Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spilling av musikk fra usb-minne

Startet av bkv, mandag 04. juni 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

laumb

Hei!

Sitti og lest meg igjennom omtrent alle tråder nå snart, mye bra informasjon!

Skal få låne en Leaf av forhandler fra Onsdag til Fredag for å få testet litt, da vi vurderer en slik (dvs. om den er like god eller bedre enn den dumme Kia C'eed vi skal bytte ut, så er det bankers!).

Det eneste jeg bekymrer meg over er at jeg har ca 100 km tilsammen frem og tilbake fra jobb hver dag. Kan jeg klare dette hele året rundt? (Auli til Helsfyr, Oslo - innom Grorud)

Ser noen lader til 80%, hvilken hensikt har dette?

Hva slags lader følger med bilen? Hvor lang tid bruker denne laderen på å lade opp?
Har eget sikringsskap lagt opp i garasjen, så strøm er ikke noe problem.

Vurderer en strømmåler på denne - hvilken kan anbefales?

Robin.

hkaspenberg

100 km kan holde hardt når det kaldt, men hvis du har lademulighet på jobb er ikke dette noe problem!

Selve laderen er bygget inn i bilen og er på 3.6Kw, eller maks 16A. Ladekladden som p.t. følger bilen tillater ikke mer enn 10A strømtrekk. Det går an å skaffe seg alternative "kladder", både originale og fra tredjepart. Ved 10A, dvs. 2.2Kw bruker 9h 30m for å lade fra 0-100%. Dette regnet ut fra 21kWh kapasitet. Med din kjøring vil du trenge en 3-4 timer lading på jobb for å garantere en sikker hjemtur om vinteren når det er kaldt og varmeapparatet benyttes.

Noen lader til 80% siden Nissan sier at å bruke batteriet i intervallet 20-80% SOC gir lengst levetid. De garanterer som kjent ikke noe her, men kommer med den anbefalingen.

Selv bruker jeg en billig effektmåler fra Claes Olsson for å holde øye med forbruket i garasjen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Espen Hugaas Andersen

Hvis du ikke har mulighet til å lade på jobb kan du jo vurdere billigste Tesla Model S. Den er en del dyrere enn Nissan Leaf (kanskje 150 000 kroner dyrere), men til gjengjeld har den ca 226 km i EPA testingen (sammenlignet med Leaf som har 117 km), så det skulle aldri være et problem å komme seg hjem.

Ulempen er at du må nok vente til slutten av 2013 før du får bilen levert.

(Men en stor fordel er at om 8 år, når batteriet begynner å bli modent for utbytting, kan du bytte ut 40 kWh batteriet med et batteri på kanskje 120 kWh, og så har du plutselig en bil med 650 km i rekkevidde, med 0-100 km/t på 5,6 sekunder, 5 seter, masse plass, osv. Bilen kan da fint være eneste bil i familien. Nissan Leaf er ikke like enkel å oppgradere batteriet på, og selv om man gjør det er det en litt liten bil til å være eneste bil i familien.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Jeg kjører 80km t/r hver dag Asker-Oslo og i vinter fikk jeg over 11mil rekkevidde i minus 15 (uten å kjøre batteriet helt ned).

Så lenge du holder hastigheten nede og bruker forvarme (når bilen står til lading) tror jeg det skal gå greit, i verste fall må du lade litt på de kaldeste dagene.
Nå kommer det jo hurtiglader både i Lillestrøm og på Frogner i løpet av 2012, så dette virker uproblematisk.

Den største ulempen er at du ikke har strøm nok til å bruke bilen når du kommer hjem, noe som helt sikkert vil bli en irritasjonsfaktor når du har kjørt elbil en stund (man vil kjøre elbil hele tiden!).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

En ting å huske på er at batteriet blir dårligere over tid. Hvor lenge har du tenkt til å bruke bilen til pendling?

Jeg ville nesten anta at de 110 km rekkevidde Thomas opplever er under 100 km om 2 år, spesielt hvis man kjører over 25 000 km i året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. mai 2012, klokken 15:31
Jeg kjører 80km t/r hver dag Asker-Oslo

80 km???  anbefaler å bruke e18 t/r asker-oslo og ikke veien via hønefoss  ;)
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 15. mai 2012, klokken 15:06
100 km kan holde hardt når det kaldt, men hvis du har lademulighet på jobb er ikke dette noe problem!

Det er jo også to gratis hurtigladere i området så det går jo an å fylle på litt ekstra  før hjemreise de kaldeste dagene. 10 minutter burde holde lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 16:31
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. mai 2012, klokken 15:31
Jeg kjører 80km t/r hver dag Asker-Oslo

80 km???  anbefaler å bruke e18 t/r asker-oslo og ikke veien via hønefoss  ;)

Totalt er t/r rett under 80km, men det skjønte du vel?
Poenget (Hønefoss eller ei) er at 10mil rekkevidde bør gå helt greit, selv om vinteren.

En vesentlig faktor om vinteren er jo batteritemperatur, så hvis man har bilen stående i garage på jobb og hjemme går kalde dager greit. Det "fine" med streng kulde er at de fleste kjører sakte, så man får fort ned hastigheten til 70km/t :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Hvis du trenger å kjøre 100km hver dag, uten mellomlading, vil jeg påstå at Leafen ikke er særlig egnet. På kalde dager vil du sitte med hjertet i halsen og fryse i bilen mens det dugger på rutene... Og som flere har nevnt, batteriet VIL miste kapasitet, vi vet bare ikke hvor mye og hvor fort. Kjøring fra topp til bunn hver dag er neppe optimalt for lang levetid på batteriet heller...

Men kan du lade på jobben, go for it!
Sjekk ut ladestasjonene via Nobil databasen på elbilforeningens sider, og hør evt. med arbeidsgiver om muligheter for strøm.

Lykke til! Håper du finner en god løsning! :-)

gbzdoc

Glemte å nevne at du også bør sjekke om det et enkelt å få parkert på evt. ladeplass om morgenen. På f.eks. Akerbrygge hvor jeg parkerer må man parkere innen 0815 for å få parkert...

Arha

Ellers er det 6 ladeplasser på Fyrstikktorget dersom dette blir i nærheten av jobben din.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

foxy

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 15. mai 2012, klokken 18:19
Glemte å nevne at du også bør sjekke om det et enkelt å få parkert på evt. ladeplass om morgenen. På f.eks. Akerbrygge hvor jeg parkerer må man parkere innen 0815 for å få parkert...

8:15????

er vel mer 8:00 sharp nå - vanskelig å få plass rund aker brygge - enda tidligere oppmøte er i alle fall for min del helt uaktuell, da kan jeg likegjerne stå i kø med fosilbilen :-\
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:20
8:15????

er vel mer 8:00 sharp nå - vanskelig å få plass rund aker brygge - enda tidligere oppmøte er i alle fall for min del helt uaktuell, da kan jeg likegjerne stå i kø med fosilbilen :-\

Hehe, jeg parkerer innimellom på Filipstadkaia. Stort sett så er det ikke mer enn maks 1-2 av de 36 plassene som er opptatt når jeg kommer dit. Liten trafikk 05:30 en søndags morgen gitt ;)

Det er noen alternativer i området da. Hansteens gate for eksempel. Typisk beboerparkering så der kan det fort bli ledige plasser på morgenen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA