Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spilling av musikk fra usb-minne

Startet av bkv, mandag 04. juni 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. mai 2012, klokken 17:56
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 16:31
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. mai 2012, klokken 15:31
Jeg kjører 80km t/r hver dag Asker-Oslo

80 km???  anbefaler å bruke e18 t/r asker-oslo og ikke veien via hønefoss  ;)

Totalt er t/r rett under 80km, men det skjønte du vel?
Poenget (Hønefoss eller ei) er at 10mil rekkevidde bør gå helt greit, selv om vinteren.

En vesentlig faktor om vinteren er jo batteritemperatur, så hvis man har bilen stående i garage på jobb og hjemme går kalde dager greit. Det "fine" med streng kulde er at de fleste kjører sakte, så man får fort ned hastigheten til 70km/t :)

Thomas

10mil med leaf burde går fint ja

ref 80km t/r oslo-asker, kjører selv asker-oslo t/r og min km-måler viser 42km... - da kjører du nok til hver av ytterpunktene sikkert, type vollen-stovner
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:35
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 20:20
8:15????

er vel mer 8:00 sharp nå - vanskelig å få plass rund aker brygge - enda tidligere oppmøte er i alle fall for min del helt uaktuell, da kan jeg likegjerne stå i kø med fosilbilen :-\

Hehe, jeg parkerer innimellom på Filipstadkaia. Stort sett så er det ikke mer enn maks 1-2 av de 36 plassene som er opptatt når jeg kommer dit. Liten trafikk 05:30 en søndags morgen gitt ;)

Det er noen alternativer i området da. Hansteens gate for eksempel. Typisk beboerparkering så der kan det fort bli ledige plasser på morgenen.

Hansteens gate fullt også vanligvis
I-miev 2011
Asker

laumb

Takker for utrolig mange gode svar, og på så kort tid!

Merker at meningene kan bli gjøre meg noe bekymret her, ikke mye moro å sitte i iskald bil hele veien hjem på vinterstid.

Fyrstikktorget er jo tross alt rett over gaten for her, så å lade litt der kan jo hjelpe på. Vet du om dette er tidsbegrensede parkeringer, eller om jeg kan stå der hele dagen?

Tesla Model S har vært en bil vi har snakket om å kjøpe "Hele tiden". Dvs. så fort den er ute og kan testes, så blir en slik en bestillt. Det passer tidsmessig med når minstejenta slutter nogenlunde i stor barnevogn, og således kan den andre bilen byttes i en slik.

Det som er trist er at det tar jo da fort 2-3 år før vi har en slik. Frem til da kunne det også vært kjekt å unngått drivstoff og gått for strøm. Derfor Leaf.

Men som sagt, dette med rekkevidde bekymrer meg. Når jeg leste at Leaf "har 175km" rekkevidde, så så jeg for meg at rundt 12 mil burde gå på vinteren.

Dessverre har ikke arbeidsgiver noen lademuligheter som jeg vet om, ei heller trooooor jeg det kan bli aktuelt å investere i det for meg - men det er jo lov å sjekke. Det må jeg gjøre! Det kan jo snu hele tanken på hodet.

Reiser til BNH i dag for å hente en Leaf jeg skal ha til Fredag. Blir spennende å se om vi kommer oss rundt på 17. Mai uten lading. Det blir "blodtesten" uten å teste til/fra jobb, da vi skal innom "all" familie i området, og det er typisk av hva vi maks kjører av småturer i ukene. Ellers er vi på camping nesten hver helg om sommeren, og jeg ser jo her et potensiale for å spare 3 stk bommer, 8 mil med drivstoff hver vei, opptill 2 ganger hver helg med en handletur på Lørdagen.

Potensialet i elbil er stort, la oss håpe Leaf kan være min vei inn - kjedelig å måtte vente så lenge på Model S.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:05Tesla Model S har vært en bil vi har snakket om å kjøpe "Hele tiden". Dvs. så fort den er ute og kan testes, så blir en slik en bestillt. Det passer tidsmessig med når minstejenta slutter nogenlunde i stor barnevogn, og således kan den andre bilen byttes i en slik.

Det som er trist er at det tar jo da fort 2-3 år før vi har en slik. Frem til da kunne det også vært kjekt å unngått drivstoff og gått for strøm.
Det blir neppe fullt så mye som to år å vente. Tesla skal ha en produksjonstakt på 20 000 biler i året ved slutten av dette året, og produsere 5000 biler før da. Tesla har rundt 10 000 reservasjoner på Model S, så hvis man reserverer nå kan man motta bilen før neste sommer. Dette er riktignok om det ikke oppstår problemer i produksjonsløpet, noe som er en usikkerhetsfaktor. Selv om det skulle oppstå noen problemer ville jeg bli veldig overrasket om du ikke har mottatt bilen om 1,5 år.

Men hvis du absolutt vil prøvekjøre før du reserverer så kan det nok ta mer tid. Jeg tror vi vil se eksplosiv vekst i antallet reservasjoner med en gang folk får prøvekjørt, og folk begynner å se bilene på veiene. Hvis man reserverer i midten av 2013, etter prøvekjøringer har blitt tilgjengelig for de som ikke har en reservasjon, kan man fort se at man har 20 000 i køen foran seg, og så får man ikke bilen før i midten av 2014.

Du kan jo vurdere å reservere en Model S, mens du ser på andre muligheter. Det koster 30 000, som er refunderbart (minus 10%). Da får du også prøvekjørt tidligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Usj, du må ikke si sånt! Jeg visste vel ikke at de hadde så store produksjonsplaner! :)

Utrolig synd at jeg ikke var hjemme når de viste frem en for litt siden - skulle så veldig inderlig ha få tatt en titt, størrelse osv... Personlig er favorittbilen min av de jeg har hatt en Hyundai (coupe - hatt 2 stk), så opplevd kvalitet og plastikk eller ikke har ikke stort å si for meg (har hatt alt i mellom Ford, Audi og nå Saab i mellom). Så lenge kjøregleden er høy og teknologisk "wow-faktor" som er med på å skape en viss tilfredsstillelse bak dash'n er på plass. Leaf er jo første aktuelle elbil på markedet får vår del, siden den gir igjen på utstyr og high-tech feeling. Model S drar jo dette langt over toppen!

30'000kr er jo forsåvidt en liten utfordring på reservasjonssiden. Mest nysgjerrig er jeg på prisen, sammenlignet med USA priser tror jeg den havner 100'000 under de forespeilede 500'000kr, og det er en akseptabel pris. Mest nysgjerrig på middel batteripakke sitt nivå, da den største nok blir for dyr, og den minste er litt sånn "kjøper ikke ny bil med lavest utstyrsnivå, svarer seg ikke i lengden".

Meget mulig man må undersøke litt ekstra på dette feltet og ta seg en tur ut til butikken for en prat til uken som kommer.

Som sagt, hadde faktisk sett for meg levering tidligst 2014-ish, og om det faktisk er muligheter for levering innen ett år, så er det nesten ikke noe spørsmål - om ikke Leaf'n frelser meg helt da. er ikke ukjent for å være ltt impulsiv.

Uansett, Har en Saab 9-3 og en Kia C'eed, sistnevnte skal byttes ut i første omgang. Kia er ikke kjent for å holde verdien lenge, og markedsverdi i øyeblikket er rundt 30'000 under finansieringssummen gjenstående på den - så å bruke litt ekstra tid på å selge den og nedbetale litt ekstra kan jo være greit - planen nå var å spytte inn 30-40k kontant og bytte den inn/selge rimelig, men om disse kan brukes på reservasjon i stedet, smart move?

daggad

Jeg hadde ikke turt å bruke 30000 i reservasjonsbeløp for en Tesla S hos Tesla..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

laumb


hkaspenberg

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:53
Jeg hadde ikke turt å bruke 30000 i reservasjonsbeløp for en Tesla S hos Tesla..
Kan du utdype dette ytterligere?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:53
Jeg hadde ikke turt å bruke 30000 i reservasjonsbeløp for en Tesla S hos Tesla..
Det har jeg turt, for en Model X, faktisk. Som er 1-2 år lengre ut i tid. Det er riktignok en minimal risiko for å miste pengene sine, men i så fall må Model S være en flopp av uante proposjoner. Mye mer av en flopp enn f.eks. Fisker Karma. Og selv DeLorean klarte å levere 9000 biler før de gikk under.

Alt tilsier at Model S blir en braksuksess. Jeg har prøvesittet i Model S i Oslo, og bilen virket veldig bra. Hvis den er behagelig å kjøre er det en innertier. (Og hvorfor skulle den ikke være god å kjøre? Den lavt monterte batteripakken sørger for at ujevnheter i veien blir absorbert, den vil holde seg veldig bra gjennom svinger, og kraft har den nok av.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#24
Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:34
Usj, du må ikke si sånt! Jeg visste vel ikke at de hadde så store produksjonsplaner! :)

Utrolig synd at jeg ikke var hjemme når de viste frem en for litt siden - skulle så veldig inderlig ha få tatt en titt, størrelse osv... Personlig er favorittbilen min av de jeg har hatt en Hyundai (coupe - hatt 2 stk), så opplevd kvalitet og plastikk eller ikke har ikke stort å si for meg (har hatt alt i mellom Ford, Audi og nå Saab i mellom). Så lenge kjøregleden er høy og teknologisk "wow-faktor" som er med på å skape en viss tilfredsstillelse bak dash'n er på plass. Leaf er jo første aktuelle elbil på markedet får vår del, siden den gir igjen på utstyr og high-tech feeling. Model S drar jo dette langt over toppen!

30'000kr er jo forsåvidt en liten utfordring på reservasjonssiden. Mest nysgjerrig er jeg på prisen, sammenlignet med USA priser tror jeg den havner 100'000 under de forespeilede 500'000kr, og det er en akseptabel pris. Mest nysgjerrig på middel batteripakke sitt nivå, da den største nok blir for dyr, og den minste er litt sånn "kjøper ikke ny bil med lavest utstyrsnivå, svarer seg ikke i lengden".
Prisen blir nok i området 400 000 for billigste model, og så må du legge på trolig rundt 70 000 per oppgradering av batteriet. Jeg tror jeg ville ihvertfall kjøpt tech pakken (xenonlys, navigasjon, osv) og oppvarmede seter (noe man bare får om man går for lærseter), noe som legger på 40 000 på prisen. Trefaselading er kanskje også litt viktig, noe som legger på trolig rundt 15 000. (Kanskje spesielt viktig med minste batteri, da det minste batteriet trolig ikke kan brukes sammen med Tesla's hurtigladere. (Men kanskje sammen med CHAdeMO? Dette er ikke kjent ennå.))

Hvis du skal beholde bilen lenge ville jeg vurdert å legge pengene i bilen heller enn batteriet. Batteriet vil måtte byttes ut om noen år uansett, og da kan du sette inn et større batteri når prisen per kWh har halvert seg. Men du bør ikke kjøpe ett batteri som er mindre enn 30% større enn dine behov - da har du litt margin for at batterikapasiteten kan synke.

Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:34
Meget mulig man må undersøke litt ekstra på dette feltet og ta seg en tur ut til butikken for en prat til uken som kommer.

Som sagt, hadde faktisk sett for meg levering tidligst 2014-ish, og om det faktisk er muligheter for levering innen ett år, så er det nesten ikke noe spørsmål - om ikke Leaf'n frelser meg helt da. er ikke ukjent for å være ltt impulsiv.

Uansett, Har en Saab 9-3 og en Kia C'eed, sistnevnte skal byttes ut i første omgang. Kia er ikke kjent for å holde verdien lenge, og markedsverdi i øyeblikket er rundt 30'000 under finansieringssummen gjenstående på den - så å bruke litt ekstra tid på å selge den og nedbetale litt ekstra kan jo være greit - planen nå var å spytte inn 30-40k kontant og bytte den inn/selge rimelig, men om disse kan brukes på reservasjon i stedet, smart move?
Virker for meg som om det kan være en god plan, det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:27
Prisen blir nok i området 400 000 for billigste model, og så må du legge på trolig rundt 70 000 per oppgradering av batteriet. Jeg tror jeg ville ihvertfall kjøpt tech pakken (xenonlys, navigasjon, osv) og oppvarmede seter (noe man bare får om man går for lærseter), noe som legger på 40 000 på prisen. Trefaselading er kanskje også litt viktig, noe som legger på trolig rundt 15 000. (Kanskje spesielt viktig med minste batteri, da det minste batteriet trolig ikke kan brukes sammen med Tesla's hurtigladere. (Men kanskje sammen med CHAdeMO? Dette er ikke kjent ennå.))

Hvis du skal beholde bilen lenge ville jeg vurdert å legge pengene i bilen heller enn batteriet. Batteriet vil måtte byttes ut om noen år uansett, og da kan du sette inn et større batteri når prisen per kWh har halvert seg. Men du bør ikke kjøpe ett batteri som er mindre enn 30% større enn dine behov - da har du litt margin for at batterikapasiteten kan synke.

Sant. Tittet faktisk inne på sidene dems nå - har ikke vært der på en stund, mest på "resten av internett" - Trodde Xenon, navigasjon osv var standard, men dette er obligatorisk tilbehør etter min mening. Blir litt arg når jeg ser at folk kjøper biler til 3-400'000kr uten å invistere i sikkerhet, les. primært godt lys, men også annet tilbehør. Så ja, dette er obligatorisk.

Tror at å selge Kia'n, reservere S og deretter legge opp til å bytte ut hovedbilen med en S kan være aktuelt altså.
Det med batteripakke er jeg enig i. Om jeg kommer meg hjemmefra til Tønsberg/sandefjord med lading der nede, så er det safe deal for min del - da jeg kan ta bensinbilen ved lengre turer (blir å beholde en 2005 Mustang V6 "for all fremtid" i garasjen med 8'000km/året, og det burde holde tilstrekkelig.), noe som er riiiiiktig så sjelden.

Dette med lader har jeg ikke tenkt stort på. Vi har trefas sikringsskap i garasjen - og om 7-10 år når batteriet uansett må byttes ut er det "garantert" etablert en fin standard for en sikker investering i en allright lader.

Har du en link til en enkel of informativ side om CHAdeMo-greiene?

Per i dag bruker vi 6'000kr på lån, og ytterligere omtrent 6'000kr på drivstoff. Om vi kan redusere drivstoff delen med 4-5'000kr / mnd, så er det jo ingen ting å utsette.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:16
Alt tilsier at Model S blir en braksuksess. Jeg har prøvesittet i Model S i Oslo, og bilen virket veldig bra. Hvis den er behagelig å kjøre er det en innertier. (Og hvorfor skulle den ikke være god å kjøre? Den lavt monterte batteripakken sørger for at ujevnheter i veien blir absorbert, den vil holde seg veldig bra gjennom svinger, og kraft har den nok av.)

For ikke å snakke om luftfjæring. Riktignok tilleggsutstyr, men for 10.000 ekstra skal man vel være ganske gnien for ikke å plusse på for det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 09:53
Jeg hadde ikke turt å bruke 30000 i reservasjonsbeløp for en Tesla S hos Tesla..

enig! Tesla går konk før eller siden, hvis de ikke klarer å overlever som komponentleverandør til andre OEM.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#28
Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:42Det med batteripakke er jeg enig i. Om jeg kommer meg hjemmefra til Tønsberg/sandefjord med lading der nede, så er det safe deal for min del - da jeg kan ta bensinbilen ved lengre turer (blir å beholde en 2005 Mustang V6 "for all fremtid" i garasjen med 8'000km/året, og det burde holde tilstrekkelig.), noe som er riiiiiktig så sjelden.
Auli til Sandefjord burde du klare på den minste batteripakken. Man kanskje ikke på de aller verste dagene. EPA rekkevidde etter 8 år (70% gjenstående kapasitet) blir på rundt 158 km.

Sitat fra: laumb på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:42Dette med lader har jeg ikke tenkt stort på. Vi har trefas sikringsskap i garasjen - og om 7-10 år når batteriet uansett må byttes ut er det "garantert" etablert en fin standard for en sikker investering i en allright lader.

Har du en link til en enkel of informativ side om CHAdeMo-greiene?
Jeg mente egentlig laderen som står i bilen. Standard kommer bilen med 10 kW lader, som kan lades på 230V  og opp til 40A, men hvis du betaler mer kan du få muligheten for trefase (og trolig 30 kW maks). Da kan du finne ett trefaseuttak og plugge AC rett inn i bilen til relativt hurtig lading. 230 V 64 A trefase betyr at bilen (med 40 kWh) er ved 70% på litt over en time.

Hvilken støtte for hurtiglading som kommer med på det minste batteriet er jeg ikke sikker på. Tesla har sagt veldig lite konkret rundt dette, så man får bare vente og se. Det som er sikkert i USA er at 40 kWh versjonen får ikke tilgang på 90 kW "Superchargers", som Tesla skal plassere ut. Om dette betyr at Tesla i stedet inkluderer CHAdeMO støtte uten adapter er ren spekulasjon fra min side. Igjen, man får bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#29
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:16
Den lavt monterte batteripakken sørger for at ujevnheter i veien blir absorbert,

?? - det er nok ikke korrekt...,  derimot hjelper luftfjæring mot norske veier, og det bør man velge særlig også pga felgene som bilen kommer med. ulempe er dog hvis luftfjæring ryker - rådyrt å fikse de...
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA