Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

OlaM

TACC i 3eren havner litt bakpå i stop&go, da sper jeg bare på med litt pedal. I motorveikø der det stopper av og til, men stort sett siger i 30-50 så synes jeg den klarer seg bra hvis man korter inn følgeavstand litt. God førerstøtte, men ikke en førererstatning.
'21 3LR

Kanutten

Motorwatt

Mundus vult decipi (verden vil bedras)....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: OlaM på torsdag 11. august 2022, klokken 11:48
TACC i 3eren havner litt bakpå i stop&go, da sper jeg bare på med litt pedal. I motorveikø der det stopper av og til, men stort sett siger i 30-50 så synes jeg den klarer seg bra hvis man korter inn følgeavstand litt. God førerstøtte, men ikke en førererstatning.
Motorveikø med MIC Y LR var OK med unntak av litt for stor avstand til bilen foran, og ga man gass, så kunne den bli ganske rykkete når man nærmet seg bilen foran igjen og gikk av gassen, akkurat i overgangen. Har faktisk ikke kjørt i motorveikø med MIG Y P. Køen jeg referte til var sånn type stop & go-kø på en småvei, med 10-15 meters bevegelse om gangen. Skjønner at dette ikke er hovedformålet til AP, men FSD må takle dette også, og grunnkonseptene er de samme. Han bak må ha trodd at jeg var helt løk.

daktari

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2022, klokken 11:35
Helt grei oppsummering av FSD her  :):

https://www.youtube.com/watch?v=lD6ICmMRSL8
Interessant vinkling og absolutt severdig. Det går dessverre knapt fremover med FSD beta. Alle venter på 10.13 som skulle vært her nå, men stadig blir utsatt "soon" " 2 weeks" osv.
Et poeng er at Tesla-biler har vært for å fintune hos Chuck Cook i Florida. Men fordelen til FSD som gjør at det "skalerer" er jo nettopp at de ikke trenger å reise rundt og fintune, men få til generalisert selvkjøring. Så korthuset faller sammen...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Dette er kanskje første gang de prøver å ta tak i det største problemet. Nemlig beslutningstaking. Det er prosessen med å ta valg ved å identifisere en beslutning, samle informasjon og vurdere alternative løsninger. Helt avgjørende for en eventuell FSD-suksess.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Tilbake til WholeMars:
An open letter to the Tesla fan who wants to run over a kid to prove a point
https://www.theverge.com/2022/8/12/23302850/tesla-full-self-driving-child-crash-open-letter

"But I think you're confusing your own anecdotal evidence with statistical evidence, which is an informed logical fallacy."
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Synes det er for mange som plutselig tar han seriøst.
Tesla S75D - 09/2018

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. august 2022, klokken 00:15
Synes det er for mange som plutselig tar han seriøst.
Han brukes jo som kilde til info og er jo hyppig sitert/referert av Musk så det er naturlig med oppmerksomhet. Seriøst derimot .......
Dette siste utspillet var helt usmakelig og plasserer han i hardcore fanboy kategorien (hvor han vel har vært hele tide), men nå også uten etiske/moralske begrensninger.

Handyman

Det løper stadig barn foran bilene over alt i verden! Det kalles gangfelt, og bilen min ser disse også.
WholeMars er helt klart en fanboi, men jeg synes kritikerne drar dette helt ut av proposjonene. Med en oppmerksom fører, tilstrekkelige marginer, er det ikke farligere å krysse foran hans bil enn å bruke et gangfelt. Spørsmålet er om man med tilstrekkelige marginer klarer å trigge sikkerhetsfunksjonen? Forsøket hans kan derfor fort ende opp med å ikke bevise noe. Hverken den ene eller den andre veien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

SitatDet løper stadig barn foran bilene over alt i verden! Det kalles gangfelt, og bilen min ser disse også.

Problemet er ikke å se mennesker i bevegelse, men når de er stillestående slik som i testen.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. august 2022, klokken 12:55
SitatDet løper stadig barn foran bilene over alt i verden! Det kalles gangfelt, og bilen min ser disse også.
Problemet er ikke å se mennesker i bevegelse, men når de er stillestående slik som i testen.
Min bil ser også barn som står stille, og merker dem røde om de vurderes å være en fare. Skjer ofte på parkeringsplasser. Har dog ikke testet om bilen bremser.
Poenget mitt var at kritikken mot testen til WholeMars var dratt helt ut av proporsjonene. Jeg forventer uansett at denne sikkerhetsfunksjonen blir testet og bevist på en profesjonell og pålitelig måte. Ikke bare av diverse brukere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

SitatJeg forventer uansett at denne sikkerhetsfunksjonen blir testet og bevist på en profesjonell og pålitelig måte.

Det skjer nok raskt:

The US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) confirmed that it 'currently has an open and active investigation of Tesla's Autopilot active driver assistance system'.

Denne undersøkelsen ble initiert på grunn av fantombremsing. Litt spesielt er det vel at det blir undersøkt hvorfor bilene bremser når de ikke skal. mens det her antydes at de heller ikke bremser når de skal..
Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 14. august 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. august 2022, klokken 12:55
Min bil ser også barn som står stille, og merker dem røde om de vurderes å være en fare. Skjer ofte på parkeringsplasser. Har dog ikke testet om bilen bremser.
Poenget mitt var at kritikken mot testen til WholeMars var dratt helt ut av proporsjonene. Jeg forventer uansett at denne sikkerhetsfunksjonen blir testet og bevist på en profesjonell og pålitelig måte. Ikke bare av diverse brukere.
Ta en titt på EuroNCAP sine testvideoer av førerassisranse så ser du at du ikke kan teste nødbrems på ekte mennesker - spesielt ikke barn. Bilene stopper jo få cm fra hver gang.

Vet forøvrig ikke om WhileMars ville stått foran egen bil en gang, men han kunne ho begynt med det hvis han var sikker.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 14. august 2022, klokken 13:07

Men har ikke din bil radar da? Testfilmen er egentlig fra CES 2022 i januar, og viser altså en Y uten radar mot en Lexus med radar. Lidar er ikke noe tema. Radar skal kunne se stillestående personer som du også hevder, mens Tesla Vision hevdes å være sjanseløs.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA