Hovedmeny

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:52Må si jeg er veldig overasket over hvor dårlig autopilot er. Jeg var blant de som hadde Model S som fikk den aller første versjonen av autopilot (Mobileeye) og har nå fått Model Y. Det er ingen som helst tvil om at Autopilot anno 2015 var en vesentlig bedre opplevelse enn dagens versjon.

Her er årsakene:
Dagens autopilot krever at du må holde hardt i rattet hele tiden. Hva er egentlig da poenget? I 2015 kunne jeg slappe av med hendene i fanget (åpent grep, klar til å ta i rattet). Siden jeg nå må holde hardt i rattet opplever jeg at det er vanskelig å skille mellom når bilen kjører selv og når jeg styrer. Har opplevd flere ganger at jeg trodde autopilot var på.

Dagens autopilot er mye bråere i bevegelsene når den gjør feil. I 2015 ville den aldri foreta noen bråe bevegelser, den skjenet bare gradvis ut uten noe dramatikk. God tid til å ta over. Den nye kan finne på å helt plutselig kaste seg av vegen, mens jeg kjører på en hovedvei fordi den tror avkjørselen er veien til tross for at det er godt merket i veien.

Dagens autopilot/cruise control er helt ubrukelig pga den har absolutt NULL peiling på hva fartsgrensen er. Jeg opplever bråbrems i 100 sone, fordi den plutselig tror fartsgrensen er 50. Skiltene er ikke til å misforstå, men den prioriterer tydeligvis kart i stedet, og henter fartsgrensene fra feile veier.
Har faktisk helt motsatt opplevelse av AP1/Mobileye vs. AP2/3. Har aldri opplevd at AP2/3 har gjort brå styrebevegelser jeg ikke har ventet at den vil gjøre (vet for eksempel at den normalt ikke takler rundkjøringer), mens AP1 står for den mest skremmende opplevelsen jeg har hatt med noen førerassistent. Den la brått HARD venstre rett mot fronten på møtende bil i 70-sone over en bakketopp der veien svingte HØYRE rett over toppen. Har kjørt samme strekke med AP2/3 maaange ganger og den har aldri gjort noe slikt.

Har en annen elbil med Mobileye førerstøtte, og den er heller ikke bra. Mens Teslaen kjører som et menneske, stabil mellom linjene osv., så driver Mobileye-løsningen og drifter saaakte men sikkert frem og tilbake mellom linjene i god pingpong-stil. Og så disengager den helt tilfeldig.

Dette med å holde i rattet er noe som kom etter endringer i EU-regler, både hvor mye motstand man må gi og nagging hvert 15. sek. Tesla sin implementering er selvfølgelig ikke særlig bra her, siden de ikke hadde lagt opp til dette i utgangspunktet, noe som kunne vært løst med sensorer i stedet, men da kravet måtte innføres var det masse eksisterende biler som ikke var i henhold, og verken hadde sensorer i ratt eller førerkamera. AP2/3 var ikke slik de første par årene. Enig i at det er drit.

Fartsgrensene er utvilsomt heller ikke bra.

Og det som egentlig er mest skuffende er at det har skjedd forferdelig lite siden min tidligere Model X ble levert i slutten av 2017, med AP2.5. På noen områder har den blitt bedre, men på andre verre, og jeg tror kanskje jeg hadde valgt 2017-utgaven over den som er i dag.

Handyman

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 23:54Tror du misforstod, jeg opplever ikke at AP blir deaktivert...
Takk for oppklaringen.

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 23:54Poenget var at det må vesentlig mer motstand til før det blir registrert at du holder på rattet nå, enn gammel Model S. Det holder ikke bare å la hånden hvile helt løst på rattet, du må faktisk holde rattet like hardt som når du kjører selv, og da blir jo poenget borte.
Da mener jeg at det må være noe galt med din bil. Det er normalt være nok med litt vekt i en av siden av rattet. Sjekk med Tesla.
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 03. mai 2023, klokken 23:54At jeg uansett må holde på rattet medfører også et mindre tydelig skille mellom når jeg kjører selv og når det er bilen som kjører.
Før var dette åpenbart - holdt jeg skikkelig på rattet var det alltid jeg som kjørte.
Holdt jeg hendene i fanget, eller veldig løst på rattet var det bilen som styrte. Aldri noe tvil.
Det er aldri bilen som kjører. Det er et L2 "hands on" system. Tesla og myndighetene vil at man alltid skal ha hendene på på rattet, nettopp for å tydeliggjøre at det aldri er bilen som kjører. Det gis jo også info om dette på skjermen. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Jeg holder løst klokka fem og gir den et lite dytt når det blinker blått. Trenger ikke holde hardt. Men så kommer vi til et påkjøringsfelt der den vil dra til høyre for å ligge midt i, så kanselleres den fordi jeg holder igjen. Så reaktiverer jeg, umiddelbart bremser bilen hardt fordi nå tror den plutselig at fartsgrensen er 50 i stedet for 80 som det er og har vært i mange år. Så driter jeg i hele greia og fortsetter turen på TACC.
'21 3LR

Mobileum

"Hardt" er relativt. For meg holder det også, som Handymann sier,  bare med å legge hånden rundt kl. 6. Eller på ratt-eiken kl. 3 eller 9.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Lucaria

Jeg syns det virker å holde hånden på klokken 4 og så hvile armen nedover, det er passe hardt for at den skal vare igang hele tiden men passe løst til at man kan slappe av.

Ulempen er at man hele tiden har en slags "spenn" den ene eller andre veien. Hvis AP stopper brått så kan man råke styre åt siden. Men man skal jo alltid vare på vakt så...

Counterpointer

«Apple co-founder Steve Wozniak may have never counted Elon Musk as one of his friends personally, but he definitely was a former believer in Tesla and its self-driving ambitions. "Boy, if you want to study AI gone wrong, and making a lot of claims, and trying to kill you every chance it can, get a Tesla," Wozniak told CNN in an interview this week. This isn't the first time Wozniak has called out Tesla's self-driving AI.»

Har tydeligvis mistet trua

overskyet

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. mai 2023, klokken 20:52«Apple co-founder Steve Wozniak may have never counted Elon Musk as one of his friends personally, but he definitely was a former believer in Tesla and its self-driving ambitions. "Boy, if you want to study AI gone wrong, and making a lot of claims, and trying to kill you every chance it can, get a Tesla," Wozniak told CNN in an interview this week. This isn't the first time Wozniak has called out Tesla's self-driving AI.»

Er det noen som enda har trua? Realiteten er vel at med dagens teknologi kommer de aldri til å få det til. Det hjelper ikke med sensorer, kameraer osv. Det blir tydligere og tydligere at dette ikke lar seg løse med maskinlæring, enter det er tensorflow, keras eller noe hjemmesnekret.

Otkristo

Sitat fra: overskyet på søndag 07. mai 2023, klokken 23:50
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. mai 2023, klokken 20:52«Apple co-founder Steve Wozniak may have never counted Elon Musk as one of his friends personally, but he definitely was a former believer in Tesla and its self-driving ambitions. "Boy, if you want to study AI gone wrong, and making a lot of claims, and trying to kill you every chance it can, get a Tesla," Wozniak told CNN in an interview this week. This isn't the first time Wozniak has called out Tesla's self-driving AI.»

Er det noen som enda har trua? Realiteten er vel at med dagens teknologi kommer de aldri til å få det til. Det hjelper ikke med sensorer, kameraer osv. Det blir tydligere og tydligere at dette ikke lar seg løse med maskinlæring, enter det er tensorflow, keras eller noe hjemmesnekret.
Kan du gi oss andre litt mer innsikt i hvorfor dette ikke lar seg gjøre?

overskyet

Sitat fra: Otkristo på søndag 07. mai 2023, klokken 23:55
Sitat fra: overskyet på søndag 07. mai 2023, klokken 23:50

Kan du gi oss andre litt mer innsikt i hvorfor dette ikke lar seg gjøre?

Nei, det er nok ikke så lett. Av samme grunn som at man ikke kan vite at det faktisk vil fungere, kan man heller ikke si at det ikke vil fungere. Men nå har man prøvd å åresvis uten å være i nærheten. "Intelligensen" i maskinlæring er jo bare regresjonskurver, statistikk og matte. I dette tilfellet må du trene den til å gjette riktig på alle mulige scenarioer som potensielt kan oppstå i trafikken. Det er "litt" flere permutasjoner enn du får i sjakk/go/spill/bildegjennkjenning/ansiktsgjennkjenning osv. Blant annet fordi hele landskapet og trafikkbildet konstant endrer seg. Problemet er at modellen du trener ender opp som en "black box" Så du vil faktisk ikke kunne vite at det lar seg løse eller ikke løse.

Slik sett var jeg litt for bombastisk i uttalelsen, men frem til nå, er det ingenting som tyder på at dette problemet faktisk lar seg løse med maskinlæring.

Electric cars in Norway

Jeg har trua på at vi vil se nivå 3 innen 2030 siden det er så mange aktører som jobber for det. Samme for meg hvilket merke som først klarer nivå 3... bare det skjer.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mai 2023, klokken 06:44Jeg har trua på at vi vil se nivå 3 innen 2030 siden det er så mange aktører som jobber for det.
Level 3 er på veiene allerede.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mai 2023, klokken 06:44Jeg har trua på at vi vil se nivå 3 innen 2030 siden det er så mange aktører som jobber for det. Samme for meg hvilket merke som først klarer nivå 3... bare det skjer.

Mercedes har vel faktisk nivå 3 allerede, har de ikke? I alle fall averterer de det sånn, at på autobahn i en viss lav hastighet kan du slippe rattet helt.

https://www.theverge.com/2023/1/27/23572942/mercedes-drive-pilot-level-3-approved-nevada
'21 3LR

OlaM

For å følge opp tror jeg vi vil se nivå 4 innen 2030, det handler jo bare om å begynne i snevert område først. Men jeg tror det vil ha ekstremt lite å si for "menneskeheten". Det kommer ikke noe robotopprør av den grunn. Det er så sjukt mye dum hype rundt AI nå.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på mandag 08. mai 2023, klokken 07:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mai 2023, klokken 06:44Jeg har trua på at vi vil se nivå 3 innen 2030 siden det er så mange aktører som jobber for det. Samme for meg hvilket merke som først klarer nivå 3... bare det skjer.

Mercedes har vel faktisk nivå 3 allerede, har de ikke? I alle fall averterer de det sånn, at på autobahn i en viss lav hastighet kan du slippe rattet helt.

https://www.theverge.com/2023/1/27/23572942/mercedes-drive-pilot-level-3-approved-nevada
OlaM. Enig i din vurdering👍 Jo MB mener de har 3.

https://insideevs.com/news/630075/mercedes-first-to-offer-level-3-self-driving-in-the-us/

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. mai 2023, klokken 07:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mai 2023, klokken 06:44Jeg har trua på at vi vil se nivå 3 innen 2030 siden det er så mange aktører som jobber for det.
Level 3 er på veiene allerede.
Mente 4 skrev 3... ikke våken enda😜

Se denne lenken og bilde Google oversatt...

https://cars.usnews.com/cars-trucks/features/mercedes-level-4-autonomy-is-a-reality

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA