Model 3 i transitt har muligens nye Panasonic-batterier

Startet av Vegard_br, tirsdag 10. november 2020, klokken 20:22

« forrige - neste »


nightking

Det står 5% økning. Så 82kWh - 5% = 77,9kWh. Stemmer det at dagens model 3 har 77,9 kWh? Regner med dette er brutto kapasitet. Ang netto kapasitet så kan jeg lese alt fra 72,5 til 75kWh idag. Noen som vet hva som faktisk stemmer?

Handyman

Interessant, men bare for å informere de som ikke er helt inne i detaljene.
Det er fortsatt 2170-celler, og altså ikke de nye 4680-cellene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nickelilltroll

Ble vel sagt på batteryday at 4680-produksjon i stor skale ikke var reellt før "late 2022"?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

Model 3 med ytterligere 30 kilometer reell rekkevidde, varmepumpe, isolerte glass og bedre støydemping gjør den til et godt kjøp i sin klasse for de som tenger rekkevidde!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Almis

2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

nightking

Hm. Slik jeg leser det på linken din, er at batteriene per 16.okt ikke var i produksjon enda? Det vil si at bilene som leveres nå ikke har disse "nye" batteriene?

tornaldo

Sitat fra: nightking på tirsdag 10. november 2020, klokken 22:09
Hm. Slik jeg leser det på linken din, er at batteriene per 16.okt ikke var i produksjon enda? Det vil si at bilene som leveres nå ikke har disse "nye" batteriene?

Det vises til en bil som er på vei til Tyskland, med 82 kW/t batteri. Må jo anta at det er samme batch som de som leveres her?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

cstromme

Sitat fra: nightking på tirsdag 10. november 2020, klokken 20:39
Det står 5% økning. Så 82kWh - 5% = 77,9kWh. Stemmer det at dagens model 3 har 77,9 kWh? Regner med dette er brutto kapasitet. Ang netto kapasitet så kan jeg lese alt fra 72,5 til 75kWh idag. Noen som vet hva som faktisk stemmer?

Stusset litt på det samme selv. Hadde tidligere forstått det slik at det var en 75kWh pakke her, men 5% økning på denne tilsier at man skal være i underkant av 79kWh.

Utregning gir forøvrig 78,1kWh før økning, ikke 77,9. Du må dele på 1,05 og ikke gange med ,95. 😊
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Nickelilltroll

Det har varet vist til 5-10% økning, så 82kWh stemmer fint det. Er ikke alle ganger media og sladderjournalisterne får det til ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

Om Model 3 har 2,5kWh buffer og går fra 75 til 82kWh (med uendret buffer) snakker vi fort rekkeviddeøkning på 50 kilometer reell rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nickelilltroll

#13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 09:21
Om Model 3 har 2,5kWh buffer og går fra 75 til 82kWh (med uendret buffer) snakker vi fort rekkeviddeøkning på 50 kilometer reell rekkevidde.

Gi meg heller en større topp/bunnbuffert Tesla. Rekkevidden knuser det meste og tilfredsstiller mange behov ;)

Regner med at det kommer en offisiel twitter snart om hva som er riktig. Var jo en litta bombe detta his du spør meg, i positiv forstand :)

Tesla Bjørn ordner sikkert en brukbar test på en "re-fresh" Model 3 snart. Første lass med biler er på vei inn i Zeebrugge as we speak :D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

Hvor mye buffer vil du at Tesla skal sperre av i topp og bunn som gjøres utilgjengelig for deg?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA