Hovedmeny

ID.4 i Norge

Startet av toref, tirsdag 10. november 2020, klokken 08:10

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Olemann

Det var en pussig ID.4 seanse i kveld kl. 18 ja. 

En "kunde" som framsto mer som om han gjennomførte et presentasjons-case for å få jobb i "TV2 hjelper deg" eller tilsvarende.
Og, spørsmålene som var plukket ut kunne alle som orket finne svar på nett på 90% av. Og for de fleste her inne er det vel kjent alt sammen allerede.

Så, min konklusjon er; elbiler er ikke lenger for folk som interesser seg for elbiler, men det er kun en bil der hovedfokus er om man får inn 2 eller 3 barneseter, hvorvidt man må bytte ut Kongepuddelen med en Minipuddel for å få inn riktig bur, hvor langt man kommer før man må lade og om det følger med ladekabler...

Det er lenge siden denne type artikler var av interesse for den almene elbilist og man orket lese og drøfte 26 sider forskning på Li ion batterier og aldring....https://hal-cea.archives-ouvertes.fr/cea-01791260/file/Article_AnthonyBarre1.pdf

Hvorvidt dette er pluss eller minus kan jo diskuteres, men det er nok lurt å ikke innbille seg at man lenger lærer så mye nytt av markedsjippoer hos forhandlere  :D

For å luke ut de som kan noe og de som er amatører kan man jo bare be dem forklare hvordan denne forklarer tids-aldringen i et Li ion batteri, fin å ha med til bilselgere som kan mer om hundebur og barneseter enn bilen de selger....se bilde.

Trond.m

Selv om jeg selv ikke tilhører kategorien «vanlig kunde», så synes jeg det er positivt at elbiler ikke lenger er for spesielt interesserte. Det er lenge siden jeg lærte noe nytt ved å delta på en presentasjon av en elbil, men det kan jo være morsomt likevel 😏

Tjomsas

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2020, klokken 21:25

Det var en pussig ID.4 seanse i kveld kl. 18 ja. 

En "kunde" som framsto mer som om han gjennomførte et presentasjons-case for å få jobb i "TV2 hjelper deg" eller tilsvarende.
Og, spørsmålene som var plukket ut kunne alle som orket finne svar på nett på 90% av. Og for de fleste her inne er det vel kjent alt sammen allerede.

Så, min konklusjon er; elbiler er ikke lenger for folk som interesser seg for elbiler, men det er kun en bil der hovedfokus er om man får inn 2 eller 3 barneseter, hvorvidt man må bytte ut Kongepuddelen med en Minipuddel for å få inn riktig bur, hvor langt man kommer før man må lade og om det følger med ladekabler...

Det er lenge siden denne type artikler var av interesse for den almene elbilist og man orket lese og drøfte 26 sider forskning på Li ion batterier og aldring....https://hal-cea.archives-ouvertes.fr/cea-01791260/file/Article_AnthonyBarre1.pdf

Hvorvidt dette er pluss eller minus kan jo diskuteres, men det er nok lurt å ikke innbille seg at man lenger lærer så mye nytt av markedsjippoer hos forhandlere  :D

For å luke ut de som kan noe og de som er amatører kan man jo bare be dem forklare hvordan denne forklarer tids-aldringen i et Li ion batteri, fin å ha med til bilselgere som kan mer om hundebur og barneseter enn bilen de selger....se bilde.

Enig i at presentasjonen var ekstremt folkelig, men det synes jeg er veldig positivt ihvertfall. Men det kommer vel an på vinklingen. Hvis man har hatt det som hobby i mange år føler man vel et visst eierskap til det, og det føles kanskje rart at hvermannsen skal kunne "delta". Heldigvis sier nå jeg. Fra et klima- og miljøperspektiv er det, på både kort og lang sikt, utrolig positivt.

Så kan de som interesserer seg for matte og fysikk få fortsette med det også, selvfølgelig  :D

Trond.m

Enig. Vi har en matematiker /fysiker i e-tron delen av forumet som regner ut kapasiteten på batteriet sitt etter hver tur. Men resultatet er at han blir så urolig over mulig degradering at han ikke lenger klarer å glede seg over den flotte bilen. Tror de fleste av oss får det litt bedre hvis vi bare ser på elbilen som en vanlig bil. Nå er jeg ikke der ennå, men jobber med saken. En god start er kanskje å melde seg ut av elbilforum og FB grupper 😉

Øyvind.h

Akkurat den saken forstår jeg jo til dels, når batteriet har mye lavere netto kapasitet enn det burde ha etter veldig kort tid. Folk flest kan jo da ende opp med å kjøre med vesentlige feil/mangler på en bil fordi de ikke vet bedre. Naboene måtte på hyttetur før de kunne konstatere at en stor andel av batteriet på bilen deres var borte vekk. Vi må ikke ende der at folk tenker at "jaja, det er jo elbil".

Når det gjelder lanseringen var det ikke så mye nytt merket jeg. Skulle gjerne hatt ytelsestall, hengervekt osv på 4wd, men det hadde de ikke. Veldig innøvd presentasjon med generelle spørsmål.
Jeg sendte inn noen spørsmål når jeg meldte meg på, men de kom ikke med.
Interessant at led-stripen mellom frontlysene kun er for de som har led-matrix. Det forklarer nok hvorfor jeg ser ID3 både med og uten den stripen på kvelden :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Med fare for å spore av...Den LED stripen klarer jeg meg fint uten. Har visst en sånn stripe på EQC, men jeg ser den jo aldri selv og ikke gjør den noe nytte. Bare en kilde til irritasjon den dagen den (eller deler av den) slutter å lyse.  Ser også enkelte med EQC som gjerne vil ha den bort 😏

Øyvind.h

Vil en ha den bort er det bare å bruke noen hundrelapper på folie, eller maskere og finne en passende plasti-dip farge. Problem løst for de som ikke liker den lyssignaturen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Trond.m på onsdag 25. november 2020, klokken 08:23
Med fare for å spore av...Den LED stripen klarer jeg meg fint uten. Har visst en sånn stripe på EQC, men jeg ser den jo aldri selv og ikke gjør den noe nytte. Bare en kilde til irritasjon den dagen den (eller deler av den) slutter å lyse.  Ser også enkelte med EQC som gjerne vil ha den bort 😏
Jeg synes disse lysstripene er noe herk, og mer Harry enn svenskehandel (den gangen det var lov...). Ville betalt ekstra for å slippe å ha den. Hvis det er slik at Matrix-lys krever lystripe så ville Matrix, eller den bilmodellen, vært uaktuell for min del. Enda verre med bling-grillen på Skoda Enyaq, den er ille den. Nå blir jo ikke VAG sine biler aktuelle for min del uansett så lenge det ikke er lov til å trekke annet enn litt hageavfall etter dem. Hvis minitilhengervekt skal være normen for biler på dedikerte elbilplattformer framover, så er jeg tilbøyelig til å være enig med BMW-folket som hevder at det er smartere med samme plattform til dino-fyrte biler og elbiler (selvom iX3 ikke får gleden av delt plattform når det gjelder tilhengervekt.)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

femail

Må vel være et mål i seg selv, at man ser på elbiler for det de er, "vanlig biler for vanlig folk"??😳 De fleste av oss er vel kun intressert i følgende:bra nok plass til vårt bruk både til bagasje og i kupe', god rekkevidde,bra kjøreegenskaper og komfort, driftsikker, og gode garantier?? Utseende er jo kun en smakssak.😄 Ofte altfor mye fokus på "tekniske duppeditter" og avanserte utregninger,som muligens skremmer bort nye elbilkunder.😢

Øyvind.h

Sitat fra: THE på onsdag 25. november 2020, klokken 08:34
Hvis det er slik at Matrix-lys krever lystripe så ville Matrix, eller den bilmodellen, vært uaktuell for min del.
Hvorfor i alle dager avskrive matrix en hel bilmodell fordi det koster et par hundrelapper å maskere den bort?
Enkleste sak i verden :)
VW ID4 GTX 2023

THE

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. november 2020, klokken 10:04
Sitat fra: THE på onsdag 25. november 2020, klokken 08:34
Hvis det er slik at Matrix-lys krever lystripe så ville Matrix, eller den bilmodellen, vært uaktuell for min del.
Hvorfor i alle dager avskrive matrix en hel bilmodell fordi det koster et par hundrelapper å maskere den bort?
Enkleste sak i verden :)
Blir egentlig en prinsippsak. Tilbehørslister og kombinasjoner i konfiguratoren til noen bilmerker er nesten uendelige, men likevel er det nødvendig å godta en del utstyr man absolutt ikke vil ha, eller ikke vil bruke ei krone for å få. For min del blir det for dumt å bruke tid og energi på å fjerne en egenskap ved bilen som man faktisk måtte betale for å få. Hvis det hadde vært en bil som hadde passet mine behov på alle andre måter så hadde vel kamelen vært mer svelgbar.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Roy Aasen

Personlig så kunne jeg gjerne hatt lys langsetter takreilen og tvers over bakspoileren.
(Men det er muligens ikke lovlig?)

Hvis pakkeløsninger på extrautstyr blir knotete...kjøp alt og problemet er løst🙂

Øyvind.h

Ja max`en er kurant priset. Selv om den inneholder diverse mindre viktig har den også en del jeg anser som helt nødvendig, så det var et enkelt valg.

Etter 7 år med biler fra et merke med "all inclusive", uten en del forventet utstyr, har jeg blitt mer fleksibel mtp personlige justeringer etter kjøp.
Nåværende bil har eksempelvis fått vinterhjul fra tredjepart, en liten runde med plastidip på diverse krom foran og bak, dascham og snart skvettlapper foran.

På X`en ble det ledbar, oppdaterte interiørlys og skvettlapper.

På ID4`en er jeg litt usikker på om det blir særlig mer enn tredjeparts vinterhjul. Kan være det kommer noe matt sort plastidip også, men må nesten se bilen live i rett farge først. Koster jo ingen ting å gjøre det annet enn et par timers innsats :)
VW ID4 GTX 2023

Olemann

Absolutt enig i at det er flott at også "Hvermansen" anskaffer elbil, den veien både bør og må verden gå.

Hadde likevel regnet med litt mindre showpreget TV2 aktig seanse fra Møller og litt mer info, kanskje også noe ny info.

Men, som noen sier, dette er vel konsekvensen av de nye tidene der man ikke lenger kan forvente at kjøpere vet forskjell på Volt og Ampere, og selvsagt er dette helt greit, man får bare selv justere hvor og hva man bruker tiden sin på. 

Forøvrig oppfatter jeg kunnskapsnivået her på dette forum langt over tilsvarende FB grupper som jeg stort sett har meldt meg ut av.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA