Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3

Startet av eadie, lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Tesla_noob på mandag 19. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: tornaldo på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:28
Synes fokuset på varmepumpe er ganske overdrevet blant enkelte. Ja det er energibesparende, men i det store og hele ikke spesielt merkbart. F.eks på en lang tur på 4 timer i vintertemperaturer, så sparer man kanskje 2-4 KWh på en TM3 uten varmepumpe. Det bruker man et par minutter i hente inn igjen på en supercharger...

https://www.dinside.no/motor/elbil-studie-avslorer-ekstreme-tap/70760939
Elbil24 mener no annet:

"Vi har utført flere sommertester og vintertester med samme type bil, og resultatene er tydelige.

Bilene vi har testet med varmepumpe har i gjennomsnitt et tap av rekkevidde på rundt 10 prosent ved langkjøring, mens bilene uten varmepumpe har et tap av rekkevidde på rundt 25 prosent.

Dette når vi starter med et fulladet batteri, og kjører til det er tomt. Det er også verdt å ta med seg at biler med varmepumpe har bedre varmeressurser til å varme opp kupéen, og man får en triveligere reise under hele turen."
25% tap uten varmepumpe stemmer greit med min erfaring. Sånn helt tilfeldigvis kan det å redusere tapet til 10% bety forskjellen på å lade eller ikke lade på min standard langtur.

Det er 35 mil til Kristiansand herfra, på sommerføre og ganske mange mil på motorvei bruker jeg såvidt over 80% av fullt batteri på turen. Med 25% tap vil jeg mangle 3 mil på å komme frem. Med 10% tap vil jeg ha 4 mil rekkevidde til overs.

Ikke at det spiller så veldig stor rolle på akkurat den strekningen da vi nesten alltid tar pause underveis.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Electric cars in Norway

Ja, mitt poeng er bare som jeg skrev tidligere kopi:

"at varmepumpe kommer til å være et kjempefortrinn for Tesla Norge for alle de som frem til nå egentlig har siklet på TM3 men ikke frem til nå ikke har kjøpt seg TM3 nettopp fordi den ikke har Varmepumpe. I veldig mange motormagasiner her i Norge er det jo hver vinter masse artikler om viktigheten med Varmepumpe og det er mange som tror blindt på. Slik er det bare i kalde Norge."

Og jeg tror også det hjalp også godt på at Tesla nylig satte ned igjen prisene på Model 3 til det de kostet før Corona perioden. :+1: :+1: Det blir nok mange nye Tesla Model 3 eiere nå fremover i Norge eller Model Y eiere :+1: 

kamuflars86

For oss som bor i Finnmark og Tromsø hvor det nesten ikke er ladestasjoner og kaldt som f... så er varmepumpe et must. Tror det blir mange nye m3 eiere i de nordligste fylkene :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA