FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

RJK

Med kolonnekjøring over Saltfjellet, må jeg si kvalifiserer til "de verste dagene", men tipper mange mener dager jeg definerer som dager med litt "dryss"...

;)  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på torsdag 16. februar 2023, klokken 15:21
Med kolonnekjøring over Saltfjellet, må jeg si kvalifiserer til "de verste dagene", men tipper mange mener dager jeg definerer som dager med litt "dryss"...

;)  8)

Det er akkurat det jeg tror også. 10-15 sekundmeter vind og mye snøfokk er tross alt helt hverdagslig over fjellet. Det er ikke kolonnekjøring engang, men bilen er nesten plastet inn av snø etterpå og sikten er dårlig. Brøytebilene går kontinuerlig etc.

Counterpointer

Hva er relevansen til FSD? Er det at FSD må håndtere de «værste» dagene, dvs høyere krav, eller at FSD ikke trenger det, dvs lavere krav?

Norge er et land med ganske krevende forhold, så min holdning er at FSD må klare det meste inkl kolonnekjøring for å være godt nok, men slett ikke alt.

Mange mener jo at FSD på motorvei og langkjøring på hovedvei er nok. Det er også en grei holdning, men ikke slik jeg forstår Tesla når de sier FSD.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:02
Hva er relevansen til FSD? Er det at FSD må håndtere de «værste» dagene, dvs høyere krav, eller at FSD ikke trenger det, dvs lavere krav?

Norge er et land med ganske krevende forhold, så min holdning er at FSD må klare det meste inkl kolonnekjøring for å være godt nok, men slett ikke alt.

Relevansen er som du er inne på, at de værste dagene er ikke bare noen fåtalls dager. Baksiden av bilen er stort sett pakket inn med flere cm ganske tettpakket snø.

Dette gjelder de fleste turene på hytta om vinteren for min del, men for de som bruker bilen i jobb og befinner seg litt lengre nord i landet og visse deler av innlandet i sør så vil dette være normalen hver dag.

Holder ikke med spylere og enkle viskere for å holde baksiden av bilen ren for snø. Sensorer i lykter er kanskje ikke dumt,  med varmetråder, spylere og viskere. Kamera i bakruten kanskje for FSD, om ryggekamera blir tilsmusset er ikke så problematisk, de kan man i så fall tørke av.

Jeg har bare min tvil om at Tesla (og andre) prioriterer dette veldig høyt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:14
Jeg har bare min tvil om at Tesla (og andre) prioriterer dette veldig høyt.
Det har du antagelig helt rett i!

Motorwatt

SitatNoe så enkelt som å sette sensorer i front og baklykter og utstyre disse med viskere og varme evt spyling så ville en løst minst 90% av vanskelige tilfeller.

Tesla har vist at de ikke bryr seg om ekstreme vinterforhold, så hold ikke pusten.

Nesten helt OT:

Da Braathens fikk de to første Boeing 737-flyene sendte fabrikken med en amerikansk sjekkaptein fra San Diego med rundt 16000 timer som skulle delta i utsjekkingen av norske piloter. Etter første turen fra Fornebu til Vigra i storm og snøfokk reiste han hjem. "I have nothing to teach you guys. On the contrary. This is one of the toughest landings I have been involved in. Goodbye." 

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:23
Tesla har vist at de ikke bryr seg om ekstreme vinterforhold, så hold ikke pusten.
Regner nesten med at du faktisk ikke tenker på meg i forhold til å holde pusten.
Jeg har gitt opp at de skal få til fungerende regndeteksjon, og FSD burde være langt mer krevende enn det.....

Blodfansen burde derimot være besvimt for lenge siden! Det er tøff jobb å holde pusten siden 2016......

Motorwatt

Teslas absolutt største marked er California hvor andelen er 17%. Som det er nevnt tidliger, "It Never Rains in Southern California". Men kjekt med AWD. Go figure.... Visste dere at det er ingen andre steder FSD Beta fungerer bedre enn nettopp her. Grunnen er blant annet at kartene i navigasjonen er betydelig bedre for California enn i resten av USA. Kanskje Waymo er inne på noe?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

NHTSA Recalls Every Tesla Equipped With "Full Self-Driving Beta" Over Crash Risks

https://jalopnik.com/nhtsa-recalls-every-tesla-equipped-with-full-self-driv-1850123182

Tesla, Inc. (Tesla) is recalling certain 2016-2023 Model S, Model X, 2017-2023 Model 3, and 2020-2023 Model Y vehicles equipped with Full Self-Driving Beta (FSD Beta) software or pending installation.  The FSD Beta system may allow the vehicle to act unsafe around intersections, such as traveling straight through an intersection while in a turn-only lane, entering a stop sign-controlled intersection without coming to a complete stop, or proceeding into an intersection during a steady yellow traffic signal without due caution. In addition, the system may respond insufficiently to changes in posted speed limits or not adequately account for the driver's adjustment of the vehicle's speed to exceed posted speed limits.

Motorwatt

I kommentarfeltet har en person skrevet:

Whereas Tesla in this case can just go "OK, we sent out the software update over the air, we're all good here" and go on about their day, everyone forgetting it was even a thing just a couple days later.

Er det ikke det de har prøvd på i 2 1/2 år?
Tesla S75D - 09/2018

overskyet

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:20

Whereas Tesla in this case can just go "OK, we sent out the software update over the air, we're all good here" and go on about their day, everyone forgetting it was even a thing just a couple days later.

Er ganske typisk. Folk flest kan ikke programmere eller forstår noe som helst av hvordan det er så drive utvikling.

IbizaMan

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:20

Dette er nok bare begynnelsen. Det går akkurat som jeg har trodd i lang tid. Når FSD blir rullet ut til mange nok biler så fører det til at folk får øynene opp for denne galskapen og ansvarlige myndigheter blir presset til å ta affære. Det blir sikkert litt fram og tilbake men min spådom er at FSD slik den testes ut i dag ikke lenger finnes om ett år eller to. Da snakker vi evt. om en veldig begrensa versjon til bruk på f.eks. motorvei og så er fokuset over på standardisering i hele bransjen for å kunne ta i bruk tilsvarende funksjoner "i prod" om en 5-10 års tid eller noe i den dur.....

Men spennende blir reisen uansett hva som skjer.... :)

jokke

De fjerner FSD beta i alle biler? Mye penger rett i toalettet for mange dette her

overskyet

Sitat fra: jokke på torsdag 16. februar 2023, klokken 20:03
De fjerner FSD beta i alle biler? Mye penger rett i toalettet for mange dette her

Det er på tide. Det skulle aldri ha vært sluppet løs på veien i utgangspunktet. Det er jo tusenvis av videoer på youtube som viser galskapen.

daktari

Hva blir konsekvensene av fsd recall OG hw4 på litt sikt?

1) masse bråk med kunder som har kjøpt fsd --> løses med forlik: cash, refusjon, gratis fsd på ny bil? 400.000 kunder i usa og Canada så langt skal ha ca 150.000,- tilbake.. 

2) masse bråk med de som kjøpte Model 3 i 2019 fordi bilen skulle bli robotxai og tjene penger for eieren --> store erstatningssummer for tapt inntekt?

3) bråk med investorer som taper masse fra kurstoppen og fremover --> straffesak for svindel? --> erstatninger og fengsel som Milton og Holmes?

Dette kan eskalere raskt dessverre. Lønner seg aldri å juge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA