Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: – Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Startet av Griffel, tirsdag 29. mai 2012, klokken 14:41

« forrige - neste »

Griffel

Budstikka idag: Regjeringen tvinges trolig til å sette ned avgiften på ladbare hybridbiler.
http://www.budstikka.no/nytte/motor/billigere-med-hybrid-1.7225916

"Straffen på ny teknologi må bort. Det er ingen mening i at en ladbar hybrid, som slipper ut mindre enn halvparten av hva samme bil gjør med standard motor, skal straffes med 100.000 ekstra avgiftskroner, bare fordi motoren yter mer og vekten øker"

.....

"Samtidig er det politisk enighet om at de ladbare hybridene ikke må få så mange fordeler, at de blir en reell konkurrent til helt utslippsfrie biler"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Gøy med slike paradokser:

Ifølge Volvo-sjefen betaler kjøperen 80.000 kroner i avgift på en Volvo V60 stasjonsvogn med 1,6 l/115 hk motor, som slipper ut 119 gram CO2/km. Når den samme bilen pakkes med hybridteknologi som gir 215 hk motoreffekt, men bare 49 gram CO2/km i utslipp, øker avgiften til 180.000 kroner.

Veldig vanskelig å argumentere for at det skal være slik.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:32
Gøy med slike paradokser:

Ifølge Volvo-sjefen betaler kjøperen 80.000 kroner i avgift på en Volvo V60 stasjonsvogn med 1,6 l/115 hk motor, som slipper ut 119 gram CO2/km. Når den samme bilen pakkes med hybridteknologi som gir 215 hk motoreffekt, men bare 49 gram CO2/km i utslipp, øker avgiften til 180.000 kroner.
Veldig vanskelig å argumentere for at det skal være slik.

Dette kan løses ved at man helt fjerner vekt- og HK-komponenten i engangsavgiften og heller kun beregner avgift etter utslipp. Men man kan jo spørre seg om hvorfor ikke Volvo har laget en mer folkelig hybrid rundt den lille D2-dieselen.  ::)

Jeg tror heller ikke at V60-hybriden med D3 diesel slipper ut så lite. Jeg tør å påstå, og vil gjerne gjøre et veddemål på, at ingen moderne biler kommer i nærheten av fabrikkoppgitte forbrukstall i praktisk bruk, være seg diesel, bensin, hybrider eller rene elbiler!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Helt enig.

Tallene fra fabrikk er urealistiske. Dette er da også bevist i forskjellige tester. avvik på opp til 49% ( tror værstingen var Prius ) er dokumentert.

Dermed blir det vanskelig å sette avgifter etter dem. Selv små avvik vil trigge enorme avgiftsendringer.

Av den grunn hadde det vært bedre å sette avgiftenover på drivstoffet.

Øk prisen på bensin og Diesel til 50 kr/liter, og selg bilene avgiftsfritt, men med moms. 

Fremdeles kan en familie på 5 kjøre Stavanger-Kristiansand for litt over 100 kr/mann, men en vil merke det på tullballkjøring med Q7'en til og fra butikken.

Med en slik endring vil nok brukerene lettere velge hvilke biler som virkelig er minst energikrevende. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA