Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EV2012

Startet av Binders, søndag 03. juni 2012, klokken 00:11

« forrige - neste »

Binders

Hei!

Vi skal kjøpe oss en Nissa Leaf, og lurer derfor på om noen garvede eiere her kan hjelpe oss med hensyn til tilvalg og utstyr som dere mener man trenger.

Dette er det vi kan velge i:

- solcellepanel
- teppesett velur
- parkeringssensor foran
- parkeringssensor bak
- skvettlapper bak og/eller foran
- sideliser
- tofarget setetrekk (grått og svart)
- terskelplater foran hologram
- deksel til ladeuttak
- gummimatter
- bagasjeromsteppe
- defa alarm
- vinterdekk til 13.900 (kan man bruke "vanlige" dekk?)

Alt koster selvfølgelig penger.......

Til informasjon er vi en familie på 4 med to barn og to voskne. Vil ha med barnevogn innimellom.

Tusen takk for all informasjon!

Mvh
Binders

RuneW

Hva? Kan man få med parkeringssensorer nå? Det var aldri et tema i mars da jeg kjøpte min Leaf...  >:(
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kristian

-
#2
Ett par innspill;

Solsellepanel. -Har ingen praktisk effekt, knapt noen teoretisk.
Deksel til ladekontakt. -Dyrt og plassekrevene, kjøp heller en liten hengelås.
Defa alarm. -tror jeg er helt meningsløst, spørs vel litt hvor du bor og parkerer.
Vinterdekk. -dette får du sannsynligvis billigere de fleste andre steder, selv om det vil være momsfritt med bilen. Sjekk litt selv.
Parkeingssensor. -Leaf har bra ryggekamera, så jeg savner ikke dette, men det kan selvfølgelig være greit noen ganger. Synes jeg har bra oversikt uten.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

daggad

Sitat- tofarget setetrekk (grått og svart)

Dere trenger setetrekk med små barn, men hva koster det..?

Gummimatter er et must, alt annet bare dyrt og unødvendig.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Binders

Setetrekket koster 6990,- Det er samme "utgangsfarge" som det vanlige lys grå, men med en svart stripe ned midten.

hkaspenberg

Sitat fra: Binders på mandag 14. mai 2012, klokken 15:38
Setetrekket koster 6990,- Det er samme "utgangsfarge" som det vanlige lys grå, men med en svart stripe ned midten.
Jeg begynte å lure om Leaf'en nå ble levert med en mer varig farge. Bruk heller penger på et utenpå-trekk fra Biltema e.l. for å bevare orginaltrekket.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

- solcellepanel
Lader 12V, men er overpriset i forhold til funksjonen.

- parkeringssensor foran
Kan være grei å ha, særlig hvis man parkerer mye på trange steder.

- parkeringssensor bak
Unødvendig pga. ryggekamera

- skvettlapper bak og/eller foran
Mindre sprut og søl, kan også resultere i mindre lakkskade
(Disse får du billigere på nett)

- sideliser
Mer pynt enn nytte, men med litt flaks sparer du lakken for skader

- tofarget setetrekk (grått og svart)
Vel dyrt? Jeg ville sett etter alternativer.

- terskelplater foran hologram
Bling...

- deksel til ladeuttak
Hengelås fungerer like bra mot tyveri/avbrutt lading, men dekselet beskytter bedre mot snø og is.
Vel dyr, synes jeg

- gummimatter
Må ha, alternativer på nett er langt billigere men jeg kjenner ikke passform.
De orginale mattene er små og du ønsker kanskje noe bedre bedre bak til barna.

- bagasjeromsteppe
Ville heller kjøpt gummimatte på Biltema, Jula eller Torshov.
Barnevogn går greit bak, men det blir fort litt vann og søl.

- defa alarm
Neppe verd pengene, men sjekk hvordan den påvirker forsikring og egenandel

- vinterdekk til 13.900 (kan man bruke "vanlige" dekk?)
Her kan du spare mye på å kjøpe uorginalt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Hva skal du med Defa alarm, bilen har jo innebygget alarm.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nofuelno

Sitat fra: Lynet på mandag 14. mai 2012, klokken 20:12
Hva skal du med Defa alarm, bilen har jo innebygget alarm.
Hvis den innebygde alarmen ikke er godkjent av FG ( Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemd )
så kan det godt hende at det gis ekstra rabatt ved installasjon av godkjent Defa alarm.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

keca

Er du sikker på dette med alarm, det visste jeg ihvertfall ikke. Kanskje jeg skulle ta en telefon til forsikringsselskapet hvis det er tilfelle.

Det er veldig individuelt hva man anser som "hva man trenger" av ekstra utstyr. Men etter å ha kjørt rundt 11000 med Leaf ville jeg ha valgt dette:

-solcellepanel/spoiler, kun fordi det ser fint ut. Kan dra mange skrøner pga dette solcellepanelet. Det koster ikke så mye, altså i forhold til samlet pris er dette småpenger. Så selv om verdien av å ha det er lik null, bør man kunne unne seg dette hvis man vil.

-parkeringssensorer foran og bak. Man havner en eller annen gang i en situasjon der man må parkere trangt. Selv vil jeg ikke ha kunnet tilgitt meg selv hvis jeg kom borti noe. Vel, har faktisk gjort det allerede og har fått to små prikker uten lakk helt nede foran. Selv om jeg tenker at dette kun er en bil, irriterer det meg veldig og disse skal utbedres. Er vant til både kamera og sensor på den andre bilen min og liker kombinasjonen.

-gummimatter må jeg bare ha. Hadde nok ikke blitt noen regnvværsturer uten. Har forresten klaget endel på passformen på de originale gummimattene, f. eks på passasjersiden, helt inne ved setet, der skulle det vært en bue på matten også. Bak skulle det vært en hel matte. Førersiden mye større matte. Er ikke noe for å kjøpe matter på biltema som man klipper til selv, men har kikket på ebay der man kan få hel matte til gulvet ved baksetet. Veldig greit med matte helt bak også. Ladekabelen som noen ganger er full av snø, søle eller bare litt våt må jo ligge et sted, har selv en egen plastkasse til denne, men det blir stygt bak der.

-skvettlapper vil jeg ikke ha. Da jeg kjører mye dårlig motorvei med dype spor føler jeg at skvettlapper gjør at vannet ikke kommer seg vekk fra hjulet og man får raskere vannplaning. Snurret i 120 km/t på motorveien pga vannplaning (ikke i Leaf). Etter at jeg tok av skvettlappene foran ble bilen mye roligere i hjulspor dekket med vann. Kanskje bare noe jeg følte og kanskje ikke helt riktig... Men heller en steinsprut eller to enn noe som går utover sikkerheten.

-setetrekk vil jeg ikke ha. Dette synes jeg er veldig stygt, kanskje bare jeg som ikke har sett noen med god passform enda... Jeg har selv tre barn, men føler heller at ettersom det er jeg som har kjøpt meg ny bil bør det vel være de jeg selger den til om noen år som kan sette på dette. Går fint ann å rense setene innimellom.

-sidelister, ikke pent.

-hologram terskler, unødvendig.

-teppesett, ubrukelig.

-deksel til ladekontakt, unødvendig og ubrukelig, tror dette ofte blir liggende ubrukt. Hadde det enda gjort det tett så kanskje...

-alarm, kanskje litt viktig etterhvert. Da polakker, div østblokk land finner ut at de kan tjene er formue på batteriene i Leaf. Og nordmenn da, så jeg ikke vikrer rasistisk og dømmende.

-vinterdekk, en veldig stiv pris. Jeg valgte å få den levert på sommerdekk selv om det var vinter. Hentet den på henger, tok av sommerdekkene av felgene og satte på Nokian figgfritt bredde 195 (rundt 4000) på originalfelgene som da ble til vinterbruk. Da sommeren kom kunne jeg finne noen felger jeg likte.


Da jeg kjøpte bilen var parkeringssensor noe jeg gjerne ville ha. Men ble fortalt at de ikke hadde fått noen instruks om hvordan dette skulle monteres enda, så da hadde det blitt lang ventetid. Trodde det var hel fanger som ble skiftet jeg da... Fikk også en historie om montering av skilt på en Tesla der de skrudde igjennom og traff noe vitalt, dette ble det mye styr av.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

RuneW

Sitat fra: Lynet på mandag 14. mai 2012, klokken 20:12
Hva skal du med Defa alarm, bilen har jo innebygget alarm.

Har den norske varianten alarm altså?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Her har jeg sjekket for lite, den har bare NATS som kun er startsperre!
Måtte lese litt i instruksjonsboken på side 2-35 for å finne svaret.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Binders

Tusen hjertlig takk for alle svar. Jeg har ett spørsmål til. Hvis man ikke velger solcellepanel vil det da ikke være spoiler på bilen?

cra

Sitat fra: Binders på mandag 14. mai 2012, klokken 23:10
Tusen hjertlig takk for alle svar. Jeg har ett spørsmål til. Hvis man ikke velger solcellepanel vil det da ikke være spoiler på bilen?

Det stemmer, så vidt jeg vet. Spoiler = solcelle. Ingen solcelle = ingen spoiler.

Har forøvrig løst problemet med skitne unger vha et pledd i baksetet. Hadde et liggende, som tilfeldigvis hadde omtrent identisk farge med setet!  ;D  Det er ikke "det daglige smårusket" jeg er redd for, men når ungene har vært på gjørmebryting fotballbanen på en våt dag o.l. Da er det greit med noe som tar det grøvste.

Hel matte i baksetet høres lurt ut; hvor var det man hadde sett det hen? Ungene ynder å løfte på klaffen over serviceluka, og jeg ser for meg at den blir skeiv og løs etterhvert hvis jeg ikke dekker den til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

Sitat fra: cra på mandag 14. mai 2012, klokken 23:30
Det stemmer, så vidt jeg vet. Spoiler = solcelle. Ingen solcelle = ingen spoiler.
Solcellene er vel bygget inn i spoileren som er lik for alle Leaf. Min har spoiler, men ikke solceller :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA