Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

anorway

Sitat fra: Trond.m på mandag 11. januar 2021, klokken 21:14
Denne testen er vel ikke relevant for de aller fleste. Så vidt jeg forstår er formålet primært å vise at det går an å kjøre elbil i tidligere Finnmark.

Det som er spennende er jo å se hva de mener om bilen og hvordan forbruket er over 1.400-1.500 kilometer testing i iskaldt vær.

Trond.m

Jo, men i så lave temperaturer vil ikke varmepumpen i iX3 være til stor nytte. Det er langt mer interessant å se forbruket i temperaturer 0 til 10 kuldegrader. Når får vi de første resultatene ?

hemi

her jeg bor har vi kuldegrader, så grei test?

du kan trøste deg med at du nok ikke får dårligere range

StormFurby

Vet ikke hva slags varmepumpe Trond er vant til men at man ikke skal ha nytte av ei varmepumpe i minus 30 er ingen naturlov. Og må vel bare være en bra ting at de kjører en test som faktisk dokumenterer om den har nytte eller ikke. en annen ting er at temperaturene er ganske mye høyere, mellom 15 og 25.

NAF har vintertest senere i januar, kanskje det blir mer normale temperaturer da, men jeg for min del setter pris på mest mulig kunnskap, og da er det bare en bra ting at Elbilforeninga tester i skikkelig kulde også.

Electric cars in Norway

Storm... :+1: :+1: takk for info.

Ja, den NAF vintertest senere i januar, gleder jeg meg til  :+1: :+1:

Trond.m

Forholdet mellom tilført og avgitt effekt er vel neppe særlig stor under 15 kuldegrader. Nå vet vi ikke så mye om varmepumper i biler generelt. Markedsmateriellet skriver ofte at biler har varmepumpe, men sjelden hvordan de virker. Mercedes EQC har i følge teknisk avdeling IKKE VP i «vanlig forstand» som de sier. Den henter varme fra batteriet for å varme kupeen. Hvor mye restvarme man får fra et batteri i 20 kuldegrader kan man lure på. Men starter man med oppvarmet batteri og kjører langtur så fungerer det greit. Tror e-tron og i-pace har løsninger som likner EQC. Har aldri hørt noen kompressorlyd fra e-tron, og noen kaller varmeveksler for VP. iX3 skal vel ha en luft til væske VP vil jeg anta, og den vil kreve mye luft i 15-20 kuldegrader.

chargedup

En god husvarmepumpe (luft-luft) har en COP på nesten 2 (altså nesten dobbelt så effektiv som en ren panelovn) ved -15°C. Dette er brosjyretall testet i lab, sannsynligvis uten avriming. Ved -15°C må man normalt sett avrime relativt ofte (tenk et par ganger i timen med relativt tørr luft) slik at jeg vil tro at en god husvarmepumpe maks er 20% mer effektiv enn ren panelovn (som alltid har 1 i COP) ved -15°C. I bil kan VP benytte seg av spillvarme fra batteriet/motorer hvis det kjøres hardt (eller den kan "stjele" varme fra batteriet som ny model 3 gjør, ref Teslabjørns første videoer om ny model 3), men det kommer an på hvordan testen kjøres. En VP i bil kan altså være mer effektiv en husVP, men i den virkelige verden tror jeg at fordelen i forhold til rent varmeelement forsvinner et sted mellom -10°C og -20°C (tenk avriming, skitten coil etter å ha kjørt saltsuppe som spruter inn i grillen og at kun spillvarme fra batteri/motor er effektivt (altså ingen stjeling av varme fra batteri som igjen må varmes opp av varmeelement) ved langtur over flere hurtigladinger).

VP kan være komplisert å få til 100% (se bare på model 3 og id3 osv) og jeg husker det var en god del som klagde på i3 en gang i tiden (jeg opplevde dårlig varme i varmeapparat noen få ganger på langtur ved kalde temperaturer, men andre hadde det oftere), så man må ikke forvente at VP skal fungere som i lab under alle forhold. Noen har løsninger som kan egne seg bedre i en type test feks ved å stjele varme fra batteriet som gir lenger rekkevidde på første etappe, men biter en litt i ræva igjen hvis man skal hurtiglade osv.

Jeg synes NAF er blant de mest kunnskapsrike testere av elbil i den tradisjonelle bilpressen så det er absolutt spennende å se resultatet bilene ender opp med i kjempekald testen ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 11. januar 2021, klokken 22:18
Jo, men i så lave temperaturer vil ikke varmepumpen i iX3 være til stor nytte. Det er langt mer interessant å se forbruket i temperaturer 0 til 10 kuldegrader. Når får vi de første resultatene ?
Tja, siden midten av desember og frem til nå har temperaturen på vei til hytta som oftest ligget mellom -10 og -30. Dette har bl.a annet gjort mye større utslag på i3en enn på I-Pacen. For meg er det like viktig (eller viktigere) å vite dette som oppførselen i ett par minus. Disse temperaturene har og hatt mye større invirkning på ladefart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 11. januar 2021, klokken 21:14
Denne testen er vel ikke relevant for de aller fleste. Så vidt jeg forstår er formålet primært å vise at det går an å kjøre elbil i tidligere Finnmark.
Formålet er vel å vise hvordan disse nykommerne virker til vinterbruk. Bonus er at man får vist frem at det nå er mulig å kjøre elbil igjennom Troms & Finnmark.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:23
Tror e-tron og i-pace har løsninger som likner EQC. Har aldri hørt noen kompressorlyd fra e-tron, og noen kaller varmeveksler for VP. iX3 skal vel ha en luft til væske VP vil jeg anta, og den vil kreve mye luft i 15-20 kuldegrader.

I-Pace har varmepumpe i tillegg til et vanlig varmeelement. Man kan høre varmepumpen noen ganger hvis man står rett på utsiden av bilen og kupeen er kald. Da går kompressoren. Med varm bil hører jeg ingen ting. I tillegg kan I-Pace hente overskuddsvarme fra drivverk og batteri, men det er nok lite å hente her vinterstid. Tror (håper) i hvert fall ikke I-Pace vil hente varme fra batteri hvis batteriet holder en temperatur lavere enn rundt 20 grader.
Jeg har også forstått det slik at e-tron har en ordinær varmepumpe.

hemi

Forstår ikke hvordan noen kan ha noe i mot at de tester i minusgrader?

Husker jeg fikk levert min  e-golf, den gikk 20mil nesten sa selger, kanskje 15 om vinter. Jeg var relativt fersk og uerfaren med elbil. Fikk den når det var 10-15 grader, rekkevidden var ikke 20 mil, husker også hva som skjedde når det var -20 kort tid senere.. Solgte den etter 5-6 uker (flesteparten på verksted) Da den 1) gikk horribelt kort 2) ræva elbil (bra bil). Byttet den i en P85D, den hadde både varme som virket, og lenger rekkevidde.

Finnes fortsatt mange 1 gangs elbilkjøpere, selv om ressursene/infoen er bedre nå enn da, men fortsatt mye sleipe selgere som lyver om rekkevidde. At man i det hele tatt skal måtte ha en uavhengig 3'e part som sjekker og lager slike tester er jo tegn på dette.

Når så du sist en bensin/dieselbil test der hele testen egentlig bare var forbruk? ikke noe om bilene og hvordan de er, egenskaper osv... bare forbruk?!

Trond.m

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:56
Forstår ikke hvordan noen kan ha noe i mot at de tester i minusgrader?
Nei da. Har ikke noe imot det. Men om iX3 får kort rekkevidde i 30 blå så bekymrer det meg lite. Men det er sikkert en del som tror at bilen da ikke egner seg for norsk vinter generelt.

chargedup

Kan nok forvente at alle bilene i testen vil gå relativt kort ift WLTP, så ja testen vil slå an i "vi som ønsker elbilen der peppern gror" og kommentarfeltet under testen kommer nok til å fylles med flåsete kommentarer (som alle elbiltester egentlig) om både ix3 og Taycan osv.
De fleste klarer nok å se forbi akkurat denne "ekstreme" testen gitt at NAF og andre tester rekkevidde på de samme bilene i mer "normale" vintertemperaturer ila januar. Ekstremkuldetest og rekkeviddetesting med x antall biler samtidig gir ganske stor nasjonal, men også internasjonal dekning (som for både elbilforeningen og NAF er relativt uviktig).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

hemi

Forventes det kontinuerlig -30 under testen?

Kjøper ikke argumentet rundt negativ omtale og kommentarfelt. Det viktigste er jo at testen utføres likt for alle bilene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA