Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Lygren

Uansett kode; kameraet takler fremdeles ikke helt banale ting som sollys i en gitt vinkel og dermed blir det garantert ingen 'FSD' på dagens hardware - er i det minste min konklusjon... Radaren i min x og s har heller ikke varme, så de fryser jo rett som det er. Må vel bytte bil igjen, men at Elon har solgt skinnet før bjørnen ble født er nok beklageligvis virkeligheten her. Jaja, fint påskudd for å kjøpe seg ny bil igjen da, kanskje det ved neste korsvei treffer??

Sent from my iPhone using Tapatalk

JorEl

Før bjørnen ble født :+1:

Hva har egentlig Tesla gitt til kunder som har bestilt FSD?
HW3-kjørekomputeren, noe mer?
Forventer vi f.eks en ny radar også, eller bedre kameraer?
Når Tesla/Musk har lovet så mye, og vi venter på en "magisk-sw-oppdatering", så burde vel utstyret/HW være klart for (FSD)oppgaven?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

SitatNår Tesla/Musk har lovet så mye

Akkurat her ligger problemet. Løftene om FSD har hittil vært nærmest verdiløse. AP1 fra 2014 har nesten de samme funksjonene som man har i dagens AP. 5 års "utvikling" burde kunne avstedkomme mye mer. Hadde de fortsatt med Waymo Mobileye hadde de kanskje spart enorme summer i utvikling, og ligget foran dagens status. Men når ledelsen rir prinsipper blir resultatet ofte dessverre slik.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:56
Tenker det er flere måter å tolke brevet på:
1a) ......
Min tolkning:
Myndighetene er bekymret for at Tesla skal innfører et L3+ system uten at det har gjennomgått godkjenning.
Tesla forsikrer myndighetene om at FSD-Beta (formelt navn: Autosteer on City Streets) kun vil forbli et L2 førerstøttesystem.
Når Tesla har testet og funnet Full Self Driving klar for L3+ vil de søke om godkjenning til å rulle ut systemet til kundene. Det vil si at de slår sammen alle L2 systemene (Navigere på Autopilot, Automatisk filbytte, Summon, Autostyring i bygater, Trafikklys og stoppskiltkontroll, Autopark, Autosteer+ mm.) til det Tesla kaller Full Self Driving. Tipper de starter på L3, for så å søke om godkjenning til L4 når de kan dokumentere at systemet yter iht. krav.

På Teslas sider er Full Self Driving beskrevet som et L4 system og ikke L5:
Alle de nye Teslaene har hardware som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold.
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 09:56
SitatNår Tesla/Musk har lovet så mye

Akkurat her ligger problemet. Løftene om FSD har hittil vært nærmest verdiløse. AP1 fra 2014 har nesten de samme funksjonene som man har i dagens AP. 5 års "utvikling" burde kunne avstedkomme mye mer. Hadde de fortsatt med Waymo hadde de kanskje spart enorme summer i utvikling, og ligget foran dagens status. Men når ledelsen rir prinsipper blir resultatet ofte dessverre slik.
Waymo? Trodde bare de hadde samarbeidet med Mobileye?
Tesla har et prinsipp om at de vil gjøre "alt" selv, det har sin pris, og sine fordeler.

Motorwatt

Korrigert Mobileye
Sitat
Tesla har et prinsipp om at de vil gjøre "alt" selv, det har sin pris, og sine fordeler.

Pris? Ja. Fordeler? Tvilsomt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 10:13
Korrigert Mobileye
Sitat

Pris? Ja. Fordeler? Tvilsomt.
Med å gjøre alt selv, tenkte jeg på alle bilens komponenter. Uten denne strategien hadde det vært en mye mer tradisjonell bil. Det at Tesla gjør ting på sin måte har enorm betydning, men også sine ulemper. Som for eksempel å utvikle et selvkjørende system.
Mener du seriøst at Teslas strategi om å utvikle ting selv, ikke har fordeler?

Motorwatt

SitatMed å gjøre alt selv, tenkte jeg på alle bilens komponenter.
De utvikler og produserer ikke alt selv, og gudskjelov for det. Tesla setter sammen biler med deler de primært  får fra underleverandører. Faktisk mere enn 300.

Se her:

AGC Automotive: windshields
Brembo: brakes
Fisher Dynamics: power seats
Inteva Products: instrument panel
Modine Manufacturing Co.: battery chiller
Sika: acoustic dampers
Stabilus: liftgate gas spring
ZF Lenksysteme: power steering mechanism
Other alleged suppliers include ADAC, ABC Group, Angell-Demmel, Argent, Gentex, Harada, Hitachi Cable America, Hope Global, MacLean-Fogg, Magna International, Methode Electronics, Multimatic, Panasonic, Plastomer, PSM International, Riviera, T1 Automotive, Zanini Auto Group, TXU Corp., Universal Logistics Holdings, Inc., Affinia Group Intermediate Holdings Inc., Lithium Exploration Group, Inc., U.S. Lithium Exploration Group, Inc., Niocorp Developments, Ltd., Rare Element Resources, Ltd., Burlington Northern Sante Fe Corp., Cooper Industries, Ltd., Clarcor, Inc., Dana Corporation, DELPHI CORPORATION, Flowserve Corp., NextEra Energy, Inc., Harman International Industries Inc., Lightwave Logic, Inc., Molex Inc., Metaldyne Performance Group Inc., Nortek, Inc., ROHM AND HAAS COMPANY, Searchlight Minerals Corp.

Still, more rumoured suppliers include: Integrys Holding, Inc., Titanium Metals Corp., Thomas & Betts Corporation, Curaegis Technologies, Inc., Findex Com Inc., Vystar Corp., Liquidmetal Technologies Inc., Sense Technologies Inc., Omnitek Engineering Corp., Puradyn Filter Technologies Inc., Hammer Fiber Optics Holdings Corp., Amerityre Corp., Zap, Telkonet Inc., CDTI Advanced Materials, THT Heat Transfer Technology Inc., Zoom Telephonics Inc., Seachange International Inc., IEH Corporation, Arc Group Worldwide, Emcore Corp, CUI Global Inc., NI Industries Inc., Perma-pipe International Holdings Inc., UFP Technologies Inc., Applied Optoelectronics Inc., Paragon Offshore PLC, Universal Stainless & Allow Products Inc., Deswell Industries Inc., Trecora Resources, Core Molding Technologies Inc., Supreme Industries Inc., Neophotonics Corp., Harmonic Inc., CECO Environmental Corp., KMG Chemicals Inc., Gorman Rupp Co., DMC Global Inc., Avid Technology Inc., China Automotive Systems Inc., CSW Industrials Inc., Proto Labs Inc., Aaon Inc., Voxx International Corporation, Strattec Security Corp., CTS Corp., Bel Fuse Inc., Haynes International Inc., Pam Transportation Services Inc., Jason Industries Inc., and Handy & Harman Ltd.

Tesla S75D - 09/2018

DeepFu

Synes Tesla litt for ofte bruker mye tid og energi på løsninger som mangler et forutgående problem (eller skaper minst like mange nye problemer som de de kanskje løser) Evt utelater ting som ville gjort bilen bedre.
Rammeløse vinduer - Kult? Nja. Fungerer det bra? Nei. (Og ja, jeg har hørt om silikon, eller forvarme bilen i timesvis)
Innfelte dørhåndtak - Sparer det en promilles watt? Neppe. Fungerer det? Nei.
Bakdørene på X. Skal ikke se bort fra at det har kostet Tesla noen salg, i tillegg til utfordringene de hadde under utvikling.
Ikke HUD (visstnok fordi bilen skal kjøre selv, Blir ikke å skje i min levetid.)
Den totale mangelen på fysiske knapper. Ser bra ut, men jeg synes de har gått for langt. Temperatur/ vifte/ lys kunne vært fysiske kontroller.
Vindusviskerautomatikk, som i beste fall er litt sånn meh... (Lysautomatikk er heller ingenting å rope hurra for)
Yoke - WTF??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Så kunne de kanskje brukt ressurser på slike ting de fleste andre har (dyre og billige biler):

Dårlig regnsensor
Ikke justerbare setebelter S/X
Mangler HeadUp display
Ikke skipose
Mangler adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke waypoints
Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
Ikke lyktespylere
Dårlig blindsonevarsler
Ikke 4-soners klimaanlegg med individuell temp for baksete
Ikke styring av varmeseter bak
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo på DAB-radio
Ikke fartsavhengig volum på media
Ryggekamera uten beskyttelse
Apple CarPlay og Android Auto
++++
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:23
SitatMed å gjøre alt selv, tenkte jeg på alle bilens komponenter.
De utvikler og produserer ikke alt selv, og gudskjelov for det. Tesla setter sammen biler med deler de primært  får fra underleverandører. Faktisk mere enn 300.
Beklager utydelig kommunikasjon.
Med "alle" mente jeg at det ikke er begrenset til bare AP-systemet. Det hadde nok passet bedre å si; bilens ANDRE komponenter. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at de ikke lager alt selv ;-)

HKS

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:58
Så kunne de kanskje brukt ressurser på slike ting de fleste andre har (dyre og billige biler):

Dårlig regnsensor
Ikke justerbare setebelter S/X
Mangler HeadUp display
Ikke skipose
Mangler adaptive frontlys. Dårlige lys generelt.
Ikke waypoints
Ikke varsler for kryssende trafikk bak ved rygging
Ikke lyktespylere
Dårlig blindsonevarsler
Ikke 4-soners klimaanlegg med individuell temp for baksete
Ikke styring av varmeseter bak
Ikke 360-graders kameravisning
Ikke visning av kanalinfo på DAB-radio
Ikke fartsavhengig volum på media
Ryggekamera uten beskyttelse
Apple CarPlay og Android Auto
++++
Det som er mest trist her er rundt halvparten av punktene du kommer med her kunne blitt fikset med firmware-oppdateringer.

Isteden bruker Tesla unødvendig tid og energi ting som spill, karaoke, prompelyder og annet unødvendig tull.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

SitatJeg er selvfølgelig fullt klar over at de ikke lager alt selv ;-)

Faktisk veldig lite..  ;) (men batteristyring og driveunits er bra)
Tesla S75D - 09/2018

kodax

Teslas problem er kundene:) Hadde snittalderen på kjøperne vært 20 år lavere, hadde gjennomsnittet vært veldig fornøyd. Gamle folk syns ting alltid var best før :D
(Disclaimer: Jeg er halvveis til 100;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

o.b.lix

Sitat fra: DeepFu på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:54
Rammeløse vinduer - Kult? Nja. Fungerer det bra? Nei.
Innfelte dørhåndtak - Sparer det en promilles watt? Neppe. Fungerer det? Nei.
Begge disse er for å få lavest mulig luftmotstand og lengst mulig rekkevidde. Og det virker. Tesla har lavest luftmotstand av alle elbiler! Sparer mer enn en promilles watt, det er helt sikkert.

Bakdørene på X. Skal ikke se bort fra at det har kostet Tesla noen salg, i tillegg til utfordringene de hadde under utvikling.
Bakdørene på X er kanskje det mest geniale Tesla noensinne har gjort, det har gitt en markedsføringsmessig effekt verdt milliarder! ALLE har hørt om den bilen med dørene, og at det er en Tesla.
Så er det også helt fantastisk å ha slike dører, etter fire år og 170.000 km med disse dørene er de helt problemfrie hos meg!

Ikke HUD (visstnok fordi bilen skal kjøre selv, Blir ikke å skje i min levetid.)
Nyere forskning viser at HUD er mer trafikkfarlig enn man tror, og det er grunnen til at Tesla ikke har montert dette i sine biler.

Den totale mangelen på fysiske knapper. Ser bra ut, men jeg synes de har gått for langt. Temperatur/ vifte/ lys kunne vært fysiske kontroller.
I min bil er det fysiske kontroller for både temperatur, vifte og lys så ikke lett å forstå hva du mener.

Vindusviskerautomatikk, som i beste fall er litt sånn meh... (Lysautomatikk er heller ingenting å rope hurra for)
Her har de valgt et kamera til å se fremfor en lysdiode. Noen ganger virker lysdioden best, andre ganger kamera. Men kameraløsningen blir bare bedre og bedre, noe lysdioden ikke gjør.

Yoke - WTF??
Ser ut som en dårlig ide, men jeg vil se den i virkeligheten og prøve den før jeg bestemmer meg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA