FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20
Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 09:15Fsd er som AI. Vaporvare. Fin til å presentere ting men klarer ikke finne på noe nytt den ikke har opplevd før.

Uansett - fsd er ca. 10 ganger mer dødelig enn menneske bak rattet iflg videoen.

Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.
USA har også veldig mange gamle biler, mengder av ruskjøring, bruk av mobil etc.

Man må sammenligne rett grupper når man teller. Dvs eierene, deres utdanning, alder, yrke. Tilsvarende biler (max 5 år, høy pris og høy sikkerhet). Kjøreforhold (snø og tåke må ut). By vs motorvei må splittes opp.

Så krevende, men kan gjøres. Sammenligne Tesla med "alt annet" blir bare tull.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:47Man må sammenligne rett grupper når man teller. Dvs eierene, deres utdanning, alder, yrke. Tilsvarende biler (max 5 år, høy pris og høy sikkerhet). Kjøreforhold (snø og tåke må ut). By vs motorvei må splittes opp.

daktari, nå traff du den berømte spikern rett på hodet

er helt enig med deg i dette

JorEl

Sitat fra: JorEl på lørdag 27. april 2024, klokken 07:37Full Self Driving, comming soon, to a place near you, or your children..

https://youtu.be/2DOd4RLNeT4?t=199
Anbefaler kapitlene: Tesla expectation, Tesla`s are more dangerous, og Tesla Karen
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Otkristo

For en bitter klovn.
La oss se på de offisielle testene til NCAP.

Handyman

Sitat fra: filtvet på fredag 26. april 2024, klokken 16:3314 motorer ja. Finnes eksempler på eldre toyota/mercedes som har gått ihvertfall 600.000 km poå samme motor. Og de er gamle og har kun hatt vanlig servicer og vedlikehold. Ikke byttet motor hvert år.
Toyota har en lite kjent historie med å bytte motorer på biler som er inne på service uten å gi beskjed om det til kunden. Stod et stort lagerbygg på indre østlandet med Toyotamotorer som skulle destrueres.
Kunden tror at Toyota har null feil, men sannheten er en annen. For kunden betyr det ingenting da de har et problemfritt bilhold. Har selv opplevd begge ender av skalaen med mine to tidligere Avensiser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. april 2024, klokken 10:26
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:47Man må sammenligne rett grupper når man teller. Dvs eierene, deres utdanning, alder, yrke. Tilsvarende biler (max 5 år, høy pris og høy sikkerhet). Kjøreforhold (snø og tåke må ut). By vs motorvei må splittes opp.

Eh, de fleste teslaer selges i California. Fine veier, nesten ikke snø, fint vær etc. etc. Og de fleste tesla-eier er selvsagt engler på veien. Men fremdeles er fsd 10 ganger farligere.....

Otkristo

Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 14:20

Eh, de fleste teslaer selges i California. Fine veier, nesten ikke snø, fint vær etc. etc. Og de fleste tesla-eier er selvsagt engler på veien. Men fremdeles er fsd 10 ganger farligere.....
10 ganger farligere 😂😂😂
Venter spent på kildehenvisning som ikke er en musiker på youtube

JorEl

Otkristo sin model-Y video var fin. Musiker-videoen, hadde likevel noen poeng ;)
Begge videoene, er kun videoer. Ikke lett å etterprøve data, uten at man får alt fra A-Å/Z

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Ingen må tro at jeg ikke liker Tesla. Jeg er imponert av SW. MEn dette er en tråd, som viser at Tesla har gått for langt i makedsføringen. Spesiel når Tesla trenger penger.
Derfor gleder jeg meg mer og mer til 8/8, når Tesla viser frem Robotaxien. Da holder det ikke å komme med en Rideshare-app, hvor folk bestiller bilen, med fører. Da blir det bare "Pirat-taxi".
Men kjører Teslaen av seg selv, og plukker opp kunder, og alt går fint..Fantastic :+1:
Akkurat nå drømmer jeg om en Tesla som klarer seg like fint som "den robotaxien med lidar på taket", som kjørte i ring på parkeringsplassen 10ganger uten å skade hverken biler eller mennesker.

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.

Husk at FSD hele veien, og videre fremover, har vært et førerstøttesystem, og hele tiden overvåket av mennesket. Hva tror du hadde vært statistikken om ikke mennesket hadde grepet inn i utallige situasjoner hvor FSD har gjort heller tvilsomme valg?

Men det bør være hevet over absolutt enhver tvil at det absolutt sikreste er der hvor man har redundansen i form av både menneske og maskin som sammen gjør vurderinger. Og det gjelder uansett om det er en VW med sine iboende sikkerhetssystemer og Travel Assist, eller Tesla med sin FSD supervised

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 27. april 2024, klokken 17:43Men det bør være hevet over absolutt enhver tvil at det absolutt sikreste er der hvor man har redundansen i form av både menneske og maskin som sammen gjør vurderinger. Og det gjelder uansett om det er en VW med sine iboende sikkerhetssystemer og Travel Assist, eller Tesla med sin FSD supervised
Jepp, dette er elementær forståelse av redundans.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:47
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20
Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 09:15Fsd er som AI. Vaporvare. Fin til å presentere ting men klarer ikke finne på noe nytt den ikke har opplevd før.

Uansett - fsd er ca. 10 ganger mer dødelig enn menneske bak rattet iflg videoen.

Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.
USA har også veldig mange gamle biler, mengder av ruskjøring, bruk av mobil etc.

Man må sammenligne rett grupper når man teller. Dvs eierene, deres utdanning, alder, yrke. Tilsvarende biler (max 5 år, høy pris og høy sikkerhet). Kjøreforhold (snø og tåke må ut). By vs motorvei må splittes opp.

Jeg er helt enig i det du her skriver mht. sammenligningsgrunnlag, så da er vi også enige om at 10x er rent tull. Skulle samtidig gjerne sett rapporten, med der tilhørende exec. summary, hvor 10x ble flagget. Og i alle tilfeller burde man sett mange dødsulykker forårsaket av FSD allerede nå, dersom teknologien var såpass dødelig, uavhengig av hva man sammenlignet med. Vi må huske at det har vært frislipp på FSDS.

Hadde ungene mine stått foran en bil som kom kjørende på veien, så hadde jeg valgt en bil med FSD 10 av 10 ganger, versus en bil med «menneske bak rattet».
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 27. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.

Husk at FSD hele veien, og videre fremover, har vært et førerstøttesystem, og hele tiden overvåket av mennesket. Hva tror du hadde vært statistikken om ikke mennesket hadde grepet inn i utallige situasjoner hvor FSD har gjort heller tvilsomme valg?

Men det bør være hevet over absolutt enhver tvil at det absolutt sikreste er der hvor man har redundansen i form av både menneske og maskin som sammen gjør vurderinger. Og det gjelder uansett om det er en VW med sine iboende sikkerhetssystemer og Travel Assist, eller Tesla med sin FSD supervised

Enig ang. symbiosen mellom menneske og maskin.

Jeg tror at FSDS uten siste S hadde levert mange flere ulykker. Men det blir jo en avsporing, dette er et L2-system. Musk sin salgspropaganda satt veldig godt hos enkelte, på tide å frigjøre seg. Minner jo mye om en con man. Samtidig; som L2-system er FSDS uovertruffen. Alt jeg håper på er at noen europeiske merker legger seg på samme nivå :)

Sikkerheten er god nok, etter min smak, viktig at vi også snakker om behaget ved den daglige bilkjøringen, den som ikke er direkte inspirerende. Og det er her AP leverer, og FSDS vil være next level s....
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 27. april 2024, klokken 14:39
Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 14:20

10 ganger farligere 😂😂😂
Venter spent på kildehenvisning som ikke er en musiker på youtube
Venter fortsatt på ditt svar

daktari

Det er mye interessant i den rapporten fra NHTSA fra 25/4, og ikke til Teslas fordel.
-de bruker en blanding av data fra krasjede Teslaer og rekonstruksjon for å se om fører kunne unngått en dødelig ulykke.
-det er mørketall fordi ikke alle ulykker blir rapportert til Tesla pga manglende dekning, og krasjer uten airbag rapporteres ikke av bilen til Tesla.

Av 143 dødelige krasjer i frontalplanet kunne de analysere 109 så detaljert at de kunne måle tid fra oppdaget fare til krasj. 101 av disse så var faren synlig FØR 2 sekunder eller mer. I 59 ulykker var faren synlig 5 sekunder eller mer før kollisjonen.

Noen sitater: The drivers were involved in crashes while using Autopilot despite fulfilling Tesla's pre-recall driver  engagement monitoring criteria. Crashes with no or late evasive action attempted by the driver were found across all Tesla hardware versions and crash circumstances.

A comparison of Tesla's design choices to those of L2 peers identified Tesla as an industry outlier in its approach to L2 technology by mismatching a weak driver engagement system with Autopilot's permissive operating capabilities.

Unlike peer L2 systems tested by ODI, Autopilot presented resistance when drivers attempted to provide manual steering inputs.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA