Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader på Aksdal

Startet av BAMCON, tirsdag 29. mai 2012, klokken 23:06

« forrige - neste »

BAMCON

Hadde 35% effekt igjen på batteriet. På veg til jobben merker jeg at motoren mister kraft. Slipper opp gasspådraget og kjører forsiktig videre. Etter et par hundre meter er det slutt og motoren går ut av gir. Starter på nytt og klarer meg et stykke vider før det samme skjer på nytt. 

Har nå fått bilen hjem.  Hadde mistanke om at batteriet var tomt selv om måleren viste ca 30% . Under ladingen observerte jeg at måleren viste tomt batteri før den startet klatringen. Stoppet landingen ved 85% og håpet at problemet var løst. Men nei, oppstart virker som normalt. Giret skifter som normalt, men med en gang jeg slipper opp bremsepedalen høres det ut som motoren går ut av gir, utropstegn vises og "System fault" vises i displayet. 

Aner ikke hvor jeg skal begynne feilsøkningen.  Etter å ha lest på elbilforum har jeg testet om bremselysbryteren kan være en kilde. Så langt jeg forstå virker den normalt. Har en mistanke om at 12V batteriet kan være dårlig, men er usikker på om det kan ha en sammenheng.

Er det noen av dere som har gode tips?
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

Caspar

Hvis du får melding i displayet om at det er feil lagret så bør du begynne med å få lest ut den. Svakt 12V er også kilde til mye uregelmessigheter så det bør du få ladet opp
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

BAMCON

#2
"System fault Service required" er det jeg leser i displayet. Betyr dette at det da er lagret en melding? Hva er metoden for å lese ut en slik melding. Må jeg frakte bilen til et Think verksted eller kan jeg klare dette selv?
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

hens

#3
Mandagssyke kan også være feilen. Hvis bilen står lenge etter fullading, vil selvutlading stjele strøm som ikke blir registrert av måleren. Hvis 12 voltbatteriet er dårlig, vil det miste spenning når hovedbatteriet kjøres helt tomt, fordi DC'e stenger av.

Uansett, når bilen ikke trekker skikkelig lenger, skal den ikke kjøres, men lades.
Å fortsette kjøringen er en sikker måte å brenne opp batteriet på!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: bamcon på torsdag 10. mai 2012, klokken 22:26
"System falt Service required" er det jeg leser i displayet. Betyr dette at det da er lagret en melding? Hva er metoden for å lese ut en slik melding. Må jeg frakte bilen til et Think verksted eller kan jeg klare dette selv?

Du trenger diagnoseapparat (eller tilsvarende) for å lese ut kode. Hvis du legger i signaturen din hvor du bor så tipper jeg det melder seg "en entusiast nær deg" som kan hjellpe deg med dette. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: bamcon på torsdag 10. mai 2012, klokken 22:26
"System falt Service required" er det jeg leser i displayet. Betyr dette at det da er lagret en melding?
Dette er en generell advarsel om at noe er feil. Man trenger diagnoseinstrument Actia FR-2000 for å feilsøke.

Mye nyttig info er samlet på http://www.elbil.no/wiki
Tror flytdiagram til feilsøking ligger under servicemanual til Th!nk classic.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

BAMCON

Mange gode innspill. Takk til dere som deler kunnskapen deres med meg. Starter med 12v batteriet. Så skal jeg prøve å fa lagt inn stedsangivelse.
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

BAMCON

Byttet 12V batteri. Etter litt strev, med lading og diverse restarter, startet bilen. Den kjører nå både fram og bakover. Batterimåleren viser ca 80% men det er ikke mer kraft i motoren enn når batteriet er tomt og du kan krype deg hjem for lading. Forsøker nå å kjøre en fullført ladesyklus for å se om det kan fikse på problemet.

Dersom jeg ikke får fullt pådrar etter en fullført ladesyklus - er det da bare å begynne å jakte på feil med batteripakka eller er det kan det ligge i elektronikken.
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

BAMCON

#8
Fullført ladesyklus. En time etter fullført ladesyklus prøvekjører jeg bilen.

Rekker ikke å registrere om problemet er løst før det smeller skikkelig i batterikassa. Det lekker ut litt røyk i kupeen og mest under bilen. Der renner også kjølevæske ut.

" End of story"

Men hva lærte jeg?

Kanskje at regenerering før det smalt hadde vært tingen?
Bor på 4870 Fevik.
Har en Think City 2002 mod. (retur fra California)
+36 000 miles

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA