Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

geear

X har fortsatt mange relativt objektive selling points over resten av sammenlignbare biler:

- beste ytelse
- beste rekkevidde/lavest forbruk
- beste OTA
- beste ladenettverk
- laveste driftskostnad på langtur (ladepriser)
- ingen krav om service (mao. lave driftsutgifter)
- beste app
- eneste med 6 og 7-seter (utenom NV200, som faller gjennom på så mye annet)
- høyest hengervekt
- størst bagasjeplass (utenom NV200 som igjen neppe er en konkurrent)
- størst frunk
- meget bra ladehastighet selv i kulde
- blant de beste løsningene for AC-lading
- langt fremme på selvstyring

Det er også mange mer subjektive sider som X er bra på, men det det er smak og behag blir det feil å ta med.

Det finnes absolutt en del negative sider også, men den er fortsatt klart ledende og konkurransedyktig på mange grunnleggende områder. Det er også en av årsakene til at jeg sliter med å finne en erstatter... også blant hybridbiler, fordi flere bare har femseter som hybrid (feks X5).

Contango

For min del er MS fremdeles den bilen som best erstatter en bensinbil. Det er ingen annen elbil som i kombinasjon med Teslas ladenettverk er en så effektiv turbil. De få gangene jeg har trengt å lade flere ganger på samme tur har jeg ladet på «bølgen» til 60-70%. Jeg finner ingen annen elbil med samme brukernytte. M3 er bra, men MS er bedre. MX har jeg ingen erfaring med, men for de som trenger størrelsen antar jeg at bortimot det samme gjelder der. Personlig tror jeg Tesla vil videreføre strategien om at bilene deres skal erstatte fullgodt fossilbiler, og at refresh vil underbygge det. Men bilkjøp er 90% følelser og 10% fornuft, og det er nå en gang slik at følelser etter en del år blir oppbrukt. Det må noe nytt og spennende til for å piske opp ny entusiasme. Der er jeg mer usikker på om forventningene blir møtt - gitt den informasjonen vi har så langt. Vi får se.  Jeg deler også betraktningene om pris over. Flere enn jeg trodde er villige til å prioritere design og pris fremfor funksjonalitet (eksvs Audi 50). Skal MS/MX opp i volum er prisen mye viktigere i dag enn for fem år siden. Uansett tilsier alle forsinkelsene og mangelen på aggressiv inventory prising at det vil ta tid før nye biler er på kaia i Drammen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JorEl

Sitat fra: Contango på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:37
...Skal MS/MX opp i volum er prisen mye viktigere i dag enn for fem år siden...
Husker også, som ble sagt tidligere i tråden, at en Tesla skulle koste ca det samme, uansett hvor på kloden. Derfor blir det helt uaktuelt å handle inn en ny modelS, når den norske prisen er så mye høyere her enn i USA. Grunnen vet jeg jo ikke, men ser for meg at Tesla er mest interessert å selge de bilene som de tjener mest penger på. Derfor tror jeg alle Teslafans kan glede seg til modelS blir produsert i større kvanta/volum. ModelS var før en bil som var noe helt for seg selv, men ikke nå. (Er enig med de som synes det er den flotteste bilen) Nå kommer konkurrenter fra andre produsenter, og ikke minst TM3, som jo bare blir bedre og bedre + modelY. Det er ikke før Tesla setter opp en ny produksjonlinje, med mest mulig roboter, som vil effektivisere, og potensielt kunne gi mest for pengene igjen. Der er vel TM3 og Y på toppen av pallen nå. Vil vi miste aluminiumet i modelS mon tro?

Model Y koster også for mye her til lands, men den er jo heller ikke kommet. Den vil sikkert bli den beste utgaven av alle modelY når den kommer fra fabrikken i Tyskland. Jeg tror også den vil få flere godbiter før den kommer. Derfor vet vi jo egentlig ikke hva vi får for pengene, før vi ser produktet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Diravi

Det er nok riktig at Model S solgte veldig godt i det norske markedet fordi man kunne få den til en overkommelig pris (og det ikke fantes alternativer i de segmentene folk egentlig ønsket seg). Vi betalte vel rundt 640' for en godt utstyrt 70D i sin tid. Men det er ikke gitt at Tesla går den veien med en oppdatert S. For når Y dekker omtrent det samme behovet for plass som S, hvorfor skulle Tesla da søke å få prisen på S ned i retning av Y? Er det ikke bedre for dem å differensiere tydeligere mellom modellene? Y og 3 blir for «folket» og S (og X) blir de eksklusive teknologibærerne, med tre motorer og uslåelig rekkevidde og en finish langt over det som kan tilbys i 3 og Y?

Det er nok ikke det det norske markedet ønsker seg, men i andre, voksende markeder kan det være fornuftig for Tesla. Der det er flere high income-earners med stor betalingsvilje for å få det nyeste og feteste. Som påpekt over; i Norge er nå S en relativt marginal modell - mens Y sannsynligvis vil selge i bøtter og spann fordi den haker av alle boksene for SUV-kjøpende familier som helst ikke vil strekke seg for langt over 500'. Hvorfor da kludre til markedsstrategien med å legge S på 650-700', når Y godt kan betjene mye av det samme klientellet?

Og ja, jeg vet at noen ikke synes Y er et reelt alternativ til S og X. Og ja, også jeg ville helst hatt en gunstig priset refresh som kan erstatte vår 70D, men med tidsmessig interiør, nye batterier og bedre rekkevidde. Men jeg tenker at våre behov blir ganske små i en global markedsstrategi der snittet av S-kjøperne sannsynligvis ser anderledes ut enn her på berget.

Så jeg tviler på at det ønsket blir oppfylt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

JorEl

Sitat fra: Diravi på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:23
...hvorfor skulle Tesla da søke å få prisen på S ned i retning av Y? Er det ikke bedre for dem å differensiere tydeligere mellom modellene? Y og 3 blir for «folket» og S (og X) blir de eksklusive teknologibærerne, med tre motorer og uslåelig rekkevidde og en finish langt over det som kan tilbys i 3 og Y?

...Hvorfor da kludre til markedsstrategien med å legge S på 650-700', når Y godt kan betjene mye av det samme klientellet?...
Jeg har jo nevnt at modelS kanskje bare fortsetter som Plaid, med noen forskjellige differensieringer. Så jeg er faktisk enig i at modelS ikke skal noe særlig mer ned i pris. Kanskje den tom øker litt. Men med effektivisering, nye batterier, nytt interiør og "ny facelift", 3motorer ++, så blir kanskje modelS den Teslaen som igjen gir mest for pengene. Men da må man ha penger, like noe nytt og minimalistisk, moderne og meget kraftig akserelasjon, samt høy toppfart :)
Tror ikke Tesla gidder og lage flere Ser, på "gamle-måten", det kommer kanskje til å bli det nærmeste Dreadnought til nå? Edit; Men det er kanskje for offensivt mtp på tid. Men Tesla har "lurt" oss før :) Litt etter litt kanskje. Slik at de begynner med en fet Plaid, som bare blir fetere og fetere etter som tiden går. Og som kanskje ikke stiger i pris engang :o 8) Jeg tipper $99 000 :D

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Svaret kommer vel kanskje nokså fort nå får vi håpe. Tesla har jo hatt en forhåndspris på Plaid, så jeg bommer vel på pris..Men produktet tror jeg blir uslåelig, for de som vil ha en- eh, Killer-Tesla. (i positiv forstand , og ikke trafikkmessig..det er sjåføren eller Autopiloten som bestemmer..  ;) )

Motorwatt

Men hva blir da prisen for de som har bestilt S for levering i mars?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Diravi

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 27. januar 2021, klokken 20:24
Men hva blir da prisen for de som har bestilt S for levering i mars?

Tesla pleier å holde seg til den prisen som gjaldt da du bestilte. Men jeg tenker at hvis de går enda mer upmarket med Model S, så kan det ha vært en overgangspris, sånn at den som i praksis bestiller refresh uten å vite det, betaler noe i nærheten av det den nye modellen vil koste ved lansering. Men at de kanskje ikke hadde skrudd prisen helt opp ennå, for at de ikke skulle avsløre for tydelig allerede i fjor høst at refresh kommer.

Og nå kan det jo selvsagt hende at den prisen som gjelder ved nybestilling nå, er den de vil kreve for refresh også etter at den er presentert. Det kan hende at de har gjort vesentlige innsparinger i batteriteknologien og kanskje samme casting-løsning for store deler som på Berlin-Y, slik at de går noe opp i pris ift utgående, men samtidig leverer mye tech for pengene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Veggen

Veggen

OleJA

Veggen

jannor

Ny konfigurasjon av model s på Tesla siden. Long range, plaid og plaid+. 🙂
Juni 2024: Stealth Grey Tesla Model 3 Performance m/EA
X:April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR m/FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA