Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på mandag 27. januar 2025, klokken 18:46
Sitat fra: JorEl på mandag 27. januar 2025, klokken 16:54Hvor lenge kan Tesla leve med FSD-lureriet sitt? Tenker på det å selge skinnet før bjørnen er skutt/født. For Elon Musk virker det jo å være en selvfølge, men for Tesla som kanskje vil opptre seriøst, så lukter det litt fisk og fanteri.

Men nå skal jo Musk heldigvis narre herr Trump til å tro at det er lurt å fjerne rapporteringskrav på selvkjøring, og å lempe på kvalifiseringskravene, slik at FSD Unsupervised endelig blir en realitet.
Bukken og havresekken er en sikker vinner 🙈

Contango

Fungerer gjenkjenning av fartsgrenser bedre med FSD? Eller evt bedre i USA med amerikanske veiskilt?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

What-a-watt

Dette temaet er behørlig diskutert i en annen tråd. Ingen europeiske Tesla-biler justerer farten etter skilter. Kun etter en ganske dårlig skiltdatabase. Vet ikke hva de gjør i USA, men har hørt at det virker ganske bra i California og Texas.

Handyman

Det er bekreftet i annen tråd at Teslaer i Norge regulerer farten etter midlertidige fartskilt som ikke finnes i noen database. Bilen gjenkjenner alle skilt, men regulerer ikke farten etter dem alle. Ordinære skilt for opphevelse som ikke er der databasen sier, hensyntas eksempelvis aldri. Mine egne erfaringer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

OK, takk. Ut fra FSD demoene som har kommet og gått har jeg (uten på noen måte å ha studert det særlig grundig) konkludert med at det må være en fungerende skiltgjenkjenning der. Jeg mener, de kan jo ikke kjøre rundt uten sjåfør og bare stole på databasen over alle mulige skilt. Og da kan man kanskje tro at de prioriterer amerikanske skilt pga ønsket om en eller annen gang å få til FSD, og at mangelen på skiltgjenkjenning her i Europa kanskje har med det å gjøre.
I så fall er utviklingen av FSD ikke akkurat et pluss for oss som gjerne skulle hatt noen riktigere fartsgrenser der i displayet.

JorEl

Siden jeg er en FSDkunde så har jeg nå fått evnen til å overprøve skilt som bilen ser.
I nærmeste, lengste tunell, så kan jeg nå styre bilen fra 60kmt, som bilen tror det skal kjøres i, til 80kmt som jeg vil og kan lovlig kjøre i. Vet ikke om det bare gjelder denne  SW-versjonen eller evnen er kommet for å bli.
FSD er konge i tunell, når farten stemmer. :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Teoretisk skulle det holde med en korrekt database overalt. Bortsett fra temporære skilt som Tesla-bilene stort sett allerede leser. Men å vedlikeholde en egen Tesla-skiltdatabase er bortimot umulig.

Mobileye har patentet på lesing av skilt for fartsregulering, og Tesla vil enten ikke betale for bruk av patentet, eller at MobilEye ikke vil selge. Fikser seg nok etter år 2030 når patentet utgår..... :(

Contango

Mener du at FSD kjøringen i USA skjer uten skiltgjenkjenning i bilen?

What-a-watt

Nei, men Tesla har nok forbedret databasen for California og Texas "for egen regning"  :D

Contango

Sorry, men det høres ikke helt sannsynlig ut for meg at FSD kan fungere uten aktiv skiltlesing. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor Mobileye patentet kun gjelder for faste skilt men ikke foreløpige skilt.

What-a-watt

Breaking News 30 jan. 2025:

"Hopefully, we can have Unsupervised FSD in other countries next year," Musk said. :o

daktari

Han er en serie-løgner. Samfunnet har blitt helt apatisk. "Corporate puffery".
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det er jo faktisk sagt i retten at det Musk sier er «corporate puffery» og dermed ikke på noen måte kan stoles på siden det sies for å fremme egen forretning!

daktari

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 16:07Det er jo faktisk sagt i retten at det Musk sier er «corporate puffery» og dermed ikke på noen måte kan stoles på siden det sies for å fremme egen forretning!
Musk har en dom på at han juger! 🤪

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA