Hovedmeny

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

emurof

#2100
Sitat fra: daktari på fredag 02. desember 2022, klokken 22:59Noterer meg at på lanseringen av semitraileren inatt var  det ikke snakk om selvkjøring.

Lastebil er jo en topp case man faktisk kunne hatt stor glede av selvkjøring, på semitrailer som kjører rolig på motorvei og der sjåføren er pålagt hviletid.

Vi får vel forskjellige forklaringer på dette.

Hvis FSD ikke er ferdig så kan det jo ikke brukes til selvkjøring av semitrailere heller.

Sitat fra: daktari på søndag 11. desember 2022, klokken 11:04Men FSD er en svindel, det var vinter 2017, for snart 6 år siden jeg betalte ca 30.000 for FSD.

Musk juger om FSD og får firmaet til å juge om det. Han får fans (aksjonærer?) til å juge OG angripe de som påpeker dette.

Nei, nå er det du som kommer med usannheter igjen. Det er faktisk mulig å tro på noe man sier og så ta feil. Ingen i hele verden har løst autonomi før, så det sier seg selv at det er ekstremt vanskelig å løse. Det har flere ganger skjedd at det har kommet nye uventede utfordringer underveis som har tatt tid å løse. Men de løser dem fortløpende.

Det er uærlig å påstå at det å ta feil og endre fremgangsmåten hvis noe ikke fungerer, er å lyve.

emurof

#2101
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. desember 2022, klokken 14:21California har vedtatt en lov som forbyr Tesla å kalle deres autonome kjøreprogramvare Full Self Driving (FSD).

Hvor kan jeg lese om denne loven?

emurof

#2102
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. desember 2022, klokken 22:08Autonome biler
2021 Waymo: 2.3 mill. miles kjørt
2022 Waymo: ?
Tillatelse: Maks 700 biler i trafikk

2021 Tesla: 0 miles kjørt
2022 Tesla: 0
Tillatelse: 0

FSD-betaen er jo i bruk i minst 160.000 biler, og har kjørt atskillig lengre avstander enn det der. Så Waymos tall er lite imponerende.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 11:14Iflg. Teslas advokater er "FSD ikke en svindel, men en fiasko". Men det å ha tatt betalt, og fremdeles tar betalt for "FSD-fiaskoen", synes jeg tenderer sterkt mot svindel.

Nei, det har ikke Teslas advokater sagt.

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. desember 2022, klokken 14:02Slik var det før mars 2019:

Full Self Driving
Dette dobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, og muliggjør full selvkjøring under nesten alle omstendigheter, med det vi tror vil være en sannsynlighet for sikkerhet som er minst dobbelt så god som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å kunne gjennomføre korte og lange turer uten at det kreves handling fra personen i førersetet. For superladere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du ikke engang å koble til kjøretøyet. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og fortelle bilen din hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og ta deg dit som antatt reisemål eller bare hjem hvis ingenting står i kalenderen. Teslaen din vil finne ut den optimale ruten, navigere i urbane gater (selv uten kjørefeltmerking), administrere komplekse veikryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer destinasjonen, går du ganske enkelt ut ved inngangen og bilen din vil gå inn i parksøkemodus, søke automatisk etter et sted og parkere seg selv. Et trykk på telefonen din kaller den tilbake til deg.

Er det ikke litt dumt å klippe vekk delen som forklarer at den ikke er ferdig enda?

emurof

#2103
Sitat fra: overskyet på fredag 09. desember 2022, klokken 19:24
Tesla says its self-driving technology may be a 'failure' — but not fraud

Tesla's Full Self-Driving technology may be a failure, Tesla lawyers admit — but it's not a fraud.

Mye jucy detaljer her:

Blant annet:
They include a 2016 video that purports to show a Tesla driving itself through the streets of Palo Alto with complete autonomy. Before the video rolls, with the Rolling Stones' "Paint it Black" as background music, a message reads, "The person in the driver's seat is only there for legal reasons. He is not driving anything. The car is driving itself."

Tesla workers later revealed that the video was fabricated, done in multiple takes, with the driving systems failures removed, including a crash into a fence. The video remains on Tesla's website.

Kommer til å dra seg til her nå.
https://www.latimes.com/business/story/2022-12-08/tesla-lawsuit-full-self-driving-technology-failure-not-fraud

Dette er en typisk uærlig overskrift. Det var ikke det Tesla sa.

Men når man ser at det er Russ Mitchell som har skrevet artikkelen, så gir det mening. Han har samarbeidet med Tesla-shortselgere tidligere, og er mange ganger tatt i å spre feilinformasjon om Tesla (selvsagt til fordel for shortselgere).

Sitat fra: overskyet på torsdag 15. desember 2022, klokken 00:11
Til og med fanboysa sier dette suger:

Tesla Full Self-Driving data looks awful: We challenge Elon Musk to prove otherwise

The little data that is coming out of Tesla's Full Self-Driving Beta looks awful, and that's putting it mildly.
We challenge Elon Musk to prove otherwise by releasing disengagement and driver intervention data.


Based on this again limited set of data, Tesla FSD Beta can only drive a few miles between disengagement, while other self-driving programs, like Waymo and Cruise, are reporting tens of thousands of miles between disengagement on average.

These results are disappointing, as they point to very little to no progress in the FSD Beta program over the last year


https://electrek.co/2022/12/14/tesla-full-self-driving-data-awful-challenge-elon-musk-prove-otherwise/

Nei, også dette er misvisende. Man kan ikke konkludere med noe slikt ut ifra dataene.

Kanskje greit å slutte å legge ut misvisende artikler?

emurof

#2104
dobbel

emurof

#2105
dobbel

emurof

#2106
dobbel

hELgenen


Handyman

#2108
Sitat fra: overskyet på lørdag 24. desember 2022, klokken 15:19
Eller mener du det er greit å selge "jetfly" og så levere propellfly?
Kanskje ikke det beste eksempelet; du vet vel at veldig mange propellfly har jetmotorer? Slike propellfly er derfor også jetfly ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 24. desember 2022, klokken 23:29
Sitat fra: overskyet på lørdag 24. desember 2022, klokken 15:19
Eller mener du det er greit å selge "jetfly" og så levere propellfly?
Kanskje ikke det beste eksempelet; du vet vel at veldig mange propellfly har jetmotorer? Slike propellfly er derfor også jetfly ;-)
Men det var ikke så vanskelig å skjønne poenget?
Å kalle noe for en ting det IKKE er.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. desember 2022, klokken 23:56
Sitat fra: Handyman på lørdag 24. desember 2022, klokken 23:29
Sitat fra: overskyet på lørdag 24. desember 2022, klokken 15:19Eller mener du det er greit å selge "jetfly" og så levere propellfly?
Kanskje ikke det beste eksempelet; du vet vel at veldig mange propellfly har jetmotorer? Slike propellfly er derfor også jetfly ;-)
Men det var ikke så vanskelig å skjønne poenget?
Å kalle noe for en ting det IKKE er.

Man kaller det jo det som er navnet på produktet. iOS-betaer heter jo fortsatt "iOS" selv om det er en beta og uferdig.

Motorwatt

Hva mener du er likheten mellom en bil og en mobiltelefon?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#2112
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. desember 2022, klokken 23:56
Sitat fra: Handyman på lørdag 24. desember 2022, klokken 23:29
Sitat fra: overskyet på lørdag 24. desember 2022, klokken 15:19
Eller mener du det er greit å selge "jetfly" og så levere propellfly?
Kanskje ikke det beste eksempelet; du vet vel at veldig mange propellfly har jetmotorer? Slike propellfly er derfor også jetfly ;-)
Men det var ikke så vanskelig å skjønne poenget?
Å kalle noe for en ting det IKKE er.
Jo det er mye man kan forstå når man legger godviljen til, det står ikke på det. Men når man vil understreke et poeng ved å bruke et eksempel, så må man velge et eksempel som faktisk er godt. Hvis ikke er det bedre å droppe hele eksempelet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#2113
Merkelig at FSD ikke er ferdig, siden det alltid kom..Elon kjørte vel også rundt i en Tesla som hadde en versjon av Tesla sin programvare, som var helt super. Måtte vel bare finpusse versjonen litt, slik at den kunne komme til alle oss som har betalt. Men ok, alle kan denne historien etter hvert. Det som er spennende, er Tesla sitt FERDIGE produkt eller kompensasjon for å mislede eksisterende og kommende kunder. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

#2114
FSD var først et produkt som kom. Så ble FSD veien til målet.
Faktisk så er det helt greit. Om Tesla tar seg BEST av de GAMLE kundene FØRST. Da hadde jeg vært fornøyd, med mange i køen foran meg..
Vi fikk HW3 og kanskje en ny radar på nyåret :) :) :)
Men om Tesla prøver å snike seg unna, kan de ryke å reise.
(Ellers 100% fornøyd med ALT, som virker)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA