I hvilken grad kan styret sette begrensing på ladehastighet?

Startet av mib1986, onsdag 04. november 2020, klokken 23:27

« forrige - neste »

mib1986

Jeg fikk installert ladepunkt til elbil for en snau måned siden, etter godkjenning fra styret i sameiet der jeg bor. Det ble lagt opp egen kurs og tilkoblet ladeboks av elektriker, med 10a 1fas (2,3kw) sikring pga. styrets regler for dette. Ladepunktet er tilkoblet mitt eget sikringsskap.

Nå innser jeg at 10a 1fas (2,3kw) er en veldig kjedelig begrensing som gir lang ladetid på en elbil med rundt 50kw batterikapasitet.

Jeg har også funnet ut at det finnes en liten dings, som jeg kan ettermontere i mitt eget sikringsskap - som gir meg mulighet for dynamisk lastbalansering mellom elbilladeren min og strømforbruket ellers i boligen. Det er vannbåren varme og lavt energiforbruk ellers i boligen. Det er vel komfyr og platetopp som tar største del av kvota, men her vil da lastbalanseringen kjøre ned ladehastigheten på elbilladeren hvis man bruker komfyr/platetopp samtidig som elbil står til lading.

Det viser seg at det er to hovedsikringer på 315A 3fas (216kw) inn til sameiet på totalt 39 boenheter som fordeles tilnærmet likt. 19-20 boenheter deler altså på hver sin hovedsikring på 315A 3fas. I hver boenhet sitter det igjen en 32a 3fas (22kw) hovedsikring. Jeg har blitt opplyst om at det i min del av sameiet er tilgjengelig 11,5kw strøm samtidig til hver boenhet, før hovedsikring ryker.

Jeg søkte nylig om å få lov til å oppgradere sikringen på elbil-kursen min til 32a 1fas (7,4kw) samt installere duppeditt for lastbalansering og sette en øvre begrensning på 11,5kw totalt i min bolig.

Søknaden ble blankt avvist og etter dette har jeg diskutert fram og tilbake med styret, men de står på sitt om at lading er kun tillatt via dedikert kurs med maks 10a 1 fas sikring og de aksepterer ingen andre løsninger per i dag.

Har de lov til å sette en slik begrensning?

TB

Leser det som at ved å dele effekt for hovedsikring på 20 boenheter blir det ca 10-11 kW pr boenhet.
Om alle faser belastes likt blir det 16A x 230 x 3 = 11 kW som kan belastes om alle bruker maks.

Hver leilighet har 32A x 230 x 3 (TN) = 22 kW hovedsikring.
Pga. alle bruker ikke så mye strøm samtidig går det fint.

Om du installerer 32A 1 fas vil din leilighet bruke 32A på en fase.
Det vil høyst trolig gå bra men det ikke noe "ledig" til annen bruk på denne fasen i din leilighet, og du vil da belaste denne fasen det doble av "normalen". Nå vil lastbalanseringen regulere ned effekten, men om du da skal sette grensen "lavt" nok vil ikke ladingen bli så rask.

Ved at hver boenhet kan installere selvvalgt ladeboks, uten krav om noe felles lastbalansering er nok styrets beslutning fornuftig. Ved å tillate maks 10A vil risiko for at hovedsikring være mindre enn om de skal tillate 32A.

Det vil være mulig å sette krav om lastbalansering mot sikring i hver boenhet skal en lade raskere enn 10A, men det vil egentlig være en lastbalansering mot hovedsikring en ønsker. Det vil være mulig om en standariserere på et merke, men er det ønskelig?

Det en bør bør regne på er: Hvor mye trenger du å lade? Om du lader 10 timer pr døgn vil du få ladet 23 kWh som gir nok til å kjøre ca 110 km i snitt pr dag. 20 000 km pr år er 55 km pr dag.

Blir dette for lite så kanskje en kan få til en løsning på 3 x 16 A, som noen biler kan utnytte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mib1986

Takk for svar. Det er først nå jeg skjønner hvordan dette med 3fas virker. Dessverre ble det installert en ladeboks for 1fas, justerbar fra 6a - 32a, siden det kun var tillatt 10a 1 fas sikring etter retningslinjene fra styret. Bilen som lades er en Renault Zoe 2020, den tillater opptil 22kw lading fordelt på 3 faser. Det er TN nett så bilen lades uten transformator. Det burde åpenbart heller vært installert en ladeboks for 3 fas, slik at ladingen hadde blitt fordelt jevnt på alle 3 fasene - men regler er regler, og jeg måtte jo innrette meg etter styrets retningslinjer og 10a 1 fas sikring.

Dagens begrensning på 10a 1 fas er i snaueste laget, da min samboer som bruker bilen jobber turnus med ca. 40km reisevei til jobb. Når hun da har kveldsvakt etterfulgt av morgenvakt, så er det ikke nok tid til å lade om natten - spesielt om vinteren. Det går jo så vidt, men man blir veldig avhengig av at bilen står mye til lading og i praksis så oppleves dette som en begrensning i hverdagen.

Jeg tror det blir for omfattende og kostbart å legge opp til en felles løsning med ladere av samme merke som snakker sammen og fordeler kapasiteten mellom boenhetene i sameiet, slik at det foreløpig mest realistiske er vel en egen løsning med lastbalansering mot eget strømforbruk ellers i boligen - men da er det kanskje mer realistisk med 16 a 1 fas, eller evt. 16a 3 fas...?

Det er synd at det ikke allerede er på plass noe bedre løsning for dette i sameiet, og at man blir overlatt til å lete etter mulige løsninger på problematikken selv. Min tanke er at dersom det finnes en løsning, som gir meg raskere lading uten at det går utover sameiets begrensede strømkapasitet, så kan jeg ikke forstå at styret skal ha lov til å nekte meg å velge en slik løsning?

Vollis47

Er det flere enn deg med elbil? I så tilfelle foreslår jeg at du går sammen med disse og oppretter en ladegruppe som prøver å finne alternative løsninger. Så legger dere dette frem for styret eller eventuelt krever et ekstraordinært årsmøte for å fremlegge saken. Uten et vedtak der, må du finne deg i hva styret bestemmer.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

automat

Sitat fra: mib1986 på torsdag 05. november 2020, klokken 01:25
Bilen som lades er en Renault Zoe 2020, den tillater opptil 22kw lading fordelt på 3 faser. Det er TN nett så bilen lades uten transformator. Det burde åpenbart heller vært installert en ladeboks for 3 fas, slik at ladingen hadde blitt fordelt jevnt på alle 3 fasene - men regler er regler, og jeg måtte jo innrette meg etter styrets retningslinjer og 10a 1 fas sikring.

Dagens begrensning på 10a 1 fas er i snaueste laget, da min samboer som bruker bilen jobber turnus med ca. 40km reisevei til jobb. Når hun da har kveldsvakt etterfulgt av morgenvakt, så er det ikke nok tid til å lade om natten - spesielt om vinteren. Det går jo så vidt, men man blir veldig avhengig av at bilen står mye til lading og i praksis så oppleves dette som en begrensning i hverdagen.

Har ikke 2020 Zoe 30-40 mil rekkevidde? Hva er problemet med å kjøre 2 x 40 km da, selv om man ikke starter fulladet enkeltdager? Det vil jo ikke være hver dag man går fra kveldsvakt til påfølgende morgenvakt. Problemet oppstår først når man kjører så mye at det bygger seg opp et ladeunderskudd over tid.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mib1986

Det stemmer at den har nesten 40 mil rekkevidde. Problemene oppstår allikevel i praksis. Reiseveien til jobb er på motorvei, og rekkevidden blir kortere når det er kaldt i været. Kjøringen bare i forbindelse med jobb er 80km hver arbeidsdag, til varierende tider, så skal man jo også kunne bruke bilen til andre ærend. Sist gang vi skulle på hytta på en fredag, så hadde hun vel 13% igjen på batteriet når hun kom hjem fra jobb, da hadde bilen stått til lading natten før og ellers hele uka. Som sagt, det går - men det oppleves som en kjedelig begrensning når man har litt varierende rutiner/rytme i hverdagen. Det tar jo rundt 25 timer å lade bilen fra 0 - 100%, noe man sjeldent eller aldri har anledning til. Så hvis batteriet først er tømt etter en reise, noe det ofte er, så er det krevende å få det opp til et akseptabelt nivå igjen med hjemmelading.

Det er flere i sameiet med elbil, og jeg har også tenkt tanken selv på at det eneste alternativet er vel å slå seg sammen med flere og kreve et ekstraordinært styremøte. Jeg får ta en runde og besøke naboene en dag :)

Vollis47

Sitat fra: mib1986 på torsdag 05. november 2020, klokken 22:13
Det er flere i sameiet med elbil, og jeg har også tenkt tanken selv på at det eneste alternativet er vel å slå seg sammen med flere og kreve et ekstraordinært styremøte. Jeg får ta en runde og besøke naboene en dag :)

Det er viktig at dere gjør et godt arbeid og har minst ett godt forslag å legge frem. Helst bør dere jobbe på parti med styret ellers kan det ekstraordinære årsmøtet bli et møte kritisk til styret og da kan det bli vanskelig å vinne frem.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

automat

Et slikt ladeunderskudd kan løses med en tur på hurtiglader i løpet av uka. Skjer dette ofte så er det så klart kjedelig. Skjer det noen få ganger i året, så vil det for de fleste være til å leve med.

Det er selvfølgelig fint med bedre ladehastighet, men er det verdt å bruke tid og penger på det?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Du har valgt den bilen som lader tregest av alle biler på en 10A 1 fase kurs. Hadde du valgt nye e-Up eller Hyundai Ioniq ville du fått flere km/t ladehastighet.

Et alternativ er å montere en batteri bank som lades konstant med 10A, med inverter som gir deg inntil 22 kW lading når bilen er tilkoblet. Vil gi deg inntil 3 ganger mer km/t lading i forhold til dagens situasjon.

Vi eksperimenter med nettopp slik løsning i disse dager, og er spent på hvordan det fungerer i praksis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Før man ordner i stand med å kreve en ekstraordinær generalforsamling, så er det greit å høre med litt naboer, lodde litt stemning og gjerne drive litt lobbyvirksomhet, slik at dere ikke plutselig står der med et braktap.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. november 2020, klokken 23:14
Du har valgt den bilen som lader tregest av alle biler på en 10A 1 fase kurs. Hadde du valgt nye e-Up eller Hyundai Ioniq ville du fått flere km/t ladehastighet.

Et alternativ er å montere en batteri bank som lades konstant med 10A, med inverter som gir deg inntil 22 kW lading når bilen er tilkoblet. Vil gi deg inntil 3 ganger mer km/t lading i forhold til dagens situasjon.

Vi eksperimenter med nettopp slik løsning i disse dager, og er spent på hvordan det fungerer i praksis.

Den vil jeg gjerne at du forklarer litt nærmere. Har den ekstra stort ladetap ved 2,3 kW effekt?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Stemmer det. Ble bedre når laderen gikk ned fra 43 til 22 kW kapasitet, men er lite effektiv på 1 fase og lav strøm. De andre bilene er kjent for lavt forbruk (kan det ha noe med seilefunksjonen å gjøre) og kommer derfor lengre med samme energi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

I mange tråder så er behovet for rask lading overdrevet. Men, her er det et reelt behov for raskere lading. Spørsmålet er hvor ofte det oppstår - og hvordan kan det løses , og til hvilken pris.

Løsninger vil være:
- Bruke hurtiglading. Lett tilgjengelig, men tar tid.

- Bytte til en bil med større batteri / rekkevidde. Koster penger.

- Øke effekten som en kan lade med. Vil kreve endringer i retningslinjer til borettslaget / styre.
- Slike endringer kan gjerne ta mye tid, og en bør gå forsiktig frem skal en klare å få frem en god løsning uten å komme på "kant" med dagens styre.
- Men, lykkes en vil det trolig bli en god løsning, som flere kan nyte godt av senere. Det trenger ikke bli så kostbart heller, om løsningen blir allment akseptert.

- Batteribank. Da vil batteri lades opp (sakte) selv når bilen ikke er til stede. To ulemper: Pris, og hvor skal en plassere batteriene. Det vil ta noe plass. Er det plass, eller egnet å sette opp et "batteri skap" der bilen parkeres?
Lørenskog

mib1986

Sitat fra: automat på torsdag 05. november 2020, klokken 23:11
Et slikt ladeunderskudd kan løses med en tur på hurtiglader i løpet av uka. Skjer dette ofte så er det så klart kjedelig. Skjer det noen få ganger i året, så vil det for de fleste være til å leve med.

Det er selvfølgelig fint med bedre ladehastighet, men er det verdt å bruke tid og penger på det?

Når man er avhengig av hurtiglading utenom, til nokså vanlig bruk, så syns jeg ikke man har en tilfredsstillende nok løsning for hjemmelading. Jeg har også min egen bil, som i dag er en dieselbil. Min neste bil vil nok være en elbil. Da har man to elbiler å lade på en 10a 1fas ladekurs, det er jo ikke en veldig fremtidsrettet løsning?

Er enig i at det ikke er helt umulig å klare seg med dagens løsning, men det blir et irritasjonsmoment. Litt som med internetthastighet, man klarer seg nok med en linje på 10mbit uten å lide noen nød, men de fleste vil nok kjenne på at man da ønsker seg litt mer hastighet innimellom.

TB

Ta gjerne en runde, med andre "elbilnaboer". Om en har tålmodighet, gode argumenter, og kan vise til gode løsninger, som ikke krever store investeringer bruker en å vinne frem i boretttslag. Men, det kan ta tid.

(tok 5 år å få ladeløsning på plass i borettslaget her jeg bor, andre har brukt mye lengre tid.)
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA