Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

kodax

Det er ikke umulig at Tesla ender opp med å utbedre «eldre» biler enda mer for å få FSD rilnå fungere på dem. Det vil nok være både billigere og mindre nederlag enn å betale tilbake. I så fall var det kanskje lurt å kjøpe tidligere til en lavere pris (hvis man da ikke har solgt bilen.)
Hvis definisjonen på FSD snevres veldig inn, så ender nok det kanskje både med at kunder ikke vil kjøpe det, samt at det blir mange søksmål, så det tviler jeg på skjer.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Du kan gå inn på Teslas sider i dag, og se hva du finner om forpliktende definisjoner av FSD.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. november 2020, klokken 10:16

Nei. Fordi det er Tesla som definerer hva som er "bra nok". Definisjonene for hva FSD skal klare har allerede blitt endret flere ganger.
Nei, det er jo hva som ble lovd i kjøpsøyeblikket som gjelder (lovmessig). Om det endres i etterkant spiller ingen rolle.

Definisjonen av FSD ble vel tydelig endret en gang, I 2019.

Lovnadene til Tesla før det var skyhøye, men de fleste av bilene fra den tiden vil vel være ute av drift før FSD på det nivået leveres.

Selv forventet jeg oppgradering av AP computer, håpet på muligheten til å oppgradere MCU og litt mere avansert funksjonalitet en ren EAP.

Det vil jeg si Tesla etter hvert har levert på, men jeg solgte bilen tidligere enn jeg hadde håpet på var nødvendig grunnet misnøye med en del andre ting...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. november 2020, klokken 15:22
Du kan gå inn på Teslas sider i dag, og se hva du finner om forpliktende definisjoner av FSD.
Norn av oss har tatt vare på lovnadene fra kjøpstidspunktet. De var ganske drøye. Tipper de må oppgradere igjen for å klare det.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Ingen systemer er feilfrie, så Tesla må beregne hvor dyrt det kan bli for dem selv når FSD skader noen/noe. Jo mer av ansvaret de klarer de å skyve over på myndigheter som godkjenner systemet, jo raskere vil det kunne bli lansert.
Dersom de må ta mye av ansvaret selv, så blir det fort svært dyre søksmål, uavhengig om det gjennomsnittlig fungerer bedre enn en menneskelig sjåfør.
Model Y - Model 3

JorEl

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

hemi

Digresjon, men vi bøyer vel det 1 hjort, flere hjort?

Imponerende video.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hemi

Heldigvis har jeg hatt liten befatning med nynorsk siden skolen.

Counterpointer

kodax

Sitat fra: hemi på torsdag 03. desember 2020, klokken 21:47
Digresjon, men vi bøyer vel det 1 hjort, flere hjort?
Digresjon, men vi skriver vel "en hjort" når vi omtaler substantiv ubestemt form entall?
Model Y - Model 3

jorgror

Sitat fra: JorEl på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:48
Fin, liten snutt. FSD-beta og hjorter.

https://youtu.be/pWJoe8hwu_I
Fra div kommentarfelt de siste 5 år: «hvordan vil FSD klare smale norske veier med snø og uten veimerking, og dyr som hopper ut i kjørebanen?».

Ganske bra etter min mening
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

JorEl

jokke

For de som har EAP droppet prisen for FSD til ca 29000kr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA