Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:48
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:46
SitatDet har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.

Har du aldri sett denne?

Hva har denne med solen i øynene å gjøre?
Et blendet frontkamera er ubrukelig. En radar kan ikke blendes, og brukes av alle (sett bort fra én person som mener å kunne oppheve visse naturlige lover) for å kontrollere avstand til forankjørende biler. Med både radar og kamera kalles det redundancy.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lygren

Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:55
Sitat fra: Lygren på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:55Koden skal de nok klare å skrive etterhvert, men det faktum at dagens kamera ikke en gang funker i motlys tilsier jo en grunnleggende mangel på forståelse og / eller ønske om løse denne utfordringen via dagens hardware.

Hvor har du det fra at dagens kamera ikke fungerer i motlys? Fungerer øynene dine i motlys?

Har to HW3 biler pt og kjørt Tesla siden 2013 (ap1, 2 og 3), og kjører mye med hjelp av ap-systemene i det daglige, men at ikke kameraene virker i motlys skal det jo ikke mange kjøreturene til for å bekrefte.

Forskjellen på motlys i øynene til sjåfør og kameraene til Tesla er jo gjerne at bilen nå skrur av hele pilotsystemet i løpet av få sekunder når det forekommer, mens du og jeg drar ned solskjermen og ellers orienterer oss greit til tross for dette. Hvis et system skal fungere som selvkjørende må selvsagt bilen håndtere bl.a. direkte sollys, noe som etter mitt syn er en såpass grunnleggende fysisk mangel i hardwaren at en nærmest med sikkerhet kan si at dagens hardware aldri vil være tilstrekkelig. Dette spesielt nå som Tesla mener å kun forholde seg til vision / kamera på FSD. Det finnes kanskje kameraløsninger som kan fungere i motlys, men dagens løsning gjør altså ikke det...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lygren

Greit å nevne at heller ikke radaren hos Tesla er noe å skryte veldig av, skal ikke mye snø eller is til for at radaren melder pass, og heller ikke det er jo spesielt forenelig med Full Self-Driving...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 26. mars 2022, klokken 18:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. mars 2022, klokken 22:00
Sitat fra: emurof på mandag 21. mars 2022, klokken 19:11Et menneske vil heller ikke kunne kjøre hvis vedkommende er blendet av solen eller bilen er tildekket av snø eller is.

I forhold til når bilen varsler at kamera er dekket eller blendet så vil jeg si at i omtrent alle tilfellene så har jeg fint kunnet kjøre og det uten noen opplevet risiko.

Vel, nå har ikke du brukt FSD-betaen så dette er egentlig ikke relevant for tråden.

SitatDu har jo selv sikkert opplevd å komme over en bakketopp og blir blendet. Tviler på du stopper. De fleste tar ned solskjermen demper farten og kjører videre.

Det har jeg prøvd ja. Og jeg har prøvd å fortsette på Autopilot, som fungerer selv om solen står midt imot. Så lenge jeg kan kjøre, så kan Autopilot. Faktisk føles det tryggere med AP siden jeg kjører med både mine egne øyne, og bilens.
Siden du ikke har prøvd FSD beta så er vel ikke det du sier relevant heller?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Jeg vet jo ikke hvorfor, men det er vel ganske stress å jobbe for Elon. Med et såpass utfordrende felt. Forståelig at Karpathy kan trenge en pause, men fremdrift vil nødvendigvis lide.

geear

Er sikker på at under f.eks. AI day for tre år siden, eller når det var, så stod Karpathy side om side med Musk, og visste 100% sikkert at mye av det Musk uttalte var helt umulig i virkeligheten. Er man litt opptatt av integritet og fag, så er ikke det noe man trives med over tid. Troverdigheten faller i gulvet når ingen av løftene oppfylles.

Motorwatt

Den forestillingen var en selsom opplevelse. EM avbrøt jo han hele tiden, og jeg tenkte da at han neppe ville finne seg i en slik behandling over tid. Har vart betydelig lengere enn jeg trodde den gang.
Tesla S75D - 09/2018

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Er tyske lover for forbrukerkjøp overførbare til våre, og kan EU ha betydning? Nå som Musk nettopp lovte å sende søknad om FSD I Europa før sommeren så blir det kanskje mer aktuelt for en del å evnt. kontakte forbrukermyndighetene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Har ikke han som jobbet med FSD og AI sluttet? Han sa vel "nei - dette er ikke mulig" så fikk han tilbud om å slutte. Tror slike ledere som Musk ikke tåler sannheten.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: filtvet på torsdag 31. mars 2022, klokken 08:15
Har ikke han som jobbet med FSD og AI sluttet? Han sa vel "nei - dette er ikke mulig" så fikk han tilbud om å slutte. Tror slike ledere som Musk ikke tåler sannheten.
Karpathy som er "head of AI" har startet en sabbatical, det er vel lønna permisjon.
Før han var det flere sjefer som gikk, men det er tilbake i 2017.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA