Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering av elbil ved UNN?

Startet av BAMCON, torsdag 31. mai 2012, klokken 15:03

« forrige - neste »

BAMCON

Så skjedde det for meg også. Smellet fra batteriet var heftig. Det kom røyk ut under bilen sammen med kjølevæske. Skjedde i det jeg startet opp etter full lade syklus.   

For den som har fulgt meg de siste dagene var dette kanskje en naturlig avslutning på de problemene jeg har hatt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5354.0.html Her ser du  forløpet i grove trekk som har ført fram til smellet nå.

Det jeg lurer på nå er om der er noe viktig jeg må gjøre nå for å unngå at skaden blir større en den alt er?  Kjølevæsken er ikke lenger i batteriet men på bakken.

Sitter nå med en bil som har ny bakakselen, nye sommerdekk, nytt 12V batteri men med et defekt framdriftsbatteri i.

Håper ikke at gode råd nå er for dyre. Om så er, blir det tilgang på lite brukt bakaksel og nye dekk.
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

Elmo

Umiddelbart så blir ikke skaden større enn den er, men du bør relativt raskt få tatt ut batterikassen og ladet ut de batteriene som ikke er ødelagt (feks med 12v pære), for de har ikke godt av å bli "lagret" i fulladet tilstand særlig lenge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BAMCON

Takk. Lurer på om det er mulig å tappe batteriet kontrollert ned uten at batterikassa senkes ned først. Det viktige er kanskje at en belaster forsiktig for å unngå at det blir varmgang nå som kjølevæske er borte. Vil taklampa via 12 v batteriet være en metode? Eller blir det for hardt når laderen kobler inn?
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

elektrolux

Er ikke enig med deg der Elmo. Batteriet er allerede ladet ut til 80-90%, og det trenger ikke lades mer ut i første omgang.

For oss som driver med reperasjon av slike Biler er det alltid best å få bilen inn mens der fremdeles er strøm på blokkene. Da har vi noe å måle på, og kan raskere stille diagnosen.

Antakelig har eksperimenteringen til Bamcon påført batteriet ekstra skader på batteriblokker i samme fyllerekke som den som eksploderte. Det kan ha vært problem med kun en blokk, og at det nå må byttes 7 blokker, men jeg tror nok Bamcon sin bil hadde større problemer også før eksplosjonen.

Denne historien bør stå som skrekk og advarsel for andre som vil prøve litt forskjellig og se om det hjelper.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BAMCON

#4
Hei.
Hva var det som var det dumme av det jeg har gjort ..... og som gjør dette til en skrekk historie.

Skal andre lære av min dumhet må vi enten fortelle hva de burde ha gjort eller hva de ikke må gjøre.

Var det regenerering nå problemet startet som ville vært det kloke?
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. mai 2012, klokken 20:22
Er ikke enig med deg der Elmo. Batteriet er allerede ladet ut til 80-90%, og det trenger ikke lades mer ut i første omgang.

BAMCON skriver jo
Sitat fra: BAMCON på lørdag 12. mai 2012, klokken 19:05
Skjedde i det jeg startet opp etter full lade syklus.  
. . det må vel bety at batteriene som ikke har eksplodert er fulladet.

Klart det er enklest om batteriene er "urørt" hvis man kommer igang med diagnose relativt raskt.
Jeg var bare opptatt av å påpeke at batteriene ikke bør så fulladet særlig lenge.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#6
Sitat fra: BAMCON på lørdag 12. mai 2012, klokken 21:26
Hei.
Hva var det som var det dumme av det jeg har gjort ..... og som gjør dette til en skrekk historie.

Du beskriver problemene på denne måten:

Hadde 35% effekt igjen på batteriet. På veg til jobben merker jeg at motoren mister kraft. Slipper opp gasspådraget og kjører forsiktig videre. Etter et par hundre meter er det slutt og motoren går ut av gir. Starter på nytt og klarer meg et stykke vider før det samme skjer på nytt.

Har nå fått bilen hjem.  Hadde mistanke om at batteriet var tomt selv om måleren viste ca 30% . Under ladingen observerte jeg at måleren viste tomt batteri før den startet klatringen. Stoppet landingen ved 85% og håpet at problemet var løst. Men nei, oppstart virker som normalt. Giret skifter som normalt, men med en gang jeg slipper opp bremsepedalen høres det ut som motoren går ut av gir, utropstegn vises og "System fault" vises i displayet.


Mister motoren på en Think kraft i et omfang som merkes tydelig er bilen inne i redused power modus. Det betyr at batterispenningen har vært under 85V, og at du nå kun kan trekke 100A ut av batteriet. Desverre,  grunnet feilprogramering av redused power modus betyr dette også at en eller flere cëller har reveresert, og at du nå er i ferd med å ødelegge batteriet. All videre kjøring er direkte skadelig, og medfører spalting av vann til knallgass.

Ny opplading vil medføre mer gassing, og ofte eksplosjon. Det rare her er at eksplosjonen kommer idet du kjører.

Når bilen gir så mange tegn på at noe er galt, bør den problemet undersøkes. Slikt går desverre ikke over av seg selv.

Jeg har forsøkt å belyse problemene i andre tråder, bl.a i tråden Et Saft batteri dør.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

Til Bamcon vil jeg si: Selv om det ser mørkt ut nå vil, vil fortvilelsen gå over i konstruktiv tenking. Generelt er jeg litt skeptisk til den "refsende tonen" som av og til benyttes her på forumet. Elbilkjørere er en broket forsamling, vi har ikke alle forutsetning for å forstå den totale "naturen" i en elbil. Vi må også huske på at alt som skrives  på dette forumet blir lest og analysert av "de negative til-" såvel som de "positive til-" elbilen. Vi -  er jo nesten de eneste som "reklamerer for" elbilen.

Jeg har selv et par tre ganger fått samme "stoppordre" på veien som det blir skrevet om her. Og alle gangene har årsaken vært èn defekt blokk. Første gangen ordnet Ford opp i saken, til en svært høg pris. senere har jeg ordnet opp selv, takket være muligheten til å skaffe brukte blokker her på forumet. Og ikke minst alle gode råd og tips som florer her.

Veldig synd at du fikk denne eksplosjonen, men "livet med bilen din" er ikke over av den grunn. Antall blokker som er røket, vet du ikke helt sikkert før pakken er tatt ut. Men det var nok èn i utgangspunktet.
Har ikke fulgt denne tråden, men om du skrur selv, er ikke kostnadene avskrekkende.

Tror nok at hele forumet ønsker å bidra med råd slik at du får bilen på veien igjen. Tvi tvi !

Svein-O  :)
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

BAMCON

Takk Svein-O.
Som du ser er jeg ikke så gammel her på forumet. Er veldig fornøyd med alle ivrige hjelpere her, men samtidig litt overrasket over den tildels refsende tonen. Det er jo lett å ta denn inn over seg og at det i neste runde går hardt utover motivasjonen for fortsatt El-bil.

Jeg har kjørt denne bilen 5 år uten at jeg har hatt problemer tidligere med batteriet. Jeg skrur nok en del på tradisjonelle biler men batteri og energimengden i det har jeg til nå holdt meg unna. Smellet i batteiet indikerer kanskje at det er lurt å fortsette med.

Om jeg fortsatt kjører el-bil etter dette avhenger nok av om jeg finner en veg ut av dette som er økonomisk spiselig. Skal jeg skru selv trenger jeg nok mass gode råd fra mer erfarne.

Det blir i alle fall er runde blant de med erfaring for å sondere kostnader før jeg begynner med noe selv.

Når det gjelder hvor fort jeg må iverksette reperasjon av batteriet for at resterende batteri ikke skades mer så lytter jeg til gode råd.
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

cra

Sitat fra: BAMCON på mandag 14. mai 2012, klokken 07:55
Jeg har kjørt denne bilen 5 år uten at jeg har hatt problemer tidligere med batteriet. Jeg skrur nok en del på tradisjonelle biler men batteri og energimengden i det har jeg til nå holdt meg unna. Smellet i batteiet indikerer kanskje at det er lurt å fortsette med.

Om jeg fortsatt kjører el-bil etter dette avhenger nok av om jeg finner en veg ut av dette som er økonomisk spiselig. Skal jeg skru selv trenger jeg nok mass gode råd fra mer erfarne.

Nettopp råd er det plenty å hente her på forumet! Og hvis du skrur "vanlig" bil er elbil ikke særlig annerledes; de samme pipenøklene passer på skruene på den. ;)

Jeg er sikker på at du klarer å få fiksa batteripakken din sjøl gjennom råd fra ekspertene her på forumet. Jeg hadde selv aldri skrudd bil før jeg nå har skifta bakaksling og drivaksling på Think'en, samt montert robometer i batterikassa. Jeg tror du må være usedvanlig klumsete for å grille noe nedi der. Alt er sirlig gjennomført og isolert, så om du har øynene åpne så må du antakelig prøve hardt for å lage kortslutning. Og er det noe du lurer på så står folk nærmest i kø for å svare på spørsmål.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OneMore

Hei Bamcon,

Du har gjort ting selv, og det er den veien vi ofte lærer.
Ikke alltid det smarteste blir gjort, men ingen direkte stoppet deg heller ?
Det du gjorde er feilsøkning/diagnosering og du fant feilen... Ikkesant  8)

Det er slik mange har gjort og gjør igjen, inkludert meg selv...

Nu skal du trekke pusten, slappe av og planlegge jobben med å ta ned kassa.
Slik som "CRA" sier så er det ikke vanskelig. Og det er ikke noe å vente på!

Men det første jeg vil si nå er:  SIKKERHET! Ikke se under bilen en gang uten vernebriller/visir.
En dråpe av det svineriet og du er raskt blind.

Utenom det er så er det ikke mye andre farer en det vanlige.

Les trådene her. Vurder å bygge en batteriheis slik jeg har laget.
Så er du raskt igang. Teste batteriene dine skal vi også få gjort :-)

Da følger vi med i spenning !

-OneMore-



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA