Hovedmeny

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

oivindg

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:15
Ja , i så høy hastighet og i -10 må man forvente økt forbruk.

* jeg la forøvrig merke til at bilen lader med svært god ladehastighet, kan årsaken være at XC40 har aktiv varme av batteri ? Det kan også vøre med på å forklare totale energiforbruk.
20 mil med nåla over 120 km/t mye av veien er jeg godt fornøyd med. Er tross alt en kloss på fire hjul.

Den lader med god effekt ved lav SOC, men jeg synes den går ned på ladeeffekten for tidlig. I testen til Teslabjørn gikk den vel ned til 80kW før den var på 50%.

Volvo er ikke helt enig med seg selv angående maks ladeeffekt heller. I markedsmateriell står det 150KW, mens det står 140kW i manualen. Teslabjørn hadde vel 137-138kW en periode.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Øyvind.h

Sitat fra: anorway på torsdag 07. januar 2021, klokken 15:08
Sitat fra: oivindg på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
I 120km/t

112km/t.
Blir ikke helt riktig å si 112km/t. Det så ut til at det aller meste av turen gikk i ca 120km/t (ved 3-4km/t feilvisning). Å ta av og rote rundt etter ladestasjoner drar ikke nødvendigvis forbruket ned selv om snitthastigheten faller drastisk.
Det blir mest riktig å si at snitt-tallene gjelder for 120km/t da. Og de virket relativt stabile i den hastigheten, med økning når temperaturen falt (som forventet pga økt lufttetthet, kanskje noe mer friksjon, mer behov for varme og fallende effektivitet på varmepumpe).

Har selv en del erfaring med akkurat dette da vi i blant tar kortere stopp underveis hvor jeg venter i bilen. Da stuper snitthastigheten om jeg ikke husker på å slå bilen av og deretter på uten å starte igjen (rett nok annen bil). Forbrukstallene blir da for motorveikjøring (og kan sågar gå opp pga stillestående og bruk av varmeapparat), mens snitthastighet faller drastisk i følge kjørecomputer.

35,5kWh/100km er ganske høyt for en så liten bil, men det var kaldt og bilen er jo veldig lite aerodynamisk. Etter at jeg så at XC40 med sitt karosseri faktisk gjør det ganske godt i bananeske-testen gikk jeg inn og spekket en. Får rabatt gjennom en fellesavtale, så den kunne vært aktuell om bagasjeplassen er bedre enn en skulle tro i en så liten bil.
Men - om den bare går 19 mil i den hastigheten blir det dessverre noen mil for kort for mitt behov. Hadde den hatt 10kWh ekstra hadde den holdt fint til hytta også på vinteren. Prisen for en bra spekket bil med rabatt endte også på 580-590 + vinterhjul, så det er en veldig dyr bil basert på størrelse og rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pernoan

Kjørte hjem fra hytta, fulladet, 125 km, -17 C i snitt (fra -20 til - 13), fra 860 til 220 moh, hadde igjen 55%, hvilket skulle gi er rekkevidde på ca 250 km. Synes ikke det er så galt temperaturen tatt i betraktning

z4rd

Hvis du hadde fortsatt nedstigningen til 420 meter under havets overflate, så ja, kanskje ;)

Men fra spøk til alvor - den fremgangsmåten å regne forbruk/rest-rekkevidde på er i beste fall villedende, i nevnte situasjon.
Hva var snittforbruket (Wh/km)? For ordens skyld så spør jeg fordi XC40 er én av fire biler jeg vurderer til foreldrene mine når de skal bytte ila året.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Pernoan

Snittforbruk på denne turen ble 23,1 kWh/100km.

muggost

Har lånt en xc40 for prøvekjøring til hytta. Det er ca 60km med ca 400m stigning til sammen. Laveste forbruk kommer på en slett strekke i 70 km/t. Da får jeg 265 Wh/km og høyeste forbruk 606 Wh/km (!) i oppoverbakke (-6C, litt vann i veienbanen). Hadde dette vært en bensinbil ville den drukket minst 4l/mil, det er veldig høyt forbruk men ellers er bilen svært god å kjøre og klarer seg fint på bakkestart i bratt kneik med snøslaps.

Håper forbruket blir bedre om sommeren. Jeg kan ikke legge 600 høvdinger for en bil som bare går 18 mil på vinteren 🥺

oivindg

Sitat fra: muggost på tirsdag 12. januar 2021, klokken 00:09
Har lånt en xc40 for prøvekjøring til hytta. Det er ca 60km med ca 400m stigning til sammen. Laveste forbruk kommer på en slett strekke i 70 km/t. Da får jeg 265 Wh/km og høyeste forbruk 606 Wh/km (!) i oppoverbakke (-6C, litt vann i veienbanen). Hadde dette vært en bensinbil ville den drukket minst 4l/mil, det er veldig høyt forbruk men ellers er bilen svært god å kjøre og klarer seg fint på bakkestart i bratt kneik med snøslaps.

Håper forbruket blir bedre om sommeren. Jeg kan ikke legge 600 høvdinger for en bil som bare går 18 mil på vinteren 🥺
Hva var gjennomsnittsforbruket ditt?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Tafsern

Sitat fra: Pernoan på søndag 10. januar 2021, klokken 17:46
Kjørte hjem fra hytta, fulladet, 125 km, -17 C i snitt (fra -20 til - 13), fra 860 til 220 moh, hadde igjen 55%, hvilket skulle gi er rekkevidde på ca 250 km. Synes ikke det er så galt temperaturen tatt i betraktning

Og hva var forbruket til hytta? Det er nok langt ifra noen fasit for forbruk når det er "fra hytta", som tradisjonelt sett går nedover.

oivindg

Tar med litt om lading i denne tråden også. Det er mange som opplever at bilen bare lader med 80-100kW effekt. Samtidig er det en del tilfeller der bilen lader med 130-135kW, blant annet i noen av testene til Teslabjørn.

I den nyeste videoen til Kris Rifa kommer det opp et interessant spørsmål angående forvarming av batteriet. Han har to ladestopp der han har lagt inn ladestasjon som destinasjon, men får mye høyere effekt på den ene stoppen enn han får på den andre. Det han lurer på er om Google Maps i det ene tilfellet ikke har skjønt at destinasjonen er en ladestasjon, selv om den heter "Fortum Charging Station XXX" og at bilen derfor ikke har forvarmet batteriet. Noe å være obs på for dere som har fått bil.

Forøvrig virker det som at maksimalt snittforbruk ligger på noe over 30kWh/100km, uansett temperatur, og forhold, så lenge snittfarta ikke er høyere enn rundt 90km/t og det ikke er vesentlig netto stigning.

https://www.youtube.com/watch?v=7T1qlUqbj5E
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

02jan

Ang. De to forskjellige ladehastigheter, hvis det er slik jeg antar, så oppfører bilen seg eksemplarisk.
Ved første lading på ca 15 % SoC, anga han destinasjon i Navi, men ga ikke bilen beskjed om at bilen skulle lade der.
Ved neste ladestopp ca 15 % SoC ,gir bilen høy ladefart, jeg kan tenke meg at han i forkant hadde angitt i Navi at bil skal lade ved destinasjon.

Forskjellen er da om bilen skal eller ikke starte klimatisering av batteri, for neste ladestopp.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

oivindg

Sitat fra: 02jan på tirsdag 12. januar 2021, klokken 17:21
Ang. De to forskjellige ladehastigheter, hvis det er slik jeg antar, så oppfører bilen seg eksemplarisk.
Ved første lading på ca 15 % SoC, anga han destinasjon i Navi, men ga ikke bilen beskjed om at bilen skulle lade der.
Ved neste ladestopp ca 15 % SoC ,gir bilen høy ladefart, jeg kan tenke meg at han i forkant hadde angitt i Navi at bil skal lade ved destinasjon.

Forskjellen er da om bilen skal eller ikke starte klimatisering av batteri, for neste ladestopp.
Poenget mitt var egentlig at Kris Rifa trodde han hadde angitt lading i begge tilfeller, men at bilen bare hadde registrert det i det ene tilfellet. Kanskje ikke brukergrensesnittet er tydelig nok, og at det kan være greit å være obs på dette.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

Interessant siste episode podcast, det høres jo ut på representanten fra Volvo som logikk for forvarming av batteri ved bruk av navigasjon ikke er klar enda https://pca.st/podcast/492bfbb0-1c78-0139-3299-0acc26574db2

muggost

Contango

Interessant men sitter jo igjen med en distinkt opplevelse av at denne bilen ikke akkurat har vært eller er topprioritert av Volvo. En masse deler fra underleverandører de besluttet å sette inn i en plattform som aldri var tiltenkt helelektrisk drift. Mangler et motoroppsett som er en effektiv kombinasjon, for høy vekt, manglende integrasjon. «Gjøre selv» mye mer neste gang.
Noe faktainfo som var verdt det, bla at de regner at ca 50% av energibruken ved ekstra vekt hentes igjen ved regenerering (sier eksvs noe generelt om hvor mye mer vi alle bruker i kupert vs flatt terreng). Men ble jo oppgitt over at den første løsningen på høyt forbruk skulle være utdannelse av sjåføren i pen kjøring samt at brukerne skulle spares bryet med å ha en knapp for batterivarming.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA