Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 28. juni 2022, klokken 20:38
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 14:05Enig, etter denne definisjonen er det definitivt ikke bedrageri, da det krever forsett. Man må bevisst komme med usannheter for å lure noen. Det er noe helt annet enn å f.eks. ta feil om tidsfrister.

Det er altfor simplistisk måte å tenke på.

En gang er ingenting, to ganger kan være en tilfeldighet, tre ganger så har du et system.

Nei, her er det din måte som blir for simplistisk. Det går helt fint an å se for seg at det blir ferdig innen en gitt tid, men så møter man på et problem som er større enn ventet. Man kan ikke forutse dette.

SitatOg FSD finnes ikke i noen Tesla, en må snevre inn begrepet og lage nye definisjoner for å påstå noe som ligner. Tesla gjør stadig dette, men som det er dokumentert i tråden er selv FSD beta (siste versjon 1x.xx) kun L2.

FSD finnes i kundebiler som beta.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på tirsdag 28. juni 2022, klokken 22:01
FSD finnes i kundebiler som beta.
De hverken kan eller har lov til å kjøre selv og det er dermed en grov forvrenging av begrepet.
Det er intervensjoner på hver eneste tur som er filmet i sin helhet. Skjønner ikke hvilken realitetsbrist en å ha for å kalle det FULL SELVKJØRING når det er assistert kjøring [emoji2962]
Det er slik at bilen kan styre og regulere fart mm, så når engang styringssystemet og tolkningen av innput er bra nok så kan bilen teoretisk kjøre selv, men det er kun teoretisk.

RuneW

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. juni 2022, klokken 21:05
Det er intervensjoner på hver eneste tur som er filmet i sin helhet.

Stemmer dette eller er det noe du finner på?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Sitat fra: RuneW på onsdag 29. juni 2022, klokken 23:43
Det er intervensjoner på hver eneste tur som er filmet i sin helhet.

Stemmer dette eller er det noe du finner på?
Kommer an på hvor kort turen er....
Men det du må spørre er hvorfor ikke Tesla rapporterer "miles pr safety disengagment" til myndighetene i USA?
Ville tippet at Tesla lå på 1-2 miles I byen. Mye lenger på motorvei.
Men siden Tesla ikke rapporterer ligger de nok på nivå med Waymo på ca 20.000 miles...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Umulig å vite sikkert, men at det er flere ganger oftere enn det som fremkommer er rimelig sikkert. Entusiaster ønsker å redigere hardt. Men siden Tesla ikke rapporterer blir det ikke dokumentert.

ps. Tesla har jo ikke autonome biler, så det forklarer nok bortfallet 🙃

AUTONOMOUS VEHICLE COLLISION REPORTS CALIFORNIA
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/autonomous-vehicle-collision-reports/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: emurof på tirsdag 28. juni 2022, klokken 22:01FSD finnes i kundebiler som beta.

De hverken kan eller har lov til å kjøre selv og det er dermed en grov forvrenging av begrepet.
Det er intervensjoner på hver eneste tur som er filmet i sin helhet. Skjønner ikke hvilken realitetsbrist en å ha for å kalle det FULL SELVKJØRING når det er assistert kjøring [emoji2962]
Det er slik at bilen kan styre og regulere fart mm, så når engang styringssystemet og tolkningen av innput er bra nok så kan bilen teoretisk kjøre selv, men det er kun teoretisk.

"FSD" er navnet på produktet som selges. Det er altså ingen forvrenging. Ingen har påstått at FSD er ferdig. Poenget er at FSD finnes i kunders biler og er i bruk i dag. I uferdig form, men det er fortsatt produktet det er snakk om.

Motorwatt

Man kan kjøpe FSD, men får det ikke. Finnes altså ikke i noen biler. Hvis man kjører veldig forsiktig over en tidsperiode, kan man kanskje få prøve en kvasiløsning (FSD Beta) som bare perifert dekker det FSD er lovet å gjøre. FSD Beta er imidlertid ikke et produkt, og opptrer ikke i noen prisliste.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:38
Man kan kjøpe FSD, men får det ikke. Finnes altså ikke i noen biler. Hvis man kjører veldig forsiktig over en tidsperiode, kan man kanskje få prøve en kvasiløsning (FSD Beta) som bare perifert dekker det FSD er lovet å gjøre. FSD Beta er imidlertid ikke et produkt, og opptrer ikke i noen prisliste.
Der er jeg helt enig med deg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: emurof på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 28. juni 2022, klokken 22:01FSD finnes i kundebiler som beta.

"FSD" er navnet på produktet som selges. Det er altså ingen forvrenging. Ingen har påstått at FSD er ferdig. Poenget er at FSD finnes i kunders biler og er i bruk i dag. I uferdig form, men det er fortsatt produktet det er snakk om.
Det er IKKE produktet som er solgt som er tilgjengelig. Det ligner på saken der de solgte 700 hk på 85 PD.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:38
Godt skrevet!

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 01. juli 2022, klokken 00:12
Sitat fra: emurof på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:26

Det er IKKE produktet som er solgt som er tilgjengelig. Det ligner på saken der de solgte 700 hk på 85 PD.
Tror det er derfor jeg ikke har hisset meg opp over hverken FSD eller de 700hk. Det var ikke vanskelig å skjønne at S85D ikke kom med 700hk tilgjengelig effekt, men at det var summen av motoreffekt.

På samme hvis er det ikke vanskelig å se at FSD fra Tesla ikke er autonom kjøring.

Så lenge jeg vet hva jeg kjøper så er det da opp til meg hvordan jeg vil bruke pengene mine. Hadde de f.eks oppgitt toppfart på 250km/t og 0-100 på 3 sekund, og virkelig tall hadde vært 200km/t og 5 sekund når jeg fikk bilen så hadde jeg blitt lettere irritert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Legger merke til at andre elbil-produsenter (og journalister) oppgir samlet effekt på det viset Tesla måtte gå tilbake på. Ingen som har sagt et knyst da.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

SitatPå samme vis er det ikke vanskelig å se at FSD fra Tesla ikke er autonom kjøring.

Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap. Her er EMs prediksjoner om FSD:

https://motherfrunker.ca/fsd/

Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. juli 2022, klokken 09:50
SitatPå samme vis er det ikke vanskelig å se at FSD fra Tesla ikke er autonom kjøring.

Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap. Her er EMs prediksjoner om FSD:

Tja, jeg kjøpte både AP1, 2 og 3 med FSD, uten noen gang ha illusjon om at bilen skulle kunne kjøre meg frem og tilbake til jobb mens jeg sov.

Hadde dog håpet at Level 3 på motor og lande -vei skulle være innen rekkevidde i løpet av noen år, så akkurat der var jeg nok litt optimistisk. Mye pga sabotasje fra regulering.

Husker fremdeles at jeg kunne kjøre Moss - Svinesund uten å røre rattet med AP1 bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. juni 2022, klokken 20:38Man kan kjøpe FSD, men får det ikke. Finnes altså ikke i noen biler. Hvis man kjører veldig forsiktig over en tidsperiode, kan man kanskje få prøve en kvasiløsning (FSD Beta) som bare perifert dekker det FSD er lovet å gjøre. FSD Beta er imidlertid ikke et produkt, og opptrer ikke i noen prisliste.

I USA kan man få FSD-betaen hvis man har høy nok sikkerhetsscore. Det er allerede over 100k kunder som har betaen i bilene sine. FSD-betaen er en uferdig versjon av et produkt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA