Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spilling av musikk fra usb-minne

Startet av bkv, mandag 04. juni 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Sitat fra: foxy på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:16
Den lavt monterte batteripakken sørger for at ujevnheter i veien blir absorbert,

?? - det er nok ikke korrekt...,  derimot hjelper luftfjæring mot norske veier, og det bør man velge særlig også pga felgene som bilen kommer med. ulempe er dog hvis luftfjæring ryker - rådyrt å fikse de...
Vekt hjelper på å jevne ut risting og slikt. Men mye vekt høyt oppe gjør en bil veldig vanskelig å få rundt svinger. Det er kombinasjonen av mye vekt lavt nede som gjør at selve bilen burde være behagelig å kjøre. Luftfjæring hjelper ytterligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daggad

Grunnen til at jeg ikke hadde turt å betale 30k på forhånd for en Tesla er at jeg ikke tror de klarer produksjonsmålene sine.
Husk at dette har de INGEN erfaring med. Roadster kan ikke sammenlignes hverken i tall eller byggemåte.

En annen side er at om elbiler er hipt i Norge så er det ikke slik i resten av verden og i alle fall ikke i USA. De er dyre der borte, og forbrukerne vil kreve crazy garantier. Dette er en langt mer komplisert bil enn Roadster, og vil gi de store utfordringer. Tesla var fryktelig nærme konkurs rett etter lansering av Roadster.

Men tro meg når jeg sier at jeg håper de lykkes og at mine bekymringer forhåpentligvis er grunnløse. Men jeg ser nok kanskje heller en fremtid der GM/Tesla blir samme firma.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

foxy

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:58
Grunnen til at jeg ikke hadde turt å betale 30k på forhånd for en Tesla er at jeg ikke tror de klarer produksjonsmålene sine.
Husk at dette har de INGEN erfaring med. Roadster kan ikke sammenlignes hverken i tall eller byggemåte.

En annen side er at om elbiler er hipt i Norge så er det ikke slik i resten av verden og i alle fall ikke i USA. De er dyre der borte, og forbrukerne vil kreve crazy garantier. Dette er en langt mer komplisert bil enn Roadster, og vil gi de store utfordringer. Tesla var fryktelig nærme konkurs rett etter lansering av Roadster.

Men tro meg når jeg sier at jeg håper de lykkes og at mine bekymringer forhåpentligvis er grunnløse. Men jeg ser nok kanskje heller en fremtid der GM/Tesla blir samme firma.

gm+ tesla er ikke særlig sannsynlig - skjer det oppkjøp er det mercedes som tar tesla
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:53
Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:58
Grunnen til at jeg ikke hadde turt å betale 30k på forhånd for en Tesla er at jeg ikke tror de klarer produksjonsmålene sine.
Husk at dette har de INGEN erfaring med. Roadster kan ikke sammenlignes hverken i tall eller byggemåte.

En annen side er at om elbiler er hipt i Norge så er det ikke slik i resten av verden og i alle fall ikke i USA. De er dyre der borte, og forbrukerne vil kreve crazy garantier. Dette er en langt mer komplisert bil enn Roadster, og vil gi de store utfordringer. Tesla var fryktelig nærme konkurs rett etter lansering av Roadster.

Men tro meg når jeg sier at jeg håper de lykkes og at mine bekymringer forhåpentligvis er grunnløse. Men jeg ser nok kanskje heller en fremtid der GM/Tesla blir samme firma.

gm+ tesla er ikke særlig sannsynlig - skjer det oppkjøp er det mercedes som tar tesla
Sant. Det ville enten være Daimler eller Toyota. Men spørsmålet er egentlig om Elon Musk ville selge til et større selskap hvis ikke dette selskapet ville fortsette å produsere elbiler som er i samme klasse som Roadster og Model S. Elon eier fortsatt rundt en tredjedel av Tesla, og har en del å si. Han sier selv at målet er å revolusjonere bilmarkedet, og jeg tviler egentlig på at han vil gi seg hvis det er noe alternativ.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 20:16
Sant. Det ville enten være Daimler eller Toyota. Men spørsmålet er egentlig om Elon Musk ville selge til et større selskap hvis ikke dette selskapet ville fortsette å produsere elbiler som er i samme klasse som Roadster og Model S. Elon eier fortsatt rundt en tredjedel av Tesla, og har en del å si. Han sier selv at målet er å revolusjonere bilmarkedet, og jeg tviler egentlig på at han vil gi seg hvis det er noe alternativ.

daimler har avtaler med tesla slik andre ikke kan kjøpe tesla uten at daimler sier ja, heller ikke toyota.

elon musk har jo en historie om oppbygging av selskaper og så salg...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:58
Grunnen til at jeg ikke hadde turt å betale 30k på forhånd for en Tesla er at jeg ikke tror de klarer produksjonsmålene sine.
Husk at dette har de INGEN erfaring med. Roadster kan ikke sammenlignes hverken i tall eller byggemåte.

En annen side er at om elbiler er hipt i Norge så er det ikke slik i resten av verden og i alle fall ikke i USA. De er dyre der borte, og forbrukerne vil kreve crazy garantier. Dette er en langt mer komplisert bil enn Roadster, og vil gi de store utfordringer. Tesla var fryktelig nærme konkurs rett etter lansering av Roadster.
Model S er på noen måter en enklere bil en den første Roadsteren. Hva var det de hadde problemer med på Roadster? En to-trinns girkasse. Denne droppet de på Roadsteren når de fikk problemer med den, noe som reduserte topphastigheten, men til gjengjeld kvittet de seg med en del problemer. Girkassen har IKKE funnet veien tilbake inn i bilen på Model S, så drivlinjen (som er basert på Roadster) bør ha minimalt med problemer. De fleste andre ting som er mer komplekse enn i Roadster, som elektriske seter og alt mulig dilldall, er kjøpt rett fra underleverandører, og er i all hovedsak det samme som du finner i enhver premiumbil. En ting som er nytt for Tesla er den store touchskjermen, og integrasjon av mange forskjellige funksjoner inn i denne, men alt jeg har sett i forhold til skjermen er at den er utrolig bra. Jeg fikk trykket litt på den når Model S var i Oslo, og jeg er egentlig ikke bekymret i det hele tatt.

Og så klart har Model S blitt *mye* grundigere testet enn Roadsteren når den ble laget. De har vel i området 100 Model S som testbiler, mens på Roadsteren ville jeg bli overrasket om de hadde mer enn 5-10 stykk. Dette tilsier at større problemer bør allerede ha blit avdekket og rettet opp. (Som en ingeniør som jobber hver dag med produksjon av høyteknologiske produkter, så er jeg ikke bekymret.)

En ting du har til en viss grad rett i er at det er nytt for Tesla å produsere i så stort antall, men en viktig ting å huske er at Tesla har hatt en massiv ansettelseskampanje, der de har hentet inn mange gode folk som har lang erfaring med bilbygging. Fabrikken er også en gammel Toyota fabrikk (som er sterkt oppgradert), så det er ikke så mye nytt som man kunne tro. Utover det så har jo faktisk Tesla allerede bygget en del testbiler på fabrikken med stort sett de metodene de kommer til å skalere opp. Når det er sagt så er det så klart en liten mulighet for at Tesla ikke vil klare å skalere opp produksjonen så raskt som de vil, men dette vil man kunne se utifra antall levert i USA, og om Tesla sliter, så kan man kansellere reservasjonen sin før det går helt galt. Tesla går ikke over ende uten at det først er noen symptomer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 20:37
Når det er sagt så er det så klart en liten mulighet for at Tesla ikke vil klare å skalere opp produksjonen så raskt som de vil, men dette vil man kunne se utifra antall levert i USA, og om Tesla sliter, så kan man kansellere reservasjonen sin før det går helt galt. Tesla går ikke over ende uten at det først er noen symptomer.


jo. man kan kansellere men det er ikke sikkert man ser noe til pengene igjen for det... Disse pengene står jo ikke på en klientkonto, men blir jo brukt til drift.... er kassa tom så er kassa tom...

Liker best å handle biler som jeg kan se, betale og hente samme dag.... (for å sette det på spissen) Tipper med engang Tesla for kjørt opp produksjonen får man kjøpt model s uansett på finn eller mobile.de.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på onsdag 16. mai 2012, klokken 21:28jo. man kan kansellere men det er ikke sikkert man ser noe til pengene igjen for det... Disse pengene står jo ikke på en klientkonto, men blir jo brukt til drift.... er kassa tom så er kassa tom...
Hvis de ikke klarer å betale tilbake et reservasjonsbeløp så er Tesla konkurs. Da har man ventet for lenge. Før Tesla skulle gå konkurs så ville det være symptomer, som f.eks. problemer med Model S, tregere produksjonstakt enn lovet, problemer med å få betalt regninger, osv.

Sitat fra: foxy på onsdag 16. mai 2012, klokken 21:28Liker best å handle biler som jeg kan se, betale og hente samme dag.... (for å sette det på spissen) Tipper med engang Tesla for kjørt opp produksjonen får man kjøpt model s uansett på finn eller mobile.de.
Det er jo helt opp til individet. :)

Det som tesla har sagt er ihvertfall at de kommer bare til å selge direkte til kunder, og de har ikke planlagt å ha biler stående klar til salg. Så da må man kjøpe en bruktbil. (Hvis ikke tesla endrer strategi, som jeg ville anse er relativt sannsynlig på dette punktet, når/hvis de begynner å få tatt unna bestillingskøen. Kanskje i 2014.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ducktolate

Deler av denne tråden begynner å se mer ut som en tråd som burde stått under ett annet bilmerke, men, men avsporinger er jo gøy.

Ang kjørelengde og Nissan Leaf så hadde også jeg bekymringer før bestilling iom at jeg har ni mil til jobb en vei. Bekymringen var ikke om jeg kom fram, men om jeg kom meg tilbake etter lading med 10A gjennom en arbeidsdag.

Det har gått greit hittil. Det var en gang jeg ble smånervøs da jeg kjørte på jobb og bilen ikke var fullladet og jeg måtte hjem etter 6timer på jobb. Men det gikk det også, såvidt. Så på vinters tid så bør jeg lade fullt før jeg drar om jeg skal hjem etter sju timer. På sommerstid kan jeg dra etter seks om jeg kjører pent til jobb. (evt kjøpe en 16A lader...)

Gjenstående distanse i følge GOM varierer etter føre og hvor hard jeg er på høyre foten. Men stort sett på vinterstid to til tre mil igjen, nå tre til fem mil igjen.

gbzdoc

Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:20
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 15. mai 2012, klokken 18:19
Glemte å nevne at du også bør sjekke om det et enkelt å få parkert på evt. ladeplass om morgenen. På f.eks. Akerbrygge hvor jeg parkerer må man parkere innen 0815 for å få parkert...

8:15????

er vel mer 8:00 sharp nå - vanskelig å få plass rund aker brygge - enda tidligere oppmøte er i alle fall for min del helt uaktuell, da kan jeg likegjerne stå i kø med fosilbilen :-\

Du er som vanlig bastant i dine utsagn... ;-)

Men jeg kommer inn på parkeringen på Akerbrygge mellom 0812 og 0818 hver eneste dag. Jeg har ALDRI hatt problem med plass så lenger jeg er der innen 0815, men fra 0815 til 0820 er det bingo.

Men mange ledige plasser er det ikke.

0800 er det ofte bare så vidt halvfullt, så det er de siste 15 min. det renner inn med biler.

Men dette endrer seg jo hele tiden nå som det blir flere elbiler. (Har brukt plassen siden den åpnet selv.) Min arbeidsplass flytter til høsten og da har jeg mast på at de må sørge for ladepunkter i garasjen.

Sterkstrøm

En liten kommentar om parkering. Jeg var innom og så på Teslaen i utstillingen i Oslo. Jeg vurderte å kjøpe bilen, men den er for stor for mitt formål. Den er som en stor amerikansk bil. Det vil bli problemer med å finne store nok parkeringsplasser med strømuttak. Flere av elbilplassene er ikke beregnet på så store biler. Jeg ønsker å kunne parkere på alle tilgjengelige parkeringsplasser i byen uten å måtte ta hensyn til størrelsen på bilen. Der er Leafen helt super. Min konklusjon ble at jeg beholder Leafen som jeg er kjempefornøyd med.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sterkstrøm på torsdag 17. mai 2012, klokken 09:36
En liten kommentar om parkering. Jeg var innom og så på Teslaen i utstillingen i Oslo. Jeg vurderte å kjøpe bilen, men den er for stor for mitt formål. Den er som en stor amerikansk bil. Det vil bli problemer med å finne store nok parkeringsplasser med strømuttak. Flere av elbilplassene er ikke beregnet på så store biler. Jeg ønsker å kunne parkere på alle tilgjengelige parkeringsplasser i byen uten å måtte ta hensyn til størrelsen på bilen. Der er Leafen helt super. Min konklusjon ble at jeg beholder Leafen som jeg er kjempefornøyd med.
Tror ikke størrelsen er veldig problematisk. Lengden er på 495 cm, i forhold til Leaf som er 445 cm. Bredden er på 196 cm, i forhold til Leaf som er på 177 cm.

Det er jo en større bil enn Leaf, men tatt i betraktning at en standard parkeringsplass er minimum 5 meter lang og 2,5 meter bred, så er det neppe noe problem. Det vil egentlig bare være et problem på parkeringsplasser der Leaf akkurat får plass.

Utover det så bør det jo nevnes at med en Model S så behøver man ikke like mye lading, selv med minste batteri har man jo ca dobbel rekkevidde av Leaf. Det er vel i hovedsak på vinteren at man bør plugge inn bilen, for å sørge for at batteriet holdes ved riktig temperatur og man får maksimert levetiden på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bård

Jeg har tenkt mye på rekkevidden til Leaf og foretok prøvekjøring i typisk vintervær i Rogaland (16 Mai med 2+ og regn - hyggelig) og kjørte da langt fra økonomisk en ca 4 mil med 99km igjen på måleren med varmeapparat på og heller skal vi kalle det frisk kjøring.

I tillegg sjekket jeg rundtom og fant ut at batteriet taper seg omtrent 2% per 15000 km, da jeg bor oppe i fjellene har jeg en bit med kupert og resten ikke kupert på vei til jobb som i værste fall er 7,5 mil hver vei. Selvsagt klarer ikke jeg dette uten å lade på jobb som jeg kan. Men min bekymring var etter en tid på en værsting dag om vinteren klarer jeg mine 7,5 mil? Og med mine 40000 km per år til og fra jobb hvor lenge lever batteriet?

Etter mye konservative beregninger klarer Leafen seg i 5 år med mitt bruk før jeg bør bytte batteri, i USA er prisen på ett batteri 9000$ per i dag, noe som høyst sannsynlig blir billigere etterhvert, det er grovt regnet 50000 kroner eller si 60000 kroner med arbeid å bytte dette. Det er jo slett ikke noe problem, da besparelsen som bare øker med den stigende oljeprisen er på minst 200000 kroner på 5 år i drivstoff etter dagens pris, bompenger o.l. Legger en til ett ekstra veritap på 100000 kroner på Leaf samt batteribytte ville jeg spare per i dag 40000 kroner på å kjøpe en med min lange pendervirksomhet.

Jeg har som mange i denne tråden tenkt på Tesla S som løsningen på alle problemene mine, MEN med ett verditap på (historisk 50% på elbil på 3 år) vil den S som jeg ville ha som ville koste 650000 (beregnet) på vei her i Norge tape seg mere enn en Leaf koster på 3 år. I tillegg må en ha tilgang til 32 amp (2ggr 16 amp) for å lade den hjemme. Da koster det så mye å eie den at jeg kan likesågodt kjøre oljebrennende bil. Den vil ikke betale seg for meg  og jeg har mange kilometer med to bommer om dagen som jeg skal betale meg gjennom. Verditapet alene betaler over 100000km per år med fossildrift, ja fossil taper verdi også men langt fra samme raten, så en kjapp kalkyle tilsier at nei det vil ikke lønne seg for meg og mitt bruk. En Leaf vil lønne seg, selv med batteri bytter og er da en skikkelig løsning.

Men kjører du lavt antall kilometer, skal det mye til for at en elbil selv iON vil lønne seg mot en tilsvarende bensinbil. Jo mere du kjører jo mere vil det gå i elbilens favør, men jo dyrere elbil jo vanskeligere blir det å få regnestykket til å gå opp. Om en vil ha elbil for miljøet, eller fordi du vil ha en spiller det vel ingen rolle hva du kjøper. Leaf lønner seg for meg med mine 40000 jobb kilometer per år, og det fungerer for mitt bruk i antall kilometer rekkevidde. Altså bruk og lønnsomhet harmonerer og som bonus er jeg med å gjør noe for samfunnet. Derved besluttet familien min seg for å anskaffe Leaf som bil nummer 1 med en fossilbil som nummer 2, og vi skal bestille en på mandag.

Mortenmann

Sitat fra: Bård på fredag 18. mai 2012, klokken 13:04
. Derved besluttet familien min seg for å anskaffe Leaf som bil nummer 1 med en fossilbil som nummer 2, og vi skal bestille en på mandag.
Bra resonnert. Viktig å gjøre mattearbeidet.
Økonomien er god med ditt kjøremønster.
Velkommen i klubben!
SølvLeaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bård på fredag 18. mai 2012, klokken 13:04Jeg har som mange i denne tråden tenkt på Tesla S som løsningen på alle problemene mine, MEN med ett verditap på (historisk 50% på elbil på 3 år) vil den S som jeg ville ha som ville koste 650000 (beregnet) på vei her i Norge tape seg mere enn en Leaf koster på 3 år. I tillegg må en ha tilgang til 32 amp (2ggr 16 amp) for å lade den hjemme. Da koster det så mye å eie den at jeg kan likesågodt kjøre oljebrennende bil. Den vil ikke betale seg for meg  og jeg har mange kilometer med to bommer om dagen som jeg skal betale meg gjennom. Verditapet alene betaler over 100000km per år med fossildrift, ja fossil taper verdi også men langt fra samme raten, så en kjapp kalkyle tilsier at nei det vil ikke lønne seg for meg og mitt bruk. En Leaf vil lønne seg, selv med batteri bytter og er da en skikkelig løsning.
Det er sjeldent det lønner seg rent økonomisk å kjøpe mer bil enn man har behov for. Hvis man bor i Oslo og skal bare kjøre litt rundt i Oslo, så bør man kjøpe en Buddy eller lignende. En Leaf blir mye dyrere.

En Model S til 650 000 kroner er veldig mye mer bil enn en Leaf. Da har man ca gått for 85 kWh, tech pakken, panoramatak, luftfjæring, metallic lakk, lærseter, barneseter, trefaselading og 20 kW veggmotert lader med installasjon. Dette er en bil som kan enkelt være eneste bil i en familie.

Hvis man skal gjøre en sammenligning der Model S er nærmest mulig Leaf, så må man sammenligne en 40 kWh Model S med tech pakken og metallic lakk. Dette blir en Model S til ca 430 000 kroner. Fortsatt vil en Model S være ganske mye mer bil enn en Leaf, med nesten dobbel rekkevidde, bedre interiør, bedre ytelser, mer bagasjeplass, osv, men det er ihvertfall enklere å sammenligne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA