FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatJeg kan ikke lenger forstå hvordan FSD L4,L5 skal gå ann, uten at det blir strenge regler ut av det. Eks. alle biler i dette geografiske området må være selvkjørende, alle veier for selvkjørende biler må ha sensorer,osv
Her er du absolutt inne på noe. Konkurrenter som Waymo blir av Tesla-fans kritisert fordi de bruker HD-kart og geofences. Dette skal ifølge de samme Tesla fint klare seg uten, men det er ikke noe galt å bruke disses hjelpemidlene, og kostnadene er heller ikke forskrekkelige. Sannsynligvis vil de snart kunne kjøpes "over disk". Det kan virke som Tesla av en eller annen grunn alltid skal legge listen høyere uansett kompleksitet, tidsforbruk, og nytte. Å tillate bruk av autonome biler kun på dertil godkjente veier er fremdeles diskutert i EU, og jeg er overbevist om at Tesla kunne ha ligget langt fremme hvis de paralellutviklet FSD med dette for øyet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Ja, FSD her ute på bygda kommer jeg nok aldri til å oppleve (håper jeg tar feil), men FSD på hovedfartsårer når man skal på langtud, da med innebygget assistanse i/langs vegen tror jeg så absolutt er innenfor rekkevidde. Såframt det kommer en standard som alle kan enes om. Da kan alle være med å bidra uavhengig av bilmerke (sensorer i bilene melder inn til sentral, og bilene mottar info fra vegen om alt mulig.

Det sagt; selvkjøringa i Tesla er allerede imponerende den, og jeg bruker den rett som det er. Noe L4/L5 er det imidlertid slett ikke enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Motorwatt: -Det kan virke som Tesla av en eller annen grunn alltid skal legge listen høyere uansett kompleksitet, tidsforbruk, og nytte.

Det er jo i grunnen lurt.
Man kan alltids garantere bedre og billigere teknologi, om man sier at vår teknologi er mye mer avansert, men vi må bare "finpusse" teknologien litt. Derfor kaller vi det Beta i en periode. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 15:23
Motorwatt: -Det kan virke som Tesla av en eller annen grunn alltid skal legge listen høyere uansett kompleksitet, tidsforbruk, og nytte.

Man kan alltids garantere bedre og billigere teknologi, om man sier at vår teknologi er mye mer avansert, men vi må bare "finpusse" teknologien litt. Derfor kaller vi det Beta i en periode. ;)
Garantere bedre og billigere? Du betalte ca. 16.000.- på tilbud for 3 år siden. Nå koster den ca. 107.000.- NOK i USA, og er ikke brukanes ennå. Etter 6 år ....
😄
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 12:40
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:24
Ser man "evolusjonistisk" på biologiens mangfold, her på jorden. Så er vel øyet det mest avanserte. Har blitt fortalt at øynene bruker nesten halve hjernen.
Billedmessig er ikke det menneskelige øyet særlig imponerende sammenliknet med selv enkel kameratekonlogi.
Øyet har lav oppløsning, trenger mye lys, liker ikke blending og omstiller seg langsomt mellom ulike lysforhold for å nevne noe. Alt dette forverres også betraktelig med alderen. Det er hjernen som er imponerende når det gjelder synet, samt den avanserte "steadycam" (hodet kombinert med øyemuskulaturen) som øynene våre er montert i.
Man kan altså med rimelige og enkle kameraer overgå selve øyet uten problemer, det er behandlingen av bildene som er den store utfordringen.
Takk for info :+1:
Hjernen ser, hører, og noen flere ting jeg ikke kommer på ;)
Når hjernen er veldig aktiv og synapser og "ledningsnettverk" går for fullt, så har jeg hørt astronomer som anslår det med størrelsen til universet med alle stjernene...altså uendelig mange.

Overfører vi dette til bil og kamera, så blir jeg litt håpeful mtp en god AP/(FSD) L2, L3. Mange kameraer som aldri blinker, blir trøtte. Alle kameraene ser på en gang.
Ang NN (neural-nettwork) så er vel dette en stor hjerne i California(?) og mange bittesmå hjerner i bilene. Men hjernen er alene, i hver enkelt bil? Men programmet (skjønn, erfaring) er forhåndstrent i supercomputeren til Tesla, Dojo? Hver bil med sin lille hjerne er alt for dum, og har ikke erfaring å bygge på. Eller?

Jeg trodde før at NN skulle være aktiv gjennom bilene i "real-time". Når en Tesla hadde kjørt en strekning, så ble info fordelt til andre Teslaer i europa eller norden eller Norge. Når en Tesla så et 70-skilt på en strekning, så vips så hadde alle det.

Jeg kan ikke lenger forstå hvordan FSD L4,L5 skal gå ann, uten at det blir strenge regler ut av det. Eks. alle biler i dette geografiske området må være selvkjørende, alle veier for selvkjørende biler må ha sensorer,osv
Bortsett fra at Handyman tar feil i det meste.
En vanlig oppfatning er at synsfeltet likner 576 Mp. Skarpsno er derimot kanskje tilsvarende 5-15 Mp.
Det vi kan er å se skarpt på nært og fjernt pga en fantastisk autofokus. Vi har også høy dynamic range, altså evne til å se i forskjellige lysforhold.  Digitale kameraer får mye støy i mørke forhold der vi ser greit. Men, vi har ikke nattsyn. Dessverre har ikke et kamera med 1 sensor kombinasjon av nattsyn og godt syn i motlys heller. Dagens mobiler fikser l vanskelig lysforhold med flere sensorer og legger bildene oppå hverandre, HDR-teknikk. Men Tesla bruker samme sensor rund baut.

Nå er det slik at Tesla har kameraer fra ca 2012 med 1,2 Mp hver seg. De fleste andre autonomiselskapene satser på ca 10x oppløsning pr kamera. Det vil jo hjelpe for å øke skarpsynet på lang avstand. En motorsykkel ca 150 m unna blir vel ca 4 pixler stor på 1,2 Mp kamera med 90 grader synsfelt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: JorEl på onsdag 23. februar 2022, klokken 15:23

et paradoks er jo at med biler valgte Teala dyrt/lite marked først, så skalere opp til forbrukermarkedet.

Andre autonomiselskap gjør også det, dyrt og småskala først.

Tesla derimot kjører fullskala/billig hardware fra starten, før grunnproblemet er løst. Det er interessant at de avviker fra sin egen suksessfulle strategi.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 15:46
Garantere bedre og billigere? Du betalte ca. 16.000.- på tilbud for 3 år siden. Nå koster den ca. 107.000.- NOK i USA, og er ikke brukanes ennå. Etter 6 år ....
Det er egentlig dette som er min greie også. Jeg er også ute 16k på noe jeg aldri fikk. Ikke det at jeg gråter så voldsomt over det, men det er rart i vårt overbeskyttede samfunn at Tesla ikke blir utfordret mer enn de gjør.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Daktari har talt, og jeg er avslørt;
Sitat fra: daktari på onsdag 23. februar 2022, klokken 16:09
Om noen andre lurer litt på hva jeg forsøkte å forklare, dog på en svært forenklet enkel måte, så kan jeg anbefale denne artikkelen:
https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/cameras-vs-human-eye.htm
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Dagens mobiler fikser l vanskelig lysforhold med flere sensorer og legger bildene oppå hverandre, HDR-teknikk. Men Tesla bruker samme sensor rund baut.

Sorry, her uttaler du deg om noe du ikke kan. HDR bilder er kombinasjon av flere bilder med forskjellig eksponering på samme sensor.

I HDR sin spede begynnelse ble dette gjort manuelt, man tok bilder med forskjellig eksponering og kombinerte de i Photoshop eller lignende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. februar 2022, klokken 18:27
Dagens mobiler fikser l vanskelig lysforhold med flere sensorer og legger bildene oppå hverandre, HDR-teknikk. Men Tesla bruker samme sensor rund baut.

Sorry, her uttaler du deg om noe du ikke kan. HDR bilder er kombinasjon av flere bilder med forskjellig eksponering på samme sensor.

I HDR sin spede begynnelse ble dette gjort manuelt, man tok bilder med forskjellig eksponering og kombinerte de i Photoshop eller lignende.
Ja helt enig i definisjonen av HDR bortsett fra at det hovedsaklig er lukkertid som endre, endres
apertur endres også dybdeskarphet. Men jeg trodde ganske sikkert de brukte forskjellige sensorer også (med forskjellig apertur) De fleste mobilkamera har vel fast apertur.

Uansett er HDR muligens litt krevende for et system som skal operere i sanntid.

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 17:32
Om noen andre lurer litt på hva jeg forsøkte å forklare, dog på en svært forenklet enkel måte, så kan jeg anbefale denne artikkelen:
Jeg burde presisert "...i posten om at digitale kamerasensorer (spesielt Teslas??) er bedre enn menneskets syn". Håper de fleste andre forstod det.

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 23. februar 2022, klokken 20:32
Jeg burde presisert "...i posten om at digitale kamerasensorer (spesielt Teslas??) er bedre enn menneskets syn". Håper de fleste andre forstod det.
Jeg har ikke antyde at "Teslas kamerasensorer er bedre en menneskets syn". Mitt svar var generelt til syn vs kamera, ikke spesifikt ang Teslas sensorer. "Håper de fleste andre forstod det." ;-)
Jeg er ikke kategorisk overbevist om Teslas løsninger altid er best. Håper det fleste forstår det.

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 20:41
Jeg har ikke antyde at "Teslas kamerasensorer er bedre en menneskets syn". Mitt svar var generelt til syn vs kamera, ikke spesifikt ang Teslas sensorer. "Håper de fleste andre forstod det." ;-)
Jeg er ikke kategorisk overbevist om Teslas løsninger altid er best. Håper det fleste forstår det.
Jasså. Minner om at du skrev "Billedmessig er ikke det menneskelige øyet særlig imponerende sammenliknet med selv enkel kameratekonlogi."

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 23. februar 2022, klokken 22:58
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. februar 2022, klokken 20:41
Jasså. Minner om at du skrev "Billedmessig er ikke det menneskelige øyet særlig imponerende sammenliknet med selv enkel kameratekonlogi."
Som du selv helt riktig siterer meg på, så nevnte jeg altså ikke Tesla sine kameraer i denne sammenlikningen.

JorEl

Sitat fra: Contango på onsdag 23. februar 2022, klokken 17:30
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 15:46
Det er egentlig dette som er min greie også. Jeg er også ute 16k på noe jeg aldri fikk. Ikke det at jeg gråter så voldsomt over det, men det er rart i vårt overbeskyttede samfunn at Tesla ikke blir utfordret mer enn de gjør.
Når vi kjøpte bilen så var minste innbetaling til Tesla, 42k for EAP.
For å kjøpe FSD til 17k, måtte man ha betalt inngangsbiletten; EAP. Vi har altså betalt 60k, tilsammen.
Liker bedre prisstrukturen i dag. Hadde gått for gratis AP.

Men ser jeg bakover, så har vi vært med på en liten reise, som ikke er slutt..Tror og håper Tesla gjør stas på oss FSDkunder. Kanskje en gratis bil, helst en ny modelS, da :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA