Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 16:26
Ja, å snakke om/når det kommer er naturlig, men utsagn som "nå handler det om å bare hale ut tiden for aksjonærer og alle oss som har betalt for FSD, holde søksmålene unna" tenker jeg allikevel mer hører hjemme i FSD-svindeltråden. Jeg har full forståelse for at mange oppfatter det sånn, og det er absolutt et interessant tema, men å lese om svindel-teorier i hver tråd som handler om FSD blir litt boooring ;)
Greit det, men når det åpenbart kommer løgn på løgn, så er det liksom omtrent ikke noe annet å diskutere. Vi aner jo ingenting, for alt bare svever. Hva tenker du at er årsaken til løgnene? Eller tenker du at de har så dårlig kontroll på fremdriften at de ikke vet at de er langt unna? For eksempel selvkjøringen fra kyst til kyst i USA, som skulle vært gjort for flere år siden. Virker fortsatt ikke som om FSD beta klarer det, 4-5 år senere?

Merkelig nok så har veldig mange av oss her inne, som sitter helt på utsiden, hatt mye mer rett rundt fremdriften til FSD, enn Musk selv, som absolutt burde vite hvordan det står til...

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 17:55
Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 17:49
Tittelen på tråden er jo noe upresis.
Hæ? Du tror vi får FSD før USA, juhuu! :D
hehe, nei jeg mener det er høyst usikkert om vi får FSD overhodet. Dessverre. Jeg var naiv nok til å betale 25000 for det i 2017. Det var jo helt idiot viste det seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 21:11
Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 17:55
Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 17:49
Tittelen på tråden er jo noe upresis.
Hæ? Du tror vi får FSD før USA, juhuu! :D
hehe, nei jeg mener det er høyst usikkert om vi får FSD overhodet. Dessverre. Jeg var naiv nok til å betale 25000 for det i 2017. Det var jo helt idiot viste det seg.
Eh, det var en spøk. De fleste har nok fått med seg at du også ikke er udelt positiv til progresjonen ;)
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 18:42
Merkelig nok så har veldig mange av oss her inne, som sitter helt på utsiden, hatt mye mer rett rundt fremdriften til FSD, enn Musk selv, som absolutt burde vite hvordan det står til...
Det er alltid mange "eksperter" som påstår så mangt, og noen får alltid rett. Det var jo mange som spådde mange ganger at feks Tesla kom til å konkurs, og hadde det skjedd så hadde det sittet en gjeng på diverse fora og sagt at de visste så mye bedre og at det var merkelig at ikke andre også skjønte det.
Hva som er årsaken til at FSD ikke er levert kan man spekulere mye i. Noen av spekulantene har garantert rett, men foreløpig vet man ikke hvem. Det kan hende at det testes FSD av mange ansatte i mange land, det kan hende at det er noen helt konkrete grunner til at det noen ganger har stoppet uforutsett opp uten at man har ønsket å avsløre hvorfor. Selv om man kan mene at noen forklaringer er mer sannsynlig enn andre, så er ikke det det samme som at man sitter på sannheten. Jeg driter i hva som er grunnen, og jeg driter egentlig også ganske mye at det ikke er kommet. Jeg syns det er gøy at de prøver, og tror at de fortsatt prøver, og er mest interessert i framdriften og teknologien. Teoretisering på hvorfor det ikke har kommer, og hvorfor det ikke kommer på X antall år må man altså gjerne diskutere, men jeg ber igjen ydmykt om at det ikke dras inn i alle tråder om FSD.
Model Y - Model 3

Mobileum

SitatTeoretisering på hvorfor det ikke har kommer, og hvorfor det ikke kommer på X antall år må man altså gjerne diskutere, men jeg ber igjen ydmykt om at det ikke dras inn i alle tråder om FSD.

Du starter en tråd med tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!", men mener at man i denne tråden ikke skal diskutere teoriene om hvorfor det ikke kommer? Det blir vel en hårfin avgrensning.

Forøvrig er det min mening at oppgaven med konvertere FSD til land utenfor USA er et stort prosjekt. Selv om man har et grunnleggende lovverk i EU, så har mange land regler som avviker, eller ikke dekkes av dette lovverket. Skal Tesla nå lage egne versjoner av FSD for hvert enkelt land? Men det gode er at det i EU er forbudt å svinge til høyre ved rødt lys, og at forbikjøring alltid skal skje til venstre på motorveier👌. Her synes jeg USA er et skrekkeksempel.

Datagrunnlaget for hastigheter og veikategorier i dagens Tesla-biler er en katastrofe. Det gjelder ikke bare i Norge. Noen FSD med dagens navdatabase kan man bare glemme, og også her er det et gigantisk arbeid som må gjøres.

Her er noen særegenheter i Europa. Noen er vel greie, mens andre nok kan by på noen utfordringer (se for eksempel stoppeplikt for busser i Belgia, og vikeplikt for busser ut fra holdeplasser i Norge hvis fartsgrensen er 50 km/t eller mindre).

Traffic laws in Belgium
Drivers coming from the right generally have priority; however, buses and trams always have priority.

At traffic lights, be aware of approaching cars when turning left at a green light. Also, a flashing orange light signals that the driver should pay careful attention. Driving through an orange light that burns continuously is forbidden. Also, be aware of no cruise control zones, which are marked with round signs and a red line through the phrase 'cruise control'.

Traffic laws in France
Driving in France is pretty straightforward and fits in with most European nations. One key thing to be aware of is France's priorité à droite, which is signified by a black cross in a white triangle with a red outline. It means that traffic from the right driving into your road has the right of way and does not have to stop, but you do. This is particularly important to be aware of in rural areas.

Traffic laws in Italy
Signs with an upside-down red-and-white triangle indicate that you do not have the right of way. One of the most common fines novice drivers receive in Italy is by entering pedestrian-only roads, which are often marked with signs reading zona traffico limitato or area pedonale. Making this even trickier is that many GPS systems don't know these roads are only for pedestrians, so do your research.

Traffic laws in Portugal
Passing on the right can result in a fine of €1,000. On motorways with three lanes, the center lane is for passing.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 10:10
Du starter en tråd med tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!", men mener at man i denne tråden ikke skal diskutere teoriene om hvorfor det ikke kommer? Det blir vel en hårfin avgrensning.
Det var mer ment som et sukk om at jeg er lei av kommentarer om at FSD er svindel. Det kan man nok mene med rette, men uinteressant at det blir påpekt i hver eneste tråd. Nå snakker jo jeg meta om det i denne teåden mer enn noen andre, så veldig catch 22 dette:)
Model Y - Model 3

IbizaMan

Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 22:17
Jeg syns det er gøy at de prøver, og tror at de fortsatt prøver, og er mest interessert i framdriften og teknologien. Teoretisering på hvorfor det ikke har kommer, og hvorfor det ikke kommer på X antall år må man altså gjerne diskutere, men jeg ber igjen ydmykt om at det ikke dras inn i alle tråder om FSD.

Ja, tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)

Men, ettersom du ønsker å diskutere framdrift og teknologi kan du kanskje bidra med å opplyse om hva du legger i FSD og hva du tenker om framdriften. Det jeg ofte har stilt meg selv spørsmål om er hva FSD betyr for kjøpere i Norge, hva kan de forvente at FSD vil gi dem og sånn ca. når? Da kan man jo diskutere konkrete funksjoner sett i forhold til teknologi og utviklingstid.

Spørsmål, er FSD egentlig bare en fintuning av Tesla selvkjøring Nivå 2? Men andre ord, det vi har i bilene allerede men kanskje med noen nye funksjoner. Eller tar FSD oss over til Nivå 3 selvkjøring?

Jeg tror egentlig ikke det er så mange som forstår utofordringen som ligger i å gå fra Nivå 2 til Nivå 3 når det gjelder selvkjøring.

Mobileum

Inne på noe der. FSD var i begynnelsen definert som Full Self Driving (L5 gjennom USA), men senere har Tesla gjort diverse forsøk på å omdefinere, og har forlatt Society of Automotive Engineers (SAE) sin kategorisering av L-nivåer. I en periode hadde vi Function Complete som egentlig ikke hadde noen betydning i det hele tatt. Tesla kan egentlig utvikle så mye de vil uten å komme i konflikt med den generelle oppfatningen av autonomi, og hvor myndighetene er satt utenfor. De sier bare at man alltid må holde i rattet, og ha full kontroll. Det er først nå man kommer til det andre folk kaller L4 og L5 man kan slippe rattet.

Vi må nok vente lenge på å få tilfredstilt forventnigene. Når han som er nærmest kilden egentlig ikke har hatt peiling, så blir det selvsagt bare spekulasjoner for oss andre. Derfor blir det heller ingen konkrete diskusjoner, men synsing som mere reflekteres av nivået på tiltro til Tesla eller mangel på en sådan.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 11:31
Det er først nå man kommer til det andre folk kaller L4 og L5 man kan slippe rattet.
Det er Level 3 som er det "store skrittet". FSD kommer først om "FSD Beta". Alså som Level 2, altså et førerstøttesystem og ikke autonomi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Level 3 (Conditional Driving Automation)
The jump from Level 2 to Level 3 is substantial from a technological perspective, but subtle if not negligible from a human perspective.

Level 3 vehicles have "environmental detection" capabilities and can make informed decisions for themselves, such as accelerating past a slow-moving vehicle. But―they still require human override. The driver must remain alert and ready to take control if the system is unable to execute the task.

kodax

Sitat fra: IbizaMan på fredag 03. september 2021, klokken 11:07...tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)
Folk sier jo det til vil på et forum uavhengig av hva man ønsker at de kan si, som sagt var hovedpoenget mitt at gjentagende kommentarer som at FSD er svindel syns jeg er lite spennende å lese.

Når det gjelder tittelen på tråden, så må jo den leses i sammenheng med første post.
Første post omhandler at et forummedlem ber Elon om å implementere alle FSD-funksjoner i Norge. Det spørsmålet kan man jo også tolke på så mange måter; alle foreløpige FSD-funksjoner de har i USA, eller alle FSD-funskjoner som kommer til å komme, beta eller ferdig versjon, osv.
Videre svarer Elon at Canada og Norge er neste, etter at USA er ute av tidlig beta. Det svaret kan jo også tolkes på så mange måter; mener han at vi skal få beta etter Canada, eller vi og Canada samtidig, eller kanskje noe annet?
Det er jo begrenset hva man får med i en tittel, og det kan godt hende at jeg kunne formulert den andrerledes for å være mer presis, men spørsmålet og svaret kan jo bety så mangt, så usikker på hva jeg helt skuklle skrevet i stedet. Å diskutere noe ut i fra bare en tittel på et tråd gjør jo gjerne at tråden fort handler om noe helt annet enn det tråden var ment å handle om, så det burde egentlig være en forutsetning at man leser første post før man kommenterer.
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 22:01
Level 3 (Conditional Driving Automation)
The jump from Level 2 to Level 3 is substantial from a technological perspective, but subtle if not negligible from a human perspective.

Level 3 vehicles have "environmental detection" capabilities and can make informed decisions for themselves, such as accelerating past a slow-moving vehicle. But―they still require human override. The driver must remain alert and ready to take control if the system is unable to execute the task.

Juridisk er det en meget stor forskjell opp til L3. Da er det bilen selv som er ansvarlig fpr kjøringen. Sjåføren må være beredt til å ta over ved varsel, men trenger altså ikke følge med på trafikken.
L3 er altså ikke et støttesystem, men et autonomt system (med klare begrensninger).

amrois

Ut fra teksten som ble sitert synes det klart at,
A. Fører må til enhver tid være klar til å ta over, og
B. Dette må skje når bilen ikke klarer å utføre oppgaven.

Det fremgår ikke at fører må ta over som følge av et varsel, men derimot må han monitorere alt bilen gjør i trafikken og ta over hvis han av en eller annen grunn oppfatter at bilen ikke er på høyden.

Av dette følger at en eventuell juridisk klassifisering av L3 er et rent førerassistansesystem med noe høyere ferdighetsnivå enn dagens AP system.

FSD beta 9.2 synes ut fra YouTube videoer å ha ambisjoner på L3 nivå, og det er tydelig at systemet absolutt trenger en årvåkenhet fra fører enda.

Meg bekjent finnes det ingen lovgivning noe sted i verden der bilen er ansvarlig slik at fører ikke trenger å følge med på trafikken. Det finnes noen forsøksprosjekter noen få steder med svært avgrenset geografisk forsøksområde evt svært lav kjørehastighet.

Det er først når systemet er på L4 nivå at fører bare må være klar til å ta over på signal. Det vil kreve en lang kvalifisering av L3 virkemåte og sikkerhet før noen land kan slippe L4 ut på veien, og 4il og med da er fører ansvarlig for det bilen måtte finne på.
ID4 Pro Perf Tech

Handyman

Legg merke til «ta over» versus «gripe inn».
Den store forskjellen ligger i hvem som kjører. Bilen (L3) eller sjåføren(L2).
Med et L3 system må sjåføren være beredt til «å ta over», såkalt fallback. FSD beta er kun et L2-system der sjåføren hele tiden må følge med.
Pr nå finnes det meg bekjent ingen kommersielle L3-systemer for vanlig offentlig  vei.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA