Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 25. april 2022, klokken 17:18
Spørsmålet er vel heller om man burde stole på det firmaet som konsekvent har løyet om FSD siden 2016 eller se til den industrien som i samme periode har satt førerløse biler i kommersiell drift?
Det er ett helt annet spørsmål og helt legitimt og nødvendig å spørre om i dette tilfellet. Men sier egentlig ikke noe om at sensor fusion er lett eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

..... om man burde stole på det firmaet som konsekvent har løyet om FSD siden 2016....
Ikke er det bare en drøy påstand, det risiko for at det rett og slett er en løgn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 25. april 2022, klokken 18:21
..... om man burde stole på det firmaet som konsekvent har løyet om FSD siden 2016....
Ikke er det bare en drøy påstand, det risiko for at det rett og slett er en løgn.
Hvem lyver sa du?
Ønsker svar fra hvert punkt på lista:
https://motherfrunker.ca/fsd/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 17:58
Spørsmålet er vel heller om man burde stole på det firmaet som konsekvent har løyet om FSD siden 2016 eller se til den industrien som i samme periode har satt førerløse biler i kommersiell drift?
Det er ett helt annet spørsmål og helt legitimt og nødvendig å spørre om i dette tilfellet. Men sier egentlig ikke noe om at sensor fusion er lett eller ikke.
Enig. Burde formulert det anderledes. Umulig for Tesla, mulig for alle andre. Noe sånt
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 16:58
Sitat fra: daktari på mandag 25. april 2022, klokken 15:43
Sitat fra: Radial på mandag 25. april 2022, klokken 06:07
Skjønner ikke at sensor fusion mellom kamera og Radar er så inn i gampen vanskelig.

Kamera ser "alt" , og der det sees feks en skygge/objekt, så bør da Radar helt fint kunne bekrefte eller avkrefte om dette er en fysisk hindring? [emoji848]
Du har rett, det er ikke vanskelig. "Alle andre" får det til. Tesla bruker en gammel dårlig radar og vil spare penger - de har lovt mye til mange tusener av kunder.
Synes dere eksperter skal tipse Tesla om at det er så lett...

Kan gjerne tipse Tesla om at flyvende plastposer og skygger ikke er hindringer som krever bråstopp jeg, men har ingen kanaler å melde det inn😄 Service senteret vil neppe ha slike hendelser 😁
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 14:38
Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 09:20
Feildeteksjon på lidar er jeg usikker på, og er det et problem vil man selvfølgelig kunne få fantombremsing også der, men vanskelige forhold med snø og regn kan man uansett bare glemme med dagens tilgjengelige teknologi. Der er selvkjøring utopi enn så lenge.
Temmelig sikker på at LiDAR påvirkes av sikt, dvs snø, regn, støv, tåke osv.
Ja, derfor skrev jeg at vanskelige forhold bare er å glemme. Alle sensorene som er kommersielt tilgjengelige for en fornuftig penge i dag har utfordringer under forskjellige reelle forhold på norske veier. Nå på våren får jeg varsel fra kamera i høyre B-stolpe HVER eneste dag jeg kjører hjem fra jobb på det samme stedet, pga. ettermiddagssolen inn fra siden.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 25. april 2022, klokken 19:58
Hvem lyver sa du?

Poenget til Handyman er vel at vi vet ikke om det er konsekvent løgn som du tror, eller bare superoptimisten Elon.

Uansett er det vel en av tidenes største brosalg [emoji4]
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 21:22
Hvem lyver sa du?

Poenget til Handyman er vel at vi vet ikke om det er konsekvent løgn som du tror, eller bare superoptimisten Elon.

Heldigvis noen som ser nyansene her ;-)

daktari

Sitat fra: Handyman på mandag 25. april 2022, klokken 21:35
Hvem lyver sa du?

Da får du heller kalle meg superpessimist enn løgner kanskje?

Det som jo ikke kommer frem er at FSD er R&D. FSD er ikke et vanlig utviklingsprosjekt med en tidsplan man kan holde.

Og allikevel selger de FSD, og enda verre, Musk omtaler der som et nesten ferdig produkt rett rundt svingen, det er bare myndighetene som holder igjen.

Helt utrolig at noen kan forsvare slik forretninspraksis.

Electric cars in Norway

Ja, det tar laaaang tid.....derav frasen 'Elon time."

Uansett......Håper det går fint i Canada :+1:

Elon sa også endel på siste Q rapp, Q1 2022 earnings call, om dette, FSD, Robotaxi osv...

17:05 CDT – A question was asked about the dedicated Robotaxi. Elon noted that a product event for the Robotaxi would be held next year, with volume production happening in 2024.

16:43 CDT – First question from investors is about FSD timelines. Elon's record here is spotty at best. The CEO reiterated that FSD development has experienced many false dawns and to solve FSD, Tesla would have to solve real-world AI. This is a challenging endeavor, of course, but it's possible. The company has been laying the pieces for this gargantuan task, as hinted by projects like Dojo.

Musk urged those who wish to get a clearer view of Tesla's FSD technology by joining the FSD Beta program. This actually makes sense.

16:41 CDT – "Optimus will be worth more than the car business. It will be worth more than FSD. That's my firm belief," Musk said, stating that the importance of the Optimus project will be apparent in the coming years.

16:40 CDT – Elon talks about the "Robotaxi," a dedicated vehicle with no steering wheels or pedals. It will be designed solely for the Robotaxi service and optimized for FSD. Target production is set for 2024. Oh, and Cybertruck production is definitely in 2023.

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-q1-2022-earnings-call-live-blog/amp/

Ut fra de nyheter jeg ser det er lenket til under, ser det jo bra ut, siden ikke har stoppet opp.

https://teslanorth.com/tag/fsd-beta/

Gode diskusjoner her også på Tesla forumet. Se her:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/canada-fsd-rollout.258725/page-54

Handyman

Sitat fra: daktari på mandag 25. april 2022, klokken 23:42
Hvem lyver sa du?

Det som jo ikke kommer frem er at FSD er R&D. FSD er ikke et vanlig utviklingsprosjekt med en tidsplan man kan holde.

Og allikevel selger de FSD, og enda verre, Musk omtaler der som et nesten ferdig produkt rett rundt svingen, det er bare myndighetene som holder igjen.

Jeg har ikke kalt deg en løgner. Jeg sa at det er risiko for at din påstand er en løgn.
Hvis du er opptatt av å settes i bås, får du gjøre det selv.
Jeg syns derimot det viker som at de mener ting kun er sort/hvitt... rett eller galt. Ikke noe i mellom. Slik er det gjerne ikke.
Mange av Elons påstander er spådommer som tydelig er preget av sterk eller til dels blind optimisme. Det er nærmes kjennetegnet hans. Det er nødvendigvis ikke en løgn for det, selv om det i ettertiden er lett å se at han tok grundig feil.
Det jeg prøver å si er at en sak har flere sider (sannheter om du vil). Hvis man kun kjenner saker fra media og SOME, bør de fleste skjønne at man ikke ser hele bildet.
Jeg forsvarer på ingen måte overlagt villedende utsagn og lovnader, ei heller fra EM.

daktari

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. april 2022, klokken 21:38
Sitat fra: daktari på mandag 25. april 2022, klokken 23:42
Hvem lyver sa du?

Jeg har ikke kalt deg en løgner. Jeg sa at det er risiko for at din påstand er en løgn.
Hvis du er opptatt av å settes i bås, får du gjøre det selv.
Jeg syns derimot det viker som at de mener ting kun er sort/hvitt... rett eller galt. Ikke noe i mellom. Slik er det gjerne ikke.
Mange av Elons påstander er spådommer som tydelig er preget av sterk eller til dels blind optimisme. Det er nærmes kjennetegnet hans. Det er nødvendigvis ikke en løgn for det, selv om det i ettertiden er lett å se at han tok grundig feil.
Det jeg prøver å si er at en sak har flere sider (sannheter om du vil). Hvis man kun kjenner saker fra media og SOME, bør de fleste skjønne at man ikke ser hele bildet.
Jeg forsvarer på ingen måte overlagt villedende utsagn og lovnader, ei heller fra EM.
En liten retorisk vri der altså. "Risiko for at det er en løgn [i fremtiden]" er ikke vanlig dagligtale akkurat.

Du har ikke svart på de vanskelige spørsmålene heller.

Du forsøker å diskreditere offentlige kilder, men hva er dine kilder som gjør at du er såpass trygg på at FSD-utviklingen straks vil gi det produktet som har blitt lovet siden 2016? Når kommer robotaxi?

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. april 2022, klokken 22:10
.... som gjør at du er såpass trygg på at FSD-utviklingen straks vil gi det produktet som har blitt lovet siden 2016? Når kommer robotaxi?
Hææ, hvor har du det fra at jeg er trygg på at FSD straks kommer? Du ser ut til å lese mye rart mellom linjene. Det mener jeg altså ikke! Jeg tror det fortsatt vil gå lang tid (år) før det er ferdig... dessverre.
Det jeg påpeker er din skråsikkerhet og kategoriske holdning til hva som er riktig løsning. Hvem er på vei ned en blindgate?? Jeg er såpass ydmyk til at dette temaet, at jeg ikke avskriver noen.
Det er for eksempel fult mulig å si at min erfaring er at RADAR ofte er problemet de gangene Autostyring ikke lar seg aktivere, uten at det betyr et jeg er i mot RADAR. Man kan fint ha flere tanker i hodet samtidig.

daktari

Sitat fra: Handyman på tirsdag 26. april 2022, klokken 22:51
Sitat fra: daktari på tirsdag 26. april 2022, klokken 22:10
.... som gjør at du er såpass trygg på at FSD-utviklingen straks vil gi det produktet som har blitt lovet siden 2016? Når kommer robotaxi?
Hææ, hvor har du det fra at jeg er trygg på at FSD straks kommer? Du ser ut til å lese mye rart mellom linjene. Det mener jeg altså ikke! Jeg tror det fortsatt vil gå lang tid (år) før det er ferdig... dessverre.
Det jeg påpeker er din skråsikkerhet og kategoriske holdning til hva som er riktig løsning. Hvem er på vei ned en blindgate?? Jeg er såpass ydmyk til at dette temaet, at jeg ikke avskriver noen.
Det er for eksempel fult mulig å si at min erfaring er at RADAR ofte er problemet de gangene Autostyring ikke lar seg aktivere, uten at det betyr et jeg er i mot RADAR. Man kan fint ha flere tanker i hodet samtidig.
Jeg er ikke så interessert i hvilke tanker man har i hodet. Jeg vil ha argumenter og bevis.

Tesla og Musk har vist gjennom mange år at de bløffer om FSD. De får ikke til grunnleggende sensor fusion. Bildet blir klarere og klarere for oss som har fulgt området i 6 år.

Allikevel kritiserer du og forsøker å diskreditere meg som bare påpeker de faktiske forhold. De eneste optimistiske signalene som finnes er kun basert på Teslas egne påstander.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på onsdag 27. april 2022, klokken 09:23
Tesla og Musk har vist gjennom mange år at de bløffer om FSD. De får ikke til grunnleggende sensor fusion. Bildet blir klarere og klarere for oss som har fulgt området i 6 år.

Jeg tror nok ikke de bløffer/lyver om FSD. Men jeg ser det heller som at de har totalt feilberegnet. At de har overvurdert egne evner og undervurdert kompleksiteten i problemene som skal løses. Og på toppen har de en sjef som er tidsoptimist så det holder. Så kan det jo godt hende man kan karakterisere tidsangivelsene som bløff, og at de er tilbakeholdne når det gjelder innrømmelse av de reelle utfordringene. Med FSD solgt i så mange år, uten at eierne får noe annet enn småtteri tilbake i form av funksjonalitet, har nok skapt mye tidspress og krav til at de viser fremgang.

Hvilke andre bilprodusenter har mulighet til å selge slike dyre pakker i mange år uten å levere?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA