Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert fra utlandet?

Startet av grohell, torsdag 31. mai 2012, klokken 19:10

« forrige - neste »

grohell

Problemer???? Nei...optimist!!!!  ;D 

Men har tenkt på det med med vannservice. Tar du opplæring??? Eller er det noen lokale entusiaster som kan lære oss det viktigste.

Tenker og på å montere strømmåler. Uten at vi har konkludert med noe ennå. Vi berre koser oss og føler vi kjører radiobil.....
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

cra

Sitat fra: grohell på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:43
Problemer???? Nei...optimist!!!!  ;D 

Det er riktig innstilling!  :D

Sitat fra: grohell på onsdag 16. mai 2012, klokken 08:43
Men har tenkt på det med med vannservice. Tar du opplæring??? Eller er det noen lokale entusiaster som kan lære oss det viktigste.

Vannservice er veldig enkelt (men selvsagt veldig "spennende/skummelt" første gangen man gjør det). Hvis du legger i profilen din hvor du bor så er det sikkert en entusiast nær deg som melder seg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

grohell

Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Vannservice går i grove trekk ut på å koble til FR2000, AM meter, eller Nicometer, og sette bilen i vannservice lademodus.

Når temp er over 25C og spenning er på vei ned stoppes ladeprosessen og en fyller vann til det renner ut under bilen.

Lurt å sette ladingen på like etter en kjøretur slik at en slipper å lade batteriet varmt.

Etter det resettes servicelyset med samme instrument.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Høres greit ut..... Men har eit håp om at eg kan få noen som kan det til å vise meg første gang. Men liker egentlig  sånne tekniske ting. (så lenge det ikkje blir sånn at kreftene ikkje strekker til.... ) Er det ein "plass" på forumet eg kan søke etter entusiaster i nærheten?????

I dag har thinken blitt brukt til masse småkjøring.... av to ulike sjåfører. Meg og datter. I kveld hadde vi ennå 60 % strøm. Så nå er den satt på lading. Men eit skikkelig nybegynnerspørsmål.... bør den av lading så snart den er i 100 %? Og siden det er fridag og meldt ufyselig vær her, så er det ikkje sikkert vi står tidlig opp. Så er det da bedre å ta den av lading i kveld og så lade til 100% i morgen? Eller er det ok omden berre står på lading i 15-20timer i strekk?
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

jahnarne

Det evinnelige spørsmålet med like mange svar ;)

Som hovedregel prøver jeg å treffe 100% maks 3-4 timer før jeg skal bruke bilen. Dette vha en enkel timer fra Clas Ohlson. Søk på lading her på forumet så finner du nok denne og mange andre meninger ;)

elektrolux

Bilen stopper selv ladeprosessen, men som jeg forsøkte å si i tidligere innlegg. Ikke lad etter bruk!

Lad før bruk.

Posten sine biler gikk sundt fordi de alltid ladet etter bruk, og aldri kjørte bilene under 50%. Den ble gjerne stående fullt oppladet hele ferien.

Dersom du vet bilen skal stå hele helgen, sett den på lading søndag kveld, ikke fredag ettermiddag.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: grohell på onsdag 16. mai 2012, klokken 23:30
I dag har thinken blitt brukt til masse småkjøring.... av to ulike sjåfører. Meg og datter. I kveld hadde vi ennå 60 % strøm. Så nå er den satt på lading. Men eit skikkelig nybegynnerspørsmål.... bør den av lading så snart den er i 100 %? Og siden det er fridag og meldt ufyselig vær her, så er det ikkje sikkert vi står tidlig opp. Så er det da bedre å ta den av lading i kveld og så lade til 100% i morgen? Eller er det ok omden berre står på lading i 15-20timer i strekk?
Tror at vi entusiaster er litt for opphengt i hvordan vi lader. Med flere brukere av bilen er det vanskelig å planleggelading så nøye. Lad når du kan, så er bilen klar til bruk.

Jeg pleier å stille koblingsuret slik at jeg har 95 - 100% når jeg skal dra på en tur over 8 mil. Når jeg har nok til neste dags kjøring lader jeg ikke.

Selvutladingen i et "varmt" (over 20 grader), fulladet nikkel-kandmium batteri kan være 10% det første døgnet. Batteritemperaturen etter lading ligger som regel 10 - 12 grader høyere enn utetemperaturen.

Dersom bilen er fulladet 20 timer før den skal brukes så har du i virkeligheten ca 90% tilgjengelig når man drar.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

grohell

Takk alle svar. Som dummies på dette lurer eg på om eg har forstått rett.... Vi bør ikkje stå lenge etter at den er fulllada. Men bilen stopper ladinga sjølv? Men kvifor er det så mange som sverger til tidsur?.. Treng en det viss bilen skal brukes neste dag? Kan en ikkjesette bilen på lading om ettermiddag? Er detviktigste med tidsuret å starte ladinga til optimal tid eller er det å unngå belastninga på laderen etter bilen er fulllada? 


Og så det med kor  mykje av kapasiteten en bør bruke?  Er dette rett? Prøve å aldri kjøre helt tom. Men passe på å komme ned mot 20% ca 1gang i veka? Da er det ok at i kvardager med kjøring fram og tilbake til jobb (30 eller 37km) kvar veg. Lader mens vi er på jobb, og om natta?
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Intill videre ville jeg ladet slik du sier: På jobb, og om natten hjemme. Ikke press batteriet ned mot 20% uten overvåkning.

Du kan lese om problematikken her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Leste på forumet (anna tråd ) om å tappe ned framdriftsbatteria ved å la lys og tenning stå på inntill forbruksbatteriet er under 12V. At dette var spesielt lurt når det er skifta batterier nylig. Slik verkstedkvitteringen viser her..  Er dette rett tolka?

Og er det noen som kan vise til tråd eller forklare meg det med overlading?  Kva er det? Når skal det brukes, og kanskje ennå viktigere... når skal det ikkje overlades eller kor ofte?
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

El rayo

Når jeg leser av loggen for det 12 år gamle batteriet ser jeg at det har levert over 90.000 Ah tilsammen. Jeg liker å tro at noe av grunnen til at batteriet har klart det er at jeg har behandlet batteriet pent mens jeg har eid bilen (fra 2003). Det er vel 5 - 6 år siden de første batteriene gikk i stykker på Th!nk.

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10
Vi bør ikkje stå lenge etter at den er fulllada. Men bilen stopper ladinga sjølv?
Begge deler er riktig.

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10
Men kvifor er det så mange som sverger til tidsur?.. Treng en det viss bilen skal brukes neste dag? Kan en ikkjesette bilen på lading om ettermiddag?
Joda, det kan man. Det går helt fint i mange år fra bilen var ny. Men - hvis du har kjørt bare 30 km fra siste lading vil bilen være fulladet igjen ved midnatt og stå ca 8 timer og selvutlade. Dette er bortkastet energi og slitasje på batteriet.

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10
Er detviktigste med tidsuret å starte ladinga til optimal tid eller er det å unngå belastninga på laderen etter bilen er fulllada?  
For meg er det viktigste med tidsuret å ha fulladet batteri idet jeg skal dra. Da kan jeg kjøre 100km veldig pent. Batteriet blir litt varmt i siste del av ladingen og holder da som regel (unntattt de varmeste dagene om sommeren) nær ideell temperatur, 30 grader C. Jeg unngår å sløse bort den energien som selvutladingen i batteriet innebærer. Jo mindre energi som er på batteriet desto mindre er selvutladingen.

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10
Og så det med kor  mykje av kapasiteten en bør bruke?  Er dette rett? Prøve å aldri kjøre helt tom. Men passe på å komme ned mot 20% ca 1gang i veka? Da er det ok at i kvardager med kjøring fram og tilbake til jobb (30 eller 37km) kvar veg.
Ja, det er riktig for å få lengst levetid og mest mulig ut av batteriet.

Nikkel-kadmium batteriet tåler dyp utlading godt, men har stor selvutlading når det er fulladet. Selvutladingen kan være så mye som 10% det første døgnet, så avtar selvutladingen med tiden.

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10
Lader mens vi er på jobb, og om natta?
Med ditt bruksmønster ville jeg ladet på jobb hver ukedag. Da har du nok energi til kjøring om kvelden hver dag og kan lade om natta i tillegg - hvis du ikke har nok strøm til å komme på jobb. Dersom bilen ikke brukes i helgen, så lad hjemme natt til mandag.

Edit: jeg vet at batteriet i min bil er i god stand - har nikometer som forteller meg det. Enig med Elektrolux i at det er best å være forsiktig med å lade ut batteriet for mye før du vet tilstanden.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: grohell på lørdag 19. mai 2012, klokken 20:08Leste på forumet (anna tråd ) om å tappe ned framdriftsbatteria ved å la lys og tenning stå på inntill forbruksbatteriet er under 12V. At dette var spesielt lurt når det er skifta batterier nylig. Slik verkstedkvitteringen viser her..  Er dette rett tolka?

Og er det noen som kan vise til tråd eller forklare meg det med overlading?  Kva er det? Når skal det brukes, og kanskje ennå viktigere... når skal det ikkje overlades eller kor ofte?
Overlading kalles også "fase 2 lading". Det er noe laderen gjør automatisk mot slutten av ladingen og har til hensikt å balansere alle de 95 cellene i batteriet. Dette betegnes også som toppbalansering.

Batteriet kan også balanseres i bunnen ved at lat lades ut til alle cellene er nesten tomme. Dette er ikke noe man bør gjøre hjemme fordi det krever erfaring og overvåking for ikka å skade batteriet. Jeg har aldri balansert batteriet i bunnen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Et av de enkleste triksene jeg har hørt ( men ikke praktiserer selv siden jeg aldri lader hjemme ) er å ha et tidsur som gir strøm fra f.eks kl 02:00 om natten i ditt tilfelle. Da vil bilen alltid være fulladet når du skal på jobb,

Husk også at bilen har programerbar tidsstyring av kupevarmeren. med ledningen tilkoblet bilen vil laderen starte samtidig med varmen for å kompensere for strømforbruket til denne oppvarmingen.

Du stiller inn varme ca 15 min før avgang, og kommer til isfri og varm bil som er fulladet på denne måten.

Bare husk at kjøresperren med ladekabel tilkoblet ikke virker om ladekabelen er strømløs. Har du lang nok kabel er det derfor lurt å praktisere å legge denne over førerdørspeilet slik at du ser den på vei inn i bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. mai 2012, klokken 06:34
Bare husk at kjøresperren med ladekabel tilkoblet ikke virker om ladekabelen er strømløs. Har du lang nok kabel er det derfor lurt å praktisere å legge denne over førerdørspeilet slik at du ser den på vei inn i bilen.

Dette er ei felle vi har gått i her i heimen.  :-[ Det gikk forholdsvis bra, men kontakta på veggen måtte festes på nytt. Trur nok forsterkinga av ladeinntaket (http://www.elbil.no/wiki/Think:Forbedringer pkt 2; Ladeinntak) berget oss for skade på bilen.

Triks for å unngå det hvis du IKKE har lang nok ledning: knytt en snor e.l. i ledningen og ha en krok e.l. som du hekter på dørhåndtaket.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA