Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av OneMore, torsdag 24. mai 2012, klokken 23:05

« forrige - neste »

OneMore

Sitat fra: Elmo på fredag 20. juli 2012, klokken 22:40
Takker for stadig bedre forklaringer.

Uff ja, her ligger jeg etter ! Tar nokså mye tid og sette opp forklaringer.
Noe er heller ikke 100% testet ennå.

Utrolig kjekt at det dere bidrar med spørsmål og forklaringer samt bilder.


-OneMore-

Nb! Et KIT er solgt for PSA :-) Så vi får vel noe feedback !!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på fredag 20. juli 2012, klokken 17:19
Jeg mener faktisk at det skal gå og skjøte/koble direkte inn på kabelen.

Det må iallefall være mulig å koble flatkabelen fra kassen(e) på PSA på en enkel måte. Enten ved skjøt på kabelen eller som El Rayo antyder.

(PakTrakR har bus'en fastmontert i Remote'n og så plugg inn i neste Remote, så i utgangspunktet skal altså hele kabelen fra 11'er kassen (bak) til 6'er kassen (foran) ned sammen med 11'er kassen, så der har jeg valgt å lage en skjøt på ledningen)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

SitatDet må iallefall være mulig å koble flatkabelen fra kassen(e) på PSA på en enkel måte. Enten ved skjøt på kabelen eller som El Rayo antyder.

Er det greie gjennomføringer fra bakerste kasse til midtre og fremre ?

Hvor er det mest naturlig å legge selve MCU ? Det er ikke problem og skjøte kabel.

Hvordan er nummereringen på batteriene ?


-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 15:07
Er det greie gjennomføringer fra bakerste kasse til midtre og fremre ?

Usikker på hva du mener. Kassene er helt adskillte med kun vannledninger og strøm inn/ut.
Men ikke noe problem å dra flatkabelen ut gjennom luftehull i lokket og la den gå "åpent" under bilen fremover.

Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 15:07
Hvor er det mest naturlig å legge selve MCU ? Det er ikke problem og skjøte kabel.
Hvordan er nummereringen på batteriene ?

Teller du fra minus til pluss eller omvendt ???
Nummerert fra minus er først batteri 1 -> 11 i 11'er kassen bak, så 12 -> 17 i 6'er kassen under foran og sist 18 -> 20 i 3'er kassen oppe under panseret.

Antar det er greit å ha MCUen i en egen (ny) plast(mat)boks under panseret (ved siden av 3'er kassen).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

#34
SitatUsikker på hva du mener. Kassene er helt adskillte med kun vannledninger og strøm inn/ut.
Men ikke noe problem å dra flatkabelen ut gjennom luftehull i lokket og la den gå "åpent" under bilen fremover.

Ja det er det jeg mente, om det er greit å få forbindelse.

Sitat
Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 15:07
Hvor er det mest naturlig å legge selve MCU ? Det er ikke problem og skjøte kabel.
Hvordan er nummereringen på batteriene ?

Teller du fra minus til pluss eller omvendt ???
Nummerert fra minus er først batteri 1 -> 11 i 11'er kassen bak, så 12 -> 17 i 6'er kassen under foran og sist 18 -> 20 i 3'er kassen oppe under panseret.

Egentlig tulle spørsmål fra meg. Da man rekkefølgen ikke betyr noe.
Adresserer man et batteri #54 så er det 54.
Med mindre man setter opp en matrix skjerm som jeg gjør med Think.
Skal legge ut bilde av det så dere skjønner hva jeg snakker om.

SitatAntar det er greit å ha MCUen i en egen (ny) plast(mat)boks under panseret (ved siden av 3'er kassen).
[/quote]

MCU bør ligger der det er minst mas med å hente 12V strøm permanent, og ved tenning på eller sirkulasjonspumpe aktiv. Og for enkel tilkobling av strømmåler.

Se vedlagte bilde hvordan man kan skjøte !

-OneMore-


Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Ok, her er et bilde av uferdig Matrix screen !

Tellingen av blokkene stemmer ikke, men programmerer har rettet det.
Han holder på å lage en ny font og venter på godkjennelse av den.

Denne skjermen er satt opp nøyaktig slik som TH!NK kassa og da kreves det
at man adresserer alle blokkene slik som det er....

Eks: blokk 1 kan ikke hete 00, eller blokk 19 kan ikke hete 43.

Lignende skjermer kan lages til alle biler...

Litt coolt ??

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Veldig kult, men etter 5 kommer 6 ikke 12 som på bildet ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. juli 2012, klokken 20:19
Veldig kult, men etter 5 kommer 6 ikke 12 som på bildet ditt.

Hei, ja det er derfor jeg nevner i posten at det telles feil.
Legger ved snippet at selve excel arket jeg satt opp til programmerer.

Etter 10 beskjeder og piler og annet har han fått det med seg  ;D
Fonter og sånn er også problem, siden embedded kort o.l. ikke har alle.


-OneMore-
 
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

#38
Sitat fra: Elmo på lørdag 21. juli 2012, klokken 17:37
Antar det er greit å ha MCUen i en egen (ny) plast(mat)boks under panseret (ved siden av 3'er kassen).

Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 19:19
MCU bør ligger der det er minst mas med å hente 12V strøm permanent, og ved tenning på eller sirkulasjonspumpe aktiv. Og for enkel tilkobling av strømmåler.

Ja alt det stemmer bra med plassering ved 3'er kassen.


Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 19:19
Se vedlagte bilde hvordan man kan skjøte !

Tror det er bedre å skjøte på denne måten enn å benytte målemodul med to flatkabelkontakter fordi man da kan ha skjøten på utsiden av kassa.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#39
Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 19:44
Lignende skjermer kan lages til alle biler...

Litt coolt ??

-OneMore-
Veldig bra!

Og dette er maken til den 4,5 x 6 cm skjermen jeg har lånt?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Ja! Akkurat samme som jeg sendte deg !

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Må programmereren inn for å sette opp leyout på displayet ?

I så fall kunne jeg tenke meg at PSA matrix blir laget slik:
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Sitat fra: Elmo på mandag 23. juli 2012, klokken 12:22
Må programmereren inn for å sette opp leyout på displayet ?

I så fall kunne jeg tenke meg at PSA matrix blir laget slik:


Ja, programmerer må inn i bildet.
Men det skulle ikke være store forandringene det.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Boogie

Sitat fra: El rayo på fredag 20. juli 2012, klokken 14:43

Den siste modulen er unik, merket ZR - nr 19 for Saxo/P106, nr 18 for Th!nk (vi teller fra nr 0). Antar at den forteller MCU at "jeg er sist, nå må du begynne å hente info fra nr 0 igjen".

Nei, ZR har ingenting med at den er sist i adressen å gjøre.
Dette er termineringskortet (inneholder en termineringsmotstand).
Kortet må monteres i enden av kabelen, men kunne teoretisk hatt adresse 0.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 24. juli 2012, klokken 15:24
Nei, ZR har ingenting med at den er sist i adressen å gjøre.
Dette er termineringskortet (inneholder en termineringsmotstand).
Kortet må monteres i enden av kabelen, men kunne teoretisk hatt adresse 0.
Tusen, takk, Boogie! Nå skjønner jeg; ZR-kortet skal så på enden av flatkabelen. I andre enden av flatkabelen sitter MCU (Den SorteBoksen). Retter innlegget.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA