Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på lørdag 19. desember 2020, klokken 23:45
SUV har  stor plass innvendig, er stor, og kan dra  stor henger, eksempler på SUV fra bmw er  X5/X7, her får du med deg alt og litt til.

BMWsa jo selv de kommer med elsuv 2025, ref pressemeldingen i år og kommentarer rundt ix3 og RWD

Det ligger ute info om iX på infosidene til BMW (på størrelse med X5). Er og noen videoer ute på nettet, hvor den ser mindre ut i bagasjerommet enn X5. Vil få direktør-pris. Skal starte produksjon i juli 2021:

BMW Vision iNEXT blir nå BMW iX – en helt ny elektrisk SUV med lavt forbruk og stort batteri. Elektrisk rekkevidde på over 600 km (WLTP)

Eksakte detaljer om rekkevidde, utstyrspakker og priser vil komme i 2021. Vi har per i dag ingen priser å kommunisere. Bilen vil være tilgjengelig for prøvekjøring i 2021. Produksjon av BMW iX setter i gang i juli 2021 og vi regner med å kunne ta bestillinger til våren 2021. Her er en forsmak på hva vi har i vente:

Batteri
De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde. Fra en 11 kW ladeboks, lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

Firehjulstrekk og hengerfeste
BMW iX vil komme med både firehjulstrekk og tilhengerfeste.

Størrelse og design
BMW iX er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21" eller 22").
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Bred, men lav, og altfor store bråkete dekk er jo en drømmekombo for oss nerder. Bra for posørene sikkert.

Håper de hvertfall ikke priser seg helt ut. Jeg synes fortsatt iX3 er for dyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:34
iX3 for dyr ? Den er da rimeligere i Norge enn i alle andre land i Europa selv uten VAT.
Det vil forbause meg om en iX tilsvarende utstyrt som iX3 FC kommer på under 900K. Men jeg håper jo at jeg tar feil.

anorway

Hva mener du skulle vært rett pris på IX3? Gjeldende pris for denne er Fully charged inkl. vinterdekk til under 600K. (Kampanje)

Hvilke andre konkurrenter kan tilby noe lignende egenskaper osv. til denne prisen?

E-tron og EQC er jo fort 200K dyrere...

hemi

hvem er konkurentene? vi snakker en bil med RWD, uten hengerfeste/hengervekt å snakke om på ix3 og relativt lite batteri, ingen frunk.

Stikkkontakt

Jeg er redd iX koster over millionen med utstyret man "vil" ha i denne klassen.

hemi

får jo ikke x5 under 1 ny uansett, så prisen er ikke problemet direkte

hELgenen

Sitat fra: anorway på tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:32

Hva mener du skulle vært rett pris på IX3? Gjeldende pris for denne er Fully charged inkl. vinterdekk til under 600K. (Kampanje)

Hvilke andre konkurrenter kan tilby noe lignende egenskaper osv. til denne prisen?

EQC koster 699K AMG edition med hengerfeste og dekk - altså ca 100k mindre - ikke 200k
E-tron med samme rekkevidde koster dog 750++ mer - og i samme utstyrsgrad så snakker vi kanskje noe mer - så her kan jeg nok se 200k forskjell, men ikke mot EQC.
Samme med I-PACE - legger du på 100k på en 320 så får du vel omtrent samme pris som for EQC og dog kanskje en anelse mindre utstyr...dårligere hengervekt, men høyere bakkeklaring og mer engasjerende/morsommere bil å kjøre.

iX3 konkurrerer egentlig fort nedover mot f.eks en 4WD id.4 - event. en skoda IV - For omtrent samme pris kan en få altså få en litt mindre premium bil med 4WD.

anorway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. desember 2020, klokken 19:19
Sitat fra: anorway på tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:32

EQC koster 699K AMG edition med hengerfeste og dekk - altså ca 100k mindre - ikke 200k
E-tron med samme rekkevidde koster dog 750++ mer - og i samme utstyrsgrad så snakker vi kanskje noe mer - så her kan jeg nok se 200k forskjell, men ikke mot EQC.
Samme med I-PACE - legger du på 100k på en 320 så får du vel omtrent samme pris som for EQC og dog kanskje en anelse mindre utstyr...dårligere hengervekt, men høyere bakkeklaring og mer engasjerende/morsommere bil å kjøre.

iX3 konkurrerer egentlig fort nedover mot f.eks en 4WD id.4 - event. en skoda IV - For omtrent samme pris kan en få altså få en litt mindre premium bil med 4WD.

Det vil si hvis du klarer deg med BMW IX3, hvis ikke trenger AWD og det holder med 750kg på hengerfest, så kan du spare 100K. I tillegg så får du enda lenger rekkevidde enn både EQC og E-tron.

I mine øyne er dette et godt kjøp. "Fossilversjonen" av denne koster over 820K++ hvis du legger på alt utstyret IX3 FC har.

daktari

Jeg synes den burde vært 50.000 billigere fullt utstyrt. Det er en stor fordel for konkurransen i 4,7 meters-klassen at de fleste er designet som elbiler fra bunn. "Premium" er subjektivt, og et lett utdatert X3 interiør synes jeg ikke er verdt noe ekstra.
Jeg håper iX, som blir marginalt større enn Y, ikke legger seg litt over den i pris. 60-70% blir for mye, 100%, dvs. dyrere enn en Model X er galskap.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. desember 2020, klokken 19:39
Jeg synes den burde vært 50.000 billigere fullt utstyrt.
Du mener altså at den skal koste omtrent det samme som
som RWD id.4 max ? Det virker ikke veldig realistisk.

Ser også at det sammenliknes med EQC til 699K. Men det er jo en ganske moderat utstyrt bil, og du må minst legge til 50K for å få et tilsvarende utstyrsnivå.

StormFurby

Lurt å få et fakrisk tilbud, ikke bare regne på prislister, du får deg fort en nesestyver. Fått tilbud på både fullspeca Enyaq, EQC og eTron 55. Med det jeg mener er tilsvarende utstyr kosta eTron over 225k mer enn jeg nå betaler for ix3, rett nok med AWD, men kortere rekkevidde og mye bugs om man skal tro internettet. Trøbbel med lading har den også. Tilsvarende var EQC 150k dyrere, med bakkeklaring oppgitt til 9cm (rett nok med maks tillatt vekt) og ikke hadde jeg fått inn hundeburet som fint passer inn i en x3 30e der heller. ipace hadde vel vært nærmest ix3 i pris og  kvalitet, men med utforminga på bakluka har man reelt veldig mye mindre plass i bagasjerommet, og det nevnte buret er bare å glemme - derfor tok jeg meg ikke bryet med å tilbud på den. Samme med Mustang Mach-E, for lite plass til alt vi skal ha med oss.

Enyaq hadde faktisk også vært dyrere med AWD, ca 20k, eller 10k lavere uten awd. Å si at det er "litt" mindre premium følelse i en Enyaq eller id4 vitner om at vi nok har veldig forskjellig oppfatning av hva kvalitet egentlig er, men det er en ærlig sak. Enyaq ser i det minste ca 997 ganger bedre ut enn id4 både på innsiden og utsiden, klarte å grine meg til å prøvesitte Enyaq på forhåndsvisning.

Etter å ha prøvekjørt id3, nærmere man kommer en Enyaq per i dag hva drivlinje angår, er jeg heller ikke akkurat frelst av MEB plattformen, selv med bare 1700kg på 204hk føles id3 direkte slapp ut over 80. Plusser du på 500kg enda mindre aerodynamisk karosseri på toppen der er jeg redd det hadde blitt triste greier. Verken hengervekt (så lenge jeg har noe å hekte sykkelstativet på) eller AWD er avgjørende for oss så det har jeg ikke lagt noe vekt på, eneste grunn til å ha AWD på en evt enyaq var å få noe som minnet om anstendig vekt/effekt-forhold. Om man skal tro der som kommer av reviews av MEB baserte biler fra kontinentet har plattformen også en del svakheter som ikke kan løses med en softwarefix.

600k er mye penger på ny bil, men ix3 til den prisen er tidenes deal spør du meg. Om man syns det blir for dyrt er vel kanskje Mustang noe å vurdere, eller så tror jeg xpeng kommer til å bli et godt alternativ i budsjettklassen men da uten awd for dem som trenger sånt.

Stikkkontakt

Var konsulent for en som kjøpte EQC nå nylig. AMG Edition er ikke i nærheten av det jeg vil kalle godt utstyrt. Vi la på 60000 i utstyr og fortsatt manglet det en del. Men at mange kjøper for 699 og er happy med det er helt fair.

anorway

Norsk Elbilforening er i gang med vintertesting av flere elbiler i Nord. Blant annet IX3.
Tyske skilter ser vi.

Vi tar med fem elbiler på tur og kjører Kirkenes - Vardø - Tana - Karasjok - Olderfjord - Honningsvåg og Nordkapp, før returen går via Alta til Tromsø. Det er meldt om temperaturer ned mot 30 minus og 1500 km skal kjøres.

https://elbil.no/derfor-kjorer-vi-arets-vintertest-i-finnmark-og-troms/

Trond.m

Denne testen er vel ikke relevant for de aller fleste. Så vidt jeg forstår er formålet primært å vise at det går an å kjøre elbil i tidligere Finnmark.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA