FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Contango

Mulig at noen droner er helt autonome, men passasjerfly tar så langt jeg vet ikke av automatisk. Det behovet er neppe der foreløpig. Men landing gjøres autonomt. Her er et eksempel på en rød knapp passasjerer i denne franske maskinen kan trykke på i fall piloten sier takk for seg. Kompleksiteten er høy, men variablene er allikevel færre enn i en bil. Teslas oppgave er vanskeligere.

https://youtu.be/4UFjWOmmeaM?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fredag 29. mars 2024, klokken 01:31Tesla begynner å bruke språket "Supervised Full Self-Driving".

Så er det endelig endelig:

Fra Electrek:

Når det gjelder å gjøre FSD Beta om til et ekte selvkjørende system, har Tesla og Musk vært mye mer vage.

I det siste har de fokusert på å bruke språket "Supervised" Full Self-Driving. Musk refererte nylig til det i en e-post sendt til Tesla-ansatte , og Tesla brukte det samme begrepet i nylige innlegg på sosiale medier.

Det er en referanse til at sjåfører må "overvåke" systemet. I den tidligere nevnte e-posten sendt til Tesla-ansatte, sa Musk stolt at "overvåket full selvkjøring" faktisk fungerer.

https://electrek.co/2024/03/28/tesla-supervised-full-self-driving-language/
Jeg har skummet gjennom, men klarer ikke tolke det til at Teslas mål/visjon om FSD er endret.
Jeg leser derimot at de omtaler FSDB som overvåket selvkjøring. Det er nok klokt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Auto Landing med begrenset sikt er like mye avhengig av bakkeutstyr og flyplassens topografi..

Den grunnleggende formen for ILS, som krever en beslutningshøyde på minst 200 fot og en rullebanevisuell rekkevidde på 550 meter eller mer. CAT II og CAT III : Disse tilbyr lavere minimumskrav for sikt og beslutningshøyde, med CAT III som tillater nesten null siktlandinger i noen tilfeller.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Contango

Er ikke sikker på hvor du vil med det innlegget. Du beskriver de regulatoriske kravene for normal drift. Mitt innlegg var om Garmins autonome løsning som håndterer et nødstilfelle - også uten ILS. Faktum er at Garmin helt sikkert kunne levert autonome løsninger for regulær drift i dag, men det strander på regler i et ekstremt regulert system. Men uansett - kompleksiteten er og blir lavere enn for Tesla.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Kompleksiteten er lavere enn for alle som forsøker, eller har fått til autonom kjøring, som f.eks. Waymo.

Electrek sin artikkel er interessant, ikke bare fordi det er en lekkasje som dokumenterer at Musk har løyet siden 2016, (og nå senest for en dag siden på X https://twitter.com/elonmusk/status/1773661808722948559), men også fordi Lambert vet Tesla har statistikk på FSDs pålitelighet. En statistikk de ikke deler offentlig. Så kan man jo spekulere i om det er fordi tallene er så fantastisk bra...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

2023 tall fra DMV i California:
", Zoox vehicles averaged the most miles driven per disengagement at 177,602 miles. Following Zoox is WeRide with 21,191 miles, and Waymo with 17,311 miles. It should be noted that of these three companies, Waymo has the largest and most varied service area, which could contribute to a larger number of disengagements." https://www.therobotreport.com/autonomous-vehicles-drove-more-than-9m-miles-in-california-in-2023/

For å få dette i perspektiv så er 17000 miles 27200 km som er en litt stor årlig kjørelengde for en privatperson. Eller ca 5400 kjøreturer fra ytre deler av Oslo til rådhuskaia (ca 5 km).

Basert på dagens videoer av FSD så ser det ut til at mange har minst 1 disengagement pr 5 km/15 minutter, så det er nok lurt å snakke om supervised driving i motsetning til autonomy/FSD.

2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Mobileum på fredag 29. mars 2024, klokken 01:31Tesla begynner å bruke språket "Supervised Full Self-Driving".

Så er det endelig endelig:

Fra Electrek:

Når det gjelder å gjøre FSD Beta om til et ekte selvkjørende system, har Tesla og Musk vært mye mer vage.

I det siste har de fokusert på å bruke språket "Supervised" Full Self-Driving. Musk refererte nylig til det i en e-post sendt til Tesla-ansatte , og Tesla brukte det samme begrepet i nylige innlegg på sosiale medier.

Det er en referanse til at sjåfører må "overvåke" systemet. I den tidligere nevnte e-posten sendt til Tesla-ansatte, sa Musk stolt at "overvåket full selvkjøring" faktisk fungerer.

https://electrek.co/2024/03/28/tesla-supervised-full-self-driving-language/

Hva er endelig? "Supervised" er midlertidig, frem til FSD er ferdig og kan ta over ansvaret for kjøringen.

Synes egentlig det er et smart valg. "FSD Beta" viser at den ikke er ferdig, men "Supervised FSD" gjør det enda mer tydelig at man selv må ha kontrollen.

Det eneste som har endret seg er altså måten man benevner FSD på nå. Ingenting har endret seg når det gjelder målet om full autonomi.

emurof

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2024, klokken 08:52En annen måte å si "vi gir opp" [emoji4] Men bra de gjør det, for det er jo noe som reflekterer virkeligheten. Hadde vært fint om bilen taklet kryss og rundkjøringer også.

På veier hvor man kjører mye lærer man seg jo uansett hva bilen takler og ikke.

Navneendringen sier ingenting om at de gir opp. Det bare presiserer hva dagens status er, og ser ut til å være i forbindelse med at FSD-betaen gjøres tilgjengelig for alle i Nord-Amerika.

Tesla har fortsatt full autonomi som mål. Jeg tror egentlig du skjønner dette, så jeg lurer på hva du driver med her.

FSD-betaen takler kryss og rundkjøringer, forøvrig.

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2024, klokken 09:00Dette kan jo bli spennende for aksjonærene. FSD som forutsetning for robotaxi er en scam større enn Theranos, WeWork og Nikola til sammen, og mere til.

Tesla overlever nok på bilproduksjon alene, men Musk kan slite.

Det er jo fint hvis det kommer bedre assistanse-systemer, men det betyr ikke noe for aksjen.

Versjon 12 viser enorm fremgang, og det er nettopp det som har gjort at Tesla har valgt å gjøre FSD tilgjengelig for alle i Nord-Amerika.

Du kan godt være skeptisk til om de noen gang vil oppnå full autonomi, men det er rett og slett uredelig å påstå at de har gitt opp dette målet.

daktari

JorEl

Enorm fremgang, flere ganger. Blir bare mer latterlig for hver gang man skryter uhemmet av FSD.

Det er jo så avansert, at vi ikke trodde det var så vanskelig, den gangen for snart 10år siden vi sa, vi hadde alt var klart..

AP er fint fordi det er gratis. EAP og FSD var veldig mye penger, for veldig lite.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

CorsoDante

Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2024, klokken 10:14V12 er så sjukt bra, mye bedre enn før!
https://twitter.com/iam_edh/status/1765613354486481131

Du skjønner at du fremstår som Komiske Ali dersom du flagger at 12 (3.3) ikke er en ekstrem forbedring vs. V11?

Posten du har gravd fram er 1 mnd. gammel, antar dette er en annen build enn FSD (Supervised), sanns. 12.1.

Forventer dog mange slike fremover, i takt med frislippet. Så da får vi nok se mange slike postet av deg fremover, helt greit det, viktig å se ting fra en annen vinkel enn WMC og gjengen (som også nærmer seg Komiske Ali, men fra en annen vinkel :)). Knallbra L2-system, helt i takt med det Tesla (p.t.) lover at FSD er.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 03. april 2024, klokken 14:33
Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2024, klokken 10:14V12 er så sjukt bra, mye bedre enn før!

Du skjønner at du fremstår som Komiske Ali dersom du flagger at 12 (3.3) ikke er en ekstrem forbedring vs. V11?

Posten du har gravd fram er 1 mnd. gammel, antar dette er en annen build enn FSD (Supervised), sanns. 12.1.

Forventer dog mange slike fremover, i takt med frislippet. Så da får vi nok se mange slike postet av deg fremover, helt greit det, viktig å se ting fra en annen vinkel enn WMC og gjengen (som også nærmer seg Komiske Ali, men fra en annen vinkel :)). Knallbra L2-system, helt i takt med det Tesla (p.t.) lover at FSD er.
Hvis det er ett knallbra L2 system, så hadde det vel vært overmodent for oss her i Norge å få tatt del i dette?

Hadde personlig sett veldig frem til å forsøke en prøveversjon av FSD beta for å se om dette virkelig er noe helt annet enn den sørgelige utgaven vil til nå har hatt her i landet.

Selv om noen synes autopilot er greit til sitt bruk har den ikke imponert meg siden første gang jeg prøvde AP1 i 2014 (når det var Mobil Eye som lå bak).

Mistenker dog at det er mange hinder å krysse for å få til fungerende FSD beta i Europa, så holder ikke pusten.

daktari

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 03. april 2024, klokken 14:33

Knallbra system ja. Var jo hele 30 dager gammel versjon, skjer sikkert aldri igjen.

Counterpointer

Her er en helt vanlig fyr (som jeg følger fordi han er utrolig ærlig om Cpap som han kan ekstremt mye om) som gir sin ærlige mening om FSD.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA