Model 3 i transitt har muligens nye Panasonic-batterier

Startet av Vegard_br, tirsdag 10. november 2020, klokken 20:22

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Sitat fra: chargedup på onsdag 11. november 2020, klokken 13:09
Det eneste negative med å ha mer av total batterikap tilgjengelig er at man med bruktbil ikke vet om forrige eier har brydd seg om advarselen man får når man slider over 90% i app.

Er det som er mitt poeng her :+1: :) Har brendt meg selv på den. De fleste nye elbileiere som spør meg om tips og råd har aldrig hørt om netto, brutto og degradering...
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

chargedup

Er da man må stole på at "massene" får med seg advarslene som dukker opp enten i app eller i display når man lader til 100%. Akkurat der er Tesla flinke med å gi en beskjed om at du ikke burde gjøre det til daglig når du endrer grensen. Vet ikke om mange andre som gir slike advarsler aktivt (Polestar muligens, selv om funksjonen ikke fungerer enda?), men det er jo med på å lære opp de mindre opplyste kundene eller "massene/folk flest". Med en Tesla gjør en da et bevisst valg når man velger 100% ladegrense og jeg tror veldig mange blir skremt bort fra å lade til 100% unødvendig på den måten.

I min Opel Ampera har jeg kun mulighet til å endre ladegrense i bilen (gadd ikke skaffe meg app som utgår 31.12.20, så vet ikke om det er mulig i app) og det krever alltid litt knoting/trykking for å finne fram til det på torsdager de gangene jeg skal kjøre langt i helgen og motsatt på søndag når jeg kommer hjem (mye enklere på Tesla). Opel har heller ingen advarsler når man velger 100%.
Jaguar fraråder å lade til 100%, men såvidt jeg vet fungerer ikke det å sette opp 80% ladegrense i app (uofisielle appen Wattcat kan utføre det, men Jaguar appen klarer såvidt jeg vet ikke dette 2 år etter lansering).

Det at Tesla har liten buffer og mulighet til at noen lader 100% hver gang, ser ikke ut til å ha hatt noen effekt på verditap i bruktmarkedet i alle fall. Det finnes endel som skriver det i tekst på annonse at den kun er ladet til 100% ved behov, så kunnskapen er i alle fall der hos noen selgere, men det er vel vanskelig å dobbeltsjekke bilens ladehistorikk (hvor mange ganger har bilen vært fulladet, men vet man kan se ant kWt AC og DC lading bilen har med scanmytesla).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

tornaldo

Dette blir egentlig som når man skal kjøpe seg ny dieselbil. Har forrige eier kjørt mye korte turer med kald motor, har han skurret mye på clutchen etc etc.

Man er vel i en situasjon der mange ennå vet litt lite om elbil, og kunnskapen gjør at man ikke behandler batteri optimalt, slik at jeg ser poenget med å sikre at batteriet holder seg bedre, ved å ha mer buffer.

Samtidig så vil flere og flere få kunnskap om dette, og litt tro har jeg på menneskeheten.

De fleste av oss har jo klart å fylle det drivstoffet som passer til bilen, vi kjører ikke inn på en bensinstasjon og fyller ved første og beste pumpe, uansett drivstoff. Vi har da evne til å lære noe!  :) Og ikke veldig vanskelig å lære at man til daglig ikke skal lade til 100%, eller lade bilen helt ut.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vaduz

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 09:21
Om Model 3 har 2,5kWh buffer og går fra 75 til 82kWh (med uendret buffer) snakker vi fort rekkeviddeøkning på 50 kilometer reell rekkevidde.

Gi meg heller en større topp/bunnbuffert Tesla. Rekkevidden knuser det meste og tilfredsstiller mange behov ;)

Regner med at det kommer en offisiel twitter snart om hva som er riktig. Var jo en litta bombe detta his du spør meg, i positiv forstand :)

Tesla Bjørn ordner sikkert en brukbar test på en "re-fresh" Model 3 snart. Første lass med biler er på vei inn i Zeebrugge as we speak :D

Det fine med tesla er at de lar deg ha så mye buffer i topp du bare vil, inntil 50%! Bufferen i bunn regulerer du også fint selv:)

THE

Sitat fra: Vaduz på onsdag 11. november 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 11. november 2020, klokken 09:23

Gi meg heller en større topp/bunnbuffert Tesla. Rekkevidden knuser det meste og tilfredsstiller mange behov ;)

Det fine med tesla er at de lar deg ha så mye buffer i topp du bare vil, inntil 50%! Bufferen i bunn regulerer du også fint selv:)

Helt enig. I hverdagen har jeg 30% buffer både i bunn og topp. Lader stort sett aldri opp til mer enn 75%, og setter bilen på lading når den kommer ned mot 30%. På langturer kan det nok hende jeg lader opp til 95-98%, spesielt hvis jeg skal trekke tilhenger langt. Har vel ved 2-3 anledninger ladet til 100% også på de første drøyt 100kkm jeg har hatt bilen. Har kjørt ned til 5% et par ganger på langtur, men da har bilen blitt satt på lading med en gang. Noe av grunnen til at jeg valgte 100D i stedet for 75D var for å unngå mye lading til 100% og mange dype utladninger. Færre ladesykluser, og lading innenfor "optimalt" SOC-område vil gi økt levetid og redusert degradering på batteriet, noe som er viktig for meg som tenkte å beholde bilen lenge, og som kjører ca 40000 km i året (når det ikke er koronarestriksjoner og hjemmekontor).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Speeder

De har vel startet levering av disse i USA?
Er det noen som har sett noen test av lading på v3 Supercharger ennå?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA