Hovedmeny

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 10:56
Sitat fra: CorsoDante på søndag 02. februar 2025, klokken 10:34Norske landeveier, med eller uten merking, blir fort en lek målt opp mot kinesisk bytrafikk. I hvert fall om høsten, før snøen kommer og forkludrer ting (både for lidar og rene kamerabaserte systemer).
Nja, regnvær og tåke er en stor utfordring for både lidar og kamera. Systemene er mer enn kapable nok til å håndtere trafikk, men hvis de ikke ser hjelper det fint lite.

Videoene er tydelig nok på nåværende kapabilitet i regn. I alle tilfeller er norsk landevei en lek jf. kinesisk (og amerikansk) trafikk. Og vær... Så får man heller bare kjøre litt selv når det er monsunregn (relativt sjeldent her oppe, tross alt).
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på søndag 02. februar 2025, klokken 10:30
Sitat fra: filtvet på søndag 02. februar 2025, klokken 08:43Test av fsd i kina. Ser ut som om de er kommet noen hundre prosent lengre enn tesla

Lovende! Synd at det er kinesisk... (selv om amerikanske ikke er stort bedre i disse dager!).

Kina vil ha Taiwan som faktisk var kinesisk for rundt 80 år siden. Meg bekjent har verken Grønland eller Panama vært amerikansk.

Legg fordommene til side. Vil man ha ha god kvalitet, ledende teknologi, og fornuftige priser, så kjøper man kinesisk. BYD og flere andre bilprodusenter eies helt eller delvis av staten, og er derfor en god garanti mot konkurs.

EU og USA må ty til straffetoll fordi de ikke klarer å konkurrere på "ærlig vis".

At Kina nå fremstår som overlegne når det gjelder selvkjøring burde ikke overraske noen, Se bare på Deepseek.

serenejet

Panamakanalen ble overført fra USA til Panama i 1999.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

RJK

Sitat fra: dundun på søndag 02. februar 2025, klokken 15:11Panamakanalen ble overført fra USA til Panama i 1999.
Men dette har jo vært endel av avtalen som ble gjort for å få bygget kanalen. Akkurat som vi i Norge har hatt "hjemfallsretten" for å lokke til oss investorer.

Dette har altså begge parter tjent på, og også alle som bruker kanalen i dag, inkludert USA!

"Panama og USA inngikk i 1903 en avtale som innebar at USA skulle bygge og forvalte Panamakanalen samt en åtte kilometer bred landremse på hver side av kanalen, Panamakanalsonen. Byggingenen av kanalen ble siden administrert av U.S. Army Corps of Engineers mellom 1904 og 1914. I 1977 gikk USA med på krav om tilbakeføring av kanalen og ved midnatt 31. desember 1999 overtok Panama kontrollen."

https://no.wikipedia.org/wiki/Panamakanalen

https://no.wikipedia.org/wiki/Hjemfall
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Pussig at det er ok når usa invaderer andre land, men kina er den slemme. Er det det som er "rule based order"?

Uansett, kamerabasert fsd er kun en bløff. Og selv cruise-controll prøver å drepe meg av og til. Sist ved en påkjøringsrampe på E6. En bil kom på og min tesla bråbremset til 50 kmt. Helt vilt.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på søndag 02. februar 2025, klokken 22:25Pussig at det er ok når usa invaderer andre land, men kina er den slemme. Er det det som er "rule based order"?
Bare sånn for ordens skyld. Det er ikke ok at USA invaderer noe annet land.

Og for den saks skyld ikke greit å love FSD når det ikke er mulig i praksis

Luring

Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. januar 2025, klokken 11:256 års ventetid på et kjøpt og betalt produkt er uansett ikke akseptabelt. Det mener Tesla også, og refunderer de som krever det, og som kjøpte før 1. mars 2019.

Nokon som veit kva ein får i refusjon?
Kjøpsprisen indeksregulert?
Både for oppgradert autopilot og FSD eller kun FSD?

What-a-watt

Det får du ikke vite. De som har fått, har alle undertegnet en NDA, Autopilot er neppe et element i forhandlingen. Den virker som beskrevet. Iallfall nesten...

daktari

Det vanlige etter norske kjøpsloven vil være prisen pluss renter på beløpet. Men tipper du bare får igjen beløpet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En godt skrevet artikkel som får godt frem et sentralt argument omhvordan man kan si at selvkjøring er bra eller ei.
https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2025/02/05/how-to-judge-if-a-robocar-is-actually-good-tesla-vs-waymo/
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Sitat fra: daktari på torsdag 06. februar 2025, klokken 22:09Det vanlige etter norske kjøpsloven vil være prisen pluss renter på beløpet. Men tipper du bare får igjen beløpet.
Har også hørt at man får beholde FSDen. Ikke verifisert.

Luring

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. februar 2025, klokken 22:02Det får du ikke vite. De som har fått, har alle undertegnet en NDA, Autopilot er neppe et element i forhandlingen. Den virker som beskrevet. Iallfall nesten...

Nesten ? Klart nesten å skifte fil? Klarte nesten å kjøre av på motorvien? Det er vel det som nesten fungerer, resten fungerer vel nesten ikkje :-)

daktari

Sitat fra: Luring på fredag 07. februar 2025, klokken 06:45
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. februar 2025, klokken 22:02Det får du ikke vite. De som har fått, har alle undertegnet en NDA, Autopilot er neppe et element i forhandlingen. Den virker som beskrevet. Iallfall nesten...

Nesten ? Klart nesten å skifte fil? Klarte nesten å kjøre av på motorvien? Det er vel det som nesten fungerer, resten fungerer vel nesten ikkje :-)

For de som har en bil med "EAP" så er det egenskaper der som ble solgt men aldri levert.

automat

Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 08:28

For de som har en bil med "EAP" så er det egenskaper der som ble solgt men aldri levert.

Kan du utdype? Min opplevelse er at Tesla har levert på EAP-løftene de ga i 2017. Selv om ting tok tid, og alt ikke er perfekt.

Filskife brukte jeg senest i går. Var avkjøring fra motorvei et løfte i2017?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Sitat fra: automat på fredag 07. februar 2025, klokken 09:10
Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 08:28

Kan du utdype? Min opplevelse er at Tesla har levert på EAP-løftene de ga i 2017. Selv om ting tok tid, og alt ikke er perfekt.

Filskife brukte jeg senest i går. Var avkjøring fra motorvei et løfte i2017?

I 2017 var Summon og Smart Summon en del av EAP-pakken. Automatisk avkjøring fra motorvei var aktiv lenge, men  bare forsvant i en oppdatering for et par år siden. Filskifte fungerer bra for meg også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA