Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av OneMore, torsdag 24. mai 2012, klokken 23:05

« forrige - neste »

OneMore

Folks, da har endelig den første NiCd overvåkning på blokknivå testet.
Og det er faktisk bare helt nydelig.

Satt inn 3 tvilsomme batterier, og dem ble funnet med en gang.

Se bilde av PC overvåking direkte i bil !

Display for fastmontering er i posten...

For mer info les her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4757.0.html

Men still gjerne spørsmål på denne tråden.


-Roger-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

#1
Systemet ser virkelig interessant ut, men det blir vel (minst) like kronglete å montere som PakTrakR.
Rent bortsett fra displayet som er i premier league, hva er fordelene i forhold til PakTrakR ???

Virker som du primært tenker dette brukt i Think, men du nevner også Kangoo. Kangoo har vel som PSA blokkene fordelt i flere kasser (?).

Du sier: "sensorer monteres på blokk og kobles sammen med "data" flatkabel og føres til en BMS som ligger i batterikassen".
Hvordan blir det i tilfelle med flere kasser som i PSA? Må man da ha BMS i hver kasse eller strekke flatkabelen mellom kassene og til en felles BMS?  Hvordan er overføringen fra BMSen i kassen til display?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Når kan du levere et komplett sett til Th!nk classic?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Hei Folks,

Beklager tausheten min. Må bare innrømme at jeg har hatt det veldig travelt på jobb.
Og det har toppet seg med mye privat også.... Men i det siste har jeg fått gjort mye.

Designet av display holder er ferdig og er i 3D printer.Display SW #3 er ferdig.
Vil bli 2-3 småendringer til.
Så ønsker jeg deretter bruker erfaringer for endringer, eller personlige behov.

Har kjørt rundt med protypen en mnd +. og det er dønn stabilt. Kjempekjekt!

Da jeg satt opp batteripakken, satte jeg inn 3 referanse blokker.

#1 Som jeg testet med WM til 94Ah, leverte til kunde. Men fikk i retur for at
blokken ikke leverte mer en påstått ca.70 Ah. Jeg testet det igjen til 96 Ah.
#2 En blokk som jeg har testet til 95Ah og stod for salg.
#3 En bytteblokk fra annet prosjekt med lav spenning.

Etter første testkjøring så sviktet en blokk etter 30-40 utkjørte Ah (på robo)
Indikasjoner på at dette er blokk #2, gjorde meg varm. (trodde det måtte være feil)

Denne tok så kvelden fullstendig, men kjørte rundt med den et 2-3 uker.
Syntes jeg hadde såpass my fres at jeg valgte og kun bytte denne ene.

Til skrekk og gru hadde systemet rett! Selvfølgelig er det det bra.
Men at en blokk testet og satt for salg, sviktet så kontant er skrekk.

Ok, jeg satt inn ny blokk. En annen 95Ah fra samme serien til den som sviktet.
Pakket greian inn igjen, og jeg har nå en kjøreavstand på ca. 80km +
Har ikke hatt tid til å kjøre lenger eller teste mer. (Men hadde juice igjen)

Det fine er, at blokk #1 funker som et skudd og leverer langt over 70Ah.
#3 med for lav spenning leverer også i massevis. Og den skal brukes til den
kolapser av en eller annen grunn ?

#2 --  Flaut men ærlig!  (godt den ikke ble solgt)

Når jeg lader, så er forskjell over 1 v, ved utjevningsgslading.
Har faktisk ikke sjekket om det er den samme... Må gjøre det.

Men det viser at en dårlig oppladningkurve ikke nødvendigvis er død blokk.
Men kan brukes X antall dager eller år ?

Jeg har bevist satt sammen en sopihop pakke, og det virker bare fint.
Hadde jeg flaks, aner ikke. Men skal snart sette ihop en pakke for "hulken" også
som i øyeblikket står med spengt(e) batterier..


Systemet er bygget på RT-BMS fra Tsjekkia (MGM), brukt i ca. 250 biler.

Jeg har enerett på IV-Meter versjonen, med mine tweaks.
Selger denne uten fortjeneste foreløpig, som mitt bidrag til hobbyen,
og trenger feedback.

Endringer i display er relativt enkelt, og har en del moro på gang.
Eks: Kona sin Think må jo få: Hei Sexy, kjør meg fint !  :-)
Til velkomst melding....

Mer status følger :-)


-OneMore-

















Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

Sitat fra: El rayo på onsdag 13. juni 2012, klokken 20:06
Når kan du levere et komplett sett til Th!nk classic?


Den første kunde bestilling er montert i Think.

Gjenstår, en flatkabel til display og selve display holder som er i 3D printer nå.

Har fått inn første bestilling til P106- (spennede)

I øyeblikket er det 3 KIT som er i bestilling.
Skal være ferdig produsert den 20juni.

Ting som kan bli litt forsinka er selve display holder i bilen.
Men jeg kjører med CO sin til den permanente kommer.

Så i praksis. Bare bestill, men vær litt snill med noen kosmetiske detaljer. (displayholder)

Så du kan være med på denne batchen om du vil.

Ettersom jeg har en del utenlandsk reiser og plukker opp innen EU
og har avtale om EU mva. refundsjon ved (export) innførsel så kan jeg jeg nok
få inn 2-3 kit mva. fritt.


-OneMore-



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore

SitatSystemet ser virkelig interessant ut, men det blir vel (minst) like kronglete å montere som PakTrakR.
Rent bortsett fra displayet som er i premier league, hva er fordelene i forhold til PakTrakR ???

Skjønner hva du mener med kronglete, men det er jo noe hvordan vi legger til rette.
Første jeg satt opp, satt jeg med neglesprett på gulvet i garasjen.
Det andre gjorde jeg mye klart i stua og planla litt mer på forhånd og hadde det kjekt heller.

Det som faktisk tar mest tid er å lage hakk i kablene for tilkobling.

Kjenner ikke til PakTrakR, men du kan nok sammeligne med uansett BMS på batterinivå ?

Syntes reultatet er verdt investert tid.

Største fordel blir nok alternativ lader via CAN bus.


SitatVirker som du primært tenker dette brukt i Think, men du nevner også Kangoo. Kangoo har vel som PSA blokkene fordelt i flere kasser (?).

Absolutt ikke, men har jo bare TH!NK selv.
Er ennå litt usikker på kablingen, enten kobles 3 flatkabler rett i BMS eller
så fører man 3 inn til en og til BMS. Ikke noe big issue.
Men skal teste så snart som mulig.

SitatDu sier: "sensorer monteres på blokk og kobles sammen med "data" flatkabel og føres til en BMS som ligger i batterikassen".
Hvordan blir det i tilfelle med flere kasser som i PSA? Må man da ha BMS i hver kasse eller strekke flatkabelen mellom kassene og til en felles BMS? 

Samme som over.

SitatHvordan er overføringen fra BMSen i kassen til display?

Via en ARM development board som legges i en boks i dashboard.
Data tas igjennom en I/O kabel.

Håper svarene hjelper !


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: OneMore på onsdag 13. juni 2012, klokken 21:44
Sitat fra: El rayo på onsdag 13. juni 2012, klokken 20:06
Når kan du levere et komplett sett til Th!nk classic?

Så du kan være med på denne batchen om du vil.
Ja, takk. Har sendt PM.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#7
Takker for svarene, og ja dette er interessant.  Fordelen i forhold til Robometer er åpenbar vet at hvert enkelt batteri overvåkes og pekes ut eksplisitt når noe går galt. Så er spørsmålet om det oppveier for vanskeligere monteringen og høyere prisen ??   (hva ble forresten prisen til slutt ?).

Sitat fra: OneMore på onsdag 13. juni 2012, klokken 22:05
Kjenner ikke til PakTrakR, men du kan nok sammeligne med uansett BMS på batterinivå ?
PakTrakR har én tynn ledning festet med kabelsko til pluss på hvert batteri, og én på første minus på hver "serie" (maks 6 batterier i en serie). Disse samles i en "enkel BMS" som igjen komminiserer med seriekabel til display.

Hvis nå El Rayo kjøper ett så får jeg nok sjansen til å studere nærmere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. juni 2012, klokken 23:50
Takker for svarene, og ja dette er interessant.  Fordelen i forhold til Robometer er åpenbar vet at hvert enkelt batteri overvåkes og pekes ut eksplisitt når noe går galt. Så er spørsmålet om det oppveier for vanskeligere monteringen og høyere prisen ??

Sitat fra: OneMore på onsdag 13. juni 2012, klokken 22:05
Kjenner ikke til PakTrakR, men du kan nok sammeligne med uansett BMS på batterinivå ?

PakTrakR har én tynn ledning festet med kabelsko til pluss på hvert batteri, og én på første minus på hver "serie" (maks 6 batterier i en serie). Disse samles i en "enkel BMS" som igjen komminiserer med seriekabel til display.

Hvis nå El Rayo kjøper ett så får jeg nok sjansen til å studere nærmere.

Ja, viss dere jobber sammen så får du nok det :-)
Håper dere kommer med konstruktive ønsker.

Om ekstra monteringstid oppveier kostnadsøkningen i forhold til Robometer ?
Ved første feil  ? Tja!

Andre.. Ja.  (pluss moroa)

Her er vi ikke avhengige av at pakken må være rett. (foran/bak)
Det kan jo ta 1-2 ned/opp ?

Men hør her, dette er ikke en direkte konkurrent. Annet konsept og pris!

La meg igjen bruke Trysil Think som jeg skulle gjøre ferdig i kveld som eks.
(som jeg har referert til ellers også)

Den har (hadde) robometer. Men i hele vinter peip det jo i hytt å pine for neste dag holde kjeft.
Etter masse pip stabiliserte den seg på 55-65 utkjørte Ah (i vår). Og lå skjev etter parkering. (i pip)
Utrolig nok, da turen kom til denne dagen jeg skulle rive ned kassa (da jeg ikke fant tengene mine
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5549.0.html).
Så peip det ikke før nesten 80Ah... hekkan for en "bugger".

Å teste med WM er ikke noe vits... Har jo gjort det 3 ganger!

Men denne gangen så fant jeg noen pytter med lut under batterier.
Og det stemmer ? Kaldt ! Bedre forhold for ledning ?
Sommer.. varm plast lukker sprekkene. Så kjører lengre og mindre pip.

Det jeg gjorde nå før IV meter oppsett er fordi jeg ikke har peiling på hvilke batterier er råtne ?

Tok en biltema batteritester og brukte den. (holdt i 10-15 sec. Er det ikke 100 A ) ?
Nappet ut 4-5 blokker som lå spesielt lavt. Observerte da di med pytter under.
Erstattet med andre blokker....

Så litt mer primitive metoder en West Mountain denne gang,
Blir spennede om jeg treffer i det hele tatt  ???
Må jo ofre litt  8)

Status nå !

Isotest OK. Forventer å løfte denne opp med "heisen min" i morgen.

Oppdatering følger..

Hadde vært kjekkere om du bestilte ditt eget kit og ble med på utvilkling  8)

-OneMore-





Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på torsdag 14. juni 2012, klokken 00:40
Om ekstra monteringstid oppveier kostnadsøkningen i forhold til Robometer ?
Ved første feil  ? Tja!
Andre.. Ja.  (pluss moroa)
Jeg hadde PakTrakR i to biler før Robometer ble tilgjengelig, så jeg forstår fullt ut hva du mener.

Sitat fra: OneMore på torsdag 14. juni 2012, klokken 00:40
Hadde vært kjekkere om du bestilte ditt eget kit og ble med på utvilkling  8)

Ja, det kunne vært veldig interessant. BLa derfor jeg spurte om prisen.
Jeg har ikke desperat behov for enda et overvåkningssystem siden jeg bruker delvis PakTrakR og Robometer, men jeg syns jeg ser at ditt system har potensiale (langt?) ut over begge så derfor skulle jeg gjerne hatt det - mere for å "leke med" enn for behovet.
Men så er det også de med tiden ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

SitatJa, det kunne vært veldig interessant. BLa derfor jeg spurte om prisen.
Jeg har ikke desperat behov for enda et overvåkningssystem siden jeg bruker delvis PakTrakR og Robometer, men jeg syns jeg ser at ditt system har potensiale (langt?) ut over begge så derfor skulle jeg gjerne hatt det - mere for å "leke med" enn for behovet.
Men så er det også de med tiden ;) :D

Desverre er jo prisen ganske stiv: (Men leketøy er jo alltid kjekt)

Prisen er nok på ca. 10.000,- +mva komplett kitt THINK.
Da har du jo også tilnærmet fått med teste utstyr til samme pris på kjøpet :-)

Regnet over nå nettop... Det er ca. 9.500,- Men jeg velger å stå på 10K.
Jeg er så fæl til å glemme kabler og andre dibbedutter.  Jepp og frakt til meg !

Men skal prøve og prute litt... Får jeg det til så skal det komme til gode.


-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:22
Desverre er jo prisen ganske stiv: (Men leketøy er jo alltid kjekt)
Da har du jo også tilnærmet fått med teste utstyr til samme pris på kjøpet :-)
Jeg har allerede CBAIII testutstyr, så igjen behoved er egentlig ikke tilstede.

Men som leketøy og for å se fremover så er det interessant.
Men så er det igjen det med tiden. Har tenkt å delta i å knekke kodene på OBD bussen for PSA også.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Sitat fra: Elmo på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:50
Sitat fra: OneMore på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:22
Desverre er jo prisen ganske stiv: (Men leketøy er jo alltid kjekt)
Da har du jo også tilnærmet fått med teste utstyr til samme pris på kjøpet :-)
Jeg har allerede CBAIII testutstyr, så igjen behoved er egentlig ikke tilstede.

Men som leketøy og for å se fremover så er det interessant.
Men så er det igjen det med tiden. Har tenkt å delta i å knekke kodene på OBD bussen for PSA også.

Skjønner deg veldig godt !  Og takker for positiv omtale..
Du får følge med....  :)

Da er det bestilling på 4-5 IV Meter med det første og min 135 batterier fra China
til andre prosjekt.. Så skjønner absolutt hva du mener med tid  :'(
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

#13
Sitat fra: Elmo på onsdag 13. juni 2012, klokken 23:50
Hvis nå El Rayo kjøper ett så får jeg nok sjansen til å studere nærmere.
Det får vi sikkert til, Elmo. Jeg gir beskjed når IV-metreet er i hus.

Nikometeret er supert til overvåking under kjøring og lading, men i det siste har jeg blitt litt redd for å kjøre mer enn 70 km på en lading. Vet jo ikke om årsaken til at pakkespenningen synker mer enn før skyldes én eller flere dårlige celler eller om batteriet bare trenger mer mosjon enn det fikk under EV2012.

Jeg hadde planlagt en demontering av batteriet og visuell inspeksjon på 10 års sjekk, men droppet det fordi bilen gikk like bra som før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

SitatDet jeg gjorde nå før IV meter oppsett er fordi jeg ikke har peiling på hvilke batterier er råtne ?

Tok en biltema batteritester og brukte den. (holdt i 10-15 sec. Er det ikke 100 A ) ?
Nappet ut 4-5 blokker som lå spesielt lavt. Observerte da di med pytter under.
Erstattet med andre blokker....

Så litt mer primitive metoder en West Mountain denne gang,
Blir spennede om jeg treffer i det hele tatt  ???
Må jo ofre litt  8)


Ok, her følger litt oppfølging av denne casen og praktisk bruk..

Dagen i dag har også vært viet til Elbil/IV Meter.

Denne gangen gikk montering av selve BMS/display osv. Mye enklere.
Viste at jeg skulle hente strøm fra strømuttak osv.

Bilen ladet i natt og jeg tok testtur, målet jeg hadde er 35-40miles på denne TH!NKen.

Dessverre etter 30 miles så kom første tegn, batteri #09 haltet  - 0.6 V ved stor strømuttak.
Men jeg klarte fint å kjøre med lett pedal 10miles til. Men batteri 12 poppet inn et par ganger.
Men generelt så lå batteri 9 som laveste.

Da jeg kom hjem koblet jeg til data og leste loggen. (Kan ennå ikke se alle batterier på dashborad display) Men det kommer på plass neste uke....

Etter å ha lest logg valgte jeg hvilke blokker som skulle ses etter nærmere.

Da viser det seg at batteri 9 og 11 er nokså likt svake. Setter disse på grafene og testkjører litt til.
Jeg konkluderer kjapt at bytte av disse vil gi ønsket kjørelengde.

Hadde denne bilen kjørt i nærheten og rekkevidden
holdt ville jeg sagt "bruk dem opp" Men her er kunde langt fra kyndig hjelp.

Jeg testet litt mer og ser at batt 12 er det neste som svikter.. Men anbefaler ikke det byttet
da jeg hadde kjørt 45 miles.


Se på grafer og logger og kom gjerne med råd + kommentarer, jeg er absolutt ingen ekspert.
Og gleder meg til noen fler bruker dette systemet for og dele erfaringer.

West Mountain tok ikke skade eller sleit, ble faktisk ikke brukt i det hele tatt under dette stuntet.
Og slapp faktisk stresse i timesvis eller dagesvis for og komme frem til dette resultatet :-)


NB! Forandre .jpg til .xls etter lastet ned !


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA