Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Humørsyk Buddy

Startet av RuneW, lørdag 26. mai 2012, klokken 17:41

« forrige - neste »

johncl

Høres mistenkelig ut som skramlingen i min 15 år gamle BMW hvor da foringene til stabilisatorstag på ene siden er kaputt. Mulig Nissan har kjipet ut på billige komponenter som fort råtner bort eller blir slitt? Leafen veier en god del så alt dette bør jo være dimensjonert for de kreftene de utsettes for når man kjører over fartsdumper og slikt.
Perlehvit Leaf 2014

BE

Det ER foringene til stabilisatorstaget som knirker. Fikk diss byttet på garanti for et år siden, det blir spennende om de bar byttet til samme originaldritten og om knirkingen starter på nytt denne vinteren.

Isåfall bærer det direkte inn igjen med bilen hvert år inntil reklamasjonstiden er ute, på et eller annet tidspunkt må de klare å komme med noen gummiforinger som tåler minusgrader uten å knirke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Balrog

Min knirker/skriker nå så jævlig over fartsdempere at det er pinlig å kjøre bilen. Jeg har aldri, selv på de dårligste bilene jeg har kjørt, hatt maken til ulyder i bil. Forsterkes voldsomt når temperaturen går ned. Selv en hundre år gammel veteranbil har mindre ulyder enn dette.

Dere som kan klage på dette innen garanti/reklamasjonstiden: GJØR DET! Tro meg, det blir bare værre for hver dag som går.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Balrog, du bør nesten nevnte for Nissan at naboen din har vurdert Leaf, men stiller seg tvilende til kvaliteten siden det er så forferdelig knirk fra bilen din over fartshumpene der du bor.

Kanskje Nissan tar til vettet og forstår at dette er utrolig dårlig reklame og allikevel sponser bytte av dine bannlyste USA-japanske foringer  :P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

johncl

En tanke som slo ned i huet var at dette kanskje var "lyden" de la inn slik at fotgjengere hørte bilen men så kom jeg på at hvis det krevdes fartsdumper for å fremkalle de så var vel farten allerede så lav at lyden ikke var nødvendig. :) - Kjipt er det uansett. Jeg antar at de nye modellene med Bose anlegg sikkert rister løs littavhvert inni kupeen også med tiden.
Perlehvit Leaf 2014

RuneW

Sitat fra: johncl på onsdag 13. november 2013, klokken 14:07
En tanke som slo ned i huet var at dette kanskje var "lyden" de la inn slik at fotgjengere hørte bilen [...]

Vel, den tanken kan du slå ut av hodet igjen - dette er to totalt forskjellige lyder...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

johncl

Sorry var bare ment som en dårlig spøk. Elbiler er jo generelt svært stille i forhold til biler med forbrenningsmotor så man merker kanskje lettere knirkelyder enn ellers. Men det er klart hvis det er plagsomt så er det jo en konstruksjonsfeil, og ihvertfall hvis det også høres så tydelig inni kupeen.
Perlehvit Leaf 2014

BE

@johncl, dette er ikke en knirkelyd som du hører i det fjerne. Det knirker så sinnsykt mye og høyt at det er flaut å sitte bak rattet, jeg tror aldri jeg har hørt maken på noen biler.  :P
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Larobeaa

Min leaf knirka noe voldsomt foran og bak til jeg tok ei underspyling der jeg spyla direkte på foringene med varmt vann under trykk.
Det ble slutt på knirk i et par dager. Smurte så opp alle foringer med Kent S100 siliconfett så ble det stille :)

RuneW

Sitat fra: BE på onsdag 13. november 2013, klokken 11:39
Det ER foringene til stabilisatorstaget som knirker. Fikk diss byttet på garanti for et år siden, det blir spennende om de bar byttet til samme originaldritten og om knirkingen starter på nytt denne vinteren.

Isåfall bærer det direkte inn igjen med bilen hvert år inntil reklamasjonstiden er ute, på et eller annet tidspunkt må de klare å komme med noen gummiforinger som tåler minusgrader uten å knirke.

Det er ikke kaldt nok her enda, men om noen gidder å legge ut en videosnutt m/lyd fra innsiden og utsiden av bilen, hadde det vært flott.

Om de som vet noe særlig om dette (altså ikke meg) så kunne ha bekreftet at dem gitte lyden virkelig er grunnet foringene til stabilisatorstagene, så hadde det vært mye lettere å "gå på" Nissan og krevet bytte. Hvis det finnes noe bedre å byte til da...

Jeg for min del har ingen problemer med å si til Nissan at jeg kommer til å komme innom 4 ganger hver vinter og kreve "oppsmøring" om de ikke bytter. Så kan de jo gjøre et regnestykke selv og se hvordan de kommer ut vs å bytte foringene (til noe bedre (om det finnes da)).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. november 2013, klokken 13:56
Om de som vet noe særlig om dette (altså ikke meg) så kunne ha bekreftet at dem gitte lyden virkelig er grunnet foringene til stabilisatorstagene, så hadde det vært mye lettere å "gå på" Nissan og krevet bytte. Hvis det finnes noe bedre å byte til da...

Jeg har reklamert to ganger på knirking.
Første gangen "hørte de ikke noe", men andre gangen "smurte de opp foringene" og knirkingen forsvant.
Det er bekreftelse nok for meg.

Nå er knirkingen tilbake, så jeg får reklamere på reklamasjone når bilen skal inn på service...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. november 2013, klokken 13:56
Sitat fra: BE på onsdag 13. november 2013, klokken 11:39
Det ER foringene til stabilisatorstaget som knirker. Fikk diss byttet på garanti for et år siden, det blir spennende om de bar byttet til samme originaldritten og om knirkingen starter på nytt denne vinteren.

Isåfall bærer det direkte inn igjen med bilen hvert år inntil reklamasjonstiden er ute, på et eller annet tidspunkt må de klare å komme med noen gummiforinger som tåler minusgrader uten å knirke.

Det er ikke kaldt nok her enda, men om noen gidder å legge ut en videosnutt m/lyd fra innsiden og utsiden av bilen, hadde det vært flott.

Om de som vet noe særlig om dette (altså ikke meg) så kunne ha bekreftet at dem gitte lyden virkelig er grunnet foringene til stabilisatorstagene, så hadde det vært mye lettere å "gå på" Nissan og krevet bytte. Hvis det finnes noe bedre å byte til da...

Jeg for min del har ingen problemer med å si til Nissan at jeg kommer til å komme innom 4 ganger hver vinter og kreve "oppsmøring" om de ikke bytter. Så kan de jo gjøre et regnestykke selv og se hvordan de kommer ut vs å bytte foringene (til noe bedre (om det finnes da)).

Ok, jeg svarer meg selv her og legger ut en video fra en helt vanlig tur over en fartsdump i ca 30 km/t. Og dette er langt fra det verste eksempelet på denne ulyden:





Kan noen bekrefte at det foringene til stabilisatorstaget som lager lyden på videoen?

Det må jo være feil å kjøre rundt i en ett år gammel bil og føle seg flau hver gang en kjører over en fartsdump? Det høres jo ut som en hestekjerre fra 1800-tallet...

Og ikke bry dere om julelys-tilstanden i dashbordet mitt. Det er bare Leaf'en som har startet julesesongen. Det har seg nemlig slik at den lekker bremsevæske. Jeg hadde bilen inne til 1 års-service (hos Brennes Auto Sarpsborg) for et halvt år siden og hva de nå enn har gjort med bremsene så har "servicen" deres tilsynelatende ført til at bremsevæske forsvinner. For allerede 5 mnd etter servicen så startet bilen å melde fra om lavt bremsevæske-nivå og da virker heller ikke VDC som den skal og så er juletrebelysningen et faktum...

Jeg leverte bilen inn til Brennes og sa at noe måtte være feil all den tid så mye bremsevæske hadde blitt borte på så kort tid. Men det eneste de hadde gjort var å fylle på ny væske. De sa de hadde sett etter lekkasjer, men det stoler jeg ikke veldig på (dessverre har det blitt slik med dem).

Uansett. Nå har det gått 2-3 uker og nå er det tomt igjen. De skal ikke få slippe unna med etterfylling denne gangen. Nå kan de ha bilen til de kan dokumentere hva de har gjort. Det er jo ikke trygt når væske blir borte med denne (akselererende) hastigheten.


Hehe - Jeg må nesten le - det oser ikke akkurat av kvalitet av denne bilen. Plan A om å ha den i 8-10 år til batteriet gir seg er helt uaktuelt. Her blir det salg før 5 år.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Da jeg fikk utført 1-års service hos Brennes i Moss i januar 2013 så sa mekanikeren at problemet med foringene var velkjent, skiftet dem og smurte opp de nye. Ingen mer lyd. Ble tatt på garanti.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Sitat fra: RuneW på søndag 01. desember 2013, klokken 14:26

Kan noen bekrefte at det foringene til stabilisatorstaget som lager lyden på videoen?

Det er allerede bekreftet flere ganger i denne tråden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: BE på søndag 01. desember 2013, klokken 20:18
Sitat fra: RuneW på søndag 01. desember 2013, klokken 14:26

Kan noen bekrefte at det foringene til stabilisatorstaget som lager lyden på videoen?

Det er allerede bekreftet flere ganger i denne tråden.

Det er jo intet mindre enn fantastisk - spesielt med tanke på at videoen ble lagt ut i samme post som spørsmålet...  ::)

Det jeg lurte på var altså om lyden JEG er plaget med er den samme som den som er kjent som "foringsulyden", slik at jeg kan gå på Nissan.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA