FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Mange av innleggene i denne tråden er skoleeksempler på FUD  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 10:02Mange av innleggene i denne tråden er skoleeksempler på FUD  ;)

Og minst like mange LCC (Love, certainty, confidence).🥹
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på onsdag 10. april 2024, klokken 10:13
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 10:02Mange av innleggene i denne tråden er skoleeksempler på FUD  ;)
Og minst like mange LCC (Love, certainty, confidence).🥹
Håper det er noen igjen for oss med balansert oppfatning ;)

JorEl

RJK: -At EM skal være villig til å snakke ned eget selskap der han eier temmelig høye verdier for å få kjøpt flere aksjer personlig til en lavere pris...

Elon har vist at han er villig til å dumpe aksjer, for å inverstere i X.
Elon har gjort det han kan for å skaffe seg særdeles urimelige avtaler som tilgodeser ham selv. Men han ble stoppet av the long arm of the law.
Om man har midler, og vil kjøpe seg opp i et selskap, så er det greit at prisen går ned.

Musk har min respekt og takknemmelighet for elbil-revolusjonen. Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig. Begge personene har noe til felles, nemlig evnen til å sette seg selv høyest. Begge hadde elsket å berike seg enda mer på bekostning av alle, som ikke er i deres omgangskrets eller som han trenger. På den annen side lever vi i et kapitalistisk samfunn, og begge er på toppen. Begge eier ikke skam og har ambisjoner om å bli hyllet av flest mulig. Samme hvem man lar i stikken, bare de tjener på det og ikke mister mer ansikt enn at det kan rettes opp.

Regner ikke med FSD her. Det var et scenario hvor Tesla var virkelig presset, og måtte overleve. TM3 var det man satset alt på. Men Elon og Tesla har ikke tatt ansvar, etter at Elon ble verdens rikeste og Tesla fikk kjempesuksess.
Nå ser vi at det Elon og Tesla lovet mtp FSD, kom ca 5-15år for tidlig..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 12:54Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig.
Du fikk med deg at han egentlig startet en borgerkrig??

JorEl

emurof: Det var for eksempel en video der en annen bil lå for langt ut til siden slik at FSD måtte kjøre delvis ut av veien for å unngå kollisjon, eller noe slikt.

Kjørte på en vei i dag der skulderen var seget ned, og det var en stygg kant, som bilen unngikk. Var lett å ungå, men Teslaen gjorde nå nettop det. På samme strekning motsatt vei, er det et brukbart stort hull, rundt et kummelokk, som bilen alltid har ungått. Blir spennende fremover å følge AP-utviklingen. (EAP og FSD suger bigtime, akkurat nå. Bortkastede penger, eller penger betalt for nesten ingenting..) AP derimot er jeg veldig takknemmelig for, men om Tesla ikke hadde lurt meg, så hadde jeg jo fått det gratis. På den annen side, så fikk jeg HW3computer som jeg ble henrykt over, i begynnelsen :-[  :)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

RJK

Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 12:54RJK: -At EM skal være villig til å snakke ned eget selskap der han eier temmelig høye verdier for å få kjøpt flere aksjer personlig til en lavere pris...

Elon har vist at han er villig til å dumpe aksjer, for å inverstere i X.
Elon har gjort det han kan for å skaffe seg særdeles urimelige avtaler som tilgodeser ham selv. Men han ble stoppet av the long arm of the law.
Om man har midler, og vil kjøpe seg opp i et selskap, så er det greit at prisen går ned.

Musk har min respekt og takknemmelighet for elbil-revolusjonen. Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig. Begge personene har noe til felles, nemlig evnen til å sette seg selv høyest. Begge hadde elsket å berike seg enda mer på bekostning av alle, som ikke er i deres omgangskrets eller som han trenger. På den annen side lever vi i et kapitalistisk samfunn, og begge er på toppen. Begge eier ikke skam og har ambisjoner om å bli hyllet av flest mulig. Samme hvem man lar i stikken, bare de tjener på det og ikke mister mer ansikt enn at det kan rettes opp.

Regner ikke med FSD her. Det var et scenario hvor Tesla var virkelig presset, og måtte overleve. TM3 var det man satset alt på. Men Elon og Tesla har ikke tatt ansvar, etter at Elon ble verdens rikeste og Tesla fikk kjempesuksess.
Nå ser vi at det Elon og Tesla lovet mtp FSD, kom ca 5-15år for tidlig..
Jeg ser virkelig ikke sammenligningen med å selge en heller beskjeden del av aksjene for å frigjøre kapital til en annen investering. Det har alle eierne en mulighet til å gjøre. Hadde derimot EM solgt unna en stor andel av aksjene, så ville det ha vært langt mer kritikkverdig.

F.eks. solgte EM 10 % av sine aksjer (da2,3 % av 23% eierandel) til en sum av ca 240 milliarder USD for å frigi kapital til å betale skatt i et stunt mot Biden sitt lovforslag om skattlegging av urealisert skattegevinst. Dette lot han Twitter-følgerne bestemme i en avstemning. I hovedsak fikk vel EM skryt for dette, som gjorde han til USA's største enkeltskatteyter noen sinne, om jeg forstod det rett.

Så vidt jeg har fått med meg, gjorde ingen av disse salgene nevneverdig utslag på verdien av Teslaaksjen. Kanskje en liten dump som rettet seg opp nesten umiddelbart.

FSD-diskusjonen følger jeg ikke opp her, igjen, da jeg har sagt temmelig mye om mine tanker rundt dette allerede. Det som dog må nevnes, er jo de siste bevegelser i saken med AI-assistert FSD, og lovnad om Robotaxi-lansering 8/8 i år. Vi får nå se hva det betyr i praksis.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 13:15
Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 12:54Trump har min respekt for ikke å ha startet noen krig.
Borgerkrig blir det ikke kommer ikke før millitæret blir satt inn i mot folkemasser, med en overvekt av hvite :-X

Jeg tenker sånn, at han er en "stor Karl I Hagen" som scorer på misnøye, med det regjerende systemet. Om man ser demografisk på velgermassen, så bor en Trump-velger der hvor Globalismen har feilet.
Dessuten er minst ca50% av velgerne lei av politikere og "the swamp".  Veldig få lovforslag som folket vil ha vedtas i Congress. ex Ohio der mye stygg industri forsøpler og hvor det legges igjen lite skatt.
I dette perspektivet har Tesla gjort mye godt mtp verdiskapning og jobber.

Counterpointer

Et viktig poeng 👍🏼

Samt at det er meget skummelt å ha en labil fyr som potensiell president i USA. Han er jo nesegrus beundrer av Putin..........

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 13:43
Borgerkrig blir det ikke kommer ikke før millitæret blir satt inn i mot folkemasser, med en overvekt av hvite :-X
Jeg skrev "egentlig" fordi Trumptilhengere (Oath Keepers) selv brukte denne betegnelsen. The National Guard ble vel ogsp satt inn? Det er derfor ikke helt på jordet å kalle "start på en borgerkrig". Det har også visse fellestrekk med kupp. Uansett... poenget er at fyren er FARLIG, uansett om han direkte ikke har startet krig i andre land. Å kalle han en "stor Karl I Hagen" er en grov skivebom og en ufarliggjøring som ikke er ikke er bra. Nok avsporing fra meg.

JorEl

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 15:21
Sitat fra: JorEl på onsdag 10. april 2024, klokken 13:43
Jeg skrev "egentlig" fordi Trumptilhengere (Oath Keepers) selv brukte denne betegnelsen. The National Guard ble vel ogsp satt inn? Det er derfor ikke helt på jordet å kalle "start på en borgerkrig". Det har også visse fellestrekk med kupp. Uansett... poenget er at fyren er FARLIG, uansett om han direkte ikke har startet krig i andre land. Å kalle han en "stor Karl I Hagen" er en grov skivebom og en ufarliggjøring som ikke er ikke er bra. Nok avsporing fra meg.
Unskyld Karl I hagen. Jeg mente når Trump er i det gode, normale, rasjonelle hjørnet, og 20år yngre. :D Tenkte litt i de baner, at han har medietekke, og er populistisk.

Mobileum

Interresante synspunkter, men må vel være mulig å flette inn "FSD" ett eller annet sted for å forsvare innleggenes validitet i denne tråden?  ;)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

JorEl

Glemte å nevne at Trump ved neste valg, har byttet ut mottoet America First. Siden han vil sette opp tollbarrierer og at US skal klare seg selv, uten multinasjonale avtaler som kun svekker USA..

Nytt motto: Full Selv Driving

(Fremdeles America First, men nå også Trump first og han er i førersete. God Bless)

Edit: :-)

Otkristo

😂😂
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år

turfsurf

Sitat fra: Otkristo på onsdag 10. april 2024, klokken 18:30[emoji23][emoji23]
Waymo Level 4.
selv med HD mapping ( som å kjøre bil på virtuell jernebane), LIDAR, RADAR OG USS må bilen likevel fjernstyres.
Lurer på hvorfor ikke Waymo har rullet ut i hele USA etter så mange år

Hysj, må ikke si sånt, Waymo har jo løst level 5.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA