FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. februar 2025, klokken 10:42https://cleantechnica.com/2025/02/11/tesla-cybertruck-crashes-into-light-pole-while-using-fsd-13-2-4/?



Følger ikke tråden med argusøyne, men dukket denne opp først nå..? Jøss.

Lukter ikke akkurat Robotaxi ready nei 😂

Må da komme en god del slike kollisjoner nå som FSDS har entret Mexico. Har selv (relativt nylig) vært i Mexico City, og tatt buss til et lite stykke unna. Spenstig trafikkbilde. Blir noe å bryne seg på for FSDS dette... 😄 Bare å dra frem popcornet.
TMYP HW4 / TM3P Atom

sjokomelk

Sitat fra: OlaM på fredag 14. februar 2025, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2025, klokken 14:04På tv-kameraer snurrer vel linsa så fort at ting ikke kan feste seg, noe som kanskje er litt enklere enn rullerende film?

Fungerer som dette:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 15. februar 2025, klokken 11:53
Sitat fra: OlaM på fredag 14. februar 2025, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2025, klokken 14:04På tv-kameraer snurrer vel linsa så fort at ting ikke kan feste seg, noe som kanskje er litt enklere enn rullerende film?

Fungerer som dette:

Dette prinsippet burde kunne være overførbart til bil, evt med spyling og varme. Jeg hadde betalt ekstra for en slik løsning. Dagens løsning er til stadig frustrasjon som hadde hatt verdi å bli kvitt i seg selv, og FSD er avhengig av noe slikt.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt


turfsurf

Om det har noe å si om noe er holdbart? Snodig spørsmål. I sammenhengen om det skulle vært brukt på bil vil det jo være relevant. Så lenge det ikke er i bruk er det ikke like relevant.

Ville jo tro at hvis dette var en enkel fiks så ville det vært tatt i bruk av noen fabrikanter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Dette kommer med stor sikkerhet ikke på noen Tesla.

turfsurf

Det kan jeg være enig i, spurte egentlig bare på generelt grunnlag. Hvorfor bruker ingen andre fabrikanter denne løsningen heller, hvis det er så genialt?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynet

Egentlig større problem at baklykter blir tildekket når man kjører i snøvær, kvalifiserer til bot!
Og ved riktig værtype må man egentlig stoppe og gjøre ren lyktene etter bare noen minutter!
I gamle dager med glødepærer smeltet snøen på lyktene.
Burde vært lagt inn varmetråder eller spyling på både baklykter og kamera.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daktari

Alle jakter ører i besparelser. Roterende linse betyr jo ganske mye leamikk.

Og så bruker de fish-eye-linser, så mulig det fungerer dårligere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Trenger / bør ikke være selve linsen som roterer, kun ett glass foran med en enkel motor. Blir vel ikke så mye leamikk av det.

Mtp på hvor ubrukelig møkkete ryggekamera er, og hvor mye det faktisk brukes synes jeg det er rart at dette ikke er ett løst problem.

Til sammenligning har Tesla levert Model Y med inaktiv kuperadar i over to år nå, som ikke gir noen praktisk nytte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

... og 11 år gammel teknologi på B-søyle kameraer.

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 15. februar 2025, klokken 08:32
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:44
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:15100% er det ingen som seriøst mener at er mulig å oppnå.
På den annen side er det plenty med useriøse blodfans som faktisk påstår det i beste Trump stil «very very great, best there is»
Wholemars er et fremtredende eksempel på det, og det er jo flere hundre av disse influenserne som har fått spesialtilpasset ruter der de kjører. Og det direkte fra Tesla. Tesla har jo faktisk bekreftet dette.

WMC er for lengst avskrevet som useriøs, usikker på hvorfor han blir trukket frem, sanns. godt nedsyltet i TSLA-aksjer. Da er det fint at vi kan flytte blikket sørover, over the border (til en annen fanboi?).

For nå er jammen meg (litt på kant med med roadmapen...) FSDS (L2!) lansert i Mexico. I gater som nok ligger nærmere norske veier/krøtterstier enn amerikanske. Kanskje regelsettet også (når det blir fulgt...)?

Synes sjåføren er overkant nervøs for demperne sine, og direkte klønete å la dangelbæra bli hengende igjen (mulig av religiøse årsaker...), men slettes ikke verst manøvrert av FSDS i tidvis uoversiktlige gater (spesialtilpasset rute..?);


Smådristig å kjøre rundt i en Cybertruck i Mexico? Kanskje ikke hakekors i aluminiumen som er den største bekymringen..?

Og prisen? 177K meksikanske penger (NOK 100K), inkl. mva. For øvrig enda et valutakryss hvor NOK har tapt massivt terreng de siste årene, for å kaste inn en liten digresjon.

Da var det Kina sin tur til å få FSDS. Byttet navn i samme slengen, for å understreke at det er L2; Urban Road Autopilot Assistance.

https://www.notateslaapp.com/news/2562/tesla-launches-fsd-in-china-first-look-video
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA