Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spilling av musikk fra usb-minne

Startet av bkv, mandag 04. juni 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Bård på fredag 18. mai 2012, klokken 13:04
Jeg har tenkt mye på rekkevidden til Leaf og foretok prøvekjøring i typisk vintervær i Rogaland (16 Mai med 2+ og regn - hyggelig) og kjørte da langt fra økonomisk en ca 4 mil med 99km igjen på måleren med varmeapparat på og heller skal vi kalle det frisk kjøring.

I tillegg sjekket jeg rundtom og fant ut at batteriet taper seg omtrent 2% per 15000 km, da jeg bor oppe i fjellene har jeg en bit med kupert og resten ikke kupert på vei til jobb som i værste fall er 7,5 mil hver vei. Selvsagt klarer ikke jeg dette uten å lade på jobb som jeg kan. Men min bekymring var etter en tid på en værsting dag om vinteren klarer jeg mine 7,5 mil? Og med mine 40000 km per år til og fra jobb hvor lenge lever batteriet?

Etter mye konservative beregninger klarer Leafen seg i 5 år med mitt bruk før jeg bør bytte batteri, i USA er prisen på ett batteri 9000$ per i dag, noe som høyst sannsynlig blir billigere etterhvert, det er grovt regnet 50000 kroner eller si 60000 kroner med arbeid å bytte dette. Det er jo slett ikke noe problem, da besparelsen som bare øker med den stigende oljeprisen er på minst 200000 kroner på 5 år i drivstoff etter dagens pris, bompenger o.l. Legger en til ett ekstra veritap på 100000 kroner på Leaf samt batteribytte ville jeg spare per i dag 40000 kroner på å kjøpe en med min lange pendervirksomhet.

Jeg har som mange i denne tråden tenkt på Tesla S som løsningen på alle problemene mine, MEN med ett verditap på (historisk 50% på elbil på 3 år) vil den S som jeg ville ha som ville koste 650000 (beregnet) på vei her i Norge tape seg mere enn en Leaf koster på 3 år. I tillegg må en ha tilgang til 32 amp (2ggr 16 amp) for å lade den hjemme. Da koster det så mye å eie den at jeg kan likesågodt kjøre oljebrennende bil. Den vil ikke betale seg for meg  og jeg har mange kilometer med to bommer om dagen som jeg skal betale meg gjennom. Verditapet alene betaler over 100000km per år med fossildrift, ja fossil taper verdi også men langt fra samme raten, så en kjapp kalkyle tilsier at nei det vil ikke lønne seg for meg og mitt bruk. En Leaf vil lønne seg, selv med batteri bytter og er da en skikkelig løsning.

Men kjører du lavt antall kilometer, skal det mye til for at en elbil selv iON vil lønne seg mot en tilsvarende bensinbil. Jo mere du kjører jo mere vil det gå i elbilens favør, men jo dyrere elbil jo vanskeligere blir det å få regnestykket til å gå opp. Om en vil ha elbil for miljøet, eller fordi du vil ha en spiller det vel ingen rolle hva du kjøper. Leaf lønner seg for meg med mine 40000 jobb kilometer per år, og det fungerer for mitt bruk i antall kilometer rekkevidde. Altså bruk og lønnsomhet harmonerer og som bonus er jeg med å gjør noe for samfunnet. Derved besluttet familien min seg for å anskaffe Leaf som bil nummer 1 med en fossilbil som nummer 2, og vi skal bestille en på mandag.

140 km + med frisk kjøring og varme på?? det tror jeg ikke noe på! men mulig man kaller frisk kjøring i rogaland konstant 70 ;D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Flatt, varmt og hovedsakelig 60, 70 og bare litt 80 på Jæren, så det er absolutt mulig. Men tror definisjonen av "frisk kjøring" er svært variabel fra person til person.

Leafen er jo blitt kjørt 175km under optimale forhold. Ja tilogmed 220km, på èn lading.
Nissan Leaf

Arha

Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:05
Fyrstikktorget er jo tross alt rett over gaten for her, så å lade litt der kan jo hjelpe på. Vet du om dette er tidsbegrensede parkeringer, eller om jeg kan stå der hele dagen?

Tidsbegrensing er 16 timer, så det burde holde..

http://www.ladestasjoner.no/2011/08/svovelstikka-3.html
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Oesse

Sitat fra: Bård på fredag 18. mai 2012, klokken 13:04
Jeg har tenkt mye på rekkevidden til Leaf og foretok prøvekjøring i typisk vintervær i Rogaland (16 Mai med 2+ og regn - hyggelig) og kjørte da langt fra økonomisk en ca 4 mil med 99km igjen på måleren med varmeapparat på og heller skal vi kalle det frisk kjøring.

I tillegg sjekket jeg rundtom og fant ut at batteriet taper seg omtrent 2% per 15000 km, da jeg bor oppe i fjellene har jeg en bit med kupert og resten ikke kupert på vei til jobb som i værste fall er 7,5 mil hver vei. Selvsagt klarer ikke jeg dette uten å lade på jobb som jeg kan. Men min bekymring var etter en tid på en værsting dag om vinteren klarer jeg mine 7,5 mil? Og med mine 40000 km per år til og fra jobb hvor lenge lever batteriet?

Etter mye konservative beregninger klarer Leafen seg i 5 år med mitt bruk før jeg bør bytte batteri, i USA er prisen på ett batteri 9000$ per i dag, noe som høyst sannsynlig blir billigere etterhvert, det er grovt regnet 50000 kroner eller si 60000 kroner med arbeid å bytte dette. Det er jo slett ikke noe problem, da besparelsen som bare øker med den stigende oljeprisen er på minst 200000 kroner på 5 år i drivstoff etter dagens pris, bompenger o.l. Legger en til ett ekstra veritap på 100000 kroner på Leaf samt batteribytte ville jeg spare per i dag 40000 kroner på å kjøpe en med min lange pendervirksomhet.

Jeg har som mange i denne tråden tenkt på Tesla S som løsningen på alle problemene mine, MEN med ett verditap på (historisk 50% på elbil på 3 år) vil den S som jeg ville ha som ville koste 650000 (beregnet) på vei her i Norge tape seg mere enn en Leaf koster på 3 år. I tillegg må en ha tilgang til 32 amp (2ggr 16 amp) for å lade den hjemme. Da koster det så mye å eie den at jeg kan likesågodt kjøre oljebrennende bil. Den vil ikke betale seg for meg  og jeg har mange kilometer med to bommer om dagen som jeg skal betale meg gjennom. Verditapet alene betaler over 100000km per år med fossildrift, ja fossil taper verdi også men langt fra samme raten, så en kjapp kalkyle tilsier at nei det vil ikke lønne seg for meg og mitt bruk. En Leaf vil lønne seg, selv med batteri bytter og er da en skikkelig løsning.

Men kjører du lavt antall kilometer, skal det mye til for at en elbil selv iON vil lønne seg mot en tilsvarende bensinbil. Jo mere du kjører jo mere vil det gå i elbilens favør, men jo dyrere elbil jo vanskeligere blir det å få regnestykket til å gå opp. Om en vil ha elbil for miljøet, eller fordi du vil ha en spiller det vel ingen rolle hva du kjøper. Leaf lønner seg for meg med mine 40000 jobb kilometer per år, og det fungerer for mitt bruk i antall kilometer rekkevidde. Altså bruk og lønnsomhet harmonerer og som bonus er jeg med å gjør noe for samfunnet. Derved besluttet familien min seg for å anskaffe Leaf som bil nummer 1 med en fossilbil som nummer 2, og vi skal bestille en på mandag.

Hei,

Har kommet frem til samme regnestykket selv.  Har 7 mil reiseveg til jobben pluss bom hver vei. Med fosilbil som bruker 0,6 liter på mila koster det meg ca. 37000 i året. (ink. Bommen) Med leafen koster det derimot ca 6000. Men halvparten blir ladet på jobben, så min utgift er ca 3000.

Leaf ble derfor bestilt sist uke. ;)


Horten

Bård

Sitat fra: foxy på fredag 18. mai 2012, klokken 15:31
140 km + med frisk kjøring og varme på?? det tror jeg ikke noe på! men mulig man kaller frisk kjøring i rogaland konstant 70 ;D

Det jeg kaller frisk kjøring er å ikke kjøre i eco modus men å akslerer heller raskere enn vanlig trafikk, jeg bryter ikke fartsgrensen jeg, men ligger som regel på grensen eller noe under utifra vei og kjøreforhold. Akkurat nå er det mye rådyr som spretter rundt så en ligger vel helst under grensen.

Men kjøringen foregikk på 90, 60, 50 og 40 veier som en har her ;) siden du lurte på det.

laumb

Nå begynner det å bli ganske mange bra svar her, setter pris på det.

ducktolate: Ditt svar er med på å løfte muligheten her. Vi stiller jo ganske likt ifht kjørelengde.. Med 2 til 3 mil igjen på vinterstid, så betyr det at jeg kan kjøre til og fra, men med en margin på 1 til 2 mil. Det er litt skummelt.

Jeg synes virkelig ikke noe om å måtte "lade 10 minutter på kalde dager", "svippe innom Lillestrøm for en kjapp hurtiglading" osv, da det egentlig ødelegger hele opplevelsen vesentlig, og jeg hadde hatt mindre plunder med bussen (selv om det er komplett uaktuelt!).
Takker for info om at Fyrstikktorget har 16 timers tid på parkeringen, der fikk jeg jo link til en fin side også!

Ellers har jeg nå fått testet bilen rimelig godt, føler jeg. Hentet bilen hos forhandler på Onsdag kl. 16, dro derfra etter en liten hurtiglading med 81km igjen på "tanken". Kjørte røffli 5-7km, og den var nede på 67km, men dette løste seg i køen nedover djupedalstoppen, da regenerering brakte denne opp til 88km. ( :D ).

Videre kjørte jeg småfriskt til elbil å være hjemover, der jeg etter en tur opp på toppen av feltet (braaaaatt laaaang bakke.) mistet utrolig mye strøm. Fikk tilbake noe på nei ned, så parkerte med 28km igjen iflg. GOM.

Fikk ladet en liten time før vi dro i butikken hele fæmily'n, 36km igjen, 28km tur/retur kjøretur. Gikk fint med godt over en mil igjen vel hjemme.

Deretter kom 17. Mai hvor vi bykset til med fullt batteri og turen gikk til Lillestrøm via Leirsund, før Løvenstad en liten tur på omveien hjem til Auli. Her var det igjen 68km, etter 7,7 kjørte mil (145 tilsammen da altså).

Dette bevitner for meg at GOM med min kjørestil i "normal" modus viser nogenlunde korrekt hele veien, og er til å stole på. Temperaturen var jo over 0, så det kan jo ha hatt litt å si.

Jeg er imponert over bilen, fantastisk god å kjøre, utrolig bra med utstyr. premium følelsen er ikke tilstedeværende i det hele tatt, men jeg forventet meg et enda skrøpeligere kjøretøy, så følelsen ble litt premium likevel. :) T-bane følelsen ved aksellerasjon var jo rett moro - og flere har fått nysgjerrig teste bilen, og alle mine 3 testvenner er imponert og synes dette er gøy!

Dette er en bil som absolutt kan dekke mine og min kones behov i 90% av vår daglige kjøring.

Kommer jeg til å kjøpe en Leaf i dag? Nei.

Hvorfor?
Rekkevidden er akkuratt litt for kort. På håret. Ett 30kwh batteri fremfor 24kwh hadde løst dette for min del, og de siste 30-40 km er avgjørende for trygghetsfølelsen av "kommer jeg fram uten å lade".
Vi ønsker ikke å planlegge oss i hjel ved hver utflukt.

Fredagen kom og bilen skulle leveres. Fulladet og i underkant 44km til BNH (jeg har 43 km til jobb uten barnehageomveien) tok jeg fatt i akselleratorpedalen (Heter vel ikke gasspedal lenger?) og dundra innover i god gammel betong-høyrefot kjøring (Farten var i hvert fall tresifret på motorveien!) og virkelig satte min lit til at med litt heavy kjøring, så kommer jeg fint begge veier.

Gom viste 56km igjen ved levering, men bare 4 streker var falt ned. Dette viste at jeg ikke kan ha denne bilen. Ja jeg kunne kjørt i ECO modus hjem, men det vil jeg ikke.

Kriteriet var en gang i tiden at elbiler må bli "vanlige biler" for at jeg skal kjøpe, og det er ennå det. Leaf har innfridd på alle punkter, utenom "Kan jeg sette meg i bilen og kjøre dit jeg skal uten å stresse med å tenke miljøvennlig?". Hadde dette punktet vært innfridd hadde jeg signert papirer på Fredag.


Jeg håper neste versjon retter opp og gir en noget økt batterikapasitet. Selv skulle jeg ikke bli forundret om det kommer en 40kwh pakke på 2013/14 modellen for å kunne konkurrere mot Tesla Model S.


Jeg kommer til å ta turen innom Tesla, så får vi se om ikke jeg slenger igjen et depositum der.

Takk for diskusjonen - la den gjerne rulle! :)

RuneW

Synes ikke det er så mye å diskutere. Leaf passer definitivt ikke for alle. Ingen vits i å kjøpe Leaf om man ikke føler seg komfortabel med den.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: laumb på mandag 21. mai 2012, klokken 10:09
...Farten var i hvert fall tresifret på motorveien...
...Dette viste at jeg ikke kan ha denne bilen. Ja jeg kunne kjørt i ECO modus hjem, men det vil jeg ikke....

Jeg får inntrykk av at du ikke leter etter en miljøvennlig bil, men en bil du kan kjøre fort og langt med uten å tenke på forbruk?
En fossilbil vil nok passe ditt tankesett langt bedre (og da er jeg ikke spydig).


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. mai 2012, klokken 11:45
Sitat fra: laumb på mandag 21. mai 2012, klokken 10:09
...Farten var i hvert fall tresifret på motorveien...
...Dette viste at jeg ikke kan ha denne bilen. Ja jeg kunne kjørt i ECO modus hjem, men det vil jeg ikke....

Jeg får inntrykk av at du ikke leter etter en miljøvennlig bil, men en bil du kan kjøre fort og langt med uten å tenke på forbruk?
En fossilbil vil nok passe ditt tankesett langt bedre (og da er jeg ikke spydig).


Thomas
Jeg tolker det mer som at han har lyst på en elbil han kan bruke som vanlig, uten å bekymre seg for å komme seg hjem. For folk flest er en Leaf tilstrekkelig, men fordi laumb kjører mer enn gjennomsnittet i det daglige, så vil Leafen ikke utfylle denne rollen. Jeg syns dette er helt rimelig. Noen klarer seg i det daglige med batteri på 10 kWh, noen med 20 kWh, noen 50 kWh og noen 100 kWh. Dette får man vurdere selv, og kjøpe det som passer til sine behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Helt korrekt.

Hvor miljøvennlig bilen er i min sammenheng er totalt irrelevant. V8 i garasjen underbygger dette.
Det jeg er interessert i er en mer økonomisk vennlig bil - derfor fokuserer jeg primært på økonomien rundt daglig bruk (jeg skriver av verdifallet med forventet salgspris på under 1500 spenn hos høggern om mange år) og at den dekker mine kilometerbehov.


Leaf var en morsom og givende opplevelse, dessverre er batteriet for mitt bruk noe for smått.

Thomas Parsli

Da tolker vi det han skriver forskjellig :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

laumb

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. mai 2012, klokken 11:45
Sitat fra: laumb på mandag 21. mai 2012, klokken 10:09
...Farten var i hvert fall tresifret på motorveien...
...Dette viste at jeg ikke kan ha denne bilen. Ja jeg kunne kjørt i ECO modus hjem, men det vil jeg ikke....

Jeg får inntrykk av at du ikke leter etter en miljøvennlig bil, men en bil du kan kjøre fort og langt med uten å tenke på forbruk?
En fossilbil vil nok passe ditt tankesett langt bedre (og da er jeg ikke spydig).


Thomas


Jeg forstår hvordan du kommer til denne konklusjonen, men det jeg har spesifisert er at jeg må kunne kjøre både langsomt og trist eller friskt og spenstig innenfor ett sett med gitte rammer.

Denne rammen er satt på 10 mil, med 5 mil igjen av strøm etter dette.
Detaljene rundt hvor jobben, butikken og barnehagen ligger er uvesentlig - men helhetlig er mitt krav å kunne kjøre hjemmeifra til jobb via barnehage, hjem igjen og ut en tur på kvelden for å stikke i butikken / besøke familie et par-tre mil unna.
Sammen med dette så må bilen ha mulighet til å følge øvrig trafikk, uten at jeg skal måtte bekymre meg for rekkevidden. Altså, i en gitt situasjon der det er 20 minusgrader, motorveien er tørr (Den er som oftest knusk tørr på de temperaturene) og trafikken forøvrig dundrer innover mot byen i 100-120km/t, så skal jeg kunne holde følge med denne trafikken i venstrefila, uten å måtte legge meg inn hele tiden (ja, du tenker kanskje jeg er "den idioten som alltid ligger til venstre og sperrer - men nei, jeg bruker for det meste høyrefila, men muligheten skal være der).

kjekk

Kjører seks mil til jobb, lader og kjører hjem.  Der blir bilen brukt til diverse småærend ut over ettermiddagen. Forsatt har jeg til gode å oppleve "rekkeviddeproblem".  En periode pendlet jeg endogtil ti mil om dagen, da måtte vi riktignok lade en time eller to under middagen før handling og trening med ungene.  Jeg ligger ALLTID i 100-120 på motorveien med unntak av 10 milsturene i vinter da jeg holdt fartsgrensa.

For meg er det vanskelig å forstå at rekkevidde skal være noe problem når man har et vanlig bruksmønster.  Skulle jeg kjørt mer bil enn det jeg gjør nå ville jeg ærlig talt heller ha byttet jobb enn bil.



laumb

Hadde jeg hatt garantert lademulighet her, så hadde det vært null problem. Du lader jo, som du sier.

Husk også at "ditt vanlige bruksmønster" er komplett forskjellig fra andre sine "vanlige bruksmønster".

Til orientering kjører vi rundt 60-70k km i året fordelt på 2 hovedbiler. Dette er i snitt 233km/dag fordelt på 300 dager.

Trivsel i arbeid og arbeidsmiljø stiller høyere for min del enn kjøring. Kjører gladelig en time ekstra om trivsel i jobb samtidig lar seg kombinere med familielivet før og etter reiseveien. Vi er vandt til ca 1 time hver vei, så livene utenom jobb blir lagt opp deretter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA