Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Otkristo

JorEl

Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. november 2020, klokken 10:02La oss se hva Tesla skrev på sine websider i 2017:

"Fullverdige selvkjørende egenskaper
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer uten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne ut den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ��etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."

Og hvor mye av dette har de som lot seg lokke til å punge ut for FSD på den tiden fått tilbake av det som Tesla lokket med for tre år siden?

FSD er et meget godt eksempel på skinn som er solgt selv før bjørnen er født.
Godt skrevet :+1:  +2
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Torpedo Ted

Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. november 2020, klokken 10:02La oss se hva Tesla skrev på sine websider i 2017:

"Fullverdige selvkjørende egenskaper
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer uten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne ut den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ��etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon.Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år."

Og hvor mye av dette har de som lot seg lokke til å punge ut for FSD på den tiden fått tilbake av det som Tesla lokket med for tre år siden?

FSD er et meget godt eksempel på skinn som er solgt selv før bjørnen er født.
Dette var et veldig dårlig eksempel, her har jo Tesla sitt på det tørre juridisk, de har jo viet nesten en tredjedel av teksten til å informere om at "de ikke vet når noe av dette blir tilgjengelig".

Så vidt meg bekjent, har Tesla alltid hatt veldig tydelige tekster om at ingenting av dette er tilgjengelig nå, og ingen konkret info om når det blir tilgjengelig. Dvs, dette har alltid stått tydelig når du faktisk besøker nettsiden og prøver og bestille, som jo er hva som betyr noe juridisk. Hva som blir formidlet på Twitter osv er ikke like relevant.

Det Tesla ikke har på det rene juridisk er lovnaden om at bilene de solgte har den nødvendige hardwaren. Her fremstår det ganske åpenbart at kjøpere av biler med tidlig hardware som aldri vil få funksjonaliteten som ble lovet, enten må få ny hardware, eller erstatning.

Om ikke jeg tar feil har vel HW2 og 2.5 blitt helt utelukket fra FSD, dvs alle biler med dette må ha rett på ny hardware, eller erstatning.

Så vidt jeg forstår burde det gjelde ALLE -  ikke kun de som har bestilt FSD. FSD har vel alltid vært mulig å kjøpe i ettertid, derfor er det jo mange som har kjøpt bilen uten FSD, med god tro om at pga bilen har hardwaren som er nødvendig, vil FSD kunne kjøpes senere.

What-a-watt

SitatDet Tesla ikke har på det rene juridisk er lovnaden om at bilene de solgte har den nødvendige hardwaren. Her fremstår det ganske åpenbart at kjøpere av biler med tidlig hardware som aldri vil få funksjonaliteten som ble lovet, enten må få ny hardware, eller erstatning. Synes det er rart vi ikke har sett noen søksmål på dette.
Her tillands er det flere som har fått pengeerstatning. Men som sagt i en annet innlegg må man da signere en NDA.

Electric cars in Norway

Meanwhile in usa....

Waymo kjører på ;D les denne fra i går fra elbil24

https://www.elbil24.no/nyheter/na-kan-det-bli-endringer/81967793

CorsoDante

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 23. september 2024, klokken 07:21Meanwhile in usa....

Og i Kina. Og i Sør-Korea (straks taxier, har fått nødvendige godkjenninger, busser allerede i gang). I Europa, derimot...

På tide at bakevje-Europa slenger seg med, så slipper man slike episoder inn i Vålerengatunnelen (ikke direkte utenkelig at uenighet rundt rute og/eller pris er medvirkende, selv om det selvsagt kan være helt andre årsaker til disputten); https://www.vg.no/nyheter/i/AvE1mq/slaasskamp-i-tunnel

Heia Waymo. Eller robotaxi. Eller offentlige Ruter, hehe.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på mandag 23. september 2024, klokken 08:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 23. september 2024, klokken 07:21Meanwhile in usa....

Og i Kina. Og i Sør-Korea (straks taxier, har fått nødvendige godkjenninger, busser allerede i gang). I Europa, derimot...

På tide at bakevje-Europa slenger seg med, så slipper man slike episoder inn i Vålerengatunnelen (ikke direkte utenkelig at uenighet rundt rute og/eller pris er medvirkende, selv om det selvsagt kan være helt andre årsaker til disputten); https://www.vg.no/nyheter/i/AvE1mq/slaasskamp-i-tunnel

Det må være det smaleste og særeste argumentet for FSD noensinne 😂

What-a-watt

Si ikke det. Bare 1 måned siden denne:  :police:

Kvinne siktet for drapsforsøk: - Det er en dame i bilen min som har pistol og skyter

https://www.vg.no/nyheter/i/25vk1v/kvinne-paagrepet-etter-trusselsituasjon-politiet-loesnet-varselskudd

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på mandag 23. september 2024, klokken 09:16Si ikke det. Bare 1 måned siden denne:  :police:

Kvinne siktet for drapsforsøk: - Det er en dame i bilen min som har pistol og skyter

https://www.vg.no/nyheter/i/25vk1v/kvinne-paagrepet-etter-trusselsituasjon-politiet-loesnet-varselskudd
Mye galskap som skjer, men skjelden at det brukes som argument for FSD.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på mandag 23. september 2024, klokken 09:11

FSD på HW3/4 har jeg liten tro på som L4/autonom taxi. Ikke det jeg heier på, hvis du klarer å se forskjellen.

Selvsagt satt på spissen dette med tunnelen (hysterisk opplegg...), men å slippe å forholde seg til ågerpriser, veivalg og taxisjåfører veier tungt for min del, der jeg ubetinget heier frem automatiserte taxier - uansett hvem som måtte lansere dette først (ikke direkte utenkelig at det blir en offentlig institusjon som Ruter, i et land som Norge). Tror mange gleder seg til å slippe å måtte forholde seg til taxisjåfører. Men tyngst av alt veier fleksibiliteten og prisingen.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på mandag 23. september 2024, klokken 11:20
Sitat fra: Counterpointer på mandag 23. september 2024, klokken 09:11

FSD på HW3/4 har jeg liten tro på som L4/autonom taxi. Ikke det jeg heier på, hvis du klarer å se forskjellen.

Selvsagt satt på spissen dette med tunnelen (hysterisk opplegg...), men å slippe å forholde seg til ågerpriser, veivalg og taxisjåfører veier tungt for min del, der jeg ubetinget heier frem automatiserte taxier - uansett hvem som måtte lansere dette først (ikke direkte utenkelig at det blir en offentlig institusjon som Ruter, i et land som Norge). Tror mange gleder seg til å slippe å måtte forholde seg til taxisjåfører. Men tyngst av alt veier fleksibiliteten og prisingen.
Ser fint forskjellen. FSD blir veldig sannsynlig høyere enn HW5 så der er vi helt på linje.
Alle har vel noen skrekkens Taxi turer de har opplevd, jeg har hvert fall det. Så der er det stort rom for forbedringer 👍🏼

Counterpointer

Siden det er mye sammenligning med Waymo i denne tråden og siste utgave av FSD supervised fremdeles ikke er i mål, så kom det tilfeldigvis en video av en fyr jeg følger på YouTube som tar Waymo for første gang i San Fransisko.

Han er ikke den som legger fingrene i mellom om han er misfornøyd med noe. Han driver med tungtransportredning ol så er meget erfaren sjåfør på både biler og lastebiler og annet tungt utstyr.

Imponerende tur han får. Jeg har kjørt selv i SF (med vanlig bil) og det er trangt i Chinatown.

Se video og gjør opp en egen mening. Dette er hverken best eller worst case, bare en helt vanlig tur.

Jeg ble faktisk mer imponert av denne enn alle "mind blowing" videoene av FSD.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. september 2024, klokken 23:56Siden det er mye sammenligning med Waymo i denne tråden og siste utgave av FSD supervised fremdeles ikke er i mål, så kom det tilfeldigvis en video av en fyr jeg følger på YouTube som tar Waymo for første gang i San Fransisko.

Han er ikke den som legger fingrene i mellom om han er misfornøyd med noe. Han driver med tungtransportredning ol så er meget erfaren sjåfør på både biler og lastebiler og annet tungt utstyr.

Imponerende tur han får. Jeg har kjørt selv i SF (med vanlig bil) og det er trangt i Chinatown.

Se video og gjør opp en egen mening. Dette er hverken best eller worst case, bare en helt vanlig tur.

Enig. Den turen der gikk jo kjempebra. Dustete av lastebilen og tutet på en selv kjørende bil. He he

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. september 2024, klokken 01:06
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. september 2024, klokken 23:56Siden det er mye sammenligning med Waymo i denne tråden og siste utgave av FSD supervised fremdeles ikke er i mål, så kom det tilfeldigvis en video av en fyr jeg følger på YouTube som tar Waymo for første gang i San Fransisko.

Enig. Den turen der gikk jo kjempebra. Dustete av lastebilen og tutet på en selv kjørende bil. He he
Det illustrerer dilemmaet med å ha kombinert trafikk med autonom og manuell kjøring sammen. Autonom kjøring vil åpenbart være forsiktigere å skape noe frustrasjon. Synes Waymo bilen hadde fin balanse på dette.

What-a-watt

Det kan være situasjoner hvor man for eksempel velger ikke å kjøre inn i et kryss hvor det er kø etter krysset for ikke å sperre trafikken til kryssende trafikk. Flere slike "gentleman-situasjoner" blir det kanskje vanskelig å plukke opp for de autonome?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA