Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

daktari

Det kan også hende at det var et kalkulert stunt at de senket prisen for å ta fokuset fra lanseringen av Lucid, og at prisen skulle opp igjen i en roligere periode, siden Lucid ikke kan levere til $69.000 enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Det gir ikke mening når de legger ut det som sanns er demo biler i inventory. Har de gjort det noen gang uten at det har vært nyere modeller på vei?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Ja, ifjor før jul, i fjor før kvartalslutt mars 2020 osv. Varierer litt.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lurius

Tar ikke 3 mnd å frakte biler til Canada og Mexico,
og de pakkes nok ikke i plast for å lure noen 🤣 så liten Mikke mus operasjon driver de jo ikke. Må være lov til å være optimist for en Tesla fan boy for refresh på nyåret
2014 mod s P85 (solgt)
2015 mod s P85D (solgt)
2019 mod 3 SR+ (Solgt)
2021 mod Y (solgt)
2021 mod 3 SR+
2021 mod 3 SR +
I bestilling mod S !!

TeslaModelX

Dersom det er store endringer må de ha endret på konfigureringen av bilen, noe de ikke har gjort. Designet av bilen er ikke noe de bare kan endre etter at folk har bestilt bilen.

offpist

Sitat fra: ModelS på torsdag 10. desember 2020, klokken 18:59
Dersom det er store endringer må de ha endret på konfigureringen av bilen, noe de ikke har gjort. Designet av bilen er ikke noe de bare kan endre etter at folk har bestilt bilen.

Man skulle kanskje tro det er slik men Tesla har gjort det i alle år.
De har gjort forbedringer underveis og de som allerede hadde bil i bestilling fikk da en hygglig overaskelse, mens de som hentet ut bil uken før er fortvilte.

Helt tilbake fra 2013 så var det innfellbare speil som plutselig kom, så var det AP1, så kom Nextgen seter, Facelift i 2016, AP2, så kom AP2,5 og AP 3, For ikke å snakke om MCU1 og MCU2 skifte.

Det samme så vi nå med Refreh Model 3. De som hadde bestilt bare dager før den ble annonsert fikk så klart refresh, og bildet i bestillingen endret seg tilsvarende (ikke chome men sorte lister og andre felger).

Alltid så er det jo en oppgradering, og hvem er det som klager på det?
Så kan det jo være en eller annen særing som absolutt ikke liker endringen men det tror jeg hører til skjeldenheten.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

lurius

Tror nok også de kan, få som vil klage på at de ikke fikk 2008 (Mazda)designen til Holzhausen 😂 men hvem vet - mulig vi bare må leve med Asker passaten som den er, videre..
2014 mod s P85 (solgt)
2015 mod s P85D (solgt)
2019 mod 3 SR+ (Solgt)
2021 mod Y (solgt)
2021 mod 3 SR+
2021 mod 3 SR +
I bestilling mod S !!

JorEl

Sitat fra: ModelS på torsdag 10. desember 2020, klokken 18:59
Et godt argument. Men ikke mange kunder blir sure om de får noe bedre. Men designet er vel litt farlig/verre å gjøre noe med, i hvertfall drastisk. Jeg er ikke sugen på TM3/Y interiøret, men med en ny skjerm,mcu3-4 osv så kan jeg takle det ;) Mange er jo veldig opphengt i rekkevidde, og her kan jo Tesla finne på litt av hvert...feks blåse konkurrentene av bilbanen med fart, akselerasjon og rekkevidde.
(Vil nesten påstå at 0-100 var det viktigste kriteriet for dyre sportsbiler i "gamledager", men det er "glemt" etter at Tesla satte konkurrentene på plass.)
Edit; ellers enig med offpist, som var raskere ute enn meg :)
Edit2; fikset skriveleifer som kona fant :-[  ::)  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Når Tesla lærte seg å effektivisere og forenkle produksjonen gjennom TM3, så tror jeg dette vil gjennomsyre alt de gjør fra nå. (Minus de bilene som, kanskje, ikke skal masseproduseres, som Roadster og Cybertruck.) Jeg sitter med en inventory bil som mangler forskjellige ting som nå er inkludert. Dette skjedde for at Tesla skulle kunne strømlinjeforme produksjonen for at alt skal kunne bygges fortere, bedre, og billigere. Tenk alt de nå har lært av model3 og Y-fabrikkene. Tesla vil ha minst mulig mennesker i produksjon og flest mulig roboter/maskiner. Da må det ikke være for mange variabler.
Derfor tror jeg at modelS og X vil få overført mye fra 3ogY, + noko attåt som forsvarer en mye høyere pris. Interiøret tror jeg blir 80-90% likt for alle masseproduserte bilene.

Skal vi ta Musk ordentlig på ordet, så vil han forandre bilverdenen og mye annet. Han laget the masterplan, som vel ikke var noe nytt, men som han gjennomførte med el-biler. Laget de dyreste først, så de billigere, og jeg tror han vil fortsette til de billigste. Dette gjør det vanskelig, for meg, å spå for mye om SogX. Men om de strømlinjeformer og effektiviserer + nye fete innovasjoner, så kan det hende at både SogX kan bli bedre og billigere. I mitt hodet, forsvarer ikke SogX prisen, holdt opp i mot 3ogY. Men dette fikser Tesla selv gjennom prising og kanskje, nå i mars, i løpet av neste år, noe helt nytt som kommer til SogX. Tesla burde kanskje hatt verdens beste HUD og verdens beste stereo. Mye annet er de allerede best på. Kvaliteten kan også bli bedre om Tesla effektiviserer og strømlinjeformer. Det neste året blir spennende :)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

GeirHM

Hos en tradisjonell bilprodusent kommer det nyeste på deres dyreste biler først. Kanskje blir Tesla også slik til slutt. Men akkurat nå ser det ut til det er modellen de til en hver tid utvikler som får det nyeste først. Ladesystemet til model 3 er overlegent bedre enn det S og X har. Den har også det nyeste batteriet. Og det ser ut til at dette vil fortsette med Model Y med flyvingetankegangen og får ikke Y (fra Berlin) også den aller siste battericellen?

Jeg tror ikke S og X overlever om ikke de også får del av denne teknologiutviklingen fremover. Men hva vil det dreie seg om? Jeg ser at den nye Roadsteren kommer til neste år. Den skal jo ha et mye større batteri. Jeg lurer derfor på om ikke den nye utgaven av S og X får vesentlig utvidelse av rekkevidde og lik ladehastighet med 3 og Y. Det vil gi dem konkurransefortrinn i forhold til andre bilprodusenter - samtidig som de blir en tanke mer lik dem.

Og jeg liker det ikke. All den tid jeg nettopp tok ut en ny X. (Men jeg liker det jeg har fått. Det skal jeg skrive om i romjula når jeg har fått min første langtur.)

daktari

Jeg håper også, og har ventet lenge, på ny eller forbedret S og X. Det kunne vært aktuelt.  tør ikke kjøpe før det er sikkert.
Krysser fingrene for matrix lys, ekte 360 kamera, bedre seter, bedre sitteposisjon, lavere støynivå og bedre fjæringskomfort!

GeirHM

Fjæring og støy er vesentlig forbedret i den Model X LR plus jeg fikk 30 november. Den adaptive fjæringen er milevis bedre enn det jeg hadde i min X100D fra 2018. Også støy i høy fart. Men setene er de samme. Når det gjelder lys hadde jeg led bar i forrige og det fikk jeg på plass med en gang i den nye. Fantastisk forbedring.

Contango

Bedre seter? Synes de vi har i S'en de beste vi har hatt noensinne. Men bedre lys, nye dørhåndtak, ordentlige vindusviskere (som i treern), enda et knepp på støydemping, ordentlige ryggelys, og klimaregulering i ratthøyde er ting vi håper på. Og dører med ramme, da - men så naive er vi egentlig ikke..
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JorEl

Sitat fra: GeirHM på torsdag 10. desember 2020, klokken 21:24
Hos en tradisjonell bilprodusent kommer det nyeste på deres dyreste biler først. Kanskje blir Tesla også slik til slutt. Men akkurat nå ser det ut til det er modellen de til en hver tid utvikler som får det nyeste først. Ladesystemet til model 3 er overlegent bedre enn det S og X har. Den har også det nyeste batteriet. Og det ser ut til at dette vil fortsette med Model Y med flyvingetankegangen og får ikke Y (fra Berlin) også den aller siste battericellen?

Jeg tror ikke S og X overlever om ikke de også får del av denne teknologiutviklingen fremover. Men hva vil det dreie seg om? Jeg ser at den nye Roadsteren kommer til neste år. Den skal jo ha et mye større batteri. Jeg lurer derfor på om ikke den nye utgaven av S og X får vesentlig utvidelse av rekkevidde og lik ladehastighet med 3 og Y. Det vil gi dem konkurransefortrinn i forhold til andre bilprodusenter - samtidig som de blir en tanke mer lik dem.

Og jeg liker det ikke. All den tid jeg nettopp tok ut en ny X. (Men jeg liker det jeg har fått. Det skal jeg skrive om i romjula når jeg har fått min første langtur.)
Når jeg leser dette får jeg sterk tro på at Tesla vil utvide energilageret for SogX. Men det spiller vel ingen rolle hvilken formfaktor batteriene får? 2070, 1860, 1680 :) For meg kunne de puttet flatpakkede batterier fra LG om det bare ble en bedre pakke. (Jeg har en dyp respekt for SørKorea, de er en stor nasjon. Kultur, historie, Samsung, Hyundai, LG, Kia de er nokså råe :blank: )
Det er vel mer plass på skroget til batterier en på 3ogY? Kan det bli for tungt?
Ellers kjekt å høre at de nye adaptive fjæringen virker bedre. Kjekt når Tesla tar produkter/kunnskap inn-house/under parraplyen ;)
daktari har jo hatt det som er verdt av elbiler, så et kjøp når han gjør det blir et godt kjøp :)
Ellers, så forstår jeg at jeg ikke trenger HUD, men jeg har et håp om verdens beste HUD i en modelS :D

turfsurf

Sitat fra: JorEl på torsdag 10. desember 2020, klokken 19:19
Når Tesla lærte seg å effektivisere og forenkle produksjonen gjennom TM3, så tror jeg dette vil gjennomsyre alt de gjør fra nå. (Minus de bilene som, kanskje, ikke skal masseproduseres, som Roadster og Cybertruck.)
CT skal ikke masseproduseres? Morsom du, den kommer vel til å selge like mye som TM3 i USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA