Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 18:41Etter det har de byttet kamera, byttet servostyring, byttet radar, nytt ledningsnett, byttet fsd-computeren x2 og skrevet om software fra bunn 3 ganger for både AP og FSD. Om HW2-biler med FSD noen gang blir level 3 autonome gjenstår å se.

Det er bare HW3 som det er nødvendig å bytte til for å få FSD.

SitatSå når de nå 4 år senere sier "3 months probably, 6 months definetly" på nytt er det spørsmål om tillit. Jeg
synes at de som har stor økonomiske egeninteresse (ja deg @emurof)  i at folk forhåndsbetaler dyrt for software (promiseware atm) bør være meget forsiktig med å kalle kunder, både nåværende og forhenværende,  for løgnaktige.

Slik jeg ser det er det ikke riktig å påstå at Tesla har sagt til myndighetene at FSD aldri vil bli Level 5.

Og når det gjelder å forhåndbetale for FSD så har det alltid vært tydelig at det er noe som har vært ventet i fremtiden, og ikke tilgjengelig her og nå.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. april 2021, klokken 13:46
@emurof: Enten vil du ikke, eller så kan du ikke, forstå. Tror egentlig begge deler er riktig. Linken til hele artikkelen er vedlagt i innlegget, og kan leses av alle, deg inklusiv. Hvordan du kan hevde at jeg missforstår, når jeg bare siterer artikkelen, og heller ikke kommenterer den, fatter jeg ikke. 
Det andre våset du kommer med som "Faktum er at slike som deg har tatt feil om Tesla i alle år" er bare konstruerte usakligheter. I motsetning til deg, har jeg ved ganske mange anledninger kommet med råd og forslag i dette forumet, men jeg er ikke fanatisk i mitt forhold til verken bil, firma, eller ledelse. Derfor evner jeg også til tider å gi uttrykk for min mening om svakheter og mangler. Fanatismen overlater jeg til deg.

Spar meg. Du starter innlegget ditt med "FSD – vår tids største bløff?" for så å linke til artikkelen, sitere en ørliten del av den, og utheve en del av teksten som nettopp er villedende når man tar den ut av kontekst slik du gjorde.

Du følger til og med opp med et innlegg der du omtaler det som "lureri" og sier de bare selger level 2.

Lygren

Største utfordringen ligger i banale ting som at kameraet ikke fungerer mot sollys i visse vinkler, at kameraet ikke klarer å lese trafikklys eller annen kritisk info som befinner seg i for krapp vinkel og den type ting. Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...

Sent from my iPhone using Tapatalk

JorEl

Lygren: Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...
Herlig spådom. Håper du får rett. :+1:

Så til "debatten". Synes det er spennende denne demarkasjonslinjen mellom L2 og L3. L2 føreren har ansvaret. L3 sjåføren har ikke ansvar. Ser for meg at det vil ta tid før det vil vippe over på L3.

Kan det tenkes, at Tesla sin FSDbeta, kan klare L3 ,L4, L5 men alikevel vil bli L2 i overskuelig fremtid. Tesla må altså gå med på at ansvaret ikke ligger hos føreren for at vi skal over på L3, og myndighetene må vurdere FSD som sikkerhetsmessig "pottetett".
Ansvarsfordelingen må vel bli en liten akilleshæl for fremdriften her, eller?
Edit; Og man må vel ha med forsikringselskapene, for alle må jo ha en ansvarsforsikring som tar seg av all den skaden som en motorvogn kan gjøre, på både mennesker og materielle verdier.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 11. april 2021, klokken 00:39
Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 18:41Etter det har de byttet kamera, byttet servostyring, byttet radar, nytt ledningsnett, byttet fsd-computeren x2 og skrevet om software fra bunn 3 ganger for både AP og FSD. Om HW2-biler med FSD noen gang blir level 3 autonome gjenstår å se.

Det er bare HW3 som det er nødvendig å bytte til for å få FSD.

SitatSå når de nå 4 år senere sier "3 months probably, 6 months definetly" på nytt er det spørsmål om tillit. Jeg
synes at de som har stor økonomiske egeninteresse (ja deg @emurof)  i at folk forhåndsbetaler dyrt for software (promiseware atm) bør være meget forsiktig med å kalle kunder, både nåværende og forhenværende,  for løgnaktige.

Det medfører ikke riktighet å påstå at Tesla har sagt til myndighetene at FSD aldri vil bli Level 5.

Og når det gjelder å forhåndbetale for FSD så har det alltid vært tydelig at det er noe som har vært ventet i fremtiden, og ikke tilgjengelig her og nå.
Du fortsetter med, tross dine store økonomiske interesser i TSLA, å diskreditere reell kritikk mot Teslas manglende leveranse av FSD.

Den påstanden om at kun computeren behøves byttes kan du finne frem en kilde på. De nye kameraene har en bedre oppfattelse av farger samt høyere dynamisk range.

Hvor mye av inntektene til Tesla kommer fra salg av uferdig software? Hvordan har dette påvirket TSLA?

4,5 år forsinket, 4 år hvis vi er snille. Det er verre enn noen av de største IT-skandalene i norsk offentlighet, NAV, Golf og Visma for videregående.

Tweeten som anga sommeren 2017 som en reell tid der FSD skulle skille lag fra AP var faktisk feil. Samt Coast to Coast.  Hvem er løgnaktige? Har en unnskyldning til kundene funnet sted? Et firma har lovet mer enn de klarte å levere, men tatt godt betalt.

Når det gjelder brevet om FSD til transportmyndighetene er det reelle tolkningsmuligheter slik brevet er formulert. Det er ikke løgnaktig å fremstille forskjellige tolkninger.

Jeg synes det hadde vært gøy hvis Tesla dro level 5 i land, men p.t. har de ikke engang det beste ADAS-systemet (se EuroNcap) og FSD beta er langt unna level 3 og høyere, det ser vi selv på de videoene. Det mangler også offisiell dokumtasjon på utprøving av autonom kjøring fordi Tesla ikke rapporterer som fe andre firmaene.

Du har null troverdighet @emurof, som investor, i denne saken har du alt å tjene på å snakke opp FSD. Så lenge aksjen stiger er vel alt greit?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 11. april 2021, klokken 10:42
Lygren: Selve FSD softwaren tror jeg faktisk de er på god track til å fikse. Spørsmålet er om vi FSD eiere får ny kamerapakke installert gratis når eller om det blir noe som funker tilstrekkelig tilgjengelig, hvilket jeg personlig anser som rett og rimelig...
Herlig spådom. Håper du får rett. :+1:

Så til "debatten". Synes det er spennende denne demarkasjonslinjen mellom L2 og L3. L2 føreren har ansvaret. L3 sjåføren har ikke ansvar. Ser for meg at det vil ta tid før det vil vippe over på L3.

Kan det tenkes, at Tesla sin FSDbeta, kan klare L3 ,L4, L5 men alikevel vil bli L2 i overskuelig fremtid. Tesla må altså gå med på at ansvaret ikke ligger hos føreren for at vi skal over på L3, og myndighetene må vurdere FSD som sikkerhetsmessig "pottetett".
Ansvarsfordelingen må vel bli en liten akilleshæl for fremdriften her, eller?
Edit; Og man må vel ha med forsikringselskapene, for alle må jo ha en ansvarsforsikring som tar seg av all den skaden som en motorvogn kan gjøre, på både mennesker og materielle verdier.
Jeg tror du har rett JorEl, de kommer aldri til å levere L3, dessverre. Både fordi det er vanskelig, men også fordi det juridiske blir for krevende.

Fra Tesla og deres propaganda-fans foregår det derimot  kontinuerlig en historeomskrivning om hva de egentlig solgte i 2016. Store aksjonærverdier hviler på at de leverer FSD og robotaxi. Dette er nå viktigere enn våre nerdinger om saken.

Vi må kunne si at snakke om autonomi i bransjen har blitt betydelig redusert nå enn i 2017/18. På Gartners hypekurve er vi vel nå i "trough of dissillusionment" bransjen under ett. Kanskje blir det vanskeligere å blande autonome biler og menneskelige sjåfører i trafikken enn vi trodde? Men jeg har fått med meg at på OSL skal autonome brøytebiler ta seg av hverdagen fremover, et lukket område hvor alle kjører etter en avtalt plan.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Det er nesten litt tragikomisk å se noen forsvare Tesla og FSD - fakta er at de flere år har lurt kundene til å kjøpe en mulighet til en kommende funksjon uten at Tesla har levert. De har betalt hard valuta uten å få varene - så enkelt er det. En må nesten leve i bakvendtland slik som f.eks @forume for å ikke innse det.
Dette sammen med Elon Musk sin slappe holdning til fakta, narkotiske stoff, miljøbløffen gjennom Bitcoin investeringen og alle annnen kurs manipulerende oppførsel gjennom Twitter meldinger viser at vi har å gjøre med et selskap som ikke er helt i vater for å si det slik. Men folk elsker sirkus og kaster gladelig pengene etter selskapet på samme måte som mange gladelig lar seg fresle av tv predikanter.
Jeg tror Tesla sitt teknologiske forsprang vil forvitre sakte men sikkert - og TSLA kursen vil før eller siden få en kraftig korreksjon.  Så om @emurof (skrevet rett vei nå for å illustrere virkeligheten)  og andre som prater opp Tesla faktisk sitter på aksjer i selskapet og prøver å dytte verdien videre oppover er mitt råd å hoppe av nå. Ingenting vokser inn i himmelen og folk blir til slutt lei av å vente på ting som kanskje kommer. FSD rotet er bare et symptom på noe som kommer tror jeg......

JorEl

daktari: Fra Tesla og deres propaganda-fans foregår det derimot  kontinuerlig en historeomskrivning om hva de egentlig solgte i 2016. Store aksjonærverdier hviler på at de leverer FSD og robotaxi.

Liker heller ikke at Tesla har solgt "samme vare" med forskjellige lovnader. Full fremtidig, fullstendig selvkjørende....................... fullstendig bullshitt, kan det jo tenkes de også har solgt :D

Selv om jeg fremdeles er en TeslaLover, så gleder jeg meg til et endelig oppgjør, der en eller annen NØYTRAL instans, kommer inn og vurderer om Tesla må levere varen innen en bestemt tid, eller om de i det hele har levert varen. FSDvaren/tjenesten bør konkretiseres, fra Tesla, der de kommer ut og sier hva de mente ved alle forskjellige ord og vendinger, ut i fra når det ble lovet. FSDbutikken minner om en liten "scammer-butikk". Greit for meg at ting tar tid, men med en frontfigur som alltid lover mer, og nye ting er "rett rundt hjørnet", så dreper jo Tesla sin egen FSD-troverdighet..

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 11. april 2021, klokken 11:33
Det er nesten litt tragikomisk å se noen forsvare Tesla og FSD - fakta er at de flere år har lurt kundene til å kjøpe en mulighet til en kommende funksjon uten at Tesla har levert. De har betalt hard valuta uten å få varene - så enkelt er det. En må nesten leve i bakvendtland slik som f.eks @forume for å ikke innse det.
Kanskje en del av kundene er lettlurte, men jeg tror nok de fleste av kundene som kjøper FSD gjør det av andre grunner. Selv kjøpte jeg FSD til vår TMX for å sikre oppgradering av hardware og fordi det er morsomt å være med å teste slike ting. Til en helt annen pris en nå dog.

Med prisen de tar i USA nå så virker det jo nesten som om de tester hvor mye de kan greie å lure ut av kundene....

Ellers så trenger du ikke å gjenta oppgulpet ditt om bitcoin og Elon Musk i enhver tråd som handler om Tesla, blir litt trøttsomt. Om noe så hører det vel hjemme i aksjetråden, men der har du vel allerede postet nok om det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Mulig at den prisen de tar for FSD i USA må sees i sammenheng med signalet om fremtidig å kunne abonnere på funksjonen. Kanskje de ønsker å få brorparten av nye kunder over på en slik ordning, og det vil nok skje hvis prisen er innenfor det akseptable. Da kan kunden i det minste prøve det ut, og ta beslutninger relatert til hva produktet virkelig kan klare. Og Tesla slipper klagene over produkt som ikke blir levert.

Kanskje det til og med kan bli en meny for hvilke av AP-funksjonene man kan velge. NoA, Summon, Smart Summon, Autosteer, osv. Blir det enkelt å endre, så kan man da avgjøre hvilke funksjoner man vil bruke for en enkelt dag/uke/måned.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. april 2021, klokken 17:09
Takk for påminnelsen. Utført.... Satser på at "motparten" gjør det samme.
Takk. Enda viktigere at andre følger på, enn motparten. La oss få tilbake nyanserte diskusjoner der det finnes åpning for at det ikke bare er en person som sitter på hele vettet.  :+1:

amrois

Som alle andre her inne vet jeg ingenting om hva som skjer med Teslas FSD utvikling, men når man ser hvor underveldene AP og ACC er er det rimelig å tenke at de har laaaangt igjen til de kan begynne en søknadsprosess for å få selvkjøring godkjent. I mellomtiden finnes det ikke lovverk i Norge som tillater L3 eller høyere på offentlig vei, og det er rimelig å anta at bare det å utvikle regelverk og kvalifiseringsprosedyrer vil ta 2 til 3 år etter at teknologien er på plass. Min ukvalifiserte spådom er at vi ikke ser noe som ligner på robottaxi på norske veier før 2030.
ID4 Pro Perf Tech

JorEl

Sitat fra: amrois på søndag 11. april 2021, klokken 16:46
Som alle andre her inne vet jeg ingenting om hva som skjer med Teslas FSD utvikling, men når man ser hvor underveldene AP og ACC er er det rimelig å tenke at de har laaaangt igjen til de kan begynne en søknadsprosess for å få selvkjøring godkjent. I mellomtiden finnes det ikke lovverk i Norge som tillater L3 eller høyere på offentlig vei, og det er rimelig å anta at bare det å utvikle regelverk og kvalifiseringsprosedyrer vil ta 2 til 3 år etter at teknologien er på plass. Min ukvalifiserte spådom er at vi ikke ser noe som ligner på robottaxi på norske veier før 2030.
Kunne skrevet det samme selv (, om jeg kom på det ;)
Når det gjelder hoppet fra L2 til L3, altså at føreren ikke har ansvaret, (litt av en setning; føreren har ikke ansvaret ::)...tror vi må vente ja  :-X ) så har jeg i grunnen alltid sagt at jeg ikke er interessert i en Tesla som kjører helt av seg selv. En så god bil vil jeg kjøre selv. Men når jeg først har betalt for FSD, så får jammen meg Tesla levere det :police:
Det holder for meg med en bil som kjører prikkfritt av seg selv, der jeg som fører har ansvaret. Så en "perfekt L2" er vel ok for meg da..Kanskje Tesla kunne solgt forsikring, der de som har kjøpt FSD fikk bedre betingelser i f.eks en kollisjon..ok tilbake til Tottenham-United går for uavgjort 8)

Magnus Hansen

JorEl

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 11. april 2021, klokken 19:23
Level 3 krever fremdeles en sjåfør som følger med og er klar til å ta over

https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html

Takk for linken :+1:
Da ønsker jeg mine forrige ønsker om en tipp-topp L2, nedenom og hjem :-[ Jeg er nå offisielt en L3-mann.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA