FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Hvis det det er en bakenforliggende avtale, som for eksempel en NDA, som er brutt, er det vel greit. Hvis ikke ser det litt russisk ut...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: JorEl på onsdag 16. mars 2022, klokken 11:42
Tesla...FSDBeta...youtuber...tesla-ansatt...interessekonflikt.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-youtube-tester-fired-negative-videos/
Hva er det som gjør dette til en historie verdt å skrive om egentlig?
En tidligere ansatt som mistet FSD som han hadde tilgang til som ansatt, men som han ikke har kjøpt.
Påstand om at han har fått beskjed om at YT-kanalen hans har vært en interessekonflikt/brudd på avtale, (uten at det sies direkte at det skal være grunnen til at han ikke jobber der lenger).
Dette var tynt, syns jeg...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

#979
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 14:30Ingen snakker bare om kameraer og Lidar. Radar er også med. Sensor Fusion med 3 typer sensorer har tydeligvis ikke Tesla fått til, og dermed gitt opp.

Nei, de har funnet at det blir færre feilkilder og mindre støy uten lidar og radar. Dette snakket de om på Autonomy Day, og gikk ganske dypt inn i hvorfor de valgte å gjøre som de gjør.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 20:53Men kameraer settes ofte ut av spill når solen treffer dem. Og frost, snø, søle, og dugg er også til hinder. Er fremdeles av den mening at Tesla trenger en kraftig oppdatering av sensorer både på antall og kvalitet før vi får oppleve reell FSD.

Nei, kameraene settes ikke ut av spill av solen. Men om de hadde blitt det, så hadde man uansett ikke kunnet kjøre med bare lidar eller radar på grunn av de store feilkildene disse er. Eller mener du at man kan skru av kameraene og bare kjøre rundt på lidar og radar?

Snø og søle kan fjernes fra foran linsen. Dugg er eventuelt en feil, da kameraene ikke skal dugge.

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32Så lenge, og kanskje for alltid, er FSD avhengig av gode veimarkeringer.

Gamle Autopilot er jo ikke det engang, så hvorfor skulle FSD være det? Det er jo mange videoer som nettopp viser at FSD-betaen fint takler veier uten gode veimarkeringer.

emurof

Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 16:25
Sitat fra: emurof på søndag 20. februar 2022, klokken 14:26Men lidar har store feilkilder, og kan tenkes å motsi det kameraene viser selv om kameraene har rett. Da har du ikke redundans, men en farlig situasjon.

Dessuten har Tesla testkjøretøy med påmontert lidar som de sannsynligivis bruker for å validere kameradata. Der vil de se hvordan kamera gjør det i forhold til lidar, så de vet allerede om lidar faktisk har noen ytterligere verdi i produksjonskjøretøy eller ikke.

Du setter en primary, som alltid er master (kamera), også har man feks LIDAR som secondary.
Der primary ser hindring, sjekkes den mot secondary og utfører handling hvis bekftet hindring.

Men hvordan vet man hvilken av dem som har rett? Særlig med tanke på det som allerede er nevnt, at både radar og lidar er store feilkilder.

Man sitter da igjen med at man egentlig bare kan stole på kameraene, da både radar og lidar ofte gir falske input.

emurof

#981
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:29
Sitat fra: Contango på tirsdag 22. februar 2022, klokken 09:59Test av FSD under snøforhold. Vel så interessant er hetsen over at testen i det hele tatt gjennomføres.

"Interestingly, if you take a look at the YouTube comments, people are outright angry at Ezero and calling him out. They don't appreciate the fact that he says Tesla FSD Beta isn't tuned for snow. For some reason, they believe his honesty is a direct attack on Tesla and a move to belittle the engineers trying to solve autonomy."

https://insideevs.com/news/568912/tesla-fsd-detroit-struggles-disengagements/

Kjøreturen viser  behov for detaljerte kart. Den velger feil kjørefelt flere ganger. Sjåføren justerer farten manuelt kontinuerlig.

Nei, kjøreturen viser at FSD-betaen ikke er trent opp på vinterføre enda. Det sier ingenting om kart er nødvendig eller ikke. Trenger et menneske kart for å kjøre på vinterveier?

SitatDet er ikke så rart folk hetser de som viser hvor kort Tesla har kommet. Det er veldig store veddemål i aksjen. Med en leder som flørter med  "libertarianisme" føler fansen seg forpliktet til å angripe alle kritikere?

Jeg skjønner ikke poenget med å hetse fyren, men poenget er fortsatt at FSD-betaen ikke er trent opp til vinterføre enda.

Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.

SitatMen det jeg lurer på er hvordan et neural nett kan se forskjell på nysnø på veien vs nysnø i grøfta. Alle pixlene er jo hvite..

Hvordan ser et menneske forskjell på disse?

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 15:27Eh, nei. Menneskelig syn og hjerne er noe helt annet et et NN som analyserer forskjellig pixelmønstre fra et kamera. Vi har bl.a. evne til å bruke skjønn og erfaring.

Treningen gir jo nettopp NN skjønn og erfaring.

SitatHvor små forskjeller kan man trene NN til å reagere på, men samtidig ikke skape masse falske svar under normale omstendigheter?

Det er vel det som er poenget. Med NN så kodes ikke regler for kjøring direkte, men NN trenes opp med data til å takle ulike situasjoner. Så da blir det ikke masse falske svar.

SitatMed så "mye data" Tesla angivelig skal ha så er det sjokkerende at FSD ikke er mer kapabel  på basics i lett vinterlige forhold enda.

Ikke når det ikke er trent opp på vinterføre.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:47
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 14:30Ingen snakker bare om kameraer og Lidar. Radar er også med. Sensor Fusion med 3 typer sensorer har tydeligvis ikke Tesla fått til, og dermed gitt opp.

Nei, de har funnet at det blir færre feilkilder og mindre støy uten lidar og radar. Dette snakket de om på Autonomy Day, og gikk ganske dypt inn i hvorfor de valgte å gjøre som de gjør.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 20:53Men kameraer settes ofte ut av spill når solen treffer dem. Og frost, snø, søle, og dugg er også til hinder. Er fremdeles av den mening at Tesla trenger en kraftig oppdatering av sensorer både på antall og kvalitet før vi får oppleve reell FSD.

Nei, kameraene settes ikke ut av spill av solen. Men om de hadde blitt det, så hadde man uansett ikke kunnet kjøre med bare lidar eller radar på grunn av de store feilkildene disse er. Eller mener du at man kan skru av kameraene og bare kjøre rundt på lidar og radar?

Snø og søle kan fjernes fra foran linsen. Dugg er eventuelt en feil, da kameraene ikke skal dugge.

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32Så lenge, og kanskje for alltid, er FSD avhengig av gode veimarkeringer.

Gamle Autopilot er jo ikke det engang, så hvorfor skulle FSD være det? Det er jo mange videoer som nettopp viser at FSD-betaen fint takler veier uten gode veimarkeringer.

Hvorfor tror du blindt på det Tesla sier? Kan det ikke tenkes at de har tatt feil, og at det de andre sier er riktig. Lenger frem i denne tråden ligger det en bl. a. annet en beskrivelse fra MobilEye. Her kommer den igjen:

Most companies pursuing autonomous-vehicle technology feed information from all three types of sensors – cameras, radars, and LiDARs – into one sensing system. That system then produces a single model of the environment, in a method known as "sensor fusion." Mobileye's differentiated approach of True Redundancy creates two parallel AV sub-systems, with two independent models of the driving environment – one from cameras, one from radar and LiDAR – each operating independently of the other. This method is simultaneously more robust and more streamlined, while offering a key failsafe.

https://www.mobileye.com/blog/radar-lidar-next-generation-active-sensors/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

#983
Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:24daktari: ...Menneskelig syn og hjerne er noe helt annet et et NN som analyserer forskjellig pixelmønstre fra et kamera. Vi har bl.a. evne til å bruke skjønn og erfaring.

Kan jeg spørre om du vet hva et NN gjør?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:57
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:47
Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 14:30Ingen snakker bare om kameraer og Lidar. Radar er også med. Sensor Fusion med 3 typer sensorer har tydeligvis ikke Tesla fått til, og dermed gitt opp.

Nei, de har funnet at det blir færre feilkilder og mindre støy uten lidar og radar. Dette snakket de om på Autonomy Day, og gikk ganske dypt inn i hvorfor de valgte å gjøre som de gjør.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. februar 2022, klokken 20:53Men kameraer settes ofte ut av spill når solen treffer dem. Og frost, snø, søle, og dugg er også til hinder. Er fremdeles av den mening at Tesla trenger en kraftig oppdatering av sensorer både på antall og kvalitet før vi får oppleve reell FSD.

Nei, kameraene settes ikke ut av spill av solen. Men om de hadde blitt det, så hadde man uansett ikke kunnet kjøre med bare lidar eller radar på grunn av de store feilkildene disse er. Eller mener du at man kan skru av kameraene og bare kjøre rundt på lidar og radar?

Snø og søle kan fjernes fra foran linsen. Dugg er eventuelt en feil, da kameraene ikke skal dugge.

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32Så lenge, og kanskje for alltid, er FSD avhengig av gode veimarkeringer.

Gamle Autopilot er jo ikke det engang, så hvorfor skulle FSD være det? Det er jo mange videoer som nettopp viser at FSD-betaen fint takler veier uten gode veimarkeringer.

Hvorfor tror du blindt på det Tesla sier? Kan det ikke tenkes at de har tatt feil, og at det de andre sier er riktig. Lenger frem i denne tråden ligger det en bl. a. annet en beskrivelse fra MobilEye. Her kommer den igjen:

Most companies pursuing autonomous-vehicle technology feed information from all three types of sensors – cameras, radars, and LiDARs – into one sensing system. That system then produces a single model of the environment, in a method known as "sensor fusion." Mobileye's differentiated approach of True Redundancy creates two parallel AV sub-systems, with two independent models of the driving environment – one from cameras, one from radar and LiDAR – each operating independently of the other. This method is simultaneously more robust and more streamlined, while offering a key failsafe.

https://www.mobileye.com/blog/radar-lidar-next-generation-active-sensors/

Poenget er at Tesla selv har forklart hvorfor de valgte å bruke kun kameraer, og de gikk ganske detaljert inn på det på AI Day. Det var ganske tekniske forklaringer der som begrunnet valget.

Og uavhengig av hva en konkurrent sier, så er det en kjennsgjerning at man ikke kan kjøre med lidar alende. Kameraer er nødvendig for autonomi. Det er det eneste som ikke kan fjernes. Også hos Mobileye.

Videre så har Musk erfaring med lidar fra før, da de bruker det i SpaceX. Dessuten bruker Tesla lidar til testing og verifisering av kameraene. Det er altså ikke slik at Tesla bare har forkastet lidar helt tilfeldig. Det er åpenbart en gjennomtenkt beslutning.

Motorwatt

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32
Så lenge, og kanskje for alltid, er FSD avhengig av gode veimarkeringer.

SitatGamle Autopilot er jo ikke det engang, så hvorfor skulle FSD være det?

Dette sier Tesla:

Autostyring er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan være en midlertidig tilstand på grunn av eksterne faktorer som f.eks.
- manglende eller falmede veimerking
- smale eller svingete veier
- dårlig sikt på grunn av regn, snø, tåke eller andre værforhold
- ekstremt høye eller lave temperaturer
- sterke lys på grunn av andre bilers frontlys, direkte sollys eller andre lyskilder


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:13
Og uavhengig av hva en konkurrent sier, så er det en kjennsgjerning at man ikke kan kjøre med lidar alende. Kameraer er nødvendig for autonomi. Det er det eneste som ikke kan fjernes. Også hos Mobileye.
Det er da ingen som har snakket om å bruke Lidar alene. Hvor har du det fra?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

SurSnasen

#987
Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:53
Vet ikke helt hvorfor du diskuterer aksjen her, da dette ikke er aksjetråden, og dessuten er ikke FSD priset inn engang.

Nok en gang: hvordan vet du at FSD ikke er priset inn i aksjen? Er investorer en homogen gruppe? Er alle unisont enig i at FSD holdes utenfor valueringen, og bare en fremtidig produksjon på 15-20 millioner årlige biler er hva som skal prises inn?

Sitat fra: emurof på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:13
Videre så har Musk erfaring med lidar fra før, da de bruker det i SpaceX. Dessuten bruker Tesla lidar til testing og verifisering av kameraene. Det er altså ikke slik at Tesla bare har forkastet lidar helt tilfeldig. Det er åpenbart en gjennomtenkt beslutning.

Akkurat som sensor fusion er en gjennomtenkt beslutning hos andre.

Problemet med å stole på bare én type teknologi (kameraer) er at du mister redundansmuligheten. Du mister muligheten for "second thought". Man må stole fullt og helt på at kameraene, med deres iboende begrensninger, klarer å ta hånd om alle situasjoner.

Hva med rygging? Fremtidig robotaxi må også kunne håndtere dette. Hvor mange FSD beta-videoer har du sett hvor bilen har rygget? Hva med skitt på kameralinsen bak? Hvordan skal det håndteres?

Selv tror jeg Tesla sitt valg om ren kameraløsning er Tesla som gambler for å minimere sensorkostnadene samt dra ned utviklingstiden. Alle lovnadene og opphypingen de siste årene, pluss det faktum at de har mottatt temmelig betydelige summer fra kunder som har betalt meget høy pris for et produkt som ikke finnes, har satt de under et voldsomt tidspress. Nå må Tesla levere, og det vet de.

Motorwatt

Enig. De har solgt FSD for over 1 milliard, så tror nok det er med (og vel så det). I mange år sto det et stort beløp fra forskuddsbetalinger på FSD på en låst konto, og som ble inntektsført stykkevis i takt med utviklingen. Hvem som hadde taktstokken vites ikke, men jeg har en liten mistanke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Speeder

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 16. mars 2022, klokken 20:49
Hva med rygging? Fremtidig robotaxi må også kunne håndtere dette. Hvor mange FSD beta-videoer har du sett hvor bilen har rygget? Hva med skitt på kameralinsen bak? Hvordan skal det håndteres?
Man er vel ikke avhengig av kamera i midten bak for å rygge? Det gikk i alle fall ann i gamle dager med kassebil uten bakrute...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA