Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importert fra utlandet?

Startet av grohell, torsdag 31. mai 2012, klokken 19:10

« forrige - neste »

grohell

Vi er pr dato 2 stk i fam som pendler gjennom trekantsambandet ( 51 kr med rabatt, kvar veg) Så vi bidrar meir enn vi ønsker til bompenger for tiden. Dotter mi lurer derfor på billig elbil, skal studere til hausten. Og vil gjerne ha mammo med på å overta bilen når ho drar. Men eg kjører 37 km kvar veg, stort sett 80sone, og på vegen har eg bømlafjordtunellen 8km undersjøisk. Vil en elbil som har rekkevidde 4 til 5 Mil greie dette. Kan lade 7,5 time mens eg er på jobb.

Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Det er mulig, men kun om dere klarer å begrense Think Classic sin appetitt for strøm i oppoverbakkene.

Til det trenges en strøm måler.

En Think Classic klarer neppe mer enn 45-50 km/t opp disse lange bakkene uten å overbelaste batteriet.

Til Think finnes flere muligheter for å måle strømmen.

Bl.a disse:

AM meteret til Euromatic, Nicometeret til Nicolay, IV meteret til One More, og Robometeret mitt.

De 2 første er meget lette å bare plugge inn og lese av strømmen med, mens de 2 sistnevnte krever at batterikassen må ned. Til gjengjeld gir de mer detaljert info om bl.a reversering av enkeltceller som er det viktigste å unngå ved en slik type bruk av bilen. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Takk for svar. Kor mykje vil desse overvåkningene koste, ca? Må innrømme ar avå lese her inne på forumet, så er eg meir usikker på om elbil er eit alt enn før eg starta lese. Både fordi det virker umulig med reservedeler, og fordi det virker som eg berre må stoppe viss spenningen kommer under 20%,og å stoppe midt i bømlotunellen er egentlig ikkje eit alternativ..... Ser og at bilens stand er  veldig avhengig av tidligere eigar. Og det er jo vanskelig å vite noe om. Bilen det nå er snakk om er en think city 2001, gått 108 000km.
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

Go-carter

Sitat fra: grohell på lørdag 12. mai 2012, klokken 23:20
Takk for svar. Kor mykje vil desse overvåkningene koste, ca? Må innrømme ar avå lese her inne på forumet, så er eg meir usikker på om elbil er eit alt enn før eg starta lese. Både fordi det virker umulig med reservedeler, og fordi det virker som eg berre må stoppe viss spenningen kommer under 20%,og å stoppe midt i bømlotunellen er egentlig ikkje eit alternativ..... Ser og at bilens stand er  veldig avhengig av tidligere eigar. Og det er jo vanskelig å vite noe om. Bilen det nå er snakk om er en think city 2001, gått 108 000km.


Husk at forumet består 80% av problemløsing :) Hvis bilen slutter å gå, sitter vi her inne og klager/løser problemet. Fungerer den... Er vi jo ute og kjører!  ;D

Hva er budsjettet? En Buddy med gode/ok batterier kunne jo vært en løsning det og.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Think Classic'en, som du vurderer å kjøpe, regnes av mange som den beste Elbilen, grunnet bunnsolid konstruksjon, og kjøre og bruksegenskapene den har. Til bruk i bakker og berg, eller i dette tilfellet ned og opp tuneller er bilens regenereringsfunksjon totalt overlegen alt annet på markedet. Den har nemlig farts og bremsepedalstyrt regenerering som i praksis betyr at du kan slippe fartspedalen i toppen av bakken, og bilen vil etter det holde konstant fart nedover.

Den har også et fantastisk varmeapperat som er lynraskt, og med originalmonterte varmetråder og Webasto ( Tilleggsutstyr ) kan du steke beina, ha duggfrie ruter og kalk luft på fjeset. Den har originalmontert timer, som gir deg isfri og varm bil etter ønske morgen og ettermiddag.

Rekkevidden på en Original Classic er ca 75 km, men nå etter 10 år er dette på noen biler redusert til ca 60 km. Uansett er dine 37 km en ideel strekning for en slik bil.

Think Classic har egentlig kun 3-4 programeringsfeil som som har ført til dagens situasjon.

Feilene er at bilens Batteri Manedgement System BMS er feilprogramert, og at bilfører må overstyre noen funksjoner.

- BMS'en tillater for høyt strømuttak fra batteriet. Opp til 250A trekker bilen, mens jeg anbefaler å trekke maks 150A. Dette overstyres av fører ved å montere en strømmåler og følge denne.

- BMS'en tillater å dra batteriet for langt ned, og reversere celler. Helt ned i 4,47V/blokk eller 0,88V/celle, mens andre fabrikanter innså at 5V / Blokk eller 1 V / Celle var minimum. Med delvis reparerte batteripakker kan selv sistnevnte være noe lavt. Dette overstyres av fører ved å følge nøye med på AM / Nicometeret, eller ta hensyn til akustisk alarm fra Robometeret. Har ikke opplysning om IV meteret gir akustisk alarm, eller om det krever at fører har visuell kontakt med instrumentet.

- BMS'en lader batteriet mer enn nødvendig, og har for langt serviceintervall. Dette medfører høyt vannforbruk, med fare for tørrkjøring før en får beskjed om å ta vannservice. Bilen gir beskjed om vannservice etter 1050 Ahr "overlading", mens jeg ser biler som trenger vannservice så ofte som for hver 350 Ahr "overlading" Dette overstyres av fører ved å følge anbefalt serviceintervall fra kompetent verksted. Anbefalt serviceintervall ligger gjerne i området 3000-4000 km, men det er mulig at dette er så lite som 1500 km eller så langt som 5000-6000 km på noen få biler.

- I tillegg er batteriblokkene limt fast i bunnen, og vibrasjoner over tid stresser selve batteriets plastinnkapsling slik at den sprekker og lekker lut. Dette fikses ved å løsne blokkene fra limen, slik at denne belastningen forsvinner.

Du spør om priser på disse livsviktige instrumentene: Vel, ferdig montert Robometer fra www.Elbilhjelpen.no kommer på 5500 kr. Jeg vil normalt anbefale en vannservice og en full batterikasseservice som betyr at hele batteriet med ledninger vaskes, alle batteriene og kablene testes, og lim under batteriblokkene fjernes og erstattes med en gummimatte. Dersom batterikassen må males på nytt kommer alt dette arbeidet på ytterligere 4000 kr slik at en slik "10 års service" med ferdig montert Robometer kommer på tilsammen 9500 NOK.

Høres kanskje dyrt ut, men det betyr at du øker driftsikkerheten på bilen mangfoldige ganger.

Grunnet disse feilene med biltypen, er tilgangen på reservedeler unik. Alt kan skaffes, bl.a fra meg, da biler som tas ut av drift brukes som delebiler. En hel delebil kan kjøpes ned til 5000 kr, noe eiere av andre Elbiler bare kan se langt etter.

En Litiumombygget Think Classic løser alle batterirelaterte problemer i et jafs, og gir en sprekere og lettere bil med lengre rekkevidde, og som klarer 70 km/t opp disse tunellene. Litium batteriet er også vedlikeholdsfritt.

Der er uklarheter rundt dette med ombygging, da noen biler har oppgitt batteritype i vognkortet og en da må vise bilen for å endre dette. En vil da bli møtt med umulige dokumantasjonskrav, og avskiltning. Heldigvis er ikke batteritypen spesifisert på de fleste av disse bilene, og bilen blir derfor ikke endret i forhold til bilens vognkort, og behov for å framstille bilen for kontroll og endring av vognkort bortfaller.





Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Meget god oppsummering, Electrolux. Nyttig også for oss som er veteraner i gemet.

Bare en liten innvending til utsagnet "bunnsolid konstruksjon": Bakaksel...men den er jo fransk dessverre...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

cra

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. mai 2012, klokken 06:56
Der er uklarheter rundt dette med ombygging, da noen biler har oppgitt batteritype i vognkortet og en da må vise bilen for å endre dette. En vil da bli møtt med umulige dokumantasjonskrav, og avskiltning. Heldigvis er ikke batteritypen spesifisert på de fleste av disse bilene, og bilen blir derfor ikke endret i forhold til bilens vognkort, og behov for å framstille bilen for kontroll og endring av vognkort bortfaller.

Er det virkelig så enkelt!?? Det forandrer jo alt!  ;D


Sitat fra: Arnie på søndag 13. mai 2012, klokken 10:41
Bare en liten innvending til utsagnet "bunnsolid konstruksjon": Bakaksel...men den er jo fransk dessverre...

Neida, Arnie. Soliditeten i bakakslingen er så absolutt "på bunn"! ;)  Det er kanskje den eneste mekaniske akilleshælen (bokstavelig talt!) på denne fantastiske lille bilen. :)  Det, sammen med potensielt rustne bremseskiver, hvis man ikke husker å slå av regen innimellom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

grohell

Go-carter. Budsjett...Tja.  Må ha fossilbil i tillegg tilnkjøring i jobb. Og bompenger er ca 1 År til før den verste pengeslukeren (Trekantsambandet med 85 kr kvar veg, og vi kjører opp til 4 g/daglig) er nedbetalt.Men liker ideen nmed elbil .. Når det gjelder Buddy er eg litt skeptisk til sikkerhet. Daglig kjøring langs E39, er ikkje akkuratt trygt. Men kan jo ikkje tenke for mye på det. Da måtte eg kjørt Gelenderwagen.         

Så kan vel bruke så mye eg synes det er verdt.... Men ideen er egentlig jentungen på 20 sin. Og ho har begrensa med midler da ho nå jobber for å kunne studere dei neste 6...og ho har nå jobb som medfører pendling gjennom trekantsambandet, bruene ikkje tunellen, og synes mykje av lønna går i bom og bensin. Det er og til salgs en Peugeot 106 eletric 2001 mod her i området.Kva med denne kontranen think av samme årgang?
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

PSA bruker samme batteri som Think, og har i motsettning til Think klart å bygge en BMS som fungerer.

Dermed holder batteriet bedre i en PSA.

Likevel anbefales seperat batteriovervåkning også på disse bilene, da bilens egen BMS ikke detekterer cellereversering.

P106 er betegnet som kakkelakkaktig motstandsdyktig mot rust. Den trenger litt mer stell enn Think, da den har børstemotor, og mange trenger nå etter 10 år en grundig motorvask av denne typen for å unngå isolasjonsfeil:  http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Motorvask

En såkalt PSA er tregere enn en Think Classic, og du kommer til å kjøre i 35 km/t opp tunnellene.

Tror den bilen du tenker på er en jeg akkurat har hatt inne til storservice. I så fall har den fått Robometer montert, og også tatt full batterikasse service og vannservice, og byttet børster.

Dette er en meget fin bil i god stand, som bør fungere i mange år framover.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Ja, står at den har batteriovervåking  :), så kanskje det. Men prisen her er over dobbel så dyr som thinken vi tenker på 29t kontra 65t.. Og ennå tregere i tunellen frister ikkje. Så kva som er best kjøp, lurer eg på.. Tar vel størst risk med den billigste  8).

Har leita litt på forumet,men finner ikkje ca pris på skifte av batteripakke. (Til lituium)  Tenker ikkje at det skal gjerast nå.men greit å ha litt peiling om kva risiko en tar.
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

elektrolux

Litium ombygging 75000 NOK + moms, men med fradrag for gode SAFT innbytteblokker. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grohell

Så ble det Think på oss :) Fekk den heim frå Bergen med ladestopp i Fitjar i storm. Har lada, testkjørt, vaska med grønnsåpe og skifta til sommerdekk. ørste lille nedtur var punktert sommerdekk, en liten "jekel" av en skrue som hadde planta seg midt i kjørebanen. Får få det sveisa, så er det vel godt så nytt.

Sparte dei først 51 kr fra bompenger i går, da fossilbilen ble stående igjen på Føyno, på veg heim frå Sveio. Og brukte eg elbilen dit, og bensibil frem og tilbake til Bømlo for å hente jenta som var ferdig på jobb 2215. ( Går ikkje buss etter kl 2130...sånn er det på vestlandet)

For dei som ikkje veit da knytter trekantsambandet sammen øyene Stord o g Bømlo med Sveio som ligg på fastlandet i sør. Knutepunktet i dette er øya Føyno, der har dei klart å lage vegsystemet så "smart" at du må gjennom bompengeringen uansett kva veg du skal, ( trur dei ingeniørene som laga det kryssningspunktet har hatt det litt gøy underveis )

I dag kl 14 starter den første virkelige testen for Thinken vår. Dotter skal kjøre på jobb på Bremnes Bømlo, for så å lade mens ho er på jobb, og så kjøre heim i kveld. Eg krysser alt eg har for at dette funker :)
Stord, Hordaland. GUL Think city 2001|. Kjøpt i storm søndag 13mai 2012. Bur på ei øy, med ferger og bompenger på alle kantar. Samt at elbil virker spennende. Mors leketøy :) som nå brukes mest av dotter som pendler gjennom trekantsambandet. ( Og av mor når den er ledig ) Har prøvd den gjennom Bømlafjordtunellen, DET blir den store testen...som den besto :)

cra

Gratulerer med elbilen!  :D

Tenker dere kommer til å bli riktig glade i den lille bobla etterhvert!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Gratulerer.

Nå gjelder det bare å komme inn i en god rutine med lading før bruk i stedet for etter bruk, og vannservice (lenge) før bilen selv spør om det.

Får du problemer har jeg et par transporter til og fra Stord de neste ukene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA