Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat
... kan nok det være like godt med 2wd.
Min mening er at de som sier at 2WD er "like godt som" AWD har enten aldri hatt en bil som trekker på alle 4 over litt tid, eller de snakker mot bedre vitende.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

lawe

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 12. mars 2021, klokken 17:59
Sitat fra: 02jan på fredag 12. mars 2021, klokken 16:47
... kan nok det være like godt med 2wd.
Min mening er at de som sier at 2WD er "like godt som" AWD har enten aldri hatt en bil som trekker på alle 4 over litt tid, eller de snakker mot bedre vitende.

Tja.. Det klippet var jo tatt ut av en sammenheng, så hvis man leser (og siterer) hele setningen, så er det noe annet personen faktisk sa.

Det er sikkert fint og flott for noen at de er fanatiske når det gjelder 4WD. For andre så finnes det andre ting som også er viktig eller til og med viktigere. Og det er jo fint at vi kan ha forskjellige oppfatninger om akkurat det. ;-)

4Matic Fanatic

Sitat fra: lawe på fredag 12. mars 2021, klokken 18:06
Tja.. Det klippet var jo tatt ut av en sammenheng, så hvis man leser (og siterer) hele setningen, så er det noe annet personen faktisk sa.
Ja, enig i at jeg klippet skikkelig dårlig der - men resten står jeg ved. 

Sitat fra: lawe på fredag 12. mars 2021, klokken 18:06
Det er sikkert fint og flott for noen at de er fanatiske når det gjelder 4WD. For andre så finnes det andre ting som også er viktig eller til og med viktigere. Og det er jo fint at vi kan ha forskjellige oppfatninger om akkurat det. ;-)
Ja, og det er jo en helt grei innstilling som jeg er fullstendig enig i - men da prioriterer en noe annet og ikke at man ikke trenger AWD siden 2WD er like bra.

02jan

Ja artig klipping der oppe :)  For å presiser min mening rundt den setningen , så hvis jeg hadde holdt til i område med lite snø, flatt og lite behov og lite fritidsaktivitet/hytte i snø/fjell, så hadde jeg fint klart meg med 2wd.

- har kjørt en del MB G460/461/463, 1gen. 124 4Matic, Audi quattro gen 2 og 3 jeep 2x4/4x4,quatratrck, honda awd(hydraulikkstyrt), Bmw x3 Magna-styre bygget (knallbra system med RWD defaut) + haldex5 som jeg har på dagens bruksbil.

Alle systemer er forskjellige , med elbil 4x4, så håper jeg det er mulig å konfiguere eget oppsett, antar at BMW ser muligheten her.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hemi

jeg har prøvd trekke opp båt med RWD og FWD, allerede her er 4x4 must.

Brukt lavgir og sperrer flere ganger for å komme meg opp.

RWD hører hjemme på sportsbiler og biler som skal være sportslige, ikke praktiske

Ansjosfilet

I de isbakkene i Nybiltester tror jeg faktisk mange av dagens firehjulstrekkere også hadde slitt med bakkestart.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 12. mars 2021, klokken 20:35
I de isbakkene i Nybiltester tror jeg faktisk mange av dagens firehjulstrekkere også hadde slitt med bakkestart.
Såfremt du kan kjøre, styre og stoppe kan du også ta bakkestart når alle hjulene trekker. Da snakker jeg ikke om 2WD-løsninger som krever hjulspinn for å koble inn de siste 2...

02jan

Edit : svar til «de isbakkene ....» : Eh nei, selv en Honda crv hadde kunne stoppe å dra igang i bakken. Det er jo knapt snø som dekker, snøværet kom hit også, men pga jobb og avtale, droppet jeg å fyre opp min 10hk stigafreser med kjetting, og heller bruke folkevognen som måkebil (40cm nysnø på nullfløre). Trykket på Offroadmodus og uproblematisk for haldex systemet.

Legg merke i video at en engelsk bygget Nissan Primera majestetisk durer frem og gjør ix3 forlegen.

Jeg kan også anta at med bedre egnet dekk/dekktype hadde Bmw' n gjort det litt bedre.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ansjosfilet

Jeg mener de bakkene i den første videoen hans. De med klink-is.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

Nå skal jeg teste iX3 på typisk hyttetur, 19 mil og 1000 meter stigning på onsdag. Starter i Oslo onsdag kveld, så da får jeg også testet hvordan lysene er. Opp til hytta på 1100 moh er det noen bratte bakker, som jeg skal prøve å stoppe midtveis i. Det blir interessant, men etter gode erfaringer med i3 er jeg ikke bekymret. Skal gi en rapport på torsdag når jeg leverer bilen tilbake etter 40 mil.

daktari

Sitat fra: oivindg på fredag 12. mars 2021, klokken 16:20
Sitat fra: lawe på fredag 12. mars 2021, klokken 16:08
Det eneste jeg prøver å si er at erfaringen min er at AWD ikke er det eneste som betyr noe for om det er en god vinterbil.
Mange klarer ikke å se nyanser. Eller ønsker ikke å se dem. For meg ser iX3 ut til å være en av de tohjulsdrevne bilene som har best fremkommelighet. Det holder for mange. Samtidig sier fysikkens lover at en firehjulsdreven iX3 ville hatt enda bedre fremkommelighet. Så er det rett og slett å velge ut fra hva man har behov for. Ikke verre enn det. Hvorfor skal vi tvinge alle til å velge det samme?

I nedoverbakke vil enkelte typer firehjulstrekk kunne gjøre kjøringen enklere ved at man får jevnere fordeling av bremseeffekten på alle fire hjul. Jeg opplevde dette selv på en 2005-modell Subaru. Kjørte jeg på motorbrems gikk det fint, mens hvis jeg satte den i fri og brukte bremsepedalen så begynte den bare å seile av gårde. Fordi den da i hovedsak bremset på framhjulene. På mer moderne biler der firehjulstrekk ofte dreier seg om tohjulstrekk som kobler inn to hjul til når det trengs, så har man ikke nødvendigvis samme effekt når man bruker motorbrems, så da er Hill Descent Control (HDC) eller lignende mer avgjørende enn antall hjul med drift. HDC fordeler bremsekraften mer likt på frem- og bakhjul og justerer løpende alle fire hjul for å hindre at det sklir.
Dette er litt rart å høre. Du er vel klar over at vekten over dekket flytter seg når du bremser, samt kjører nedoverbakke? Da vil du, med lik bremsekraft foran og bak, låse bakhjulene før fremhjulene, og bilen snurrer. Derfor har alle biler kraftigere brems foran.

En sidenote er at gamle Subaru med permanent 4wd hadde en lei tendens til å låse bakhjula når du gikk brått av gassen.

Slik funker også motsatt når du akser eller kjører oppover, en fwd mister lettere grep der en rwd har grep i bratte bakker.
Vet ikke om iX3 har 50-50 vekt, var det ikke noe mer rear bias?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Trond.m på lørdag 13. mars 2021, klokken 07:57
..Opp til hytta på 1100 moh er det noen bratte bakker, som jeg skal prøve å stoppe midtveis i. Det blir interessant, men etter gode erfaringer med i3 er jeg ikke bekymret...
Vil tippe at en i3 er bedre - liten lett bil med smale hjul, sammenlignet med en dobbelt så tung iX3.
Uansett er det store flertallet av biler i Norge enten for- eller bakhjulsdrevet og det går jo stort sett bra.

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 13. mars 2021, klokken 13:55
Dette er litt rart å høre. Du er vel klar over at vekten over dekket flytter seg når du bremser, samt kjører nedoverbakke? Da vil du, med lik bremsekraft foran og bak, låse bakhjulene før fremhjulene, og bilen snurrer. Derfor har alle biler kraftigere brems foran.

En sidenote er at gamle Subaru med permanent 4wd hadde en lei tendens til å låse bakhjula når du gikk brått av gassen.

Slik funker også motsatt når du akser eller kjører oppover, en fwd mister lettere grep der en rwd har grep i bratte bakker.
Vet ikke om iX3 har 50-50 vekt, var det ikke noe mer rear bias?

Fordeling av bremsekraft er tilpasset kjøring på asfalt, ikke glatt vinterføre. På glatt vinterføre har man ikke samme vektforsyvning, og man må derfor sette sin lit til at ABS'en gjør jobben på forhjulene for å få full bremseefekt bak.

Min erfaring med TMX er at regen fikser fordeling av bremsekraft mye mer presist enn ABS eller mekanisk 4WD kan gjøre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 13. mars 2021, klokken 14:23
Sitat fra: Trond.m på lørdag 13. mars 2021, klokken 07:57
..Opp til hytta på 1100 moh er det noen bratte bakker, som jeg skal prøve å stoppe midtveis i. Det blir interessant, men etter gode erfaringer med i3 er jeg ikke bekymret...
Vil tippe at en i3 er bedre - liten lett bil med smale hjul, sammenlignet med en dobbelt så tung iX3.
Uansett er det store flertallet av biler i Norge enten for- eller bakhjulsdrevet og det går jo stort sett bra.
Kjørte 4,5 år med bakhjulstrukket Tesla Model S, som har ca 50/50 vektfordeling, som fungerte meget bra til vinterkjøring. iX3 har noen flere prosenter vekt på bakhjulene, så bør fungere enda bedre...i oppoverbakke vil enda mer vekt gå bakover, og enda mer med bagasje bak. Kjørte fast en ganger med Model S, og det var da jeg rotet meg inn i høy snø på en parkeringsplass, sånn at en fort lager en krybbe. For oss som driver terrengsykling er loven som hjelper oss mest den fysiske lov om treghet...altså hvis en har fart er det utrolig hva en kan komme gjennom / over. Er det da et par meter uten grep så vil den loven hindre deg i å stoppe opp siden det tar tid før en stopper opp / detter, og da har en sikkert fått grep igjen. Sånne "stopp midt i bakken" er gjerne derfor litt unødvendige med mindre en vanligvis driver ofte med det, siden det er ekstremt mye vanskeligere å komme i gang enn å holde litt fart. Og med et par hjelpemidler i bilen, som et par kjettinger til 250 kroner i bagasjerommet, så kan en jo føle seg litt tryggere...selv om jeg aldri har brukt det, og kommet meg opp overraskende bratte glatte bakker med bakhjulstrekk.
Tesla Model Y                         2021-

anorway

Motor / Naf - Vintertest 2021

Testen er nå gjennomført.

Kan avsløre at IX3 gav det beste resultatet de noen gang har fått i en vintertest. Klarte 432KM, bare 4 % kortere enn oppgitt WLTP. Helt rått"

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har-best-rekkevidde-om-vinteren/193624

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/192369

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA