Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 28. juni 2021, klokken 15:08
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. juni 2021, klokken 08:53
Sitat fra: hemi på mandag 28. juni 2021, klokken 08:50
vi har 120 grense i norge nå, så ganske relevant? jeg er tidvis så gærn at jeg også kjører 130 i 110'en.

Jeg føler meg også sprø - liker ikke å kjøre fortere enn 90 - så nå er det 90 i 120 sonen

Så lenge du holder deg i høyrefila og ikke daffer så sakte i venstrefila, eller er flink med å legge deg på siden ved 2-fils vei, slik at andre får slippe forbi, så er vel det greit. Men trodde ID.4'en din ikke sløste så mye med energien over 90 km/t.

Men klart du skal jo klare å rekke frem med 100% batteribruk vinter som sommer, så da kan du vel ikke tillate deg å sløse med energi, for da må du jo stoppe for å hurtiglade.

Bare ikke skjønner hvorfor du velger å flytte lengre fra jobb bare for å klare å bruke opp 100% når du triller bortimot batteritom inn på gårdsplassen. Må ha vært et salig regnestykke for å finne ut om du akkurat klarer å tømme batteriet til du er hjemme.

:o

Neida,null stress med batteri. Kunne vel kjørt i 160 også,sommer som vinter. Men jeg liker 90 bedre enn 120..120 er masete. Kjører selvfølgelig i høyre fil og kan motorvei unngås,så gjør jeg det
Svingete vei i 60-70 er best,da har jeg det som fisken i vannet. Så dette handler bare om egne preferanser som så mye annet. iX3 er flott,men den mangler det lille ekstra som gjør den engasjerende å kjøre på svingete vei. Er kanskje i sitt ess i 120 på motorvei. Noe sier meg at denne ble laget for akkurat det.

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

hemi

så om du ikke trenger en SUV, men en litt høy personbil uten SUV egenskaper er den flott?

dvs i3 i neste gen?

Trond.m

Man kan kalle det man vil. Men med god bakkeklaring har den nok bedre framkommelighet enn EQC som også markedsføres som SUV. Ser ikke helt noen likhet med i3. bortsett fra at begge har bakhjulsdrift.

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. august 2021, klokken 14:36
Man kan kalle det man vil. Men med god bakkeklaring har den nok bedre framkommelighet enn EQC som også markedsføres som SUV. Ser ikke helt noen likhet med i3. bortsett fra at begge har bakhjulsdrift.
i3 har også god bakkeklaring, begge er effektive høyreiste biler fra BMW. Klassifiseringer er tricky greier. SUV uten 4 WD er f.eks ikke SUV i mine øyne.

hemi

i3 har jo knallbra fremkommelighet for en RWD, så gjetter ix3 har det samme, men det er basicly en litt mindre techy og kul i3, med litt mer rekkevidde.

Trolig en veldig bra bil, absolutt IKKE en SUV

Trond.m

Tja.. kall det hva dere vil. Uansett ser den ut som en SUV og kjører som en SUV i Oslo vest, Asker, Bærum og andre steder der forekomsten av SUV trolig er høyest  ;) Og bilguiden til NAF kategoriserer den som SUV. Men alle står fritt til å definere selv hva som er SUV og hva som ikke er det. Å sammenlikne den med i3 gir jo ingen mening, da den er rettet mot helt annen bruk og kundegruppe.

https://no.wikipedia.org/wiki/SUV_(kjøretøy)

hemi

hvordan kjører den på terreng der man trenger 4x4? evnt 3.5 tonn henger? dvs sånn jeg bruker SUVen min

skjøter du på langt nebb og badeplattform på 20 fots båten din, blir det ikke en yacht, sjøegenskapene blir ikke bedre engang, men den SER større ut, noen blir sikkert imponert.

mvh bærumsboer med SUV ;) 

Trond.m

Ja, greit det. Det kan godt være din definisjon. Så har andre, inkludert NAF en annen.

Counterpointer

Ja Wikipedia for eksempel

«A sport utility vehicle or SUV is a car classification that combines elements of road-going passenger cars with features from off-road vehicles, such as raised ground clearance and four-wheel drive.»

https://en.wikipedia.org/wiki/Sport_utility_vehicle?wprov=sfti1

Men de sier også videre

There is no commonly agreed-upon definition of an SUV, and usage of the term varies between countries. Thus, it is "a loose term that traditionally covers a broad range of vehicles with four-wheel drive."

Uansett 4wd er mest vanlig som krav.

Dessverre har mange bastardisert/utvannet begrepet fordi klassen oppfattes som attraktiv for produsentene.

«Men sånn går no dagan» [emoji2957]

Trond.m

Ja, denne tråden handler om tester av iX3. Det har absolutt null verdi hva enkelte her velger å kalle bilen. Men legg gjerne inn lenker til tester eller erfaring fra egne tester.

daktari

For å fortsette avsporingen, så nye Land Rover Defender på veien, den skulle vært elektrisk! Men det er vel ikke Suv men terrengbil?

Testet iX3 og syntes den kjørte veldig likt ID.4 mtp støy og fjæring, men noe mer fancy interiør. Hardere seter trekker ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på lørdag 07. august 2021, klokken 20:07
Testet iX3 og syntes den kjørte veldig likt ID.4 mtp støy og fjæring, men noe mer fancy interiør. Hardere seter trekker ned.
IX3 er litt mer stillegående enn ID4, men ikke veldig mye. Helt tyst i lav hastighet, men kan være litt dekkstøy i høy hastighet.
Men fjæring/understell var det hav av forskjell på ujevn vei. ID4 var stump og tok ruglete vei opp på hytta dårlig. IX3 er mye bedre over de samme ujevnhetene (har eid begge og kjørt begge på samme vei).
Usikker på om ID4 kan endre karakteristikk automatisk/manuelt på demperne slik IX3 kan?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Hardere seter kan virke mindre komfortabelt i starten. Men min erfaring er at de er suverene på langturer. Setene i id.4 1St gir etter min vurdering for lite støtte i korsryggen, så jeg blir mer langt sliten etter 50 mil enn i iX3. Top Sport setene i id.4 har jeg ikke noe erfaring med, men de er nok mer på høyde med setene i iX3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA