Hovedmeny

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. august 2021, klokken 07:00
Du bør dempe ordbruken, og spesielt når det er du som ikke har skjønt bæret. Jeg refererer ikke noe til noen tweet, men til innlegget foran mitt hvor det spørres om kommunikasjonskanaler hos Tesla (aka PR-avdeling). Da har datoen ingen betydning. Skjønner du det nå da?

Ja ja det ordner seg. Alle her inne gjør så godt de kan...
La oss holde oss til saken!

RuneW

Sitat fra: daktari på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:46
Ikke oppløftende når sjefen som skal selge sier det er "not great". Lurer på hvor lang tid massive retraining of NN vil ta, lenger eller kortere enn 40 uker?
https://twitter.com/getouttahere145/status/1429903290515525640?s=20

Jeg leste denne "not great"-tweeten som en "hvis du synes denne versjonen er bra, bare vent til du ser neste!". Det var jo tross alt et svar til en annen tweet (som skrøt av 9.2), så vidt jeg husker.

Men man kan velge å tolke det i negativ retning om man ønsker, selvsagt.

Og hvorfor skal en massive retraining ta 40 uker?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Electric cars in Norway

Elon sine tweets...er bare "way of speaking"...

Motorwatt

Som en profilert leder av en børsnotert milliard-industri (i dollar), og tydeligvis den eneste som har lov til å uttale seg på Teslas vegne, er det langt fra bare "a way of speaking"!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: RuneW på torsdag 26. august 2021, klokken 09:21
Ikke oppløftende når sjefen som skal selge sier det er "not great". Lurer på hvor lang tid massive retraining of NN vil ta, lenger eller kortere enn 40 uker?
https://twitter.com/getouttahere145/status/1429903290515525640?s=20

Jeg leste denne "not great"-tweeten som en "hvis du synes denne versjonen er bra, bare vent til du ser neste!". Det var jo tross alt et svar til en annen tweet (som skrøt av 9.2), så vidt jeg husker.

Men man kan velge å tolke det i negativ retning om man ønsker, selvsagt.

Det er det ingen som har sagt.

Men 40 uker kom av at han i sommer sa ny release hver 2. fredag. Hvis de da slipper 9.1, 9.2, 9.3 etc frem til v11 regelmessig, som skulle ha FSD-button/wide realease, så er det 20 versjoner av 2 uker = 40 uker. Det er jo egentlig veldig kort, mtp at vi har ventet siden høsten 2016.

Men nå tweetes jo at de hopper over 9.3-9.9 og han vil slippe v10 om et par uker og v11/FSD-button ~4 uker "best guess" etter det. Så her er alt i full fart. Skulle gjerne sett prosjektplanene deres.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Jeg har også vanskelig for å forstå at det var ment som å snakke ned 9.2:

[attachment id=0 msg=998307]
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

daktari

Man kan spekulere i at han sa "not great" fordi akkurat de dagene var snakk i media om etterforsking av falsk markedsføring av AP og FSD. Men nå er vi heldigvis tilbake med "next version is next level", "sublime", "blow your mind" etc.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 09:55
Lurer på hvor lang tid massive retraining of NN vil ta, lenger eller kortere enn 40 uker?
Det er det ingen som har sagt.

Jeg har ikke sagt at du har sagt det heller. Goddag man hostesaft ass   :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DagfinnN

Jeg har hatt Tesla siden 2015. Den første valgte jeg autopilot på. FSD begrepet var da ikke oppfunnet. Neste bil i 2017 valgte jeg ikke FSD, men så kom det et godt tilbud i løpet av 2018, kun 16.000 kroner og jeg kjøpte. Var ikke verdt pengene. Bil nr 3 og 4 har kun AP. Jeg har jo fulgt godt med.
Nå vil jeg kjøpe Y til våren. Var i utgangspunktet sikker på at jeg ikke skulle kjøpe FSD. Historisk så har jo Tesla oversolgt dette så det holder. Pga det burde jeg boikotte og ikke kjøpe. Men nå har jeg blitt i tvil.  Det ser ut til å skje mye - å ja, jeg er tekno freak og elsker å følge med. Regner med å ha Y i minimum 3 år. Så sjansen for å bli "lurt" er absolutt tilstede. Er i tenkeboksen. Kommer nivå 3 blir jeg storfornøyd. Har overhodet ikke behov for nivå 5. Det kommer nok ikke de første 10 årene heller. Men nivå 3 frister ja.
Om det kommer er selvsagt ingen her som kan svare på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Kanskje lurt å kjøpe med EAP? Da er tillegget for FSD-moms ca. 6.000.- hvis man kjøper senere. Eller alternativt abonnere når man trenger det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Kjøpte Y uten EAP/FSD, og fortsatt er prisen for oppgradering den samme som ved nybilkjøp, selv om det er inkl moms nå. Altså ikke noe incentiv for å bestille med. Ikke sikkert det varer, men er momsen så big deal da? Du har blitt brent et par ganger, tåler du ikke da å heller betale 15k ekstra den dagen FSD faktisk virkelig har en reell verdi, enn å eventuelt gå på smellen enda en gang? Skifter du bil så ofte så er kanskje Y-en også solgt igjen før det faktisk skjer noe nyttig i Norge.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:02
Jeg har hatt Tesla siden 2015. Den første valgte jeg autopilot på. FSD begrepet var da ikke oppfunnet. Neste bil i 2017 valgte jeg ikke FSD, men så kom det et godt tilbud i løpet av 2018, kun 16.000 kroner og jeg kjøpte. Var ikke verdt pengene. Bil nr 3 og 4 har kun AP. Jeg har jo fulgt godt med.
Nå vil jeg kjøpe Y til våren. Var i utgangspunktet sikker på at jeg ikke skulle kjøpe FSD. Historisk så har jo Tesla oversolgt dette så det holder. Pga det burde jeg boikotte og ikke kjøpe. Men nå har jeg blitt i tvil.  Det ser ut til å skje mye - å ja, jeg er tekno freak og elsker å følge med. Regner med å ha Y i minimum 3 år. Så sjansen for å bli "lurt" er absolutt tilstede. Er i tenkeboksen. Kommer nivå 3 blir jeg storfornøyd. Har overhodet ikke behov for nivå 5. Det kommer nok ikke de første 10 årene heller. Men nivå 3 frister ja.
Om det kommer er selvsagt ingen her som kan svare på.
Jeg hadde troa i 2017, kjørte rundt i byen her med AP og lurte på om det var FSD i neste upgrade. Nå tror jeg det er langt unna å komme til EU som beta.

Det blir jo et veddemål du gjør - for å slippe å betale for en eventuell prisøkning eller mva. Du kjøper også en slags billett til hardware oppgraderinger, eventuelt en rettighet til heving av kjøpet.

Har ikke sett 10.3 videoer, men t.o.m. 10.2 så er det fortsatt i praksis bare 1-5 miles kjøring uten intervensjon i form av "tråkk på gassen", "juster farten på rattet" eller disengagment i form av ratting eller bremsing. Bilen driver fortsatt og kjører på saker og ting.

De som tester på amerikanske 3-felts "byveier" ala Østre Aker vei i Oslo, kl 0500 uten trafikk opplever ganske lite trøbbel.

Forøvrig virker det på TMC som mange nye beta-testere fra 2 uker tilbake syntes det var skrekkblandet fryd og stort sett bare avventer. For ekstremistene er det jo "blow my mind" hele tiden.

Ellers kan man jo legge til at de nå i og for seg har en bil som kan ratte rundt i byen, men med fører. Det tok 5 år. Men med stadig vanskeligere problemer (omvendt eksponensiell) så er det ikke usannsynlig med minst 5 år utvikling og fin-tuning før vi nærmer oss level 3.

Kjøp heller TSLA.

DagfinnN

Takk for gode svar. Kanskje EAP er et kompromiss? Jeg tenker resten av året :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

o.b.lix

Etter å ha kjøpt FSD i 2017 og overhodet ikke fått valuta for dette er min mening at FSD kommer først ved HW5 og med mange flere typer og antall sensorer enn i dag, dvs laaangt inn i fremtiden og overhodet ikke mulig på dagens biler.

Min anbefaling er å sette beløpet som FSD koster i aksjefond eller tilsvarende, tar jeg feil, kan man kjøpe i ettertid, har jeg rett, kan pengene rente seg mye på ventetiden, og så kan man bruke pengene på neste bilkjøp som kan faktisk leveres med FSD.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA