Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Humørsyk Buddy

Startet av RuneW, lørdag 26. mai 2012, klokken 17:41

« forrige - neste »

RuneW

Jeg tar likegreit å starter en egen tråd for oss med ulyder i forstillingen, så kan vi sammenligne erfaringer, hva som er forsøkt gjort og hva som ikke fungerer.

Vær vennlig å poste: Hvordan dere opplever lyden, hva som er blitt gjort og hvordan det påvirket lyden (om det hjalp).

Beskrivelse av fenomenet (slett ikke sikkert alle beskriver det samme problemet, men jeg tar dem med):

RuneW
En slags klunk/klukke-lyd i forstillingen, muligens på høyre side. jeg skriver "klukk" ikke for at det ligner en hønelyd, men for å beskrive at det er en veldig kort/"stum" lyd. Jeg opplever at denne lyden skjer når hjulet er på vei ned, f.eks. på vei ned fra en fartsdump eller en fordypning i veien. Dette er selvsagt bare en følelse jeg har.

Lynet
Det minner mye om lyden Think har når bærekula er slitt!

andersbr
Dunkeulyd ved høyre hjul (muligens venstre også).

ThomasParsli
Dunking fra dag en.

Aspiranten
Stygg "knirkedunkelyd" ved kjøring over fartsdumper.

Øststua
"Klunkelyd"

Kjekk
Dunkelyd fra høyre forhjul som av og til høres på ujevnt underlag. Tilsynelatende når hjulet går nedover.

Snurre100
Dunking.

Leaffen
Dunkelyd på høyre side foran. Spesielt på ujevn vei. Høres ut som om lyden kommer når støtdemper trekkes helt ut.

kenmyh
Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

#1
Hva har blitt gjort og hjalp det?

RuneW
Nissan har gjort: Bekreftet å ha hørt ulyden og etterstrammet diverse ting i forstillingen.
Endring: Ingen

fael
Nissan har gjort 1: Byttet av stabilisatorstag på høyre side.
Endring: Ingen
Nissan har gjort 2: Forhandler har gitt opp å finne problemet og sier eier må leve med problemet.
Endring: Ingen

Lynet
Nissan skal gjøre: Skifte støtdemper
Endring: -

Leaffen
Nissan har gjort: Undersøkt. Sier at ingen ting er galt.
Endring: Ingen
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Øststua

Jeg har vært i kontakt med BNH Ski, og de sier at det høres ut som en bærekule. Dette kan stemme med liknende lyd jeg har hørt og hører med noen eldre biler jeg har hatt/har. Jeg skal få sjekka dette opp samtidig som jeg gjør denne software oppgraderinga. Vi får se når det blir...
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Leaffen


Melder meg på: Dunkelyd på høyre side foran. Spesielt på ujevn vei. Høres ut som om lyden kommer når støtdemper trekkes helt ut. Har vært inne til sjekk; Ingen ting galt sier verksted.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Aspiranten

Min høres ut som noe som knirker/skraper.

Jeg tror ikke jeg har samme lyd som dere.

Har time på verksted snart, blir da spennende å se hva som blir utfallet.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Øststua på onsdag 09. mai 2012, klokken 21:16
Jeg har vært i kontakt med BNH Ski, og de sier at det høres ut som en bærekule. Dette kan stemme med liknende lyd jeg har hørt og hører med noen eldre biler jeg har hatt/har. Jeg skal få sjekka dette opp samtidig som jeg gjør denne software oppgraderinga. Vi får se når det blir...

Jeg/vi er spente på resultatet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

kenmyh

Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

fael

Har skiftet stbilisatorstag på høyre side foran uten at dette gav noen effekt. Leste på en amerikansk nettside at noen hadde rapportert tilsvarende feil på en annen nissan modell, hvor svaret var en 'løs bremsecaliper'. Vedkommende fant dette ut ved å kjøre over ujevnheter samtidig som han gav noe gass og bremset. Kanskje verdt et forsøk? Skal teste bilen sammen med mekaniker fra Ålgaard Auto til lunch i dag, så får vi se. Han hørte ulyden sist vi tok bilen ut på en prøvekjøring, og skifte av stabstag var tiltaket de trodde kunne løse problemet.....men desverre.

Sitat fra: kenmyh på torsdag 10. mai 2012, klokken 10:48
Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

fael

Da er jeg tilbake fra Nissan. Forhandler har gitt opp å finne problemet....hva nå?
Konklusjonen deres er at dette må jeg leve med.
Håper dere andre får en mer positiv utgang på dunkingen i forstillingen.

Sitat fra: fael på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:45
Har skiftet stbilisatorstag på høyre side foran uten at dette gav noen effekt. Leste på en amerikansk nettside at noen hadde rapportert tilsvarende feil på en annen nissan modell, hvor svaret var en 'løs bremsecaliper'. Vedkommende fant dette ut ved å kjøre over ujevnheter samtidig som han gav noe gass og bremset. Kanskje verdt et forsøk? Skal teste bilen sammen med mekaniker fra Ålgaard Auto til lunch i dag, så får vi se. Han hørte ulyden sist vi tok bilen ut på en prøvekjøring, og skifte av stabstag var tiltaket de trodde kunne løse problemet.....men desverre.

Sitat fra: kenmyh på torsdag 10. mai 2012, klokken 10:48
Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

RuneW

Sitat fra: fael på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:38
Da er jeg tilbake fra Nissan. Forhandler har gitt opp å finne problemet....hva nå?
Konklusjonen deres er at dette må jeg leve med.
Håper dere andre får en mer positiv utgang på dunkingen i forstillingen.

Skuffende, men ikke overraskende.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Go-carter

Sitat fra: fael på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:38
Da er jeg tilbake fra Nissan. Forhandler har gitt opp å finne problemet....hva nå?
Konklusjonen deres er at dette må jeg leve med.
Håper dere andre får en mer positiv utgang på dunkingen i forstillingen.

Sitat fra: fael på onsdag 16. mai 2012, klokken 10:45
Har skiftet stbilisatorstag på høyre side foran uten at dette gav noen effekt. Leste på en amerikansk nettside at noen hadde rapportert tilsvarende feil på en annen nissan modell, hvor svaret var en 'løs bremsecaliper'. Vedkommende fant dette ut ved å kjøre over ujevnheter samtidig som han gav noe gass og bremset. Kanskje verdt et forsøk? Skal teste bilen sammen med mekaniker fra Ålgaard Auto til lunch i dag, så får vi se. Han hørte ulyden sist vi tok bilen ut på en prøvekjøring, og skifte av stabstag var tiltaket de trodde kunne løse problemet.....men desverre.

Sitat fra: kenmyh på torsdag 10. mai 2012, klokken 10:48
Klunkelyd på høyre side foran. Kom en del i vinter når det var kaldt. Har ikke hørt den så mye i det siste.

Rasle med sablene, og ymte frem at du vil heve kjøpet? Vet ikke hvilke rettigheter man har, men det skal ikke være ulyder i en splitter ny bil til nesten 300'
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

daggad

Pussig at de aller fleste melder om denne lyden på høyre hjul.
Selv har jeg ikke merket noe på min.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: Go-carter på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:55
Rasle med sablene, og ymte frem at du vil heve kjøpet? Vet ikke hvilke rettigheter man har, men det skal ikke være ulyder i en splitter ny bil til nesten 300'

Nei, det kan du si. Men det er sannsynligvis en viss forskjell i oppfatningen om dette er en lyd eller ulyd. Hvis Nissan sier at "sånn skal det være", så er det kanskje ikke så mye man kan stille opp med?

Jeg kan alltids leve med denne lyden, men det høres ut som om det er noe som ikke har det godt og det må vel til syvende og sist få konsekvenser for komponentene som er berørt?

Sitat fra: daggad på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:01
Pussig at de aller fleste melder om denne lyden på høyre hjul.

Hvorfor er dette så pussig?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: Go-carter på onsdag 16. mai 2012, klokken 12:55
Rasle med sablene, og ymte frem at du vil heve kjøpet? Vet ikke hvilke rettigheter man har, men det skal ikke være ulyder i en splitter ny bil til nesten 300'

Forbrukerkjøpsloven krever en "ikke uvesentlig  mangel" for å kunne kreve heving og jeg tviler litt på at denne lyden kan regnes som en vesentlig mangel.
http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#32

Men hvis dette er et ikke-løsbart problem vil helt sikkert Motor skrive om problemet.
Jeg ville imidlertid kontaktet Nissan Nordic før Motor :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. mai 2012, klokken 13:18
Forbrukerkjøpsloven krever en "ikke uvesentlig  mangel" for å kunne kreve heving og jeg tviler litt på at denne lyden kan regnes som en vesentlig mangel.
http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#32

Heve kjøpet er uaktuelt. Jeg har ikke lyst på noen annen bil en Leafen!

Men det burde være mulig å få Nissan til å prøve litt hardere. Noen NAF-medlemmer her som kan høre med en gratis advokat kanskje?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA