Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av OneMore, torsdag 24. mai 2012, klokken 23:05

« forrige - neste »

El rayo

Dette ser spennende ut, Roger!

Får man kurvene rett ut av IV-meteret eller trenger man noe utstyr i tillegg?

Hva er målene på displayet? Legg gjerne ut et bilde av ferdig montert display med den spesialdesignede holderen til Th!nk classic.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: OneMore på lørdag 16. juni 2012, klokken 00:05
Dessverre etter 30 miles så kom første tegn, batteri #09 haltet  - 0.6 V ved stor strømuttak.
Var #09 ett av de du byttet ut?

Har ikke erfaring med Saft, men andre NiCd batterier som ikke har vært i bruk på en stund trenger opp til 5 ganger opp/ut-lading før de oppnår full kapasitet.

Sjekker du spenningstap i kabler slik som Elektrolux gjør?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Sitat fra: El rayo på lørdag 16. juni 2012, klokken 21:10
Sitat fra: OneMore på lørdag 16. juni 2012, klokken 00:05
Dessverre etter 30 miles så kom første tegn, batteri #09 haltet  - 0.6 V ved stor strømuttak.
Var #09 ett av de du byttet ut?

Har ikke erfaring med Saft, men andre NiCd batterier som ikke har vært i bruk på en stund trenger opp til 5 ganger opp/ut-lading før de oppnår full kapasitet.

Sjekker du spenningstap i kabler slik som Elektrolux gjør?

Jepp, det har du helt rett i ! Jeg er jo ikke tålmodigheten selv akkurat.

Dagens testkjøring funket fint til 35miles (da den begynner å bli slappere).
Nr. 9 funket mye bedre og 12 yppet mer. Men ikke mer en 0.3-0.5 forskjell.

Jepp.. #9 er en av nykomlingene og har vel dvalet litt ?

Satser på vannservice og 5-10 testturer ??

NB! Ja måler spenningsfall..

Takker for påminnelse!!


-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Sitat fra: El rayo på lørdag 16. juni 2012, klokken 21:05
Dette ser spennende ut, Roger!

Får man kurvene rett ut av IV-meteret eller trenger man noe utstyr i tillegg?

Hva er målene på displayet? Legg gjerne ut et bilde av ferdig montert display med den spesialdesignede holderen til Th!nk classic.

Tom Roy

Hei. så ikke denne posten....

For og få ut kurvene trenger du en USB adapter til PC.
Det kommer med i pakken til deg... Så i praksis så får du dem rett ut.

Mål på display er : 40x60 og printet display står på er: 55x65  (mm)
Andre display str. kan lages på forespørsel.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Var på befaring hos One More og ble imponert av IV meteret hans.

Flott og lettlest tuch display, med mange valg av hva en ønsker å se på. Ser at denne vil appelere til Nerdene blandt oss.

Til Think kan denne sågar være like lettmontert som Robometeret, da denne ikke betinger omfordeling av blokker med ulike egenskaper.

Dette kan lett bli Mercen av batteriovervåkning. RIP Paktrakr som jeg aldri har lært å stave korrekt og som er akterutseilt.

Robometeret vil forhåpentligvis overleve på bunnsolid driftsikkerhet, monterings og brukervennlighet,  og pris.

Godt jobba One More!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. juni 2012, klokken 05:45
Var på befaring hos One More og ble imponert av IV meteret hans.

Flott og lettlest tuch display, med mange valg av hva en ønsker å se på. Ser at denne vil appelere til Nerdene blandt oss.

Godt jobba One More!

Er så enig og gleder meg til det er mottatt og montert i "El Rayo".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. juni 2012, klokken 05:45
Var på befaring hos One More og ble imponert av IV meteret hans.
Flott og lettlest tuch display, med mange valg av hva en ønsker å se på. Ser at denne vil appelere til Nerdene blandt oss.
Dette kan lett bli Mercen av batteriovervåkning.

RIP Paktrakr som jeg aldri har lært å stave korrekt og som er akterutseilt. 

Spennende!

Ang. PakTrakR.  De har visst tatt farvel helt på egenhånd også - websidene har vært borte en god stund.
        OG . . . du stavet riktig denne gangen  Elektrolux :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#22
Sitat fra: Elmo på torsdag 10. mai 2012, klokken 20:59
Systemet ser virkelig interessant ut, men det blir vel (minst) like kronglete å montere som PakTrakR.
Jeg kjenner ikke PakTrakr montering så jeg kan ikke sammenligne. Men så vidt jeg kan huske tar PakTrakr drivspenning fra de to første blokkene og tapper dem derfor litt.

OneMore, håper det er OK at jeg legger inn link slik at man kan se hvordan delene ser ut http://www.ev-power.eu/RT-BMS-System/

Vær OBS på at dere må bestille gjennom OneMore for å få målemoduler som er tilpasset Saft blokker!

En målemodul (kretskort) for spenning og temperatur monteres på hver blokk. Måleledninger må tilkobles både positiv og negativ batteripol. OneMore anbefaler at den originale mutteren byttes med to muttere med 4 mm tykkelse og batterikabelen festes med én mutter først, deretter måleledningen med en mutter til. Da unngår man at måleledningen blir med rundt når man skrur til mutteren. Tror det er den beste løsningen. De første mutterne til batterikabelen må skrus til med rikrig moment, 11 Nm. Toppmutteren bør ha litt mindre moment, jeg tror det er umulig å komme til med en skrunøkkel og holde igjen den første mutteren.

Det er vel ingen ting i veien for at man kan koble sammen plusskabel fra én modul og minuskabel fra neste modul og så koble disse inn på én batteripol, men da måles tap i kabelen sammen med den ene blokken. Et annet problem som da kan oppstå er at det blir brudd i forbindelsen til batteripolen, da vil 2 moduler i serie måle 2 blokker i serie med uforutsigbart resultat. Tap i kabelen er et Th!nk problem. PSA bruker korte skinner med svært liten elektrisk motstand.

Modulene er beskyttet mot kondens og fuktighet med printlakk (plastlakk) som er penslet på. Printlakken er litt spesiell ettersom den har lav smeltetemperatur og ikke etterlater rester dersom man lodder senere.

Modulene får 12V drivspenning via 10-leder flatkabelen og gjennom den går også kommunikasjon til MainControlUnit.

MCU er den dyreste enkeltkomponenten, så i PSA ville jeg lagt flatkabel mellom de 3 batterikassene. Da bør man nok bruke 3 målemoduler med 2 kontakter (én i hver kasse) for å dele flatkabelen og at det skal bli enklere å montere/demontere hver enkelt kasse.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#23
Sitat fra: El rayo på fredag 20. juli 2012, klokken 10:37
Jeg kjenner ikke PakTrakr montering så jeg kan ikke sammenligne.

Litt om PakTrakR montering (i PSA !) - for sammenlikning fordi monteringen blir noe tilsvarende:
SitatEn målemodul (kretskort) for spenning og temperatur monteres på hver blokk. Måleledninger må tilkobles både positiv og negativ batteripol.
PakTrakR har målemoduler (Remote'er) som kan overvåke inntil 8 blokker hver. Fra Remote går det tynne ledninger til blokkene - én til minus på første blokk og én til pluss'ene på hver blokk (drivspenning tappes fra første blokk).

Sitat
OneMore anbefaler at den originale mutteren byttes med to muttere med 4 mm tykkelse og batterikabelen festes med én mutter først, deretter måleledningen med en mutter til.
PSA bruker korte skinner med svært liten elektrisk motstand.
PakTrakR på PSA har jeg alltid lagt måleledningens kabelsko oppå metallskinnen, under skiven og brukt kun orginal mutter - der har fungert helt greit uten særlig vridningsproblem når man skrur til. Think's batterikabler kjenner jeg ikke.

Sitat
MCU er den dyreste enkeltkomponenten, så i PSA ville jeg lagt flatkabel mellom de 3 batterikassene. Da bør man nok bruke 3 målemoduler med 2 kontakter (én i hver kasse) for å dele flatkabelen og at det skal bli enklere å montere/demontere hver enkelt kasse.
PakTrakR har en 3-tråds bus mellom Remotene og videre til hovedenhet (Display). I praksis "må" man bruke 3 Remoter på Think og 4 på Saxo/P106 (2 i 11'er kassen).


Jeg klarer ikke helt å forstå enda hvordan det vil bli med IV-meter i PSA.  Du sier 3 målemoduler, men er det ikke én målemodul til hver blokk ?? 
Skulle gjerne sett bilder av det som følger med (linken din ElRayo viste liksom alt for mye greier). 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på fredag 20. juli 2012, klokken 12:23
  Du sier 3 målemoduler, men er det ikke én målemodul til hver blokk ?? 
Skulle gjerne sett bilder av det som følger med (linken din ElRayo viste liksom alt for mye greier). 
Beklager at jeg var litt uklar. Det er en målemodul på hver blokk. Det finnes moduler med én kontakt til flatkabel og moduler med to kontakter til flatkabel. Til Th!nk bruker jeg moduler med én kontakt og én lang flatkabel som går mellom målemodulene og MCU. Tenker at det er greit å kunne koble fra flatkabelen i hver batterikasse på PSA.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#25
Sitat fra: Elmo på fredag 20. juli 2012, klokken 12:23
Skulle gjerne sett bilder av det som følger med (linken din ElRayo viste liksom alt for mye greier). 
Har hatt et harddisk krasj og mistet alle installerte programmer. (Det ser ut til å gjenta seg hver måned). Får ikke overført egne bilder til PC nå, men skal se hva jeg får til likevel.


Dette er målemodulen. Man trenger én til hver blokk - 20 stk til Saxo/P106. Hver modul har unikt nummer (0-63) som stilles inn med DIP switcher på modulen. Ettersom vi ikke trenger å balansere blokkene aktivt så er ikke effekttransistoren eller komponenter til styring av den montert. Effekttransistoren er den sorte firkanten i hakket på kretskortet. Den sorte ledningen øverst er tempføleren. Den har jeg tenkt å lime fast utenpå blokken på kanalen til kjølevannet (hvis det er plass). Rød ledning til plusspol, sort ledning til minuspol på blokken.


Den siste modulen er unik, merket ZR. Den skal monteres i enden av flatkabelen.


Main Control Unit, USB-kabel til PC til venstre og strømmåler som skal tres inn på batterikabelen til høyre. Den sorte boksen er større enn den ser ut for i forhold til målemodulen, se mål i beskrivelsen. USB-kabelen kobles til laptop når man skal programmere grensene for spenning og temperatur så vidt jeg kan forstå. (Her har jeg et problem da den gamle ThinkPad-en min kjører Win98 og programmet krever WinXP, Win7 eller Vista.) Drivspenning: 12V batteripluss og tenningspluss/ladepluss (fra vannpumpe, f.eks) til av/på.


Flatkabelen og kontaktene kommer ikke montert slik at man kan plassere det slik det passer i hvert enkelt tilfelle. Slik blir flatkabelen med kontakter seende ut ferdig montert.


Monitor (display), kabel til MCU og kabel til 5V strømforsyning via sigarettenner 12V uttak. Er ikke helt siker på om man trenger å koble til alt dette enda.
Hukommelsen til logging ligger i monitoren. Når man skal lese ut loggen får monitoren drivspenning via USB-kabelen i laptop-en.


Dette er modulen som jeg tror jeg ville brukt én av i hver batterikasse i PSA (i stedet for 3 av de første). Den har 2 kontakter til flatkabel (nedre venstre hjørne).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Sitat
Den siste modulen er unik, merket ZR - nr 19 for Saxo/P106, nr 18 for Th!nk (vi teller fra nr 0). Antar at den forteller MCU at "jeg er sist, nå må du begynne å hente info fra nr 0 igjen".

Heisan, faktisk så har MGM endret hele adreseringsmåten til alle gjeldene systemer etter mine forslag :-)
Det har muliggjort at jeg kan ha en matrix skjerm som viser THINK kassen nøyaktig slik den er:

Og da er det viktig at man teller fra 01.

Men kan telle eks: 00, 07, 04, ---  blabla !

Men da vil ikke matrix skjermen virke !

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Sitat
Jeg klarer ikke helt å forstå enda hvordan det vil bli med IV-meter i PSA.  Du sier 3 målemoduler, men er det ikke én målemodul til hver blokk ?? 
Skulle gjerne sett bilder av det som følger med (linken din ElRayo viste liksom alt for mye greier). 

Jeg mener faktisk at det skal gå og skjøte/koble direkte inn på kabelen.
Men har ikke hatt tid til å teste det i praksis.

Skal se om jeg kan få tatt en titt på det.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Takk, OneMore, skjønner at det er flere tilpasninger til Saft blokker ut fra det jeg kan lese meg til på hjemmesiden til GWLpower.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA